Motorhome
Hi-Fi freak
Det er lenge siden tyskerne har laget noe biler som holder Alle de nye avanserte og unødvendige finessene som ikke holder.
Sist redigert:
Jo, men samme korrosjonsproblematikk ser man på brukte Model S og X som er i aluminium. Jeg har også en 20 år gammel aluminiumsbil hvor man kan se samme fenomen. Så alu er ikke rett frem det heller. Men alu for fordelen av lavere vekt.Ja, interessant observasjon. Det er hva man kjenner som et batteri - to ulike materialer med ulikt galvanisk potensiale og en elektrolytt mellom. Det ene materialet vil opptre som anode og tæres vekk. Om hele karosseriet er rustfritt og opptrer som katode kan det gå hardt utover alt annet, ja. Intensiteten i reaksjonen kommer an på arealet - rustfri nagler og skruer i aluminium går fint i mange år, aluminumsnagler i rustfritt vil bare forsvinne i kontakt med saltvann.
Ja Kia har dårlig renome av både fosil og El-biler. Toyota av nyere dato er heller ikke som før. Men rust har vært plagsomt hær også. Men driverket har vært veldig godt. Men det er noen ''stativ''Opplevd kvalitet er som regel vesentlig bedre i en tysker enn en japse. Audi eks-kjøreskolebilen min har gått 230k og bærer ikke preg av slitasje.
Kjøpte en ny Kia i -14 og den var virkelig dårlig.
Kan være en 4.4 twinturbo v8 det der.Tror ikke dette er bmw motor men likevel. Vis vedlegget 969834
Hvorfor er den ubrukelig i terrenget? Øvrige Tesla modeller har vist seg å ha veldig god fremkommelighet i forhold til type bil.Cybertruck er ubrukbar i tærrenget. Han Elion Musk finner på mye rart. Han skal ikke få en krone av meg
Lengde, overheng foran / bak, hjuloppheng, feil type dekk og dekktrykk osv.Hvorfor er den ubrukelig i terrenget? Øvrige Tesla modeller har vist seg å ha veldig god fremkommelighet i forhold til type bil.
Kan være såkalt flyverust som ikke er fjernet tidsnok, slik alle biler er utsatt for.Kjørte bak en nyere el-KIA i dag, full av rust på bakluke og rundt vunduspusserinnfesting
Og Cybertruck er grensesprengende....stygg
Det einaste eg kan førestilla meg, er at dette er ein bil som er meint å treffa ikkje den gruppa av skikkelege handverkarar og entreprenørar som køyrer pickup fordi dei treng drakraft som ein traktor og ofte skal på jobb litt utanfor asfaltert veg.I stedet ble det noe som bare oppfyller Elons dystopiske pubertetsfantasier
Det er riktig det du sier dær. Hvis man skal kjøre i ulent tæreng, så må en ha en 4W som er robust og riktig dekktype. Man kan også ha drivstoff på kanne når man er i ødemarkaLengde, overheng foran / bak, hjuloppheng, feil type dekk og dekktrykk osv.
For bilen(e) i videoen ser det ut som om de kjører med anti-roll barene innkoplet og det ser (høres) heller ikke ut til at det er lagt inn noen sperrer.
Om den er god nok offroad får være opp til den enkelte og bedømme utifra sitt personlige behov.
For meg personlig er den ikke i nærheten.
Konseptmessig så burde elektrisk drift kunne være omtrent det ultimate til offroad bruk. Det funker helt likt uansett posisjon, det er enkelt å dosere nøyaktig mengde power og en har umiddelbar reaksjon.
Eneste ulempen er at det blir ganske tungt hvis en samtidig skal ha noe rekkevidde. Og dagens plassering av batteripakka i bunnen er potensielt ikke helt ideelt.
Ikke verdens mest seriøse test..Det har nok vært en utvikling ja.
Tesla sjokkerer på vinterføre
Nettavisen testet Tesla 3 mot den gamle ruggen Mercedes ML fra 2006. Hvem av dem kommer først opp til hytta? Obs! Ingen drakk alkohol under innspillingen.www.nettavisen.no
Det kaller jeg et sunt syn på livet.Hm, og Leafen min med regnr. EL16*** bare går og går. Døll som f, men jeg bryr meg ikke. Har landeveissykkel som sportskjøretøy nemlig.
Dette er min favoritt. Ventilblokken i en automatgirkasse. Her er det noen ingeniører som har tenkt en del. Vet ikke som slikt brukes i moderne varianter forsåvidt, dette er essensielt en "datamaskin", bare med hydraulikk istedenfor elektroner. @SAL har sikkert greie på hvordan slikt fungerte / fungerer.Og man skjønner hvorfor produsenter av fossilbiler melder «fuck this shit».
Hva slags bil er den som må ha ny motor?Nei, egentlig ikke, men det er riktig at selve elbilholdet er enklere ettersom en stort sett ikke kan gjøre noe som helst for å sikre lang levetid. Service er stort sett pollenfilter, glidebolter på kalipperene, og så se på den en times tid, noe merkeverksteder tar godt betalt for.
Et ekstra oljeskift selv er easy-peasy, og slett ikke komplisert.
Jeg har eid 7 elbiler de siste 7 år, 6 av dem er solgt, og for noen mnd siden hadde jeg en opptelling av hvor mange av dem som har fungert prikkfritt etter at jeg solgte dem, altså uten driftspriblemer: 2 av 6.
Nå er det én igjen (2020Hyundai Kona) som fortsatt er lytefri.
Den andre ex-lytefrie 2017-model må ha ny motor, på 76k km 1 år etter garantiutløp. Koster bare kr 120.000,- pluss arbeid. Bilen er verd ca 130-140k kroner.
Ford F-150 kommer til Norge med en prislapp litt over en mill ... men .... jeg får den ikke inn i garasjen hvor jeg bor, det er vel ca 4 cm klaring i høyden ved garasjeporten, men 590 cm lengde og 242 cm bredde med speilene utslått er en utfordring, for ikke å snakke om parkering i bygarasjoen i BergenJa, min umiddelbare reaksjon da jeg så Cybertruck bli vist offentlig for første gang var "forspilt mulighet". Tesla hadde sjansen til å ta det lukrative pickupmarkedet og stikke av med det om de bare hadde bygget en praktisk og plausibelt utseende pickup for Billy, Bob og Joe. I stedet ble det noe som bare oppfyller Elons dystopiske pubertetsfantasier på samme måte som med Twitter og tok evig lang tid å få ferdig med alle merksnodigheter han fant på.
I mellomtiden gjorde Ford alt rett med F150 Lightning, full av stikkontakter for alt fra sirkelsag til ølkjøler som den er. Kan til og med bruke bilen som batteripakke for huset i off grid mode. Gikk rett hjem hos Bubba & co. Selv venter jeg på et Ford skal finne opp en helelektrisk Ranger. F150 blir i største laget, selv om det tydeligvis nå er mulig å bestille den også i Norge.
Ford F-150 Lightning : The 200 Best Inventions of 2022
Find out why Ford F-150 Lightning made this year's listtime.comDen ikoniske og prisbelønte helelektrisk pickupsuksessen F-150 Lightning klar for Europa i et begrenset antall
Som det første landet utenfor Nord-Amerika vil Ford fra 20. april åpne for norske bestillinger av en av de mest omtalte og etterspurte elbilene de siste årene: 5-seters pickupen Ford F-150 Lightning. Det ble annonsert under en internasjonal pressekonferanse som ble avholdt i spektakulære...www.rohneselmer.no
Fordi det er så mye lettere å droppe ut hele drivverket, sette inn et nyoverhalt, sende bilen avgårde, og sende drivverket til overhaling enn å la bilen vente i verkstedet mens den plukkes ned i molekyler, repareres, og plukkes sammen igjen. Nærmest uansett hvor feilen måtte ligge i motor, girkasse, inverter etc.En el-motor må byttes?
Hva er galt egentlig? Hører «stadig» om elbiler som bytter motor. Hvorfor det? De burde holde LENGE.
Kva var problemet med kassen?Hva slags bil er den som må ha ny motor?
Et vesentlig problem med bil er at INGENTING repareres lengre. De bare bytter deler.
Måtte nettopp bytte gearkasse på en Volvo V60. 80 store pluss arbeid. Nokså sikker på at det egentlig var snakk om en justering av sensorer.
En el-motor må byttes?
Hva er galt egentlig? Hører «stadig» om elbiler som bytter motor. Hvorfor det? De burde holde LENGE.
De gir bort e-tron nå. Kjøpte en ny velutstyrt 2023 e-tron 55 quattro hos forhandler for en måned siden. Betalte ikke mer enn for en Q4. Kunne få saftig (om enn ikke like stor) rabatt på 2024 Q8 e-tron også. Betaler man full pris for noen elbil nå er man bra dum....Hvilke alternativer finnes om man skal erstatte en Audi Q7 hybrid med en ren elbil, og ikke miste aplass?
Audi e-tron kan være aktuelt, men den er vesentlig mindre.
Dette blir som analogt. Ikke noe software eller annet drittDette er min favoritt. Ventilblokken i en automatgirkasse. Her er det noen ingeniører som har tenkt en del. Vet ikke som slikt brukes i moderne varianter forsåvidt, dette er essensielt en "datamaskin", bare med hydraulikk istedenfor elektroner. @SAL har sikkert greie på hvordan slikt fungerte / fungerer.
Vis vedlegget 970035
Den meldte «feil på skiftearmer», men kunne ikke merke noe feil.Kva var problemet med kassen?
Det er klart, jeg har jobbet med service selv på store, kompliserte maskiner så jeg skjønner den biten.Fordi det er så mye lettere å droppe ut hele drivverket, sette inn et nyoverhalt, sende bilen avgårde, og sende drivverket til overhaling enn å la bilen vente i verkstedet mens den plukkes ned i molekyler, repareres, og plukkes sammen igjen. Nærmest uansett hvor feilen måtte ligge i motor, girkasse, inverter etc.
Gøy med ulike perspektiver hehe. Gir bort? Den elbilen til ca 600’ koster deg omtrent 85,- per mil.De gir bort e-tron nå. Kjøpte en ny velutstyrt 2023 e-tron 55 quattro hos forhandler for en måned siden. Betalte ikke mer enn for en Q4. Kunne få saftig (om enn ikke like stor) rabatt på 2024 Q8 e-tron også. Betaler man full pris for noen elbil nå er man bra dum....
E-tron/Q8 e-tron er en flott bil, men bruker for mye strøm. Forskjellen til Q4 er enorm - bilen er i en helt annen klasse.....
Hva med Kia ev9 den er jo passe digerHvilke alternativer finnes om man skal erstatte en Audi Q7 hybrid med en ren elbil, og ikke miste aplass?
Audi e-tron kan være aktuelt, men den er vesentlig mindre. BYD Tang er kanskje eneste jeg har funnet så langt, men hvordan er det med navigasjon der nå?
Den andre, Rolls Royce wannabe kineseren er ikke aktuell tror jeg. Tesla er fullstendig uaktuelt.
Det er bare snakk om et par år så flytter vel eldstemann ut, og plassbehovet endrer seg. Men Q7’en er utenfor garantiperioden nå, og akkurat det stresser meg litt.
Dette med "garanti" er litt interessant. Det er jo ein slags forsikring mot visse typar mekanisk svikt, typisk slikt som ordinær kasko ikkje dekkjer, baka inn i kjøpesummen.Men Q7’en er utenfor garantiperioden nå, og akkurat det stresser meg litt.
Anar ikkje om dette er ein god idé, altså.Maskinskade er tilfeldig og plutselig mekanisk skade på motor, girkasse/clutch, drivverk, motorens og automatgirkassens elektroniske hovedstyreenhet, samt hybrid-/elbilers batteripakke.
Før all elektronikken kom inn i bildet, måtte man kjøre "med et egg på gasspedalen". Alt annet enn hva Mercedesføreren gjorde; han satt jo bare med klampen i bånn, mer eller mindre. Det er mye mer opp til sjåføren på gammeldagse biler. Vil anta det finnes førere som relativt greit hadde kjørt Mercedes'en helt opp, "antispinn"-funksjonen ligger jo hos føreren med en sånn bil.Det har nok vært en utvikling ja.
Tesla sjokkerer på vinterføre
Nettavisen testet Tesla 3 mot den gamle ruggen Mercedes ML fra 2006. Hvem av dem kommer først opp til hytta? Obs! Ingen drakk alkohol under innspillingen.www.nettavisen.no
Det finnes forsikring som dekker mye av slike havari og man får og kjøpt utvidet garanti til en ganske solid kostnad. Selger du en dyr bil tidlig realiserer du et ganske stort tap og ny koster mye. Alternativt kan du sette av det du tenker å bruke på en ny på høyrente og ta reparasjonene som ikke dekkes av forsikringen på egen kappe om de kommer. Har fungert bra for meg i alle år...Dette med "garanti" er litt interessant. Det er jo ein slags forsikring mot visse typar mekanisk svikt, typisk slikt som ordinær kasko ikkje dekkjer, baka inn i kjøpesummen.
Når ein kjøper eldre bruktbil er/var det vanleg å få med ein "bruktbilgaranti", gjerne 3 mnd, men gjerne lengre også. Det burde jo vera mogleg å få tilsvarande forsikring på eigen (brukt)bil, og ikkje utenkeleg at det er billigare enn å byta til ny bil som uansett er for stor om eit par år?
Sjekka så vidt "toppkasko" hjå Sparebank1, og den skal dekkja
Anar ikkje om dette er ein god idé, altså.
Nettopp - tullete test !Før all elektronikken kom inn i bildet, måtte man kjøre "med et egg på gasspedalen". Alt annet enn hva Mercedesføreren gjorde; han satt jo bare med klampen i bånn, mer eller mindre. Det er mye mer opp til sjåføren på gammeldagse biler. Vil anta det finnes førere som relativt greit hadde kjørt Mercedes'en helt opp, "antispinn"-funksjonen ligger jo hos føreren med en sånn bil.
Jeg kjøpte nylig to år ekstra garanti på min Volvo XC90 for 12 000 kr, dvs utvidet fra 5 til 7 år for 6000kr/år. Synes det var billig og gjør uansett bilen lettere omsettbar om det er et par år igjen på garantien. Jeg vil nemlig ikke sitte med en slik bil etter garantitiden.Dette med "garanti" er litt interessant. Det er jo ein slags forsikring mot visse typar mekanisk svikt, typisk slikt som ordinær kasko ikkje dekkjer, baka inn i kjøpesummen.
Når ein kjøper eldre bruktbil er/var det vanleg å få med ein "bruktbilgaranti", gjerne 3 mnd, men gjerne lengre også. Det burde jo vera mogleg å få tilsvarande forsikring på eigen (brukt)bil, og ikkje utenkeleg at det er billigare enn å byta til ny bil som uansett er for stor om eit par år?
Sjekka så vidt "toppkasko" hjå Sparebank1, og den skal dekkja
Anar ikkje om dette er ein god idé, altså.
Veldig fine biler, men veldig mye mindre enn Q7.De gir bort e-tron nå. Kjøpte en ny velutstyrt 2023 e-tron 55 quattro hos forhandler for en måned siden. Betalte ikke mer enn for en Q4. Kunne få saftig (om enn ikke like stor) rabatt på 2024 Q8 e-tron også. Betaler man full pris for noen elbil nå er man bra dum....
E-tron/Q8 e-tron er en flott bil, men bruker for mye strøm. Forskjellen til Q4 er enorm - bilen er i en helt annen klasse.....