Ford har rekorden på antall recalls i USA, over 3800 stk, om jeg husker riktig. En var tenningslåsen som kunne ta fyr. Brennende dashboard brenner fort. Nesten åtte millioner biler tilbakekalt i 1996. Da hadde Ford kjent til problemet i fem år uten å gjøre noe med det før de ble tvunget.
En annen var at cruise control-bryteren i rattet hadde en tendens til å ta fyr. En ting er at cruise control tar fyr, men brann i et ratt med airbag er ikke det du helst vil få i hendene på motorveien. 17 millioner biler tilbakekalt i 2009.
En tredje var defekt PRNDL shift gate slik at P plutselig betydde R, N betydde D, og så burtetter. Interessant ved lukeparkering. Rygge på plass, sette bilen i «park», løfte foten fra bremsen for å gå ut av bilen, og boink. 21 millioner biler, 1980.
GM har også hatt sine varianter. Deres brennende tenningsbrytere førte til 24 dødsfall, 27 millioner biler tilbakekalt i 2009, og 120 millioner dollar i erstatning. Jeg har selv sett en Opel Vectra brenne pga tenningslåsen. Det gikk fort fra røykstrime ved tenningslåsen til full fyr i dashboard og motorrom. Gikk ikke an å stoppe motoren heller før den brant i stykker.
Shit happens, ikke bare med elbiler. Tilfeldig valgt eksempel, Ford Focus 2005-modell, 10 recalls bare der.
https://www.check-vehicle-recalls.s...hicle/make/FORD/model/FOCUS/year/2005/recalls