Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.788
    Antall liker
    2.572
    Sted
    Endor
    Du mener Geely? For det er vel Geely som eier Volvo og lager bilene med Volvonavnet på?
    Kan godt være er Volvo ex-30 en no-name Kinabil også?
    Fruen sier ... ikke faen i helvete Harald om jeg har lyst på denne bilen :ROFLMAO:

    Igjen ...... jeg har BMW, beste bilen jeg noengang har vært borti ... med et lysår i forskjell :unsure:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.810
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen få i tråden tror at det bare er elbiler som har mye sikkerhetsutstyr som kan virke irriterende...
    Her er listen som gjelder alle biler, også bensin og diesel. Gjelder fra 7. Juli 2024.


    Bl.a.
    For alle kjøretøy:
    -Intelligent hastighetsvarsler.
    -Ryggekamera eller ryggesensor som kan oppdage hindringer.
    -Oppmerksomhetssensor, som sier i fra når føreren er uoppmerksom.
    -Nødstoppsignal.
    -Cybersikkerhetstiltak.

    I tillegg må alle personbiler og varebiler ha:
    -Filassistent.
    -Avansert nødbrems.
    -Event Data Recorder, også kjent som «svart boks».

    Og alle busser og lastebiler skal ha:
    -Alarmsystemer som skal forhindre kollisjoner med fotgjengere og syklister.
    -Dekktrykkvarsler.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.202
    Antall liker
    19.263
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå må vi tenke over det faktum, at når en fossilbileier, som regel diesel, under aller, aller aller beste vilkår (mest gunstig topografi og hastighet) oppnår 120 mil fra sine 60-70 liter med drivstoff, så bruker bilen ALLTID 0,5 - 0,6 liter på mila, og det er alltid 120 mil mellom hver fylling. Kjører de 1 mil hver dag så holder tanken i 4 mnd omtrent.
    Selv kunne jeg kjøre t/r hjemmefra - Askim via Trøgstad på 0,5 l/mil med Outlanderen, og vipps: 110 - 120 mil på tanken. Heldigvis er jeg mer naiv enn de populistiske 'elbil-er-ikke-bra-nok'-folka, og undersøker tingenes tilstand litt grundigere og mer reflektert, og observerte også følgende:
    Til jobben, 8 km hver vei, 1,6 mil hver dag, kaldstarter, kø og lyskryss + noe annen tilfeldig småkjøring så holdt de 60 literne til 35-40 mil.
    Den drakk diesel konstant uansett hastighet, fra tomgang i stille kø/lyskryss til 90 km/t året rundt. Bli'kke 120 mil av sånt vøtt.
    606 kwt energi på tanken ga altså 95 % av min kjøring rundt 35 - 40 mil.
    Den ene elbilen min har 38 kwt på tanken og går 35 mil fra april til oktober.
    "Diesel-er-best!"-folka kan gå og gråte sammen med Sylvi Listhaug.
    Enig, man bør ha et edruelig og realistisk forhold til forbruk og kjørelengde - og det gjelder både fossil og el.
    Mht småkjøring og kaldstart så er ikke min bil spes snill på dieselforbruk. Men, her kommer hybridløsningen til sin rett slik at jeg i mange (de fleste) situasjoner slipper unna dette. Under normale trafikkforhold og opp mot -10 så klarer den, med et nødskrik tur/retur jobb 2 ganger før re-lading.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn