Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    er vel et eu krav at man alltid skal kunne sette på håndbrekket? (failsafe hvis bremsene ryker etc)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo bare å trykke på knappen. Bilen går i P og så går brekket på. Av forskjellige grunner har jeg ikke vært fristet til å teste det fra høy hastighet, men jeg antar at den vil stoppe på den ene eller andre måten.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.573
    Antall liker
    3.236
    Ja, det er jo bare å trykke på knappen. Bilen går i P og så går brekket på. Av forskjellige grunner har jeg ikke vært fristet til å teste det fra høy hastighet, men jeg antar at den vil stoppe på den ene eller andre måten.
    Beameren vår går håndbrekket på/av automatisk om bilen står i bakke. Men ikke på flate. Mens det kan virke som en smart løsning er det nødvendigvis ikke det for brukere som oss som hjemme setter bilen fra oss i en bakke da lett glemmer sette på håndbrekk i andre situasjoner.

    Forresten måtte jeg teste hånbrekkknappen i fart grunnet kjøreopplæring for ungdommene. BMW sitt brekk gjør ikke sladd for å si det slik. Den setter på hånbrekk rask, men på en kontrollert måte tilsvarende man ville forsøkt manuelt for å unngå låse hjulene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.578
    Antall liker
    3.108
    Nå kommer et nytt statseid kinesisk bilmerke til Norge; GAC Aion. En mini-suv av høy kvalitet som i Kina koster Nok 200k i Norge blir prisen ca 300k. Kineserne "ødelegger" den europeiske bilindustrien. Se på den spreke farven på bilen. Husker da jeg kjøpte min siste fabrikknye bil, en Volvo V50 i 2005. Det var bare fire kjedelige farver å velge mellom: grå, koksgrå, hvit og en slags beige farve som ikke var fin. Gikk man opp på de dyrere Volvoene fikk man mye sprekere farver. Jeg spurte Volvo hvorfor det var sånn, når det kostet akkurat det samme for lakkeringsrobotene å påføre ulike typer farvepigmenter på karosseriet. Svaret var at det var helt bevisst å segmentere de penere farvene til de dyrere modeller for å skape flere incentiver for kunden til å kjøpe dyrere. Dette var gjengs for andre bilmerker også.
    Så også på dette området går kineserne inn for å knuse de gamle uskrevne reglene i den europeiske bilindustrien.

    Skjermbilde 2024-10-17 kl. 11.20.32.png

    Skjermbilde 2024-10-17 kl. 11.21.50.png
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er jo bare å trykke på knappen. Bilen går i P og så går brekket på. Av forskjellige grunner har jeg ikke vært fristet til å teste det fra høy hastighet, men jeg antar at den vil stoppe på den ene eller andre måten.
    Napper en i brekknappen på Kona'n i fart, så blir den værende i D, men bremser relativt kraftig ned. Bruker det innimellom for å slipe bremseskivene bak. Desverre virker det som om brekket virker på alle 4 hjulene, ikke bare bak...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Av forskjellige grunner har jeg ikke vært fristet til å teste det fra høy hastighet, men jeg antar at den vil stoppe på den ene eller andre måten.
    Jeg har, om enn ikke fra så veldig høy! Kan røpe at det er svært lite dramatisk på min S i alle fall som har separat kalipter på bakhjulene for håndbrekket (nyere har ikke det). Det er som å trykke inn en svak bremse og bilen mister fart, de faktiske bremsene er enormt mye kraftigere.

    Å kjøre i ca 50 og trykke inn P er en del av kalibreringen om man må bytte klossene på parkeringsbremsen, ellers ville jeg ikke funnet på å prøve det.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.600
    Antall liker
    366
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    var på tur i Sverige i sommer med en Ford lightning. Fire voksne med god plass.
    Flott turbil, men 1,1 mill for en pick up. Litt usikker.
    Bildet tatt foran boligen vi leide. 😎
    IMG_1883.png
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Napper en i brekknappen på Kona'n i fart, så blir den værende i D, men bremser relativt kraftig ned. Bruker det innimellom for å slipe bremseskivene bak. Desverre virker det som om brekket virker på alle 4 hjulene, ikke bare bak...
    Og prøvde også stillestående i D og nappe i brekknappen. Det virket som om brekket kom på, men den skiftet ikke til P. Når jeg så trykket på gasspedalen gikk bremsen av, og bilen rullet (som forventet ...) forover.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Endor
    Min bil har samme funksjon. Auto Hold heter den og jeg synes den er ganske hendig. Men man kan skru den av eller på.
    Diesel BMW'en som jeg hadde tidligere hadde samme funksjonen.
    Jeg har autohold på min BMW 7 serie men bruker den aldri, bruker kun knapp med elektrisk håndbrems!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Endor
    Det fenomenet oppsto når de bytta ut blinklyshendel med knapper på rattet. Flere melder om at de blinket når de hadde tenkt å skru opp musikken. Mulig det var det du så😆
    Er det ikke de som slår på blinklyset når de starter å kjøre .... og som slår det av når de er ferdige? :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn