Nå må vi tenke over det faktum, at når en fossilbileier, som regel diesel, under aller, aller aller beste vilkår (mest gunstig topografi og hastighet) oppnår 120 mil fra sine 60-70 liter med drivstoff, så bruker bilen ALLTID 0,5 - 0,6 liter på mila, og det er alltid 120 mil mellom hver fylling. Kjører de 1 mil hver dag så holder tanken i 4 mnd omtrent.
Selv kunne jeg kjøre t/r hjemmefra - Askim via Trøgstad på 0,5 l/mil med Outlanderen, og vipps: 110 - 120 mil på tanken. Heldigvis er jeg mer naiv enn de populistiske 'elbil-er-ikke-bra-nok'-folka, og undersøker tingenes tilstand litt grundigere og mer reflektert, og observerte også følgende:
Til jobben, 8 km hver vei, 1,6 mil hver dag, kaldstarter, kø og lyskryss + noe annen tilfeldig småkjøring så holdt de 60 literne til 35-40 mil.
Den drakk diesel konstant uansett hastighet, fra tomgang i stille kø/lyskryss til 90 km/t året rundt. Bli'kke 120 mil av sånt vøtt.
606 kwt energi på tanken ga altså 95 % av min kjøring rundt 35 - 40 mil.
Den ene elbilen min har 38 kwt på tanken og går 35 mil fra april til oktober.
"Diesel-er-best!"-folka kan gå og gråte sammen med Sylvi Listhaug.