Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.402
    Antall liker
    1.342
    Sted
    Stavanger
    -og den literen med bensin virker mange ganger etter at den er regenerert slik som litiumbatteri?
    Ja da gjør den. Men lykke til i forsøket.

    henger ikke sammen at en må ta ut mobillader når den ikke brukes, for å spare noen miliamptimer..
    men å fore det største batteriet en har med millioner ganger mere 1 gang daglig er ikke.. 😂
    Tullekopper dem som synes eller ikke klarer å se
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.645
    Sted
    Sunnmøre
    Kan ikke kalle det forbrenningsmotor bil uten å nevne hva den forbrenner.
    Einig at “fossilbil” er eit litt odde ord, og av alle orda du irriterer deg over, er det vel der du har eit poeng. Grunnen til at det har slått til, er at “bil med forbrenningsmotor” er litt tungt å seia i daglegtale, og det er avgjerande å ha eit ordpar som kan skildra dei fundamentalt ulike prinsippa som ligg bak fossilbilar og elbilar.

    Dersom vi hadde hatt bilar med forbrenningsmotor som genererte straum til elmotor (Prius?), slik det etterkvart er vanleg på store skip, er eg samd i at “batteribil” kunne vore eit godt ord for det vi i dag kallar elbilar.

    Men no verkar det på meg som om denne innleiinga, der du tek sats for å diskutera køyretøy-taksonomi, eigentleg var ein ansats for å argumentera for at elbilen eigentleg er det store problemet. Og dessutan skikkeleg teit. Det låg vel i korta.

    Men, vi har alle haugar å døy på. Min, til dømes, er at p ikkje skal uttalast i greske ord på norsk når han står først i ordet før s og t (jf psykologi).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    fossilt kan vi ikke kalle det, for det finnes feks syntestisk og biobensin og diesel
    for ikke å snakke om feks etanol, frityr olje med mer.
    Forbrenningsmotor + hva den forbrenner blir vel det mest presise

    selv om jeg fortsetter å kalle biler som forbrenner diesel for traktorer og de som forbrenner bensin som biler
    de med batteri kaller jeg radiobiler

    barnslig ja
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.402
    Antall liker
    1.342
    Sted
    Stavanger
    Einig at “fossilbil” er eit litt odde ord, og av alle orda du irriterer deg over, er det vel der du har eit poeng. Grunnen til at det har slått til, er at “bil med forbrenningsmotor” er litt tungt å seia i daglegtale, og det er avgjerande å ha eit ordpar som kan skildra dei fundamentalt ulike prinsippa som ligg bak fossilbilar og elbilar.

    Dersom vi hadde hatt bilar med forbrenningsmotor som genererte straum til elmotor (Prius?), slik det etterkvart er vanleg på store skip, er eg samd i at “batteribil” kunne vore eit godt ord for det vi i dag kallar elbilar.

    Men no verkar det på meg som om denne innleiinga, der du tek sats for å diskutera køyretøy-taksonomi, eigentleg var ein ansats for å argumentera for at elbilen eigentleg er det store problemet. Og dessutan skikkeleg teit. Det låg vel i korta.

    Men, vi har alle haugar å døy på. Min, til dømes, er at p ikkje skal uttalast i greske ord på norsk når han står først i ordet før s og t (jf psykologi).
    Måtte og være en nynorsk fyr..
    du går rundt deg selv til å begynne med.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.402
    Antall liker
    1.342
    Sted
    Stavanger
    fossilt kan vi ikke kalle det, for det finnes feks syntestisk og biobensin og diesel
    for ikke å snakke om feks etanol, frityr olje med mer.
    Forbrenningsmotor + hva den forbrenner blir vel det mest presise

    selv om jeg fortsetter å kalle biler som forbrenner diesel for traktorer og de som forbrenner bensin som biler
    de med batteri kaller jeg radiobiler

    barnslig ja
    Dette liker ikke dem troende dog.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har du prøvd annet enn amerikanske pickups med industrimotor de siste 15 årene?
    haha :)
    har hatt en audi a8 4.0 tdi (v8)
    en audi a6 2.5tdi (v6)
    2 golfer 1,9 og 2.0 tdi (rekke 4)
    en bmw 330xd 3.0 (rekke 6)

    Har dessverre ikke hatt gleden av å ha v10 eller v12 diesel enda.
    v8 diesel går ann, forholdsvis smooth, resten var veldig raklete
    Etter min mening peaket dieselmotoren rett rundt partikkelfilter ble innført, da ble motorene altfor komplisert.
    skulle gjerne ha testet en amerikansk pickup også
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Hvorfor EL bil, hvorfor får en type bil plutselig betegnelse snudd på hodet.
    Er det pga Batteribil blir for avansert for kjøperne. Det passer bedre. El motoren alene gjør ingenting annet en å eksistere å gir ikke en millimeter fremdrift uten energi kilde å i disse bilene er det i form av et Batteri.
    jamført med hva en ellers på andre bruker som er bensin, diesel eller hydrogen.
    så BATTERIBIL.
    må legge til det er så rart fordi disse elbil tilhengerene er så opptatt av korrekthet, men så feiler dem å kalle det dem forguder med sitt regelrette navn. Trist og komisk egentlig.
    Batterier i seg selv får heller ikke bilen til å gå framover, akkurat like lite som en bensin eller diesel tank. Det er I praksis hva et batteri er, en tank, hvor man lagrer energi. Energikilden er hva som lagres i batteriet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Batterier i seg selv får heller ikke bilen til å gå framover, akkurat like lite som en bensin eller diesel tank. Det er I praksis hva et batteri er, en tank, hvor man lagrer energi. Energikilden er hva som lagres i batteriet.
    Elektrisitet er fysiske fenomener som er knyttet til negativt eller positivt ladede partikler i ro eller i bevegelse.
    UTTALE elektrisitˈet
    ETYMOLOGI latin, nydannet fra gresk elektron, ‘rav’
    I dagligtale brukes av og til ordet elektrisitet når det egentlig er snakk om elektrisk strøm (ladninger i bevegelse), for eksempel i setninger som «denne maskinen drives av elektrisitet»
    .

    Så da blir vel Strøm-bil det rette å kalle de da.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.645
    Sted
    Sunnmøre
    Så da blir vel Strøm-bil det rette å kalle de da.
    Ja, sjølvsagt, og lat oss for all del ta ein grundig dugnad for å reinska ut all denne misbruken av ordet "elektrisitet" i daglegtale. ✊

    Spøk til sides: Vi lagar dei orda vi har bruk for, for å skilja mellom viktige kategoriar. Kva som er viktige kategoriar, har det med å variera i tid og stad. "Fasttelefon" oppstod fordi "mobiltelefonen" vart dominerande, "dum-telefon" fordi "smarttelefonen" etter kvart vart dominerande. No er alt telefon, til trass for at ungdomen ikkje vil snakka i han. Eller mobil, til trass for at dei stort sett sit på ræva. Det er ikkje alltid det optimale ordet som vert vald, men er det noko som vert vitsa med og idiotforklart, så er det når Språkrådet prøver å finna eit presist og korrekt ord for eit oppnorska framandord som tilfeldigvis har fest seg.

    Innstillinga mi er at vi kan leva godt med ganske mange rare låne- og importord.

    Ulempa med "elbil" er i all hovudsak at folk uttalar det "æll-bil", ikkje med trong, lang e og kort l slik dei ville uttala "ELektrisitet". Det er eit marginalt problem. Fordelen med orda "elbil" og "elektrisk bil" er at det vert brukt analogt på iallfall fransk, italiensk, engelsk og tysk, og dei aller fleste språk eg er i stand til å dechiffrera: koseleg nok rafbíll på islandsk, og på japansk er det iallfall kanji for elektrisitet (電気) og bil (自動車) sett saman. Det er ein gigantisk fordel.

    Eg veit ikkje heilt kva @jifbaderom prøver å oppnå.

    (Edit: japansk inndata på google translate imponerer meg, forresten, då eg skreiv "denki jidosha" med latiske bokstavar poppa riktig kanji opp automatisk)

    Edit: På kinesisk wikipedia, som eg ikkje har den minste føresetnad for å forstå, får eg opp denne sjarmerande teksten med google translate:

    Ordet "bil" (汽车) som vanligvis brukes på kinesisk, refererer faktisk til kjøretøy med varmemotorer (hovedsakelig forbrenningsmotorer) som bruker flyktig drivstoff (som bensin). Derfor er rene elektriske kjøretøyer (純電動車) ikke biler.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Vi sluttet å kalle det automobil i sin tid, ganske fort ble det bare bil. Vi sier elbil nå men ganske fort blir det igjen bare bil. Du ser det godt i motorpressen allerede, hvor en må komme et godt stykke ned i teksten før det faktisk kommer fram at vi snakker om en bil som går på elektrisitet. Elektrisk drivlinje er nå standard og krever dermed ingen ytterligere påpekninger, mens straks det er snakk om en fossil drivlinje ( eksotiske saker) så kommer blomsterspråket fram. Sett på norsklærerbrillene så ser man dette lett. Ting har virkelig forandret seg på ti år.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    5.231
    Tror ikke man kan påstå at "elektrisk" eller "el" er et veldig nytt begrep om ting som drives av elektrisitet (eller elektrisk strøm om du vil). Elektriske gitarer eller elgitarer har for eksempel vært et allment brukt begrep siden 1950-tallet. Og vi har i lang tid hatt elektriske tannbørster, elektriske komfyrer og mye mer.

    "Kognitiv dissident" og "fremstofmiddel" derimot, er begreper som jeg ikke har hørt før.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Elektriske gitarer eller elgitarer har for eksempel vært et allment brukt begrep siden 1950-tallet.
    Ja - og det er forsåvidt helt riktig. De drives ikke av strøm ;) .
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Bilen går på strøm - ikke elektrisitet ;)
    En dieselbil går vel strengt tatt ikke på diesel per se. Men som et resultat av forbrenning av nevnte væske.

    Vi kunne sagt batteribil, men det begrepet er jo som kjent snappet av fossilgjengen for lenge siden og dermed beregnet for woke-othering av denne kjøretøygruppa. Minoritet , majoritet etc. Er det ikke deilig med polarisering av absolutt alt? Gir mening til livene våre.

    Alt er jo solenergi til sjuende og sist, ny eller utgammel, men ikke si det til noen!
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Diesel er vel å regne for energikilden, på samme måte som strøm er det, eller… ?
    Batteri er jo, som en dieseltank, kun noe å lagre energien i.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.402
    Antall liker
    1.342
    Sted
    Stavanger
    Til opplysning er vi alle mere eller mindre kognitiv dissident iblandt.
    meningen med å mene noen sitter fast i den greia der og holder seg mere til dårlig og partisk undersøkelse og forholder seg til.
    Jeg har bmw335 å det er best ingen protest.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Trondheim
    Interessant å se at i California er det nå dager da fornybare energikilder dekker 100% av behovet, at produksjon av solcellepaneler er blitt ekstremt billig, og at lithium (med atomnummer 3 og dermed et av de vanligste grunnstoffene) kan utvinnes av havvann.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Diesel er vel å regne for energikilden, på samme måte som strøm er det, eller… ?
    Batteri er jo, som en dieseltank, kun noe å lagre energien i.
    Du får ta det med elbilforeningen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    1
    Det er 'risikosport' å ta opp ting med Elbilforeningen dersom formålet ikke er å hylle elbilens fortreffelighet. En liten antydning til at elbiler ikke er så feilfri som de mener, ikke så økonomisk jf fossilbil som de mener (bortsett fra ved hjemmelading), ikke er i nærheten så holdbar mtp økonomisk levetid som de mener, så skyter de deg fra hofta og utestenger IP-adressen din. (Men det er kanskje like greit)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Elbiler er vel som andre biler. Noen er feilfrie og bare går og går. Andre er mandagsbiler tvers igjennom. Vi har hatt en av hver. Nissan Leaf - fullstendig feilfri. Volvo XC40 - mandagsbil (kvart over 8 på mårrakvisten etter julebordshelg). Andre har kanskje opplevd det stikk motsatte. Poenget mitt er at det er bare biler, som alle andre biler.

    Det som er forskjellig - gitt at du finner et greit, driftssikkert eksemplar - er at elbiler gjennomgående er mye rimeligere i drift. Kanskje ikke på langtur med hurtiglading, men til hverdagsbruk med hjemmelading er det ikke tvil. Svært få kjører rundt i elbil som et statement på et eller annet rundt klima og miljø. Det handler stort sett om fornuftig familieøkonomi.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    1
    Elbiler er vel som andre biler. Noen er feilfrie og bare går og går. Andre er mandagsbiler tvers igjennom. Vi har hatt en av hver. Nissan Leaf - fullstendig feilfri. Volvo XC40 - mandagsbil (kvart over 8 på mårrakvisten etter julebordshelg). Andre har kanskje opplevd det stikk motsatte. Poenget mitt er at det er bare biler, som alle andre biler.

    Det som er forskjellig - gitt at du finner et greit, driftssikkert eksemplar - er at elbiler gjennomgående er mye rimeligere i drift. Kanskje ikke på langtur med hurtiglading, men til hverdagsbruk med hjemmelading er det ikke tvil.
    Ja, selvsagt, men prøv og fortelle Elbilforeningen og dens disipler at elbil ikke alltid er himmelen.
    Billig i drift, ja... Min Ioniq 5 skal ha service hvert 2. år. 6000 kroner koster det, og hvert 4. år koster servicen 16.000 blanke kroner, i tillegg til e-call-batteri til kr 3500 hvert 3. år. Billig bilhold? Langt i fra.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det er fremdeles ikke dyrere enn en ny bil som går på bensin eller diesel. At forhandlere tar seg godt betalt for service er ikke nytt. Etter at garantitiden utløper kan du redusere servicekostnadene til et minimum uten spesiell risiko. Bil med forbrenningsmotor må ha regelmessig service hele levetida.

    Jeg kjører en VW Caddy som arbeidsbil. Tør ikke legge sammen levetidskostnadene på den bilen, drivstoff, service, reparasjoner. Og det har ikke vært noe mandagsbil, den har egentlig vært veldig bra til mitt bruk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bytter olje, bremsevæske og filter hvert år, i tillegg olje på automatkasse hvert tredje. Koster ca 10k i året i snitt utført på verksted.
    Det koster med bil uansett drivlinje...
    Det billigste bilholdet får man med en billig dritt bil man kan bruke opp, men ikke alltid pålitelig, blir litt som å reise kollektivt.
    Billig, men du vet ikke når, hvordan og om du kommer deg frem til dit du skal.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter at garantitiden utløper kan du redusere servicekostnadene til et minimum uten spesiell risiko. Bil med forbrenningsmotor må ha regelmessig service hele levetida.
    strøm-bil må/bør også ha regelmessig service. Det som hovedsaklig skiller er en skvett olje her og der - og et og annet filter.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    bør vel bytte strømfilter etter 100.000km har jeg lest
    ellers får man masse skitten strøm og fusk
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    999
    …og skift av batterikjølevæske på 60.000 km-servicen som koster 14 000,- om man har Hyundai Ioniq 5.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn