Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.623
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ellers legger jeg merke til at elbilene ikke kommer oppsiktsvekkende godt ut på "cost" selv om de ligger i nedre skikt. Antar det har med billig fuel/dyr strøm i det landet beregningene er utført?
    Det er nok anskaffelseskostnadene som gjør det. I USA er ikke Tesla billige biler.

    Her i Norge gjør diverse avgifter, både på bil og drivstoff at bensin- og dieselpunktene vil måtte flyttes kraftig til høyre.

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man er også en stor optimist hvis man tror vedlikehold av biler i Tesla/Jaguar/Audi segmentet blir rimelig når garantien har gått ut.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.623
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Stort sett alle deler, bortsett fra motor vil være same-same i kostnader, regner jeg med.

    På den andre siden, så bør elmotoren(e), kraftregulatorer og slikt være billigere enn å mekke på en bil med forbrenningsmotor. Det hele er avhengig av hvilket påslag det regnes fra produsentene og kjeden fram til forbruker.

    Et godt eksempel på hva som skjer igjennom verdikjeden er multifunksjons bryteren på en eldre Geländewagen. Det er ingen grunn til at denne skal koste noe særlig over 2000kr, og du kan få en ny hendel fra tredjepart til omtrent denne prisen. Listepris fra Mercedes-forhandler på original-bryter er over 7000 spenn.

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting er det at man ikke byttet ut deler enkeltvis. På Tesla byttes motor, differensial og vekselretter som en enhet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kostbare biler er kompliserte og har dyre deler. Derfor blir servicekostnadene betydelig høyere på disse. Betalingsviljen er helt sikkert også større. Billige småbiler som før var blikkbokser uten komfort har blitt betydelig bedre. Tror mange på min alder (50+) hadde fått seg en skikkelig positiv overraskelse hvis de hadde kjøpt bil til halve prisen av hva de er vant. Har man bil som hobby så er det selvfølgelig moro med feit bil. Men hvis man ser på bil som en bruksgjenstand så er det mange ok biler som det er "billig" å eie. Og da kan man bruke det man sparte på mer fritid, feite høyttalere, tur til huttiheita, whatever. Og til de som aldri behøver å prioritere kan glemme det som er nevnt her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.548
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håper å gjøre kortbanenettet lønnsomt med elfly
    Under et seminar om utslippsfritt reiseliv i regi av Miljødirektoratet i desember sa Larsen at man i en perfekt verden kunne se for seg at innenrikstrafikken i Norge kan være helelektrifisert innen 2040.

    Overfor E24 våger han seg også til å anslå når det første elektriske passasjerflyet vil lette fra en norsk lufthavn.

    – 2025. Det er fremoverlent, men i tråd med ambisjonene fra flyprodusentene., sier Larsen om gjetningen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Der står det jo ikke annet enn det mange av oss har sagt hele tiden - for at elbilen skal kunne overta må vi endre våre transportvaner - ikke eie egen bil og kjøre mindre. Det er jo det vi har sagt hele tiden - dagens elbiler (og ifølge denne artikkelen også de kommende) kan ikke brukes hvis vi skal bruke bilen den måten vi bruker bilen i dag. Så vi hadde rett hele tiden. Godt å se at elbilfantastene endelig er enige med oss :)

    PS: Dermed ikke sagt at jeg er imot elbiler. Slettes ikke. Den dagen de dekker mine behov kjøper jeg gjerne en. Jeg er såpass gammel at for meg vil min bilbruk uansett i løpet av noen år endres slik at en elbil vil passe helt utmerket. Jeg regner med at min neste bil, hvis jeg kjøper en, vil bli en elbil (uansett om det finnes alternativer).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det står også at den tyske bilindustrien ikke er særlig interessert i elbiler.

    Er nok neppe uten grunn at Tesla bygde ut storstilt med superlading i Tyskland, nå får de ikke lov til å bygge flere der (innført regelverk med krav til CCS). På samme måte som at elbilsubsidiene de har ikke gjelder for Tesla (øvre prisgrense).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Ja, det står det. Man skjønner dem jo - bilbruken vil måtte gå ned og markedet krymper. De vil jo selge flest mulig med biler og tjene mest mulig penger. De er ikke interessert i å støtte en utvikling som fører til at det kjøres mindre bil.
    Men det viktigste som står der er at å fokusere på elbiler må føre til en mindre bruk av bil fordi elbilene ikke er like fleksible som biler som går på fossile drivstoff. Noe som igjen vil føre til en ganske stor endring i infrastrukturen i samfunnet. Vi har bygd opp et samfunn som er basert på at man har tilgang på bil og bruker den. Vi bor på et sted, arbeider et annet sted og handler et tredje sted. Dette er en dårlig løsning forurensningsmessig, men å gjøre noe med det er langt vanskeligere enn å bare si at alle skal kjøre elbil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Blir artig å se hvilken andel Hyundai/Kia får de neste par årene. Produsenten med de mest attraktive modellene og som ikke har noen motforestillinger mot å produsere store kvantum. Det er LG sin batteriproduksjon som er flaskehalsen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og merk, det bygges veier som aldri før.
    I grisgrente strøk på Vestlandet ja....
    Hørt om E18? På den strekningen i Norge med kanskje best kollektivdekning....og hvor det bør være enklest å få folk over på kollektive transportmidler. Men joda, det brukes litt for mye penger på veiutløsning for grisgrendte bygder som uansett nye veier vil bli fraflyttet. Og poenget mitt er at man må bestemme seg for om man vil ha mindre biltrafikk eller flere veier. Jeg er veldig fan av jernbaneutbygging og mer gods over på bane. Det vil gi miljø og sikkerhetsgevinster og vil redusere behovet for en del veiprosjekter.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sentraliseringen fortsetter uansett hva gamle naustgubber sier og mener. Og det er bra. Ikke spesielt smart å kjøre 25000 kilometer i året mellom arbeid, bosted og butikk. De som har skjønt det bor nærme jobben og i gangavstand til nærmeste Rema.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Utbygging av E6 nord og sør for Trondheim. Skal redusere kjøretiden mellom Trondheim og Oppdal med ca. 15 min. Veien forbi Soknedal trenger utbedring, men ellers er jo denne veien helt OK? Jeg kjører der relativt ofte og opplever aldri problemer. Og 4-felts vei Trondheim-Værnes? En veistrekning som i dag tar 20-25 min å kjøre. Ja, det hender det er kø der fordi noen insisterer på å senke farten til 50 km/t når de kommer til en tunell selv om tunellen er ny, godt opplyst og fartsgrensen er 80, men likevel.

    Selv bor jeg i gangavstand både fra jobb og nærbutikk (det er 6 av dem innen 10 minutters gangavstand) og kjører på strøm i min plug-in hybrid til shoppingsentrene i nærheten (det er 4 innenfor elektrisk rekkevidde t/r på en plug-in hybrid), men det er jo ikke alle forunt å ha det sånn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om du MÅ kjøre i 110 i stedet for 90 for å spare 10 minutter, må det selvsagt investeres.......
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Ja. Hva med å lære folk å kjøre? F.eks. at man ikke behøver å bremse ned til 40 km/t når det kommer en sving, og man ikke behøver å kjøre i 100 hver gang det kommer en rettstrekning. Og kanskje også at det er lurt å bremse før en skarp sving og ikke midt i. Nå er det de færreste som er så ille, men det finnes utrolig mange slike.
    Jeg har også hørt om folk som klager på at dagens biler med høyt dreiemoment er dårlige vinterbiler - "jeg klarer ikke ta løs på flat mark med den nye bilen min hvis det er litt glatt".
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Inkompetanse vil alltid være der. Det kreves ikke voldsom kompetanse for å få et ratt i hendene.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Ser at noen nevner delepriser til Geländewagen. Det henger vel sammen med interessen for å holde bilen på veien og troen på at man skal ha bilen i orden i mange år.. Det sies at 80% av alle Geländewagen produsert siden 1979 fortsatt er registrert og i drift :) Så kan man jo gruble litt på hva som er en miljøbil! Plastikk som funker i 7-8 år eller et nyttekjøretøy som fint kan brukes i 30 år.. Den nye Geländewagen som kommer til sommeren er igrunn dønn lik, bare modernisert for å fortsatt kunne konkurrere i markedet i noen tiår til :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Det har plutselig blitt aktuelt med en elbil i familien. Jeg har ikke vært så veldig orientert i dette markedet siden jeg kansellerte min Model X-reservasjon for et par år siden.
    Caset er ukependling og nå som bil nr 2. Etter litt erfaring viser det seg at snittpris på fly alt inkl blir rundt 3000 kr tur/retur. Tar også fort i overkant av 2 timer fra dør til dør. Elbil vil ta 3,5 til 4,5 (avhengig av ferge) og koste ca 150 kr. Pendlingen vil pågå et drøyt år slik at forventet kostnad for flyreiser vil bli ca 180 000 vs ca 10 000 i kostnad for elbilkjøring.

    Ser vel for meg at i3 ville kunne passe til dette. Hva bør man kjøpe nå? Nytt brukt?
    ___

    Da jeg ukependlet for 15 år siden, husker jeg at det var et saftig skattefradrag pga kilometergodgjørelsen for pendlingen. Er det fortsatt slik? I så fall vil man jo fort gå i pluss ved bruk av elbil. Kilometergodtgjørelse: For noen er det ekstra lønnsomt med elbil
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvor langt kjører du? Husk at det er betaling for elbil på mange ferger nå (bortsett fra E39 som er gratis).

    Rent personlig mener jeg Hyundai Ioniq fremstår som den beste elbilen men det er tydeligvis mange andre som mener da man må vente lenge for å få den fra forhandler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Brukt er vel greiest hvis du trenger bilen raskt. Det er fort litt ventetid ved bestilling av ny bil. Problemet kan jo være at brukte elbiler har litt kort rekkevidde, ikke fordi batteriene er slitt, men fordi eldre elbiler ofte hadde kort rekkevidde i utgangspunktet. Hvis alternativet ditt er fly kan det jo tyde på at relativt lang rekkevidde er et "must", og da er det kanskje ikke så mange brukte elbiler som vil passe.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med 4 timers reisetid må du vel fort mellomlade med det meste av elbiler som ikke heter Tesla? Av nye er vel nye Leaf med 40 kWh det sikreste kjøpet med den rekkevidden, og den koster vel ca 280.000 for en godt utstyrt versjon (og kan får en del billigere i basisversjon). Aberet blir vel leveringstiden.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Det gjelder strekningen Stavanger-Bergen. Ca 18 mil, men med to ferger. Finner ikke eksakt prisinformasjon for elbiler på fergene, men dersom "Anonym" har rett, er de gratis. Det er uaktuelt å kjøpe noe med et års leveringstid, men jeg trodde at Leaf, BMW og diverse asiatiske merker hadde grei leveringstid?

    Jeg må tenke litt hardt om det er verdt den ekstra reisetiden, men det er uansett betydelig billigere enn å fly. I praksis vil man nok nå hjem til omtrent samme tid.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Alternativt så kan man ta høyde for å lade. Lader jo 80% på en halvtime på enkelte elbiler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.814
    Antall liker
    14.456
    Alternativt så kan man ta høyde for å lade. Lader jo 80% på en halvtime på enkelte elbiler.
    På en tur på 18 mil og med to ferger har man allerede i overkant med pauser. Å måtte stoppe for å lade hver vei vil nok oppleves som ganske irriterende, spesielt på en strekning som kjøres to ganger i uken og behovet for å ha usikkerhetsmargin på rekkevidden ganske raskt blir svært lite. Men 18 mil faktisk rekkevidde vinterstid er en del, selv om det jo sjelden(?) blir veldig kaldt i området. Bør også skaffe seg litt info på hvordan tilgjengeligheten på hurtigladere er på strekningen og ikke minst om man kan forvente at de er ledige.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    For oss er dette helt uaktuelt dersom man må lade på veien. Skummet noen elbiltråder og der ser det ut til at praktisk rekkevidde med i3 kun er 12-15mil. Det var skuffende dårlig synes jeg.

    Dette var den mest oppdaterte oversikten over tilgjengelige biler som jeg fant.
    https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744

    Ser ut til at kun Ioniq er aktuell. Litt stor og har jo relativt traust design.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.491
    Antall liker
    10.680
    Sted
    Trondheim
    Du er nok avhengig av en ny bil for å ha nok rekkevidde. Da er det fort 4-5 med leveringstid. Både Ioniq og den nye e-Golfen vil vel akkurat så vidt greie turen uten lading. Det er jo egentlig for galt å skulle fly mellom Stavanger og Bergen - fly er pr. idag ikke akkurat så veldig miljøvennlig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    For oss er dette helt uaktuelt dersom man må lade på veien. Skummet noen elbiltråder og der ser det ut til at praktisk rekkevidde med i3 kun er 12-15mil. Det var skuffende dårlig synes jeg.

    Dette var den mest oppdaterte oversikten over tilgjengelige biler som jeg fant.
    https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744

    Ser ut til at kun Ioniq er aktuell. Litt stor og har jo relativt traust design.
    i3 går 17 mil nesten uansett vær og temperatur. Du har sikkert lest om 60 Ah-modellen.

    Normal rekkevidde på i3 under greie forhold er 20+ mil. 23-25 mil går ved fornuftig traktering av pedaler og bruk av regenerering.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. Ser at jeg var litt rask tidligere og at det nye batteriet bør gi god rekkevidde. Dessverre lang leveringstid på disse også.

    Fullspekket demobil som er leveringsklar fra merkeforhandler: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112393157
    Er jo relativt god økonomi i dette da jeg regner med å spare 180 000 i reisekostnad på en slik bil. Må bruke helgen til å tenke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hmmm. Ser at jeg var litt rask tidligere og at det nye batteriet bør gi god rekkevidde. Dessverre lang leveringstid på disse også.

    Fullspekket demobil som er leveringsklar fra merkeforhandler: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112393157
    Er jo relativt god økonomi i dette da jeg regner med å spare 180 000 i reisekostnad på en slik bil. Må bruke helgen til å tenke.
    Merk at disse demobilene er uten Faceliften som kommer på de nye. Ikke noen store forskjeller, men dog. Leveringstiden har økt noe da de selger mange for tiden.

    Du MÅ ha LED-lykter på fjern og nær dersom du kjøper demo/gammel utgave - halogenlyktene på fjern er helt elendige.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det har plutselig blitt aktuelt med en elbil i familien. Jeg har ikke vært så veldig orientert i dette markedet siden jeg kansellerte min Model X-reservasjon for et par år siden.
    Caset er ukependling og nå som bil nr 2. Etter litt erfaring viser det seg at snittpris på fly alt inkl blir rundt 3000 kr tur/retur. Tar også fort i overkant av 2 timer fra dør til dør. Elbil vil ta 3,5 til 4,5 (avhengig av ferge) og koste ca 150 kr. Pendlingen vil pågå et drøyt år slik at forventet kostnad for flyreiser vil bli ca 180 000 vs ca 10 000 i kostnad for elbilkjøring.

    Ser vel for meg at i3 ville kunne passe til dette. Hva bør man kjøpe nå? Nytt brukt?
    ___

    Da jeg ukependlet for 15 år siden, husker jeg at det var et saftig skattefradrag pga kilometergodgjørelsen for pendlingen. Er det fortsatt slik? I så fall vil man jo fort gå i pluss ved bruk av elbil. Kilometergodtgjørelse: For noen er det ekstra lønnsomt med elbil
    Tja, ville vurdert å kjøpe en brukt tesla til en god pris. Brukt den et halvt år og så solgt den igjen for lit mindre. Da har du en komfortabel bil som du kanskje slipper å lade med, totalutgiftene blir svært mye mindre enn ved fly, og prisfallet på bilen vil bli vesentlig mindre enn ved kjøpe av en ny småbil ...

    Så får du heller se på behovet igjen når oppdraget er over.

    Det er såvidt jeg vet også fritak for omregistreringsavgift på elbiler, og er det en superlader på ruten så had du gratis hurtiglading der i hele bilens levetid. 400-450 så er det mye fint å velge i.

    Da vil du kunne få et regnestykke omtrent slik:

    Om vi sier du kjøper for 420 og selger for 390 som burde være helt kurant selv om man er pessimistisk. ...

    verditap = 30.000
    Forsikring 7000/3 = 3000 kr
    omreg. = 0
    Strøm ved superlading for pendlingen = 0
    Strøm til annen hjemmekjøring = 3000 (ved ca 3000 km kjøring, mindre ellers)
    Andre utgifter om bilen er i bra stand og ikke trenger nye dekk= 0
    Bompenger = 0
    Fergebilletter --- tja, -50% om det er noen slike så legg det inn i totalen.

    Så om jeg ikke har glemt noe - 36000 / 6 = 5000 i måneden i totale transportutgifter - så kan man trekke fra evt. pendlerfradrag på skatten.

    I tillegg har man gleden av å ha en stor, romslig, komfortabel og sprek bil det halve året.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Å kjøpe en ny i3 i dag er neppe en god investering siden modellen vil bli erstattet trolig innen et år (antatt ved årskifte 2018-2019) med en som har større batteripakke. Da faller den gamle mye i verdi.

    Nye Nissan Leaf er det beste kjøpet IMO i rimeligere prisklasse.
    https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html?&cid=psmKNmyUYa0_dc|U
    Bil har aldri vært en god investering - og for min del så trenger jeg ny bil nå. Slik det er i dag selges 60 Ah-i3 for 220-250 tusen - det de kostet nye for 3-4 år siden så jeg er ikke bekymret for et enormt tap om jeg finner ut at jeg vil gå for 120 Ah på sikt. Klør meg mer i hode av naboer som handler dieselbiler til 6-700 tusen for tiden.

    Det eneste Leaf har er litt større batteri - men har jeg lyst på en Leaf som er kjip inni og rar utvendig? (dog bedre enn MK1) Nei.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Veldige enkle regnestykker her?

    Ikke glem kapitalkostnad, service, pølser, dekk osv
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Veldige enkle regnestykker her?

    Ikke glem kapitalkostnad, service, pølser, dekk osv
    Selvsagt, og da kommer Tesla enda verre ut av det - men tilbyr en klart større bil. Og er alternativet en annen dyr bil forstår jeg at Tesla fremstår gunstig.

    Igjen, bruksmønster er alfa og omega. Jeg kjører nesten aldri mer enn 4 mil om dagen. Skal jeg langt kjører jeg ca 25 totalt. Det betyr at en i3 94 Ah vil kanskje trenge 10 -15 minutter på hurtiglader to ganger i halvåret for min del. Alt annet kan jeg ta i garasjen hjemme og nesten aldri mer måtte fylle bensin/diesel.

    Billig forsikring, ingen årsavgift, 5 års service for 6 tusen, 0,9% rente på lån.

    Jeg forstår at mange pendler langt og da har de andre prioriteringer.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Fy faen, dette er en GJEEESP-tråd! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn