Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.380
    Antall liker
    1.282
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke alternativer finnes om man skal erstatte en Audi Q7 hybrid med en ren elbil, og ikke miste aplass?

    Audi e-tron kan være aktuelt, men den er vesentlig mindre. BYD Tang er kanskje eneste jeg har funnet så langt, men hvordan er det med navigasjon der nå?

    Den andre, Rolls Royce wannabe kineseren er ikke aktuell tror jeg. Tesla er fullstendig uaktuelt.

    Det er bare snakk om et par år så flytter vel eldstemann ut, og plassbehovet endrer seg. Men Q7’en er utenfor garantiperioden nå, og akkurat det stresser meg litt.
    Her kan du lese om brukererfaringer med Audi e-tron fra noen som er aktive i elbilforum. Jeg bare skumleste selv, men observerte både ladeproblemer, motorbytter, servicekostnad på kr 9 200,-, vannlekkasjer, app-problemer, 30-35 mils rekkevidde på en bil til mange 100 tusen, ulyder/klunkelyder i forstilling som Møller nekter for at er der, ++, men folk er jo likevel fornøyd virker det som.

    Ryktet sier at fagforeningene ved neste 1. mai-parole krever "20 dager Syk Elbil" i året etter at Sykt barn-tiden er utløpt.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.486
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Før all elektronikken kom inn i bildet, måtte man kjøre "med et egg på gasspedalen". Alt annet enn hva Mercedesføreren gjorde; han satt jo bare med klampen i bånn, mer eller mindre. Det er mye mer opp til sjåføren på gammeldagse biler. Vil anta det finnes førere som relativt greit hadde kjørt Mercedes'en helt opp, "antispinn"-funksjonen ligger jo hos føreren med en sånn bil.
    Akkurat det der har jeg aldri skjønt heller, full gass er vel ikke måten å komme seg opp på.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.486
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Her kan du lese om brukererfaringer med Audi e-tron fra noen som er aktive i elbilforum. Jeg bare skumleste selv, men observerte både ladeproblemer, motorbytter, servicekostnad på kr 9 200,-, vannlekkasjer, app-problemer, 30-35 mils rekkevidde på en bil til mange 100 tusen, ulyder/klunkelyder i forstilling som Møller nekter for at er der, ++, men folk er jo likevel fornøyd virker det som.

    Ryktet sier at fagforeningene ved neste 1. mai-parole krever "20 dager Syk Elbil" i året etter at Sykt barn-tiden er utløpt.

    Jeg har flere både venner og familier med e-tron, og jevnt over er de nok veldig fornøyde virker det som. Kanskje ikke lett å innrømme svakheter på det nyinnkjøpte vidunderet.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.486
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette med "garanti" er litt interessant. Det er jo ein slags forsikring mot visse typar mekanisk svikt, typisk slikt som ordinær kasko ikkje dekkjer, baka inn i kjøpesummen.

    Når ein kjøper eldre bruktbil er/var det vanleg å få med ein "bruktbilgaranti", gjerne 3 mnd, men gjerne lengre også. Det burde jo vera mogleg å få tilsvarande forsikring på eigen (brukt)bil, og ikkje utenkeleg at det er billigare enn å byta til ny bil som uansett er for stor om eit par år?

    Sjekka så vidt "toppkasko" hjå Sparebank1, og den skal dekkja


    Anar ikkje om dette er ein god idé, altså.
    Vi har forsikring som skal dekke motorhavari, girkasse og noen andre ting. Fortsatt mye som ikke er dekket dog, luftfjæring som ryker er fort 25’ per hjul. Pleide å være en svakhet på allroad før, men mulig det har blitt bedre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.038
    Antall liker
    8.274
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har flere både venner og familier med e-tron, og jevnt over er de nok veldig fornøyde virker det som. Kanskje ikke lett å innrømme svakheter på det nyinnkjøpte vidunderet.
    Eneste SUV jeg har kjørt som føles som en personbil kjøremessig. Meget presis styring med topp retningsstabilitet. Veifølelsen er bedre enn i noen annen SUV jeg har kjørt, men ikke like bra som i en lav bil. Topp kjørekomfort med lavt støynivå og gode (sports) seter.
    Jeg har også klinkelyder i forstilling (venstre side). Høres kun ved små ujevnheter. Ser ut som det er velkjent og dekkes på garanti. I tillegg utløser klimakompressoren resonanser under panseret til tider. Skal få det sjekket.....
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har en kamerat som startet elbilreisen med en Tesla Modell X. Etter bytte til E-Tron var tilbakemeldingen steinalder i forhold til teknologi, men mye bedre å sitte i / kjøre. Samt mye større følelse av kvalitet i E-Tron'en.
    Han kjører Voyah eller noe sånt nå. God blanding av de bedre egenskapene fra de to andre var siste tilbakemelding.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.274
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøpte nylig to år ekstra garanti på min Volvo XC90 for 12 000 kr, dvs utvidet fra 5 til 7 år for 6000kr/år. Synes det var billig og gjør uansett bilen lettere omsettbar om det er et par år igjen på garantien. Jeg vil nemlig ikke sitte med en slik bil etter garantitiden.
    Er det Volvo eller andre som selger denne garantien?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.380
    Antall liker
    1.282
    Torget vurderinger
    1
    Helt nyere kiaer er fine de, men 'take action' mot 12V-problemet ved forvarming av bilen uten at den er tilkoblet ladestasjon. (dvs ha en nødstarter i hanskerommet) Kia har litt dårlig tradisjon her.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.511
    Antall liker
    3.632
    Sted
    Sunnmøre
    Har sett fleire rundtom, ofte med typisk stressa småbarnsmødre ved rattet. Kvar gong lurer eg på om dei tykkjer bilen er fin, om dei liker å kjenna seg som ein diktator når dei køyrer rundt, eller om det er rein kost/nytte som ligg bak.

    Slapp av, ein spør sjølvsagt ikkje om slikt. Men eg hadde lese ei spørjegransking med interesse.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.143
    Antall liker
    9.472
    Har sett fleire rundtom, ofte med typisk stressa småbarnsmødre ved rattet. Kvar gong lurer eg på om dei tykkjer bilen er fin, om dei liker å kjenna seg som ein diktator når dei køyrer rundt, eller om det er rein kost/nytte som ligg bak.

    Slapp av, ein spør sjølvsagt ikkje om slikt. Men eg hadde lese ei spørjegransking med interesse.
    De er stresset fordi de ikke får solgt dråget. Et grassat verdifall på disse bilene.
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Kjører 22 E-Tron 55 sportback. Er meget fornøyet med bilen Topp kjøreegenskaper ingen ulyder elle lekasjer noe sted.Topp sevice hos Møller Tønsberg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hehe, de går i god skole hele gjengen.
    Her er svaret fra Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group:

    «Denne saken er skrevet av en journalist som nylig, og ved mer enn én anledning, har gitt uttrykk for at han personlig misliker Møller, noe Motor tidligere har beklaget, samt gitt oss lovnader om at er uakseptabelt. Vi er derfor skuffet over at journalisten fortsatt får dekke virksomheten vår, påvirket av holdningene til oss, og denne gangen angående en forestående rettssak som vi ikke står fritt til å kommentere fordi den jo skal rettslig behandles, men vi håper og tror at Motors lesere uten vår hjelp forstår at det er flere sider ved en sak, også denne.»
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes jo det er rimelig ugreit at når kunden i lang tid sporadisk ikke greier å åpne dørene til bilen så svarer Møller at "de åpner dørene feil". Hvor mange måter finnes det for å åpne dørene på en bil?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjenner det faktisk er en lettelse å ikke måtte forholde meg til Møller lenger, men savner bilen. Den var god
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.038
    Antall liker
    8.274
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Det er jo forskjell på "må trekke 2 ganger i hendelen for å få opp døren" og å "slite med å få opp døren". Det kan jo for så vidt være journalistens formulering som forvirrer.
    Men er det slik utenfra også? Du står med nøkkelen i lomma og må trekke 2 ganger for å få opp døra? Og at døra har åpnet seg i fart kan jo umulig være normalt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.274
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette er ingen feil men slik bilen er. Dørene åpnes veldig lett og du må dra i hendelen to ganger. En slags sikring. Bakdørene går i lås når man starter å kjøre.
    :) , og de spretter vel ikke opp av seg selv, man må jo åpne de. Skulle tatt seg ut i lukeparkering om de spratt opp til full åpning. Ville smurt låse haka i døråpningen med litt fett så gå det nok bedre. Folk er sære...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.038
    Antall liker
    8.274
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo forskjell på "må trekke 2 ganger i hendelen for å få opp døren" og å "slite med å få opp døren". Det kan jo for så vidt være journalistens formulering som forvirrer.
    Men er det slik utenfra også? Du står med nøkkelen i lomma og må trekke 2 ganger for å få opp døra? Og at døra har åpnet seg i fart kan jo umulig være normalt.

    Har vært i baksetet og prøvd. Drar du hardt og plutselig i hendelen må du gjøre det to ganger for at døra skal åpne seg. Drar du normal eller forsiktig i hendelen, og det skal lite bevegelse til, åpner døra seg ved første forsøk.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.511
    Antall liker
    3.632
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg tykkjer det høyrest litt rart ut at det må veldig spesiell teknikk til for å opna dørene. Om ikkje anna, så dårleg design.

    Det instinktive reaksjonen når noko ikkje opnar seg ved første forsøk, er å ta litt hardare i neste gong. Iallfall for meg.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.274
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er om ikke annet en normal hendel. Første gang jeg satt i en Tesla Model 3 kom jeg nesten ikke ut, så gjør deg kjent om du har din først tur i Tesla i fall noe skjer og du må fort ut..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.680
    Antall liker
    15.790
    Torget vurderinger
    2
    Slår man av barnesikringen åpner bakdørene på første forsøk.
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte Jaguar i-phase i to år på Jaguar forum var det noen med merklige problemer----hadde selv ingen . Samme på e-tron forum pussige problemmer for noen. .Mulig det er lurt og sette seg in i datamaskinen i bilen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kjørte Jaguar i-phase i to år på Jaguar forum var det noen med merklige problemer----hadde selv ingen . Samme på e-tron forum pussige problemmer for noen. .Mulig det er lurt og sette seg in i datamaskinen i bilen?
    En kollega leverte inn sin på planlagt innkalling, bytte av ledningsnett som skulle ta 3 dager. Det går en uke og så er beskjeden at du må bytte ombordlader og kostnaden går på din kappe, fantastisk Jaguar kundeservice.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.380
    Antall liker
    1.282
    Torget vurderinger
    1
    Men er det så vanskelig å forklare eierne hvordan dørlåsene på en Audi virker da, ettersom de klandrer og klandrer, i stedet for å finne ut hvordan ting virker ved å lese en bruksanvisning? Minner litt om teslabjørn som klandret ioniq 5 under testingen for å alltid slå på radioen/bluetoothlyd osv når han startet opp bilen. "Very anoying!" Men at det var en innstilling for på/av ved oppstart av bilen, nei-det-gadd-vi-ikke-finne-ut-av.
    Om Motor underslår at det er en sikkerhetsfunksjon for å lage oppstyr mot Møller så er jeg tilbøyelig til å heie på Møller i den saken, slik at de kan konsentrere seg om et reelt problem som denne Audien som ble kaputt midt i rundkjøringa ved Brynsenteret.

    Screenshot_20231118-142507_Samsung capture.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg velger vel å tro at bileierne i denne saken ikke er så dumme at Møller ikke klarer å forklare dem hvordan dørene fungerer på bilen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.511
    Antall liker
    3.632
    Sted
    Sunnmøre
    Om Motor underslår at det er en sikkerhetsfunksjon for å lage oppstyr mot Møller så er jeg tilbøyelig til å heie på Møller i den saken
    Ja, dersom det er hald i at dørene er veldig sensitive for om du drar i hendelen for hardt (jf Voff), så tenkjer eg at Møller har ei god sak. Ikkje Audi, nødvendigvis, men Møller.

    Det kan vera frykteleg vanskeleg for folk å justera automatiserte handlingar som å opna ei dør, eller dra i ein hendel. Kroppsleg minne trur eg vil få dei fleste til å dra litt ekstra til om det ikkje gjev effekt, akkurat som vi trykkjer hardare på ein knapp (td ein med minimal vandring) om vi ikkje merkar at det skjer noko. Det er mogleg eg projiserer her. Var det ikkje du som underviste i brukergrensesnitt, @otare?

    Viss den gamle Passat-en (jf saka) er som litt gamle VW-bilar eg har hatt, er dørene heilt mekaniske.

    Det med om døropnar-funksjonen fell i smak, trur eg få testar før dei kjøper bil. Kanskje til og seljar er ein gentleman og opnar døra når du skal prøvekøyra?

    Så, sjølv om Møller kanskje kan ha eit poeng, kanskje særleg då, tykkjer eg saka eigentleg er interessant.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg har undervist noe i brukergrensesnitt, ja, men det var ikke mitt hovedområde selv om det var ganske sentralt i det jeg interesserte meg for.

    Hvis barnesikringen er slått på skal det ikke være mulig å åpne bakdørene innenfra. Jeg kan for så vidt skjønne tankegangen om at man skal kunne dra hardt i håndtaket for å slå det av (for å kunne komme ut av bakdørene i en nødsituasjon), men barn drar jo ofte hardt i håndtaket og da vil de slå av funksjonen uten at det er behov for det og dermed fungerer jo barnesikringen av bakdørene i praksis ikke. Hva gjør man hvis man drar i et slikt håndtak og ingen ting skjer? De fleste vil vel dra hardt i det og dermed skru av barnesikringen.

    For så vidt en interessant problemstilling - hvordan overstyre barnesikringen i en nødsituasjon? Man kunne tenke seg en knapp i "brønnen" der håndtaket er, som man må trykke på samtidig med at man drar i håndtaket, men denne måtte i så fall være mekanisk da man i en nødsituasjon gjerne vil ha mistet strømtilførsel. Men man har gjerne litt panikk i en slik situasjon, så det kan ikke være for komplisert heller. Her må man til med uttesting av alternative løsninger. Det regner jeg med at Audi har gjort?
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Slår man av barnesikringen åpner bakdørene på første forsøk.
    Det er ganske mye betenkelige ting som kommer frem her i denne tråden synes jeg ....

    Kjemperisiko disse tingene ..... noenmmoderne elbiler har vel 1000+ Kg batteri rett under coupeen og batterier er generelt sykt brannfarlige, det er jo mange kanaler med fatale flyulykker p.g.a. branner i batteri.... hva skjer i en akutt situasjon med en eksplosjonsartet brann inn i coupeen, og man ikke kan komme ut av bilen fordi man har en Audi, eller barnesikringen ikke vil slå seg av?

    Audio og Tesla er åpenbart NO-GO for meg nå
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.038
    Antall liker
    8.274
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen problem å åpne dørene på en e-tron. Man må bare ha to forsøk dersom man røsker brutalt i hendelen på første....

    Ut fra motor artikkelen er det tydelig at bileieren har fått beskjed fra Møller at problemet er brukerfeil. For å gjenta; døråpning er helt uproblematisk, men jeg kan likevel demonstrere for en journalist, dersom jeg skulle ønske det, at dørene er vanskelig å åpne fra innsiden.

    Ser også av artikkelen at disse folka har hatt problemer med å få ut ladekabelen. Det hadde faktisk jeg også før jeg lærte å bruke ladeluka. Bilen har elektrisk drevet ladeluke. Man skal trykke kort på knappen - vente litt; da åpnes luka/kabelen utløses hver gang. Holder man for lenge på knappen skjer ingenting og ladekabelen sitter fast.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Poenget er vel at et eller annet sted har det sviktet hos konstruktør, i dette tilfellet Audi. Drar man i dørhåndtaket skal døra åpne. Punktum. Trykker man på ladeknapper skal kabel løsne. Det handler bare om programmering.

    Kjører man ut og er på vei ned i fjorden med hele familien, så skal man liksom huske å åpne dørhåndtaket sent? Krasjer man og se bestemor inni den brennende bilen, så må en fremmed mann som ønsker å redde bestemor huske å åpne dørhåndtaket sent?

    Møller holder på med idiotforklaringer. Og hun kommunikasjonsdirektøren er totalt uegnet i jobben når hun lar seg vippe av pinnen av en journalist. Setter en halvliter på at hun hører vi snart ikke mer til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.547
    Antall liker
    35.461
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oppigjennom årene har det vært mye moro med voksne baksetepassasjerer og den mekaniske barnesikringen på bakdørene, f eks på en Ford Mondeo. Har man skjøvet over pinnen i dørkanten virker ikke dørhåndtakene innenfra. Uansett om man kjører i fjorden eller ikke, så det blir litt overspilt å late som dette er et nytt problem på elbiler. Kjøp en nødhammer om det bekymrer deg.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.847
    Antall liker
    16.097
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en e-tron med slike dørlåser. Og ja det er litt irriterende. Men ikke mer enn det.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det er ingen problem å åpne dørene på en e-tron. Man må bare ha to forsøk dersom man røsker brutalt i hendelen på første....
    Det er et alvorlig problem hvis man er i panikk, folk har brent inne i hus, ikke kommet seg ut fordi de måtte vri to ganger på vrideren, men glemte det fordi de var i panikk

    Audi = farlig = for høy risiko
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Oppigjennom årene har det vært mye moro med voksne baksetepassasjerer og den mekaniske barnesikringen på bakdørene, f eks på en Ford Mondeo. Har man skjøvet over pinnen i dørkanten virker ikke dørhåndtakene innenfra. Uansett om man kjører i fjorden eller ikke, så det blir litt overspilt å late som dette er et nytt problem på elbiler. Kjøp en nødhammer om det bekymrer deg.
    Barnesikring er jo noe helt annet og har eksistert i all tid. Her er det generel bruk av dørhåndtakene uten at barnesikring er i bruk; man kan ikke for ramme alvor mene at normal bruk av håndtak kun må skje på en sen og rolig måte.

    Fjorden er kanskje skrekkeksemplet; det er flere andre tilfeller man ønsker å få døra fort opp. Fingre i klem, bil som begynner å trille osv. At Audi forventer at fremmede i panikksituasjoner skal vite at dørhåndtakene virker sånn men ikke sånn er høl i hodet. Punktum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn