Det har plutselig blitt aktuelt med en elbil i familien. Jeg har ikke vært så veldig orientert i dette markedet siden jeg kansellerte min Model X-reservasjon for et par år siden.
Caset er ukependling og nå som bil nr 2. Etter litt erfaring viser det seg at snittpris på fly alt inkl blir rundt 3000 kr tur/retur. Tar også fort i overkant av 2 timer fra dør til dør. Elbil vil ta 3,5 til 4,5 (avhengig av ferge) og koste ca 150 kr. Pendlingen vil pågå et drøyt år slik at forventet kostnad for flyreiser vil bli ca 180 000 vs ca 10 000 i kostnad for elbilkjøring.
Ser vel for meg at i3 ville kunne passe til dette. Hva bør man kjøpe nå? Nytt brukt?
___
Da jeg ukependlet for 15 år siden, husker jeg at det var et saftig skattefradrag pga kilometergodgjørelsen for pendlingen. Er det fortsatt slik? I så fall vil man jo fort gå i pluss ved bruk av elbil.
Kilometergodtgjørelse: For noen er det ekstra lønnsomt med elbil
Tja, ville vurdert å kjøpe en brukt tesla til en god pris. Brukt den et halvt år og så solgt den igjen for lit mindre. Da har du en komfortabel bil som du kanskje slipper å lade med, totalutgiftene blir svært mye mindre enn ved fly, og prisfallet på bilen vil bli vesentlig mindre enn ved kjøpe av en ny småbil ...
Så får du heller se på behovet igjen når oppdraget er over.
Det er såvidt jeg vet også fritak for omregistreringsavgift på elbiler, og er det en superlader på ruten så had du gratis hurtiglading der i hele bilens levetid. 400-450 så er det mye fint å velge i.
Da vil du kunne få et regnestykke omtrent slik:
Om vi sier du kjøper for 420 og selger for 390 som burde være helt kurant selv om man er pessimistisk. ...
verditap = 30.000
Forsikring 7000/3 = 3000 kr
omreg. = 0
Strøm ved superlading for pendlingen = 0
Strøm til annen hjemmekjøring = 3000 (ved ca 3000 km kjøring, mindre ellers)
Andre utgifter om bilen er i bra stand og ikke trenger nye dekk= 0
Bompenger = 0
Fergebilletter --- tja, -50% om det er noen slike så legg det inn i totalen.
Så om jeg ikke har glemt noe - 36000 / 6 = 5000 i måneden i totale transportutgifter - så kan man trekke fra evt. pendlerfradrag på skatten.
I tillegg har man gleden av å ha en stor, romslig, komfortabel og sprek bil det halve året.