Og det er vel du, Otare, som lar begrepet skifte innhold avhengig av hvor man kjører. Ser man på elbilen i drift isolert sett, så er det et nullutslippsprodukt etter mine begreper, men du mener jo noe annet .......
Det kan godt være, men det som er problemet er først og fremst globale utslipp av CO2, og da bør man se helheten og ikke bare fokusere på de lokale utslippene. Lokale utslipp er stort sett bare problem i 2 byer i Norge - Oslo og Bergen. Miljøproblematikken dreier seg om CO2-utslipp. Vi kan sikkert diskutere hva som skal regnes med - produksjon av bilen, frakt av deler til og fra, produksjon av driftstoff, frakt av drivstoff etc..., og det er klart at en avgrensing av hva som skal være med, og hvordan dette skal fordeles ikke er enkelt, men betyr det at vi ikke skal prøve å se helheten?
Og burde vi ikke prøve å gjøre det med mange forskjellige varer? Mange har prøvd å gjøre billige poeng omkring forurensning av teddybjørner, Pizza Grandiosa etc..., men burde vi ikke faktisk også se på andre varer enn biler? Hvor lurt er det f.eks. å dyrke tomater i Norge? Bruke masse energi for å varme opp drivhus, når tomatene modnes naturlig andre steder. Fører det til mindre forurensning med norske tomater enn å importere dem fra Spania?
Nå utvikler jo dette seg til et innlegg som kanskje heller burde være i en annen tråd, men det får dere tåle. Noen har jo regnet på det og funnet ut at miljømessig er det bedre å beholde sin 5 år gamle bensinbil i 5 år til enn å erstatte den med en ny elbil. Så får man jo tygge litt på det.