Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    Kan man forvente noe ventetid når denne behøver deler og service? Norske Teslaverksteder blir vel neppe kurset?
    Det er vel ikke akkurat et røverkjøp ...... hvis jeg ser bort fra Musk, så er det mange biler som ligger mye høyere på ønskelisten, til langt lavere pris :cool:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.885
    ^ Har hatt EV6 siden mai i fjor og er storfornøyd. Kjempebil.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    Her er resultatet av Kinesiske DeepSeek

Hva kommer av AI kapabiliteter i Kinabiler nå? :unsure:

Screenshot 2025-01-27 at 22.52.07.png

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Nordmenns favoritt bilprodusent. A sociopath, if ever I saw one.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    Jeep ja. Som har 3 modeller på listen over de 10 bilene med mest problemer på USAs consumer list. Lykke til ;)
    Det jeg har hørt nå er at det gjelder de spesielle modellene dedikert for USA markedet (Wrangler, Compass, +1), Avenger er jo en helt annen bil, designet og produsert i Europa, det er vel ikke nødvendigvis sikkert at det er samme som gjelder her for Avenger? :unsure:

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    461
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Jeep er jo i Stellantis Group sammen med bl.a. Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, etc. stort sett samme bil under karosseriet.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.347
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    de bilmerkene som ble ramset opp er vel ikke akkurat det som forbindes med kvalitet da.
    Når det er sagt har jeg hatt både fiat og alfa og det har sjarmerende biler jeg har blitt veldig glad i.
    Det som er mer bekymringsverdig er at stellantis group sliter veldig med lønnsomheten og sitter med et voldsomt lager med biler de ikke klarer å få solgt så hvordan det vil gå fremover er jo noe usikkert

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.002
    Torget vurderinger
    16
    Har ikke abb has elbil 24 så får ikke sett hele listen. Men virker ikke som bremsene er problemet her heller lys og elektronikk...
    Jepp, min feilet med 15k i rep på fjæring og hjuloppheng. Heldigvis gikk alt på garanti, selvom jeg var over kjørelengden. Jeg kjører pent så at det var såpass slitasje etter 4 år og 110.000 km er ikke bra. Jeg kjørte min forrige bil (RAV4) 250.000 km før jeg måtte skifte en enkelt foring.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Sunnmøre
    Har ikke abb has elbil 24 så får ikke sett hele listen. Men virker ikke som bremsene er problemet her heller lys og elektronikk...
    Litt besynderleg at det ikkje vert fanga opp på periodisk service før det har gått fire år.

Men kan det koma av at dei kinesiske merka enno ikkje har like stor organisasjon her i landet, og ikkje sender ut lister med ting som må rettast proaktivt på service, iallfall så lenge bilen framleis er under garanti?

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    Det er vel ikke en Bombe at Lexus er på topp, de har vel alltid holdt seg i det området!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.347
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Litt besynderleg at det ikkje vert fanga opp på periodisk service før det har gått fire år.

Men kan det koma av at dei kinesiske merka enno ikkje har like stor organisasjon her i landet, og ikkje sender ut lister med ting som må rettast proaktivt på service, iallfall så lenge bilen framleis er under garanti?
    er vel ikke alle merker som har like grundig sjekker ved service, virker som dette med billige og sjeldne servicer er et salgsargument for el biler, da er det ikke utenkelig at de har kutta ned på sjekklista si.
    Er jo ofte forskjell innenfor samme merke også, mye mere omfattende service når jeg hadde audi a8 vs a6 feks

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    er vel ikke alle merker som har like grundig sjekker ved service, virker som dette med billige og sjeldne servicer er et salgsargument for el biler, da er det ikke utenkelig at de har kutta ned på sjekklista si.
    Er jo ofte forskjell innenfor samme merke også, mye mere omfattende service når jeg hadde audi a8 vs a6 feks
    Jeg ble anbefalt BilXtra Jekteviken .....for service på BMW 730d, de har tatt betalt for alt mulig som bytte av luftfilter, sjekk av oljenivå på girkasse og mye annet, tatt betalt for det og aldri gjort jobben..... kostet meg 40.000+ på grunn av at det er et verksted med svindlere og banditter....

Når jeg sendte bilen til sjekk sist var det et luftfilter overgrodd av dritt og grønske, tusen takk BilXtra !

Jeg ba dem også en gang om å sjekke girkasse og de tok betalt 1900,- for diagnose, når jeg da ba dem utføre service sier de at de ikke jobber med girkasser .....men at jeg må dra til automatgear-service på Salhus for diagnose og kontroll .... fy fa'n de kan dra til h#£@£e

Jeg har Carly diagnose og kunne nok gjort den samme jobben som BilXtra gratis 🤔

Har funnet en Ukrainer som fikser alt nå, Norske verksteder kan ryke og reise og brenne i h&£#£&e

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.347
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Et dårlig verksted er et dårlig verksted uansett hva evt sjekklister sier de skal gjøre når det ikke blir gjennomført. Beste er å finne noen man stoler på, en god mekaniker er som en god snekker eller annen håndverker, finner man en dyktig må man fortsette å bruke den samme.

Krev alltid at de legger de gamle delene i bagasjen så blir det i allefall litt enklere å stole på de.
    Ang sjekk av oljenivå er det vel ikke peilepinne på den bmw`en din så da må de evt følge prosedyre for oljepåfylling som typisk er xx grader c på olje, motor på tomgang, kjøre igjennom gir og fylle på til det renner over mens den står med motor i gang og i neutral. Dersom de ikke har fulgt riktig prosedyre eller ikke gjort det i det hele tatt så blir det fort dyrt ja. Ofte er det jo slik at bilfabrikken hevder at girkasse er "sealed for life" og at man derfor ikke skal gjøre noe, da må man gjerne henvende seg til produsent av girkasse og de har ofte serviceintervaller beskrevet i sine prosedyrer. Nok en scam av bilprodusentene... samme som long life oljeskiftintervall

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    Ja .... ikke enkelt ā sjekke olje på en BMW autogirkasse, men det skal gjøres på 730d i henhold til slik jeg forstår service intervall .... og når jeg ber om det 🤔

Har funnet han jeg stoler på og bilen funker 😎

Han Ukraineren hevder bytte av olje på alle auto girkasser hver 80.000 km, da får du ALDRI problemer med girkassen.... og når BMW sier noe annet er det bullshit ..... det er bedre for BMW å kjøpe ny bil enn å bytte olje på girkassen

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    Også en greie med naboene som måtte bytte katalysatorer (det er to stk) på Audi S5, noe sånt som 80.000 på Möller, men fikk fikset det for 18.000 via tredjepart

edit: f£#&# Möller også 🤣

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    Jeg antar at reparasjoner jeg har gjort på min 730d ville kommet på et sted rundt 250.000+ på Jæger eller annet merkeverksted, mens jeg nå har lagt ut rundt 75.000, veldig mye tunge reparasjoner og har en bil som holder 5+ år

Og tror klart jobben som er gjort topper Jæger!

Beklager derail.... Ikke elbil dette 😔

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    Et dårlig verksted er et dårlig verksted uansett hva evt sjekklister sier de skal gjøre når det ikke blir gjennomført. Beste er å finne noen man stoler på, en god mekaniker er som en god snekker eller annen håndverker, finner man en dyktig må man fortsette å bruke den samme.

Krev alltid at de legger de gamle delene i bagasjen så blir det i allefall litt enklere å stole på de.
    Ang sjekk av oljenivå er det vel ikke peilepinne på den bmw`en din så da må de evt følge prosedyre for oljepåfylling som typisk er xx grader c på olje, motor på tomgang, kjøre igjennom gir og fylle på til det renner over mens den står med motor i gang og i neutral. Dersom de ikke har fulgt riktig prosedyre eller ikke gjort det i det hele tatt så blir det fort dyrt ja. Ofte er det jo slik at bilfabrikken hevder at girkasse er "sealed for life" og at man derfor ikke skal gjøre noe, da må man gjerne henvende seg til produsent av girkasse og de har ofte serviceintervaller beskrevet i sine prosedyrer. Nok en scam av bilprodusentene... samme som long life oljeskiftintervall
    De er jo svin og svikere.... Nesten verre enn Ingvild Kjerkol 😯

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.609
    Sted
    Endor
    @haraldo
    Kjøpe deg en elbil, så slipper du slikt styr.
    Ja ser den .... regnet på det, og det er ikke billigere
    En ny elbil til 400.000 er ikke gratis i finanskost!

selv om jeg skulle få 60.000 i året i reparasjoner er det billigere å holde på den 730d, og det er absolutt IKKE en dårlig bil!
    "gruser" det meste :ROFLMAO:

Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.457
    Torget vurderinger
    1
    @haraldo
    Kjøpe deg en elbil, så slipper du slikt styr.
    Tjæææææh... Så akkeratt en YT-video fra elbilmek. Mercedes eqc, bittelitt over 5 år gammel. Virker ikke lenger. Reléet inni hovedbatteriet slår ikke inn, slik at batteriet ikke åpner for å gi strøm til å kjøre. Merkeverksted vil kun bytte hele batteriet, og det koster en hel ny bil + en nyre.
    Motoren er også defekt. Grunnet 'matching vin numbers' MÅ man kjøpe ny motor fra fabrikken, og kan ikke hverken reparere motoren eller sette inn en annen, brukt motor.

Men, den var jo bra så lenge den virket litt over 5 år, og ikke er økonomisk forsvarlig reparerbar etter garantiutløp.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.347
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det som er noe drit med moderne biler (alle drivlinjer), kun bytte av større komponenter og krever ofte mye programmering for å få til. Software til dette er typisk kun merkeforhandler som har tilgang til.
    Det skrotes så mye bra for filleting og skal man tenke miljø så nekter jeg å tro det er bra å skrote biler før de er minst 20år gamle eller har rundet 500tkm

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.457
    Torget vurderinger
    1
    Jo, fossilbiler er lønnsomt mht klimautslipp å skrote for hver ca 30k km pga løpende, kontinuerlig utslipp av CO2. 30k km eksosutslipp på gjennomsnittsbilen tilsvarer utslipp fra å produsere en gj.snittlig elbil.
    Værre er det for lommeboka for den med elbil som svikter alvorlig rett etter garantiutløp.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.774
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Tjæææææh... Så akkeratt en YT-video fra elbilmek. Mercedes eqc, bittelitt over 5 år gammel. Virker ikke lenger. Reléet inni hovedbatteriet slår ikke inn, slik at batteriet ikke åpner for å gi strøm til å kjøre. Merkeverksted vil kun bytte hele batteriet, og det koster en hel ny bil + en nyre.
    Motoren er også defekt. Grunnet 'matching vin numbers' MÅ man kjøpe ny motor fra fabrikken, og kan ikke hverken reparere motoren eller sette inn en annen, brukt motor.

Men, den var jo bra så lenge den virket litt over 5 år, og ikke er økonomisk forsvarlig reparerbar etter garantiutløp.
    Har selv en B Electric som ikke har rundet 90kkm og er på motor nummer 3. Tysk kvalitet svikter aldri!

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.774
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ja ser den .... regnet på det, og det er ikke billigere
    En ny elbil til 400.000 er ikke gratis i finanskost!

selv om jeg skulle få 60.000 i året i reparasjoner er det billigere å holde på den 730d, og det er absolutt IKKE en dårlig bil!
    "gruser" det meste :ROFLMAO:
    Trenger jo ikke ny bil, bare en rimelig Leaf fra 2011 og svært god tid.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.347
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo, fossilbiler er lønnsomt mht klimautslipp å skrote for hver ca 30k km pga løpende, kontinuerlig utslipp av CO2. 30k km eksosutslipp på gjennomsnittsbilen tilsvarer utslipp fra å produsere en gj.snittlig elbil.
    Værre er det for lommeboka for den med elbil som svikter alvorlig rett etter garantiutløp.
    det høres svært usannsynlig ut, muligens hvis man bare se på co2 utslipp, men det er ikke co2 som ødelegger verden, det er utarming av jorda, jag etter ressurser og forurensning (ikke co2), gjenvinningsgraden for en bil er langt ifra 100% og gjenvinning skaper masse utslipp (både co2 og annet som er verre)
    hvis i tillegg bilen du bytter den i må skrotes mye oftere kan det umulig være positivt for miljø/samfunn

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.379
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ble anbefalt BilXtra Jekteviken .....for service på BMW 730d, de har tatt betalt for alt mulig som bytte av luftfilter, sjekk av oljenivå på girkasse og mye annet, tatt betalt for det og aldri gjort jobben..... kostet meg 40.000+ på grunn av at det er et verksted med svindlere og banditter....

Når jeg sendte bilen til sjekk sist var det et luftfilter overgrodd av dritt og grønske, tusen takk BilXtra !

Jeg ba dem også en gang om å sjekke girkasse og de tok betalt 1900,- for diagnose, når jeg da ba dem utføre service sier de at de ikke jobber med girkasser .....men at jeg må dra til automatgear-service på Salhus for diagnose og kontroll .... fy fa'n de kan dra til h#£@£e

Jeg har Carly diagnose og kunne nok gjort den samme jobben som BilXtra gratis 🤔

Har funnet en Ukrainer som fikser alt nå, Norske verksteder kan ryke og reise og brenne i h&£#£&e
    Vil du ha ein ærleg verkstad går du til FixBil på Nesttun.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.952
    Sted
    Sunndalsøra
    Var en som sa at han var glad at han hadde en 66 Mercedes. Det holdt bedre det gamle. Men selvsagt ikke så kollisjons sikre. Nyere biler holder ikke så lenge, og så er delene og rep. allt for dyrt. For mye komplisert elektronikk. Har ikke hatt råd til det. Har nok av biler som jeg kan gjøre det meste selv. Det er ikke snakk om noe havari her :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn