Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.302
    Antall liker
    18.725
    Torget vurderinger
    2
    ^ Apropos kartet: Ladekø i Malung tyder på at mange har kjørt ned fra Sälen ca samtidig uten å ha ladet før avreise. Om man er på gjennomreise er det ladestasjoner både i Mora og Torsby.
    Sveriges elektrikerforbund har nå besluttet å stanse installasjon av nye Tesla-ladestasjoner, samt reparasjon av eksisterende, inntil Tesla Sverige aksepterer at landet har fagforeninger.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.936
    Antall liker
    14.338
    Sted
    Sørlandet
    Bobla ble betraktet som fryseboks :)
    Det er fordi varmeanlegget er defekt eller delvis defekt. Ett fungerende varmeanlegg på en boble er i stand til å brenne deg. Vifta som blåser varme i en boble har en kapasitet på 0.9m³/sekundet ved 3900 omdr. En elektisk viftemotor må ha omtrent 5hk som på 12V krever 310 amp for å produsere noe liknende.

    Ryktet om dårlig varmeanlegg skyldes utette slanger fra viften. Rust i varmepottene, rust i varmekanalene eller defekt justering av nivå. En av disse er nok til å redusere effekten drastisk.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    8
    Man tar seg pauser fordi man er sliten og trenger det, ikke fordi man "må"
    Er så lei av el bilister som fremmer dette med ladestopp som en god greie når det egentlig er noe negativt.
    Reglene for yrkessjåfører er utelukkende laget for å beskytte sjåførene, det er hardkjør i transportbransjen og da nytter det ikke å si til arbeidsgiver "jeg var så sliten av kjøringa at jeg måtte ta en pause", man får fyken av sånt.
    Jeg kjører ofte langtur og da rundt 4 timer før stopp! Kjøre bil er ingen hobby men noe jeg må for og komme fra A til B så gidder ikke kaste bort tiden! Ser ofte i påsken etc elbiler stå i kø for og få ladet bilen, da også ofte kø inne på stasjonen og det er heldigvis noe jeg slipper å tenke på
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.849
    Antall liker
    5.003
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg finner det egentlig litt merkelig at enkelte ikke i det hele tatt virker å kunne være enig i at det å "måtte" ta en ladestopp reduserer/hemmer fleksibilitet, men avfeier eller bortforklarer det med at det er lurt, øker sikkerhet, ikke gjør noe...osv.
    Eg tenkjer det er klart at ladestopp er irriterande, akkurat som det er irriterande å sjå lemmen gå opp akkurat i det du rasar inn på ferjeleiet, og akkurat som det er vanvittig irriterande med ungar som må tissa no (og, besynderleg nok, sette opp ei foruretta mine då du spurde om det same på ferja). Særleg er ladestopp irriterande på ukjent veg, når du ikkje har i ryggmergen korkje kor mykje straum bilen krev frå A til B, kvar du finn ladar og kvar det er lurt å lada.

    I praksis er alt dette mindre irriterande enn eg ville førestilt meg det, og med elbilar vert alt sjølvsagt betre: større batteri, fleire ladestasjonar, raskare lading og ruteplanlegging som legg inn ladestoppa. Ikkje det at ei lysande framtid er eit argument for at notida er perfekt, altså.

    Men dagens tilbod av bensinstasjonar overalt er heller ingen naturtilstand.

    At elbilistar bortforklarar ladestoppa, tek eg mest som eit teikn på at det er ei ulempe vi er villige til å leva med. Men det er klart, eg føretrekkjer å bruka dieselbilen (2011 VW T5) på langtur, og ein viktig grunn er at Leafen min (2015, 30kWh) verkeleg ikkje eignar seg. Men så er det ein ti år gamal bil, også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.054
    Antall liker
    40.381
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er samme som har vært diskutert tidligere, kø i Malung fordi folk kjørte ned fra Sälen uten å ha ladet der før avreise.

    For hva det enn er verdt: Min totale summerte ventetid på lading etter 11 år og 300k km er mellom to og tre minutter. Det var eksakt en gang da jeg svingte inn på en superlader, oppdaget at det var fullt, vurderte om jeg skulle kjøre videre til neste, men før jeg rakk å bestemme meg for det var en av bilene klar til å kjøre videre og jeg kunne overta laderen. Etter det har også statusen på superladere i bildisplayet blitt bedre, så man behøver ikke svinge innom for å se om det er ledig. Det vet man allerede før man er der.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.622
    Antall liker
    30.787
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    ^ Det er samme som har vært diskutert tidligere, kø i Malung fordi folk kjørte ned fra Sälen uten å ha ladet der før avreise.

    For hva det enn er verdt: Min totale summerte ventetid på lading etter 11 år og 300k km er mellom to og tre minutter. Det var eksakt en gang da jeg svingte inn på en superlader, oppdaget at det var fullt, vurderte om jeg skulle kjøre videre til neste, men før jeg rakk å bestemme meg for det var en av bilene klar til å kjøre videre og jeg kunne overta laderen. Etter det har også statusen på superladere i bildisplayet blitt bedre, så man behøver ikke svinge innom for å se om det er ledig. Det vet man allerede før man er der.
    Det finns vel 8st Tesla supercharge lader i Sälen området vad jeg kan se? og dem ligger oppe på fjellvegen ikke nere i sentrum (Vasalopp start) mtp hvor stort området Sälen strekker over fra Transtrand til Stöten og den turist mengden blir nok det ett problem.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.883
    Sted
    Sunndalsøra
    Årsaken til ladekø er at det tar lengre tid å lade enn å fylle fosil drivstoff. Så er ladestasjonene for små for å ta unna køen, som også er dårlig planlegging av elbilistene. Bensinkøen er mest synlig når det er billig drivstoff :) Elbil bruk har ikke for mange fordeler ennå. Det blir ikke i min tid.
    Bare hær lokalt er det 11 lade stasjoner i sentrum. De burde holde en stund. Ikke så mange Elbil turister ennå, da det er dyrere og kjøpe i andre land.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.604
    Antall liker
    10.877
    Sted
    Trondheim
    Bilen viser jo hvor langt det er til de neste ladestasjonene og hvor mange ladere som er ledige, så jeg skjønner ikke dette maset med ladekø. Ladetid er jo noe annet. Nå er jeg blant de som kan kjøre langt uten å måtte stoppe. Praha - Kiel uten stopp går greit - jeg kunne sikkert kjørt Trondheim-Bergen uten stopp også, men det føles ikke som noe problem å stoppe et kvarters tid på veien.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.540
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er fordi varmeanlegget er defekt eller delvis defekt. Ett fungerende varmeanlegg på en boble er i stand til å brenne deg. Vifta som blåser varme i en boble har en kapasitet på 0.9m³/sekundet ved 3900 omdr. En elektisk viftemotor må ha omtrent 5hk som på 12V krever 310 amp for å produsere noe liknende.

    Ryktet om dårlig varmeanlegg skyldes utette slanger fra viften. Rust i varmepottene, rust i varmekanalene eller defekt justering av nivå. En av disse er nok til å redusere effekten drastisk.
    Kjørte Moss -> Trondheim m/retur en kald vintermåned i "barndommen". Bobla var rimelig veik i varmeapparatet (defekt som nevnt over), men godt utstyrt med ulltepper og de-icer (på sprayboks :) ) kom vi oss både opp og ned. "Artig" tur!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.111
    Antall liker
    10.653
    Det er fordi varmeanlegget er defekt eller delvis defekt. Ett fungerende varmeanlegg på en boble er i stand til å brenne deg. Vifta som blåser varme i en boble har en kapasitet på 0.9m³/sekundet ved 3900 omdr. En elektisk viftemotor må ha omtrent 5hk som på 12V krever 310 amp for å produsere noe liknende.

    Ryktet om dårlig varmeanlegg skyldes utette slanger fra viften. Rust i varmepottene, rust i varmekanalene eller defekt justering av nivå. En av disse er nok til å redusere effekten drastisk.
    Sikkert riktig det du skriver, men da kan ikke varmeanlegget ha hatt særlig lang levetid. 2-3 år? Jeg jobbet på bensinstasjon da Bobletettheten var på det høyeste og 85% av salget av de-icer og duggkluter havnet i en Boble.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.474
    Antall liker
    427
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert riktig det du skriver, men da kan ikke varmeanlegget ha hatt særlig lang levetid. 2-3 år? Jeg jobbet på bensinstasjon da Bobletettheten var på det høyeste og 85% av salget av de-icer og duggkluter havnet i en Boble.
    Det er /var en veldig god grunn til at webasto varmere ble montert på mange av disse i det nordiske klimaet.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.759
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Endor
    Lotus Eletre R .... den virket i 3 timer inntil den brøt sammen, og det tok 4 måneder å få den på veien igjen; nå: hurrtiglading virker ikke, varmepumpe er defekt, heater er defekt+++ Lotus greier ikke å fikse ....
    :unsure:

     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.759
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Endor
    Mazda bløff?

    Hvis man skal kjøpe Mazda nå, så kjøper man ikke Japansk, men en ren Kinabil!

    Mazda introduserer nå med champagne og laurbær, det de hevder er deres nye Mazda Model 6.

    Det de glemmer å si her, er at dette ser ut til å være et kinesisk noname "rebadged" produkt

    Dette ser ut til å være en Changan Shenlan SL03. Batteriet, motorene, programvaren og karosseriet er nøyaktig det samme som SL03. Denne bilen er den første modellen noensinne fra det kinesiske Changan-selskapet :eek:

    Det eneste fra Mazda er badging, frontpanelet og baklysene :rolleyes:

     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.849
    Antall liker
    5.003
    Sted
    Sunnmøre
    Det de glemmer å si her, er at dette ser ut til å være et kinesisk noname "rebadged" produkt
    Får igjen lyst til å sitera Cory Doctorow (frå Makers)
    The market works, and when it works, it commodifies or obsoletes everything.
    Den viktigaste endringa med elbilen, og det er meir snakk om enno eit steg enn noko heilt nytt, er at det gjer bil til enno meir “vare”.
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    326
    Antall liker
    341
    Jeg er elbil-fan, og har en elektrisk «by-bil» til ukentlig småkjøring. Men endte opp med bensinhybrid når vi i fjor byttet ut diesel-langtur-bilen. Grunnen var frihet på langturer, å kunne komme fram på en dag, vinterstid, uten «risiko-momentene» med strømforbruk/planlegging av å nå fram til ladestasjoner etc.

    Og så er jeg glad for å ha en fossilbil i tilfelle langvarig strømbrudd. Verden er blitt mer ustabil, og beredskap har blitt et tema som flere snakker om, ikke bare preppere. Vi i Norge blir stadig mer sårbare og avhengige av at vi har støyt i kontakten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn