Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er ordet jeg reagerer på. Det er rett og slett feil. En elbil er ikke en nullutslippsbil. Det er store utslipp både i forbindelse med produksjon av bilen og ved produksjon av den strømmen bilen bruker. Å kalle dem nullutslippsbiler er rett og slett feil (men politisk høres det jo veldig fint ut, da).
    Det blir jo litt korket å påstå at elbiler ikke er nullutslippsbilder fordi det kanskje "slippes ut" noe i forbindelse med produksjon. ... Joda, men det gjelder alle biler, sykler, teddybjørner, kjøkkenglass og ordlister for begrepsforståelse.

    Når det gjelder strømmen de brukes så er den her hos oss så og si 100% utslippsfri vannkraft.

    Rart at slike er vanskelig å forstå for voksne mennesker...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bare pass på så du ikke går i elbilfellen og blir fryktelig arrogant.

    Arrogant Tesla eier....
    den frekkhet å påstå at min post er irrelevant for temaet, mens dine banale selvfølgeligheter tydeligvis er en dyp og epokegjørende åpenbaring som alle vi andre idioter tydeligvis ikke har forstått.
    Er siste delen ment som en kommentar til meg?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Har dette også blitt en krenke/krenket-tråd? Podagra til folket..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Jeg har et problem med å forholde meg til at en bil kan være nullutslippsbil i et øyeblikk og ikke en nullutslippsbil i neste, men likevel kalles en nullutslippsbil. Når den kjøres i Norge er den en nullutslippsbil, men ikke lenger når man tar den med til Polen (f.eks.). Enten er den en nullutslippsbil eller så er den det ikke. En bil fører til utslipp, både i produksjon og i bruk, uansett om det er en bensinbil, dieselbil eller en elbil.
    Det er vel innlysende at man har introdusert begrepet nullutslippsbil av politiske årsaker.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan vil du deklarere en elektrisk bil ift utslipp?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Lavutslippsbil? Det er det den er, hvorfor ikke kalle en spade for en spade?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Bilen i seg selv slipper ikke ut noe i drift. Du blander med karbonavtrykk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Det er for såvidt riktig, men bilen fører til utslipp også ved drift. Derfor er det ikke en nullutslippbil. Det er jo riktig at i Norge er dette utslippet minimalt (kanskje også null) siden vi kan produsere strømmen uten særlig forurensing (med mindre man ser på støy fra vindkraftverk og naturinngrep ved damanlegg som forurensing), men er det riktig å innføre et begrep som skifter innhold avhengig av hvor vi kjører? Jeg synes ikke det, men det gjør tydeligvis dere.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skjønner hva du forsøker å poengtere, men det blir håpløst å trekke inn utslipp til energiproduksjonen i bilens utslipp. Som produkt har ikke elbilen utslipp og det er det som sammenlignes. Jeg tror ikke dette er veldig problematisk å forstå. Vi regner ikke utslipp for produksjon av fossilt brennstoff inn i fossilbilers utslipp heller. Det ville blitt et håpløst regnestykke. Hva med norsk vannkraftproduksjon? Skal vi regne inn utslipp fra anleggsmaskiner for å bygge de? Hva med utslippene til alle som bidrar til å drifte det? Hvis Hansen i Statkraft dropper en ferietur med fly vil Nilsen i Askim få et marginalt lavere utslipp i sin Ionic? Hva med sjåførens egne utslipp? Meningsløst.

    PS:
    Og det er vel du, Otare, som lar begrepet skifte innhold avhengig av hvor man kjører. Ser man på elbilen i drift isolert sett, så er det et nullutslippsprodukt etter mine begreper, men du mener jo noe annet .......
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: AOC
    6

    65finger

    Gjest
    Hvordan blir da regnestykket med diesel/bensinbiler hvis vi skal ta med produksjon av disse drivstoffene. Starter det ved boring i nordsjøen?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi må også ta med at produksjon av Pizza Grandiosa fører til atomforurensing!

    Tenk på det neste gang man er i frysedisken uten skam.

    Produskjon av disse bruker jo strøm, og noen steder bruker man atomkraftverk til strøm og mange av disse fører til avfallsproblemer. Terroristgrupper kan også bruke dette mot oss som våpen om de får tak i det. Skitne bomber.


    Så folk som spiser Grandiosa er en sikkerhetstrussel mot landet!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    For ikke å snakke om å tre hele bilen inn i et fjell. Alt som kan problematiseres....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ordet jeg reagerer på. Det er rett og slett feil. En elbil er ikke en nullutslippsbil. Det er store utslipp både i forbindelse med produksjon av bilen og ved produksjon av den strømmen bilen bruker. Å kalle dem nullutslippsbiler er rett og slett feil (men politisk høres det jo veldig fint ut, da).
    Ingen grunn til å irritere seg, det finnes da langt mer alvorlige saker å irritere seg over. Jeg synes ordet er enkelt, forståelig og derfor fornuftig. Hvor mye utslipp som produksjonen av bilene gir er veldig forskjellig. Og det samme med strømmen. Hvor mye av den er fornybar ? Som nevnt i en annen post, det er ikke nødvendig å komplisere ting unødvendig, en bil drevet med strøm eller hydrogen har ingen lokale utslipp. Jeg gleder meg til trafikken gjennom Moss blir utslippsfri. Det vil virkelig hjelpe på luftkvaliteten her. Vi har mer trafikk gjennom Moss enn det det er på E6 oppi høgget her.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Og det er vel du, Otare, som lar begrepet skifte innhold avhengig av hvor man kjører. Ser man på elbilen i drift isolert sett, så er det et nullutslippsprodukt etter mine begreper, men du mener jo noe annet .......
    Det kan godt være, men det som er problemet er først og fremst globale utslipp av CO2, og da bør man se helheten og ikke bare fokusere på de lokale utslippene. Lokale utslipp er stort sett bare problem i 2 byer i Norge - Oslo og Bergen. Miljøproblematikken dreier seg om CO2-utslipp. Vi kan sikkert diskutere hva som skal regnes med - produksjon av bilen, frakt av deler til og fra, produksjon av driftstoff, frakt av drivstoff etc..., og det er klart at en avgrensing av hva som skal være med, og hvordan dette skal fordeles ikke er enkelt, men betyr det at vi ikke skal prøve å se helheten?
    Og burde vi ikke prøve å gjøre det med mange forskjellige varer? Mange har prøvd å gjøre billige poeng omkring forurensning av teddybjørner, Pizza Grandiosa etc..., men burde vi ikke faktisk også se på andre varer enn biler? Hvor lurt er det f.eks. å dyrke tomater i Norge? Bruke masse energi for å varme opp drivhus, når tomatene modnes naturlig andre steder. Fører det til mindre forurensning med norske tomater enn å importere dem fra Spania?
    Nå utvikler jo dette seg til et innlegg som kanskje heller burde være i en annen tråd, men det får dere tåle. Noen har jo regnet på det og funnet ut at miljømessig er det bedre å beholde sin 5 år gamle bensinbil i 5 år til enn å erstatte den med en ny elbil. Så får man jo tygge litt på det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Er det bare meg som synes en skjerm til styre alt med stort sett bare har ulemper?

    Litt som å bruke en telefon/nettbrett som fjernkontroll framfor en standard fjernkontroll med knapper. Sistnevnte krever et trykk og går kjapt, men førstnevnte krever flere trykk og tar lengre tid.
    Det er mer enn det. Styrer du alt via en skjerm, må du se på skjermen for å gjøre endringer. Hvis du har knapper kan du føle deg fram til rett knapp uten å ta oppmerksomheten bort fra veien. Forutsatt at knappene er godt designet, f.eks. at det er små forskjeller i utformingen av dem slik at du kjenner hvilken knapp du tar på.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen har jo regnet på det og funnet ut at miljømessig er det bedre å beholde sin 5 år gamle bensinbil i 5 år til enn å erstatte den med en ny elbil. Så får man jo tygge litt på det.
    Tja, om du selger en 5 år gammel bensinbil så vil noen andre kjøpe og bruke den, og kanskje skrote sitt 15 år gamle miljøsvin. Det som er viktig er at så mange nye biler som mulig blir utslippsfrie, så vil de andre fase seg ut etterhvert. Ingen som forventer at man skal kondemnere en 5 år gammel bensinbil for å kjøpe elbil. Så dette blir bare nok en øvelse i bortforklaringer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Det er ordet jeg reagerer på. Det er rett og slett feil. En elbil er ikke en nullutslippsbil. Det er store utslipp både i forbindelse med produksjon av bilen og ved produksjon av den strømmen bilen bruker. Å kalle dem nullutslippsbiler er rett og slett feil (men politisk høres det jo veldig fint ut, da).
    Ingen grunn til å irritere seg, det finnes da langt mer alvorlige saker å irritere seg over.
    Jeg synes faktisk at språket er veldig viktig. Hvis vi lar det bli uformelt og unøyaktig kan vi jo aldri si akkurat hva vi mener. Vi overlater jo innholdet i det vi sier til mottakers tolkning, og hvis reglene for hva ting betyr blir unøyaktige vil jo aldri noen skjønne hva vi egentlig mener. (Håper jeg var presis nok nå... :). )
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Noen har jo regnet på det og funnet ut at miljømessig er det bedre å beholde sin 5 år gamle bensinbil i 5 år til enn å erstatte den med en ny elbil. Så får man jo tygge litt på det.
    Bytt ut "bensinbil" med "diesel-suv" så har du meg :) :)
    diesel bil.JPG
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare meg som synes en skjerm til styre alt med stort sett bare har ulemper?

    Litt som å bruke en telefon/nettbrett som fjernkontroll framfor en standard fjernkontroll med knapper. Sistnevnte krever et trykk og går kjapt, men førstnevnte krever flere trykk og tar lengre tid.
    Det er mer enn det. Styrer du alt via en skjerm, må du se på skjermen for å gjøre endringer. Hvis du har knapper kan du føle deg fram til rett knapp uten å ta oppmerksomheten bort fra veien. Forutsatt at knappene er godt designet, f.eks. at det er små forskjeller i utformingen av dem slik at du kjenner hvilken knapp du tar på.
    Nettopp. Et eksempel hvor en moderne løsning utelukkende blir upraktisk og tullete. Selv om det ser pent ut.

    En av grunnene til at jeg neppe vil vurdere en Tesla Model 3. Dessuten tror jeg Tesla er i stor fare for å gå konkurs. Går foreløpig dårlig med produksjonen av Model 3, og de taper enorme beløp over lang tid. Det er ikke bærekraftig.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er ordet jeg reagerer på. Det er rett og slett feil. En elbil er ikke en nullutslippsbil. Det er store utslipp både i forbindelse med produksjon av bilen og ved produksjon av den strømmen bilen bruker. Å kalle dem nullutslippsbiler er rett og slett feil (men politisk høres det jo veldig fint ut, da).
    Ingen grunn til å irritere seg, det finnes da langt mer alvorlige saker å irritere seg over.
    Jeg synes faktisk at språket er veldig viktig. Hvis vi lar det bli uformelt og unøyaktig kan vi jo aldri si akkurat hva vi mener. Vi overlater jo innholdet i det vi sier til mottakers tolkning, og hvis reglene for hva ting betyr blir unøyaktige vil jo aldri noen skjønne hva vi egentlig mener. (Håper jeg var presis nok nå... :). )
    For meg er den eneste fornuftige definisjonen på begrepet 'nullutslipp' hva bilen reelt slipper ut når du kjører den og ikke karbonavtrykket under produksjon :confused:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har aldri opplevd det som problem at funksjoner er samlet på en skjerm. Man har også et sett med knapper og hjul på rattet som man kan bruke til å skifte musikk, etc. I tillegg har man en (ikke så veldig bra) stemmegjenkjenning som kan brukes til musikk, navigasjon og telefonbru etc.

    Så det er egentlig ikke så mye å være redd for. Det blir også svært lite bruk av skjermmenyene under kjøring. Det er mest før man kjører at man stille inn bilen om man vil, legger inn navigasjon, og finner frem til riktig radiostasjon eller podcast. Under kjøring styre man alt med knapper og hjul på ratt, samt de vanlige spakene.

    Hvis man likevel finner ut av at man skal endre noe på skjermen, så kobler man bare inn autopiloten, slik at det hele blir mye mer trafikksikkert enn tradisjonelle løsninger.

    Mye irrasjonell frykt og oppkonstruerte problemstillinger med andre ord.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Så det er egentlig ikke så mye å være redd for. Det blir også svært lite bruk av skjermmenyene under kjøring. Det er mest før man kjører at man stille inn bilen om man vil, legger inn navigasjon, og finner frem til riktig radiostasjon eller podcast. Under kjøring styre man alt med knapper og hjul på ratt, samt de vanlige spakene.
    Så da er det egentlig akkurat som i fossilbiler da............ :)

    Men stemmer det at man i en Tesla kan ha ryggekamera opp på skjermen uten at bilen står i revers?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Og det er vel du, Otare, som lar begrepet skifte innhold avhengig av hvor man kjører. Ser man på elbilen i drift isolert sett, så er det et nullutslippsprodukt etter mine begreper, men du mener jo noe annet .......
    Det kan godt være, men det som er problemet er først og fremst globale utslipp av CO2, og da bør man se helheten og ikke bare fokusere på de lokale utslippene. Lokale utslipp er stort sett bare problem i 2 byer i Norge - Oslo og Bergen. Miljøproblematikken dreier seg om CO2-utslipp. Vi kan sikkert diskutere hva som skal regnes med - produksjon av bilen, frakt av deler til og fra, produksjon av driftstoff, frakt av drivstoff etc..., og det er klart at en avgrensing av hva som skal være med, og hvordan dette skal fordeles ikke er enkelt, men betyr det at vi ikke skal prøve å se helheten?
    Og burde vi ikke prøve å gjøre det med mange forskjellige varer? Mange har prøvd å gjøre billige poeng omkring forurensning av teddybjørner, Pizza Grandiosa etc..., men burde vi ikke faktisk også se på andre varer enn biler? Hvor lurt er det f.eks. å dyrke tomater i Norge? Bruke masse energi for å varme opp drivhus, når tomatene modnes naturlig andre steder. Fører det til mindre forurensning med norske tomater enn å importere dem fra Spania?
    Nå utvikler jo dette seg til et innlegg som kanskje heller burde være i en annen tråd, men det får dere tåle. Noen har jo regnet på det og funnet ut at miljømessig er det bedre å beholde sin 5 år gamle bensinbil i 5 år til enn å erstatte den med en ny elbil. Så får man jo tygge litt på det.
    Enig i alt det, men å endre betegnelsen av elbil fra nullutslipp til det diffuse lavutslipp endrer ingenting. Bilen har nullutslipp hvis man bort fra fører og passajerer, mens begrepet karbonavtrykk dekker det du etterlyser.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.364
    Antall liker
    18.877
    Torget vurderinger
    2
    Det er to skjermer i Whoosh. En liten for føreren og en display for hva bilen er tenkt som. Det er ganske gjennomtenkt, men så er det også noen eliteutviklere fra BMW som står bak.

    Dette er et konsept. Hint - hva ønsker man å gjøre i sin selvkjørende bil? Arbeide og annet. Derfor skjermen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.230
    Antall liker
    11.044
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen har jo regnet på det og funnet ut at miljømessig er det bedre å beholde sin 5 år gamle bensinbil i 5 år til enn å erstatte den med en ny elbil. Så får man jo tygge litt på det.
    Tja, om du selger en 5 år gammel bensinbil så vil noen andre kjøpe og bruke den,.
    Ja, og om du sparer masse penger på drivstoff så bruker du kanskje de pengene du sparer på en ekstra handletur til New York. Eller et cruise i Karibien. Det er derfor enkelte av oss spør om de mange titalls milliarder man benytter i avgiftslettelser på elbiler kunne vært bedre brukt, og om elbilpolitikken bare er avlat til naive velgere fordi man ikke makter å snekre sammen en helhetlig miljøpolitikk. Who knows, men i motsetning til mange synes jeg i hvert fall spørsmålet er verdt å stille. Å gjøre utslipp AV ALLE KATEGORIER dyrere er eneste farbare vei. Og det inkluderer også utslippene knyttet til produksjon og transport av varen (enten det er en elbil, en flytur eller en teddybjørn), så får man diskutere semantikk så mye man gidder,
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.644
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Salgstallene på elbiler viser at taktikken virker. Utslippsmålene for nye personbiler i klimaforliket ble nådd allerede i 2017.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Enig i alt det, men å endre betegnelsen av elbil fra nullutslipp til det diffuse lavutslipp endrer ingenting. Bilen har nullutslipp hvis man bort fra fører og passajerer, mens begrepet karbonavtrykk dekker det du etterlyser.
    Det har du jo rett i, men problemet er vel egentlig måten uttrykket brukes på. Det er, dessverre, veldig mange som tror at når man sier nullutslippsbiler så er det ingen forurensning forbundet med en slik bil. Så sånn sett er det kanskje ikke ordet jeg reagerer på, men hvordan det brukes og oppfattes av mange.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Enig i alt det, men å endre betegnelsen av elbil fra nullutslipp til det diffuse lavutslipp endrer ingenting. Bilen har nullutslipp hvis man bort fra fører og passajerer, mens begrepet karbonavtrykk dekker det du etterlyser.
    Det har du jo rett i, men problemet er vel egentlig måten uttrykket brukes på. Det er, dessverre, veldig mange som tror at når man sier nullutslippsbiler så er det ingen forurensning forbundet med en slik bil. Så sånn sett er det kanskje ikke ordet jeg reagerer på, men hvordan det brukes og oppfattes av mange.
    Isåfall må vi jo snakke om lavutslipps-vannkraft og lavutslipps-høyttalerkabler og lavutslipps-gulrøtter og lavutslipps-altmulig. Det du egentlig ønsker er å fjerne konseptet nullutslipp. Siden ingenting har nullutslipp.
    En gråstein vil ifølge tankegangen her måtte oppføres som et utslippsprodukt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Enig i alt det, men å endre betegnelsen av elbil fra nullutslipp til det diffuse lavutslipp endrer ingenting. Bilen har nullutslipp hvis man bort fra fører og passajerer, mens begrepet karbonavtrykk dekker det du etterlyser.
    Det har du jo rett i, men problemet er vel egentlig måten uttrykket brukes på. Det er, dessverre, veldig mange som tror at når man sier nullutslippsbiler så er det ingen forurensning forbundet med en slik bil. Så sånn sett er det kanskje ikke ordet jeg reagerer på, men hvordan det brukes og oppfattes av mange.
    Bevisstgjøring og voksenopplæring av "folk flest". Det er en jobb for spesielt interesserte med et veldig dominant tålmodighetsgen. Vi lever i en komplisert verden der man får gevinst av å forenkle virkeligheten og "snakke så folk skjønner det". Noen ganger er man så arrogant at man tenker "ikke bry deg med det du, overlat det til oss voksne. Drikk ølen din nå og hold kjeft". Politikerne tenker kanskje i samme situasjon "hehe, noen forenklede velvalgte formuleringer nå så sanker jeg en billig stemme til ;)". Ikke rart man kan bli demokratiskeptiker av mindre ;).

    Jeg stemmer uansett for at vi bruker begrepene nullutslipp og karbonavtrykk i denne saken.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er to skjermer i Whoosh. En liten for føreren og en display for hva bilen er tenkt som. Det er ganske gjennomtenkt, men så er det også noen eliteutviklere fra BMW som står bak.
    Litt mer gjennomtenkt enn å ha en femtitommers lyskaster rett i fjeset på en "manuell" sjåfør som skal styre farkosten på nattestid.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen har jo regnet på det og funnet ut at miljømessig er det bedre å beholde sin 5 år gamle bensinbil i 5 år til enn å erstatte den med en ny elbil. Så får man jo tygge litt på det.
    Tja, om du selger en 5 år gammel bensinbil så vil noen andre kjøpe og bruke den,.
    Ja, og om du sparer masse penger på drivstoff så bruker du kanskje de pengene du sparer på en ekstra handletur til New York. Eller et cruise i Karibien. Det er derfor enkelte av oss spør om de mange titalls milliarder man benytter i avgiftslettelser på elbiler kunne vært bedre brukt,
    Det blir en veldig underlig logikk å tenke at det er best at folk skal være så fattige som mulig slik at de ikke har råd til potensielt forurensende aktivitet som flyturer. I så fall ville det beste vil kan gjøre er å sette en total stopp for all u-hjelp slik at man sørger for at færrest mulig mennesker her i verden har nok penger mellom hendene. De pengene kan vi i stedet bruke på utvidede fordeler for de som er ansvarlige nok til å velge elbiler fremfor forurensende bensin- og dieselbiler. Da får vi i pose og sekk, vi gjør noe positivt for den totale forurensingssituasjonen i verden, OG vi gjør noe positivt med lokal forurensing, luftkvalitet og støy.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Det er to skjermer i Whoosh. En liten for føreren og en display for hva bilen er tenkt som. Det er ganske gjennomtenkt, men så er det også noen eliteutviklere fra BMW som står bak.
    Litt mer gjennomtenkt enn å ha en femtitommers lyskaster rett i fjeset på en "manuell" sjåfør som skal styre farkosten på nattestid.
    Hva mener du?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Noen har jo regnet på det og funnet ut at miljømessig er det bedre å beholde sin 5 år gamle bensinbil i 5 år til enn å erstatte den med en ny elbil. Så får man jo tygge litt på det.
    Tja, om du selger en 5 år gammel bensinbil så vil noen andre kjøpe og bruke den,.
    Ja, og om du sparer masse penger på drivstoff så bruker du kanskje de pengene du sparer på en ekstra handletur til New York. Eller et cruise i Karibien. Det er derfor enkelte av oss spør om de mange titalls milliarder man benytter i avgiftslettelser på elbiler kunne vært bedre brukt,
    Det blir en veldig underlig logikk å tenke at det er best at folk skal være så fattige som mulig slik at de ikke har råd til potensielt forurensende aktivitet som flyturer. I så fall ville det beste vil kan gjøre er å sette en total stopp for all u-hjelp slik at man sørger for at færrest mulig mennesker her i verden har nok penger mellom hendene. De pengene kan vi i stedet bruke på utvidede fordeler for de som er ansvarlige nok til å velge elbiler fremfor forurensende bensin- og dieselbiler. Da får vi i pose og sekk, vi gjør noe positivt for den totale forurensingssituasjonen i verden, OG vi gjør noe positivt med lokal forurensing, luftkvalitet og støy.
    Mest mulig penger til flest mulig er bra, men da må de love å kjøpe få, dyre kortreiste kvalitetsprodukter med lang levetid for pengene, og ikke masse billig drit fra andre siden av kloden. Og skal man reise så gjør det fornuftig. Nå er det nok ikke elbilene som skal redde verden, men du verden hva det hadde monnet å gjøre noe med fly, båt, industri, naboen......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn