Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Idag holder vel alle produsentene på med unibody oppfunnet på 50-tallet, mens Tesla viser vei med reduksjon av stasjoner på samlebåndet.

    Denne måten å laste interiøret og batteriet sammen sparer visstnok 12-14 stasjoner og Tesla bruker i tillegg 43sek per stasjonstopp mot bransjens 60sek.

    Parkeringsensorene har de feks også rasjonalisert bort og ingen klager idag over dette.

    IMG_7074.jpeg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Har nå hatt en Enyaq i 14 mnd og bortsett fra et par kortere avbrudd har appen vært stabil, og bortsett fra låsing (som er uviktig for meg og for så vidt ubegripelig at de ikke får til) er alt dette tilgjengelig.

    Og min snart 7 år gamle Merce eklasse har en dønn stabil app med de samme funksjonene (ikke oppvaming da) og et omfattende overvåkingsystem på det meste tilgjengelig fra app, bremsevæske, olje, takluke, vinduer osv.

    Men ja, Tesla er vel den første bil konstruert som et sw prosjekt rundt en sw plattform. Og det betviles ikke at de er i særklasse på det. Men føler egentlig ikke at jeg går glipp av noe jeg trenger, annet enn den sømløse integrasjonen mellom bilen og ladestasjonene. Men siden jeg ikke er særlig avhengig av hurtiglading (5% kanskje og har egentlig funnet greit ut av det) er det ingen veldig stor sak slik jeg bruker bilen. Med en annen anvendelse av bilen kunne det kanskje vært en større greie. Som med alle ting i livet gjelds det å vite hva man kjøper, hvorfor man kjøper det, og hvordan man har tenkt å anvende det.

    Det er langt å gå før vi får implementert felles og fornuftige standarder for hurtiglading og integrasjn kjøretøy/lader. Dessverre. Og det er ubegripelig at dette ikke ble grepet fatt i på et tidlig tidspunkt av det som var en tydelig satsing på elbiler i Europa. For folk som hurtiglader mye og ikke kjører Tesla kan det nok for enkelte tidvis føles som en jungel.
    Mercedes app til 5 år gammel hybrid var en ihvertfall steinalder ift Tesla.

    Kan du på Skoda feks overføre nøkkel til bilen til en annen person med Tesla-app, og når den personen kommer til bilen så stiller sete og ratt seg inn til vedkommede (sin egen Tesla)?

    Ser Teslabjørn skryter over at VW har på nye ID7 fått til forvarming av batteriet; ca 8 år etter Tesla hadde det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.731
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Det du sier er altså at alle Teslaer er identiske inni slik at hvis du har stilt inn førerplassen i din Tesla Y så vil den innstillingen også passe i alle andre Teslaer? Så alle Teslaer er like lange og like høye? Jeg trodde de hadde flere modeller?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.731
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan gi en annen tilgang til min BMW via appen, men innstilling av førerplassen må han gjøre selv, for BMW har mange modeller og innstilling av førerplassen i en vil ikke passe i en annen.
    Det ser forøvrig ut til at BMW nå forbereder seg på introduksjon av Neue Klasse. De har tilbud på i4 M50 Charged, og det er vel i utgangspunktet den modellen den første av Neue Klasse skal erstatte.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    9.711
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mercedes app til 5 år gammel hybrid var en ihvertfall steinalder ift Tesla.

    Kan du på Skoda feks overføre nøkkel til bilen til en annen person med Tesla-app, og når den personen kommer til bilen så stiller sete og ratt seg inn til vedkommede (sin egen Tesla)?

    Ser Teslabjørn skryter over at VW har på nye ID7 fått til forvarming av batteriet; ca 8 år etter Tesla hadde det.
    Aner ikke men sikkert ikke. Hele poenget mitt er at det som er der dekker mine behov og jeg kan ikke i min villeste fantasi se noe usecase der jeg ville ha glede av dette. Og trenger man noe slikt forenkler det en prosess som vil ta max 1 minutt å fikse den ene gangen i desenniet jeg trenger det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.731
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Det er mange funksjoner man kan tenke seg i et dataprogram, men design dreier seg om å forenkle slik at de funksjonene du virkelig trenger er tydelige og lette å finne og å vite hva man kan kutte ut. Det er det siste som er vanskelig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.042
    Antall liker
    8.284
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lastet ned noen app til min elbil. Hva fan skal jeg med det? Ser ingen grunn til bruke slikt fjas. Setene justerer jeg sjøl på gammelmåten om nødvendig når jeg setter meg inn. Parkeringsvarmer programmerer jeg før jeg forlater bilen etc.
    Møkka lei apper for alt. På tide det blir bankterminaler på alle ladestasjoner. Det ville vært fremskritt. Bilene fylles med masse juggel, skjermer og dritt. Synes som om bilprodusentene har glemt hva de egentlig produserer...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Det er mange funksjoner man kan tenke seg i et dataprogram, men design dreier seg om å forenkle slik at de funksjonene du virkelig trenger er tydelige og lette å finne og å vite hva man kan kutte ut. Det er det siste som er vanskelig.
    På det siste vil jeg hevde Tesla er lysår foran andre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Aner ikke men sikkert ikke. Hele poenget mitt er at det som er der dekker mine behov og jeg kan ikke i min villeste fantasi se noe usecase der jeg ville ha glede av dette. Og trenger man noe slikt forenkler det en prosess som vil ta max 1 minutt å fikse den ene gangen i desenniet jeg trenger det.
    Kan til en hvis grad skjønne det, men minner også om diskusjonen til mine foreldre når de kjøpte ipad 1 når den kom ut; hva skulle de med ipad når de hadde PC?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Litt gøy å lese kommentarfeltene etter at elbilene blir kastet ut av kollektivfeltene i Oslo. Enkelte fossil folk godter seg og synes dette er hysterisk morsomt. Virker som de tror at elbilene skal fjernes fra hele veinettet i Oslo, og at de ikke skjønner at de nå kommer til å stå i enda mere kø, sammen med elbilene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Det du sier er altså at alle Teslaer er identiske inni slik at hvis du har stilt inn førerplassen i din Tesla Y så vil den innstillingen også passe i alle andre Teslaer? Så alle Teslaer er like lange og like høye? Jeg trodde de hadde flere modeller?
    Faktisk et godt spørsmål må innrømme; dette var mellom to Y’er.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.380
    Antall liker
    1.282
    Torget vurderinger
    1
    Mercedes app til 5 år gammel hybrid var en ihvertfall steinalder ift Tesla.

    Kan du på Skoda feks overføre nøkkel til bilen til en annen person med Tesla-app, og når den personen kommer til bilen så stiller sete og ratt seg inn til vedkommede (sin egen Tesla)?

    Ser Teslabjørn skryter over at VW har på nye ID7 fått til forvarming av batteriet; ca 8 år etter Tesla hadde det.
    Dette er ikke fremskritt, kun dilldall og SW.
    En utfordring: prøv å finn en gammel bil med vindussveiv. Klarer du å åpne vinduet? Du får 3 forsøk...

    Litt gøy å lese kommentarfeltene etter at elbilene blir kastet ut av kollektivfeltene i Oslo. Enkelte fossil folk godter seg og synes dette er hysterisk morsomt. Virker som de tror at elbilene skal fjernes fra hele veinettet i Oslo, og at de ikke skjønner at de nå kommer til å stå i enda mere kø, sammen med elbilene.
    De samme som mener at "en elbil sliter mer på veiene pga tyngden", og at "piggdekk rasper opp isen for de piggfrie", formoder jeg?
    At en vei som er dimensjonert for aksellast på 10 og 15 tonn ved ÅDT 5000 i 20 år får dype hjulspor av en elbil med aksellast på 1,5 tonn, ja det mener disse 'vitenskapsfolkene', og at en kjører på bar asfalt kanskje 99,5 % av tiden her sørpå er de ikke i stand til å innse, samtidig som de klager på den forbanna saltingen som fjerner is på veien...
    Glupe folk.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Det var da veldig forenklet. Det er vesentlig flere arbeidsprosesser på en produksjonslinje enn det.
    Og - ramme? Det begynner å bli relativt mange år siden det var ramme på en personbil.
    Når man ikke husker hva subframe heter på norsk blir det ramme

    Poenget mitt var at de arbeidsprosessene som har med drivlinje og gjøre er som å sette sammen store legoklosser. Om klossen er en forbrenningsmotor og ei girkasse eller en elmotor og ett batteri så byr det på tilnærmet lik arbeid under sammensetningen i fabrikken.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Dette er ikke fremskritt, kun dilldall og SW.
    En utfordring: prøv å finn en gammel bil med vindussveiv. Klarer du å åpne vinduet? Du får 3 forsøk...
    Artig du sier det; den andre bilen er en 20 år gammel Audi. Med vindusveiv bak. Min nevø på 13 år skjønte ingenting av sveiven.

    Den Audien er forøvrig i aluminium og plast; samme som Teslaen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.559
    Antall liker
    35.478
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så virker noen å tro at bilprodusentene produserer hovedandelen av bilens komponenter selv. Men, det er i underkant av 20% av et kjøretøy som er genuint produsert av bilprodusenten.
    Interessant nok er Tesla den mest vertikalt integrerte av alle bilprodusenter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.441
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Poenget mitt var at de arbeidsprosessene som har med drivlinje og gjøre er som å sette sammen store legoklosser. Om klossen er en forbrenningsmotor og ei girkasse eller en elmotor og ett batteri så byr det på tilnærmet lik arbeid under sammensetningen i fabrikken.
    Mye av dette med å sette sammen inngående deler til større komponenter som monteres på produksjonsbåndet gjøres på pre-assembly lines.
    Hva, hvor og hvordan og i hvilket omfang varierer mye. I noen tilfeller hos en underleverandør, i andre tilfeller in-house.
     
    Sist redigert:

    ØyvindH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    95
    Antall liker
    135
    Faktisk et godt spørsmål må innrømme; dette var mellom to Y’er.
    Førerplassen må lagres per fører per bil tror jeg, hvis ikke så sitter jeg veldig likt i 3 og Y , men det tror jeg ikke. Skjermoppsett overføres mellom bilene, klima er jeg usikker på.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.441
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Eneste årsaken til at Tesla, og eiere, har fokus på en slik funksjon må jo være at det skal være enklere å tilpasse lånebilen sin "profil" når ens egen (stadig) er på verksted ;) .
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.731
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Har nå fått sommerdekk på bilen og tenkte jeg skulle sjekke speedometeret. Jeg regnet med at det hadde omtrent samme feilvisning som i den gamle siden begge er fra samme produsent. I den gamle kjørte jeg i 80 når speedometeret viste 84 og 60 når det viste 63.
    I den nye er speedometeret spot on. Opp til 60 km/t kjører bilen i den hastigheten speedometeret viser. Når speedometeret viser 80 kjører bilen i 79. Greit å vite når jeg stiller inn hatighetsholderen. Den er nå stilt til å kjøre 2 km/t raskere enn fartsgrensen i 70 km/t eller høyere og 1 km/t raskere ved lavere fartsgrenser.
    Andre som har sjekket speedometeret på sine biler? En av irritasjonsmomentene i trafikken er jo alle de som kjører alt for sakte. Mange av dem holder nok fartsgrensen i henhold til speedometeret i bilen, men det betyr vel i praksis at de kjører langt under fartsgrensen.
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8

    Enten innrømmer de her at dagens bokser ikke oppfyller kravene. Eller så sier de at dokumentasjonen ikke oppfyller kravene.
    Men helt klart andre toner enn den forrige ledelsen!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.380
    Antall liker
    1.282
    Torget vurderinger
    1

    Enten innrømmer de her at dagens bokser ikke oppfyller kravene. Eller så sier de at dokumentasjonen ikke oppfyller kravene.
    Men helt klart andre toner enn den forrige ledelsen!
    Jeg har alltid beundret folk som kjenner de u-uttalte, virkelige motivene bak handlinger til folk de ikke kjenner.
    Ukvalifisert spekulasjon er bedre enn faktakunnskap, alltid.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har alltid beundret folk som kjenner de u-uttalte, virkelige motivene bak handlinger til folk de ikke kjenner.
    Ukvalifisert spekulasjon er bedre enn faktakunnskap, alltid.
    Må si jeg ble nysgjerrig! Fint om du kan fylle inn det jeg helt klart har gått glipp av (det er hverken ironisk eller sarkastisk ment)!

    Når jeg leser artikkelen som ikke er spesielt godt skrevet finner jeg følgende:

    "Det er ett år siden den svenske tilsynsmyndigheten stanset salget av selskapets elbilladere i Sverige.
    Årsaken var at jordfeilbryterløsningen og DC-beskyttelsen i laderne ikke oppfylte standardkravene"

    Litt lengre nede kommer:

    "Selskapet skriver i pressemeldingen at de anerkjenner at den tekniske dokumentasjonen for laderne ikke var tilstrekkelig da produktene ble satt på markedet, og at merking ikke oppfylte de formelle kravene i standardene."


    Sitter fortsatt med spørsmålet om "er produktet innenfor standardene eller er det dokumentasjonen som er for svak?"
    Er stor forskjell på de to utfallene!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.559
    Antall liker
    35.478
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begge. Produktet er ikke innenfor kravene, samsvarserklæringene de sendte inn var ikke riktige, og tilleggsdokumentasjonen viste bare at produktet ikke oppfylte kravene. Det hjalp ikke at de hadde erklært samsvar med flere gjensidig utelukkende standarder. Det de hadde erklært kunne bare ikke stemme.

    Deretter forsøkte de å argumentere med at «men vi mener at vår løsning er bedre enn den som står i kravene!», men den diskusjonen vinner man ikke ovenfor en tilsynsmyndighet som nettopp har avdekket feilaktige samsvarserklæringer.

    Eneste trøst for Easee er at produktet ennå ikke er bedømt som så farlig at de blir pålagt å tilbakekalle og utbedre også.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    811
    Easee er helt klart en cowboybedrift.

    Skal jeg synse, tipper jeg myndighetene ser seg best tjent med å ikke erklære produktet farlig fordi da vil Easee bare slå seg konk og regningen ender hos forbruker. Da er der bedre å heller la Easee dokumentere produktet skikkelig og heller utvikle gen 2 etter boka.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Driver og vurderer bytte av konebil, fra en Yaris til el-bil.
    Argumenter for og mot mht kjøp av f eks en i3 20modell?
    Har flere på jobb som kjører i3, eldre modeller, og de "elsker bilen"......

    Ellers noen "tommelfingerregler" mtp hvor "gammel" elbil det er greit å kjøpe, gitt hennes begrensede bruk/kjørelengde?

    Madamen kjører lite og forsiktig, 6-7000/år

    mvh
    Proffen
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Har jeg forstått det rett så er hovedproblemet til Easee at de har innebygget elektronisk jordfeilvern som beskyttelse mot jordfeil i bilens likestrømselektronikk, mens kravet er mekanisk jordfeilvern. Easee mener at deres løsning er bedre enn kravet. Der ligger sakens kjerne. I Norge så installeres disse laderene uansett med mekanisk jordfeilbryter i sikringsskapet så etter min mening er Easee en trygg ladeboks, så får paragrafrytterene krangle videre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.559
    Antall liker
    35.478
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har jeg forstått det rett så er hovedproblemet til Easee at de har innebygget elektronisk jordfeilvern som beskyttelse mot jordfeil i bilens likestrømselektronikk, mens kravet er mekanisk jordfeilvern. Easee mener at deres løsning er bedre enn kravet. Der ligger sakens kjerne. I Norge så installeres disse laderene uansett med mekanisk jordfeilbryter i sikringsskapet så etter min mening er Easee en trygg ladeboks, så får paragrafrytterene krangle videre.
    Det er kjernen, ja, pluss at Easee erklærte samsvar med kravet når de i virkeligheten ikke oppfyller det. Den riktige måten å gjøre det på ville selvsagt vært å få løsningen godkjent før de begynte å selge den, men det tok de seg ikke tid til. Klistret bare på en samsvarserklæring og tut & kjør. Ikke engang dokumentasjon til installatør om behov for ekstra jordfeilbryter.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.380
    Antall liker
    1.282
    Torget vurderinger
    1
    Uenigheten dreier seg vel også om at Easee mener den innebygde jordfeilbryteren i Easee-boksen utelukker krav om annen jordfeilbryter i sikringsskapet, og hvorfor da fortelle en installatør om ikke-behov for jfb i sikringsskapet når den samme dokumentasjonen forteller at jfb er ivaretatt i selve ladeboksen? Den innebygde jfb i Easee-boksen utfører selvtest flere ganger i døgnet når den ikke brukes (har jeg lest), og også hver gang den kobles til e-bil for lading. Dette må da være 1000 ggr bedre enn å måtte huske på å ta en manuell test av jfb i én gang i året?
    Ladeboksen min på husveggen, en Viridian EcoLite har innebygget en manuell jfb type B, og i manualen til den står det at det av den grunn ikke trengs jfb i sikringsskapet, men det er vel smør på flesk-informasjon til en montør som ser den u-elegante jfb i boksen ved montering.
    Men, det sies også at Svenska Elsekerhetsvärket forbyr folk å teipe fast et 1,5V batteri på en vegg, da det vil regnes som fast installasjon som skal utføres av utdannede fagfolk. Lurer på om det var han jutub-fyren Peter Essee eller en annen jutub-svenske som satte opp et solcellepanel for lading av 12V-batterier i uteboden sin som avdekket det.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.489
    Antall liker
    9.825
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Litt gøy å lese kommentarfeltene etter at elbilene blir kastet ut av kollektivfeltene i Oslo. Enkelte fossil folk godter seg og synes dette er hysterisk morsomt. Virker som de tror at elbilene skal fjernes fra hele veinettet i Oslo, og at de ikke skjønner at de nå kommer til å stå i enda mere kø, sammen med elbilene.
    Tja, for oss som (heldgivis sjeldent for min del) tar buss til Oslo så er det temmelig irriterende å bli stående i en kø forårsaket av elbiler.

    Kanskje denne endringen motiverer en del elbilsjåfører til å heller reise kollektivt, det er jo liksom slikt som skal motivere alle andre så hvorfor ikke samme mekanisme her. Time will tell.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.441
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje denne endringen motiverer en del elbilsjåfører til å heller reise kollektivt, det er jo liksom slikt som skal motivere alle andre så hvorfor ikke samme mekanisme her.
    Det har da aldri vært snakk om å "motivere" (da slik ordets betydning allmenn-oppfattes og brukes = noe positivt) til bruk av kollektivt. Da kanskje med det lille unntaket med rabatt på enkeltreiser - som nå tilnærmet bortfaller igjen.

    Det som har vært- og er løsningen er å prise opp kostnadene for bruk - og vanskeliggjøre bruk av privat bil.

    Om vi ser til Oslo. Hva har skjedd med kollektivtilbudet i senere tid? Jo, omlegging av enkelte strekninger - og reduksjon i antall avganger på en rekke ruter.

    Og hva "pipes" det om nå? Jo, som en konsekvens av at el-bil ikke får lov til å kjøre enkelte strekninger i kollektivfelt - og at satser i bomring ligger an til å få en økning, da frykter man reduksjon- og nedgang i el-bil andel?!?
    Implisitt sier man da rett ut at el-bil egentlig ikke er noe godt alternativ - og det må ekstra stimuli til for at det skal velges.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det har vært montert mange slike Easee hær uten noen problemer. Det er flere alvorlige problemer med El-bilene.
    Hvorfor det skal være noen problemer med en «ladeboks» uavhengig av fabrikat ser jeg ikke, det er jo bare en kontaktor og stikkontakt. Det å lyve om sikkerhetsfunksjoner derimot.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor det skal være noen problemer med en «ladeboks» uavhengig av fabrikat ser jeg ikke, det er jo bare en kontaktor og stikkontakt. Det å lyve om sikkerhetsfunksjoner derimot.
    Her har fabrikantene vært særdeles dyktige til å få folk til å tro at dette er noe mer avansert enn det egentlig er...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.380
    Antall liker
    1.282
    Torget vurderinger
    1
    Nåja, det er jo en kjempeavansert tonegenerator inni der som sender/mottar pilotsignal til/fra e-bilen for å bli enig om ladeeffekten, og dét er avansert å kunne motta opplysninger fra internetten som vet når strømmen er billigst, og som tar hensyn til når man koker Gilde wiener og tar en dusj.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.559
    Antall liker
    35.478
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor det skal være noen problemer med en «ladeboks» uavhengig av fabrikat ser jeg ikke, det er jo bare en kontaktor og stikkontakt. Det å lyve om sikkerhetsfunksjoner derimot.
    Eksakt, pluss litt styringselektronikk og en app. Jeg skulle få en slik montert hos meg samme uke som saken sprakk i Sverige. Jeg ringte elektrikeren og sa at de ikke behøvde å komme neste morgen, men i stedet ringe meg når de hadde en lader med sannferdig dokumentasjon til meg.

    Det var ikke fordi jeg trodde tingen plutselig ville ta fyr, men fordi jeg synes det var ubeskrivelig grisete å bløffe til seg markedsandeler når man i realiteten ikke oppfylte kravene til å være i markedet i det hele tatt. Det ville jeg ikke støtte. Dessuten var konsekvensen åpenbar konkursrisiko for produsenten, og jeg ville ikke stå der med app som ikke virker og ingen å rette garantikrav til. Det tok ikke veldig lang tid fra jeg hadde sett saken i svenske medier til den installasjonen var avbestilt.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.530
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:


    Hvorfor det skal være noen problemer med en «ladeboks» uavhengig av fabrikat ser jeg ikke, det er jo bare en kontaktor og stikkontakt. Det å lyve om sikkerhetsfunksjoner derimot.
    Her har fabrikantene vært særdeles dyktige til å få folk til å tro at dette er noe mer avansert enn det egentlig er...




    /PerJ


    Skal du ha en på husveggen spiller det nok ingen rolle, men skal den stå i et borettslag spiller det en viss rolle på hva man velger, og det blir litt mer avansert enn en kontaktor og en stikkontakt.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skal du ha en på husveggen spiller det nok ingen rolle, men skal den stå i et borettslag spiller det en viss rolle på hva man velger, og det blir litt mer avansert enn en kontaktor og en stikkontakt.
    Og skal en "flåtestyre" ett sett med slike bokser ser jeg for meg MANGE interessante problemstillinger av typen kriterier for prioritering mellom bokser, strømkostnad vs tidspunkt for lading, skal beboerne kunne påvirke / overstyre prioriteringen, skal borettslaget investere i nok effekt til å kunne håndtere samtlige bokser samtidig (på full effekt) osv, osv.
    Tror fortsatt at selve boksene vil være ganske enkle, styringssystemet (byggets eksisterende SD/BAS anlegg ?) vil nok derimot kunne koste en del.
    En annen variant ville være at boksene i seg selv inneholder et styringssystem og kommuniserer med alle andre bokser.
    Interessant bruker/datateknisk case.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.530
    Torget vurderinger
    1
    Avhengig av boks så er jo minimum kommunikasjon med bil og rapportering av effekt, så må de kunne motta styring fra toppsystem for tillat effekt og eventuelle pauser i rotasjon.

    For de som har lagt all styring i boksen så kan jo de mest avanserte styre all lastbalansering som også inkluderer sikring av flere nivåer i bygg, hovedfordeler, underfordeler osv.

    Eneste jeg ikke har sett at de kan gjøre er utjevning av last for å unngå kortvarig effekttopp som gir et unødvendig dyrt effektledd på regningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn