Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    2.640
    Sted
    Endor
    Huff og huff. Enda en e-bil som har gått til helv@*#&e rett etter garantiutløp og.... 35k km(!!), selv om myten sier at siden e-biler ikke har ventilløftere, veiaksel, automat, turbo osv osv osv så overlever den batteriet (15-20 år, minst), og i denne saken er det ikke engang HV-batteriet eller motor som har streiket.
    Det er bare å bla opp 215k kroner for å fikse feil som kun er forbeholdt e-biler, og som eieren sier: "det ingenting en kunne gjort for å forhindre dette." (feks billige olje/filterskift hvert halvår/6-8k km)
    En kan ikke gjøre noen ting av vedlikehold for å forhindre at det enda dyrere HV-batteriet eller el-motoren tar kvelden heller.
    Var det ikke forrige uke elbilmek la ut en video på YT om en tilsvarende 5 år gammel defekt Mercedes eqc utenfor garanti som var ulønnsom å reparere?


    Hmmm .... holdningene fra Jaguar virker jo helt hinsides ..... sterkt ønske om å bli kvitt kunder?

    Jeg hadde en gang en BMW320 Coupe Diesel, flere år etter at garantien gikk ut fikk jeg melding fra BMW at jeg måtte inn og bytte registerkjeden gratis, fordi de var redd at at den ville ryke :love:

    Lurer da på .... hva ville holdningene vært fra BMW sin side på nyere elbiler, hvis ting ryker utenfor garanti... før de burde ryke, og det kan skyldes produksjonsfeil eller annen uvanlig defekt `:unsure:
    (slik jeg mener saken er med iPace over)
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.033
    Antall liker
    5.266
    Sted
    Sunnmøre
    Hmmm .... holdningene fra Jaguar virker jo helt hinsides ..... sterkt ønske om å bli kvitt kunder?
    Kanskje det? Tata er jo i ferd med å fullstendig byta ut profilen og målgruppa for Jaguar-merket, etter det eg skjønar. Veldig god reklame for JLR kan ikkje dette vera, same søren.

    Jaja.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.430
    Antall liker
    8.318
    Sted
    Holmestrand
    Hmmm .... holdningene fra Jaguar virker jo helt hinsides ..... sterkt ønske om å bli kvitt kunder?

    Jeg hadde en gang en BMW320 Coupe Diesel, flere år etter at garantien gikk ut fikk jeg melding fra BMW at jeg måtte inn og bytte registerkjeden gratis, fordi de var redd at at den ville ryke :love:

    Lurer da på .... hva ville holdningene vært fra BMW sin side på nyere elbiler, hvis ting ryker utenfor garanti... før de burde ryke, og det kan skyldes produksjonsfeil eller annen uvanlig defekt `:unsure:
    (slik jeg mener saken er med iPace over)
    Det er klart det blir dyrt å reparere komplekse systemer, når reparasjon betyr bytte av halve bilen, men slik er det jo i dag. Kunden settes sjakk matt av leverandøren som setter premissene for feilretting for deretter å sette astronomiske priser på proprietære byttedeler som fortsatt i mange tilfeller har stor gjenbruksverdi som overhodet ikke godskrives kunden.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    2.640
    Sted
    Endor
    Det er klart det blir dyrt å reparere komplekse systemer, når reparasjon betyr bytte av halve bilen, men slik er det jo i dag. Kunden settes sjakk matt av leverandøren som setter premissene for feilretting for deretter å sette astronomiske priser på proprietære byttedeler som fortsatt i mange tilfeller har stor gjenbruksverdi som overhodet ikke godskrives kunden.
    Er det ikke slik da at hvis en diode til Kroner 3,- ryker, så må du bytte en hel modul, til kanskje 120.000?
    Ingen mulighet for å finne ut hva som er galt, bare at hele greia må byttes o_O
    I tillegg, såvidt jeg vet tar Jaguar mekanikerne på Sandven i Bergen Kr 2400,- per time

    Det er ikke slik med eldre biler ..... noe fundamentalt galt her

    Jeg vil påstå at en del nyere elbiler har en fundamental arkitektur-design-feil .... det bør være modularitet og mulighet for å bytte defekte deler uten at det koster en halv million!

    Biler designet av idioter ... er min påstand!
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.033
    Antall liker
    5.266
    Sted
    Sunnmøre
    det bør være modularitet og mulighet for å bytte defekte deler uten at det koster en halv million!
    Einig. Eg fekk, etter 180’000 km, ein feil på ein Vectra med bensinmotor, der eine sylinderen slutta å verka. Naiv som eg var, trudde eg at kjerneoppgåva til ein bilmekanikar var å fiksa motorar, men, neidå, då var liksom motorbyte einaste alternativet (nei, det var ikkje tennpluggane).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.480
    Antall liker
    41.186
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Huff og huff. Enda en e-bil som har gått til helv@*#&e rett etter garantiutløp og.... 35k km(!!), selv om myten sier at siden e-biler ikke har ventilløftere, veiaksel, automat, turbo osv osv osv så overlever den batteriet (15-20 år, minst), og i denne saken er det ikke engang HV-batteriet eller motor som har streiket.
    Til sammenligning: Jeg så tilfeldigvis en litt urovekkende melding på displayet i 2013-modell Tesla Model S søndag 22 desember. Det var ikke noe som ble vist kontinuerlig, bare synlig når jeg selv gikk inn på historikken av notifikasjoner i konsollen. Kjapp googling tydet på at det kunne være varmeelementet i batteripakken som var i ferd med å gi opp, så jeg la inn en sak i appen.

    Service sjekket bilen over the air og ringte meg mandag 23 des med foreløpig diagnose. Vi ble enige om at den burde en tur til dyrlegen. Jeg godkjente estimatet for feilsøking i appen samme dag.

    Jeg hadde tenkt meg til Sverige i romjula, så de første tilgjengelige tidspunktene på nærmeste verksted passet ikke for min del. Jeg booket i stedet en time mandag 30 jan. Etter hvert bestemte vi oss for å bli i Sverige over nyttår, så jeg endret verkstedtimen til fredag 3 jan kl 11.

    Jeg leverte bilen på morgenen, fordi det passet meg best å droppe den av da. Diagnosen var klar kl 14. Det var krypestrøm i batterivarmeren. Jeg godkjente reparasjonen i appen med bytte av batterivarmer + oppgradering av ladeflapp til nyeste motoriserte versjon ca kl 14:30 fredag ettermiddag.

    Det var litt mye forlangt at de skulle få den ferdig samme dag, så den ble der til mandag 6 jan. Klar kl 10:39 på mandagen, jeg betalte i appen, hentet bilen på ettermiddagen uten behov for å gå inn hos kundemottaker.

    Totalt fravær av drama. OK, jeg måtte betale for jobben denne gangen, men det er tross alt en snart 12 år gammel bil langt forbi alle garantier.

    Tror ikke jeg bytter den inn i en Jaguar i år heller. Lucas, the Prince of Darkness, rir igjen.

    Back in the 70's, Lucas decided to diversify its product line and began manufacturing vacuum cleaners. It was the only product they offered which did not suck.
    1738703726364.jpeg
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    2.640
    Sted
    Endor
    bilene er designet av gode ingeniører men så kommer økonomene og markedsavdelingen og fucker det til
    Jeg mener det ikke er gode ingeniører hvis det ikke er modiularitet og enkeltdeler kan byttes !
    Det er ikke markedsfolka som designer h/w arkitektur ....
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.430
    Antall liker
    8.318
    Sted
    Holmestrand
    Er det ikke slik da at hvis en diode til Kroner 3,- ryker, så må du bytte en hel modul, til kanskje 120.000?
    Ingen mulighet for å finne ut hva som er galt, bare at hele greia må byttes o_O
    Såvidt jeg vet tar Jaguar mekanikerne på Sandven i Bergen Kr 2400,- per time

    Det er ikke slik med eldre biler ..... noe fundamentalt galt her

    Jeg vil påstå at en del nyere elbiler har en fundamental arkitektur-design-feil .... det bør være modularitet og mulighet for å bytte defekte deler uten at det koster en halv million!

    Biler designet av idioter ... er min påstand!
    Det også, men dette er bevisst politikk, og gjelder ikke bare el-biler.
    Byttet autmatkasse i fjor, den gav feilmelding, men fungerte helt fint. Rep drøyt 100.000kr, jeg måtte bytte mens jeg fortsatt hadde drivlinjeforsikring. Kostet meg 25.000kr. Forsikringa tok resten. Med andre ord et spleiselag av oss forsikringskunder. Mens noen kasserte inn 100 laken, girkassa regner jeg med blir resirkulert og solgt til neste «sucker».
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mener det ikke er gode ingeniører hvis det ikke er modiularitet og enkeltdeler kan byttes !
    Det er ikke markedsfolka som designer h/w arkitektur ....
    de aller fleste delene er i prinsippet mulig å fikse, men økonomene har forhandlet bedre priser med leverandørene av komponenter slik at det heller leveres som komplette enheter, dermed sparer leverandøren penger og bilprodusenten. I tillegg er det mindre bruk av arbeidstimer på verksted.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.430
    Antall liker
    8.318
    Sted
    Holmestrand
    de aller fleste delene er i prinsippet mulig å fikse, men økonomene har forhandlet bedre priser med leverandørene av komponenter slik at det heller leveres som komplette enheter, dermed sparer leverandøren penger og bilprodusenten. I tillegg er det mindre bruk av arbeidstimer på verksted.
    Ja, og det har de igjen kompensert med friske priser på verkstedtimene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er veldig dyrt med verkstedtimer, men sett opp imot elektrikere, rørleggere etc så er det ikke så ille, mye dyrt utstyr og stadig endringer (nye modeller) øker lønnskostnader og kostnader for verktøy
    Veldig deilig å kunne fikse alt selv og heller sette det bort når man ikke har tid eller gidder, men det fordrer at man gjerne tåler å kjøre noe som har rukket å få noen år på baken og har en viss popularitet (tilgjengelighet på deler og informasjon)
    I prinsippet kan man fikse det meste selv, men noen ting krever dyrt utstyr (maskinering ved motoroverhaling etc).
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    1.466
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm .... holdningene fra Jaguar virker jo helt hinsides ..... sterkt ønske om å bli kvitt kunder?

    Jeg hadde en gang en BMW320 Coupe Diesel, flere år etter at garantien gikk ut fikk jeg melding fra BMW at jeg måtte inn og bytte registerkjeden gratis, fordi de var redd at at den ville ryke :love:

    Lurer da på .... hva ville holdningene vært fra BMW sin side på nyere elbiler, hvis ting ryker utenfor garanti... før de burde ryke, og det kan skyldes produksjonsfeil eller annen uvanlig defekt `:unsure:
    (slik jeg mener saken er med iPace over)
    Det er nok ikke så mye annerledes hos andre bilmerker, tror jeg. Er det en TSB (Technical Service Bulletin) fra fabrikk så blir delen(e) byttet gratis for kunden og fabrikken betaler gildet. Jaguar har en byttekampanje på batterier på en del iPacer, men her var det vel kjølingen til batteriet under lading som sviktet, og da nekter bilen å lade, og blir selvsagt ubrukelig når bilen går tom for strøm. Elbiler er veldig kompliserte saker, på en annen måte en fossilbiler, har jeg inntrykk av, og mye mekanikk er byttet ut med elektronikk som en fossilbil ikke har, og de bytter ikke dioden som er brent av, de bytter hele uniten, til urovekkende høy kostnad. Det er nok sånn med fossilbiler også, feks motorstyringen, men 215k for å fikse kjølesystemet?
    En Video jeg så om Mercedes eqc hadde blåst et relé eller sikring inne i HV-batteriet rett etter garantitiden var ute, og bilen ble kondemnerverdig...

    Her er et bilde av motorpakka med ombordlader og omformer på 24-Kona'n min. Gummislanger til kjølevæske er byttet ut med tynn plastikk som kjennes veldig flimsy ut. Hvordan er ståa her om 5+ år? Bate å mekke i garasjen her, eller?? (tror ikke det)
    Eneste oppløftende jeg kunne se var at endelig er 12V-batteriet byttet ut med et solid 60Ah AGM start/stop-batteri fra Varta, og ikke noe billig skrot-batteri på 40 Ah fra Asia.

    20250204_164555.jpg

    Og elbilforkjempere påstår at elbiler er enkle konstruksjoner som bare består av et batteri, en elektromotor og en ladeboks, sånn grovt sett, og går dermed mindre i stykker enn fossilbil? Bare BS. Jeg har mer tillit til at min 13 år eldre fossil-Kia vil være mer pålitelig om 5+ år enn dette her, og da vil den være 18 år gammel.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.430
    Antall liker
    8.318
    Sted
    Holmestrand
    Er veldig dyrt med verkstedtimer, men sett opp imot elektrikere, rørleggere etc så er det ikke så ille, mye dyrt utstyr og stadig endringer (nye modeller) øker lønnskostnader og kostnader for verktøy
    Veldig deilig å kunne fikse alt selv og heller sette det bort når man ikke har tid eller gidder, men det fordrer at man gjerne tåler å kjøre noe som har rukket å få noen år på baken og har en viss popularitet (tilgjengelighet på deler og informasjon)
    I prinsippet kan man fikse det meste selv, men noen ting krever dyrt utstyr (maskinering ved motoroverhaling etc).
    Sant nok, men når du kombinerer dette med ekstremt kostbare deler, så ender vi opp med å skrote ganske så nye biler fordi det ikke lønner seg.
    Ikke spesielt bærekraftig verken for miljø eller kunde.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    2.640
    Sted
    Endor
    Det er nok ikke så mye annerledes hos andre bilmerker, tror jeg. Er det en TSB (Technical Service Bulletin) fra fabrikk så blir delen(e) byttet gratis for kunden og fabrikken betaler gildet. Jaguar har en byttekampanje på batterier på en del iPacer, men her var det vel kjølingen til batteriet under lading som sviktet, og da nekter bilen å lade, og blir selvsagt ubrukelig når bilen går tom for strøm. Elbiler er veldig kompliserte saker, på en annen måte en fossilbiler, har jeg inntrykk av, og mye mekanikk er byttet ut med elektronikk som en fossilbil ikke har, og de bytter ikke dioden som er brent av, de bytter hele uniten, til urovekkende høy kostnad. Det er nok sånn med fossilbiler også, feks motorstyringen, men 215k for å fikse kjølesystemet?
    En Video jeg så om Mercedes eqc hadde blåst et relé eller sikring inne i HV-batteriet rett etter garantitiden var ute, og bilen ble kondemnerverdig...

    Her er et bilde av motorpakka med ombordlader og omformer på 24-Kona'n min. Gummislanger til kjølevæske er byttet ut med tynn plastikk som kjennes veldig flimsy ut. Hvordan er ståa her om 5+ år? Bate å mekke i garasjen her, eller?? (tror ikke det)
    Eneste oppløftende jeg kunne se var at endelig er 12V-batteriet byttet ut med et soling 60Ah AGm start/stop-batteri fra Varta, og ikke noe billig skrot-batteri på 40 Ah fra Asia.

    Vis vedlegget 1094976

    Og elbilforkjempere påstår at elbiler er enkle konstruksjoner som bare består av et batteri, en elektromotor og en ladeboks, sånn grovt sett, og går dermed mindre i stykker enn fossilbil? Bare BS. Jeg har mer tillit til at min 13 år eldre fossil-Kia vil være mer pålitelig om 5+ år enn dette her, og da vil den være 18 år gammel.
    Unødig komplisert?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok, men når du kombinerer dette med ekstremt kostbare deler, så ender vi opp med å skrote ganske så nye biler fordi det ikke lønner seg.
    Ikke spesielt bærekraftig verken for miljø eller kunde.
    nei og det gjør meg trist. Det skulle vært krav på produsenter av biler (og alt annet egentlig) å gjøre informasjon og verktøy tilgjengelig slik at man har en sjans til å kunne fikse ting.
    Dersom dette var tilgjengelig kunne i allefall de relativt nye bilene blitt gode delebiler, men når man ikke får verkstedhåndbok spesialverktøy (fysisk og elektronisk/programmering) så blir vel gjerne disse også sendt rett i pressa...
    Blir litt som vi behandler forbruker elektronikk, rett på fyllinga med det...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.480
    Antall liker
    41.186
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nei og det gjør meg trist. Det skulle vært krav på produsenter av biler (og alt annet egentlig) å gjøre informasjon og verktøy tilgjengelig slik at man har en sjans til å kunne fikse ting.
    Dersom dette var tilgjengelig kunne i allefall de relativt nye bilene blitt gode delebiler, men når man ikke får verkstedhåndbok spesialverktøy (fysisk og elektronisk/programmering) så blir vel gjerne disse også sendt rett i pressa...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.917
    Antall liker
    3.608
    Det er en missforståelse at elbiler er veldig kompliserte. Det er bare et annet fagområde hvor høyspenning krever at man besitter nødvendig kompetanse for ikke ta livet av en. Slik sett ikke ulikt rørforsterkere.

    Mye av den komplekse elektronikken er jo påkrevd også i diesel og bensinbiler.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    1.466
    Torget vurderinger
    1
    Det er igjen ...... IMHO elendig design!
    Mye rot, ja.
    Det virker på meg som om de som lovpriser elbiler, altså de som tester dem og lever av det, og de som pusher elbiler (Elbilforeningen) ikke vil høre snakk om potensiell svært kort økonomisk levetid på en elbil som streiker kort tid etter garantiutløp fordi de da kan være hinsides dyre å reparere.
    Jeg startet en tråd inne på elbilforeningens diskusjonsforum med henvisning til akkurat dette, med linker til 'svært ubehagelige historier' og om de kanskje kunne skrive litt om det på elbil.no og med det kanskje muligens kunne påvirke til en endring. Det gikk noen minutter, innlegget ble slettet og......
    Screenshot_20250204_225712_Chrome.jpg
    Folka sine det.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    1.466
    Torget vurderinger
    1
    Det er en missforståelse at elbiler er veldig kompliserte. Det er bare et annet fagområde hvor høyspenning krever at man besitter nødvendig kompetanse for ikke ta livet av en. Slik sett ikke ulikt rørforsterkere.

    Mye av den komplekse elektronikken er jo påkrevd også i diesel og bensinbiler.
    Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.430
    Antall liker
    8.318
    Sted
    Holmestrand
    Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
    Mitt spørsmål er hvordan kan denne laderen koste 115.000?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.917
    Antall liker
    3.608
    Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
    Jeg var mange år i en annen bransje hvor samme praktiseres. Her var det flere faktorer som lå til grunn. Det viktigste var selvsagt tidsaspektet. Feilsøke på store pcb med hundretalls komponenter og gjerne flere cpu krever gjerne gode jigger for å gjøre det effektivt. Derfor for ikke måtte oppbemanne serviceavdeling med flere ansatte byttet man heller raskt ut hele kort og sendte dem til en sentral hub i eu for feilretting.

    Dette er hvordan også mye bilelektronikk når repareres av 3.part spesialfirmaer. Her er jeg usikker på om originalverksteder bruker slike deler om dem ikke blir pålagt av forsikringselskap å finne brukte deler. Men som kunde burde det være mulig å få modulen demontert og sendt til 3.part.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    1.466
    Torget vurderinger
    1
    Mitt spørsmål er hvordan kan denne laderen koste 115.000?
    Gudene vet, men talsmann for Hyundai forklarte det med "spesialtilpasning og mye arbeid". Jeg tror den koster mye mindre, og at Hyundai Norge og verkstedene legger på jævlig i fortjeneste mye fordi de kan, siden bileier er i deep shit og 'avhengig' av dem.
    Litt merkelig at folk har kjøpt slike brukte ombordladere og DC-DComformere på finndel.no for typisk 5 tusen og byttet selv på et par timer på Kia Soul EV biler som er nærmest identiske i motorrommet.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    2.640
    Sted
    Endor
    Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
    På BMW 730d nå ifjor
    - Issues med girkasse, gikk i emergency mode og masse issues, kostet meg 12.000 , er nå 95% og kommer 10.000 til med ny flushing av girkasse, da regner jeg med den blir den 100%
    - Bytte av masse hjuloppheng deler, full service på motor, filter med bytte av manifold og en drøss med slitedeler, full bytte av bremser og kalipere foran, 30.000
    - Sammenbrudd med reim til kjøling, dynamo, bytte av alle deler er, rundt 10.000
    - Totalt kanskje 80.000, gjenstår bytte av registerkjede, koster meg 20.000

    Dyrt, men på en helt annen planet enn det som beskrives over og når alt dette er gjennomgått har jeg en bil som holder er par hundre tusen kilometer til uten issues og med antatt kostnader under 50.000 i året .... vanskelig å se hvorfor jeg skal bytte til en bil som er mye dyrere, litt billigere i drift da strøm er billigere enn diesel, men jeg har null i finanskost og en bil som er en drøm på langkjøring, gjennomtestet teknologi .... bytte til elbil ennå godt unna
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    1.466
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var mange år i en annen bransje hvor samme praktiseres. Her var det flere faktorer som lå til grunn. Det viktigste var selvsagt tidsaspektet. Feilsøke på store pcb med hundretalls komponenter og gjerne flere cpu krever gjerne gode jigger for å gjøre det effektivt. Derfor for ikke måtte oppbemanne serviceavdeling med flere ansatte byttet man heller raskt ut hele kort og sendte dem til en sentral hub i eu for feilretting.

    Dette er hvordan også mye bilelektronikk når repareres av 3.part spesialfirmaer. Her er jeg usikker på om originalverksteder bruker slike deler om dem ikke blir pålagt av forsikringselskap å finne brukte deler. Men som kunde burde det være mulig å få modulen demontert og sendt til 3.part.
    Da kunne det vel vært feks en innbytteordning, som på bremsecalippere og startmotorer?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er det nok også, bare at merkeverkstedene ikke bruker dette, evt beholder panten selv. Har opplevd dette med feks møller og endt opp da med å handle med Bosch istedenfor.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    2.640
    Sted
    Endor
    En annen ting, ser masse Tesla og VW elbil eiere rundt her som tror de er miljøvennlige .... og kjører rundt på piggdekk.... NO WAY!
    Jeg lurer på om piggdekk kan være mere miljøskadelig enn en hva en dieselbil representerer.....

    Da jeg for mange år siden jobbet i Møllendalsbakken i Bergen og bodde i Sentrum så hadde jeg alvorlige problemer med å gå til/fra jobb på grunn av alt det asfalt, svevestøvet som var der på grunn av biler med piggdekk.... jeg opplevde alvorlige miljøproblemer p.g.a. piggdekk
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    1.466
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting, ser masse Tesla og VW elbil eiere rundt her som tror de er miljøvennlige .... og kjører rundt på piggdekk.... NO WAY!
    Jeg lurer på om piggdekk kan være mere miljøskadelig enn en hva en dieselbil representerer.....

    Da jeg for mange år siden jobbet i Møllendalsbakken i Bergen og bodde i Sentrum så hadde jeg alvorlige problemer med å gå til/fra jobb på grunn av alt det asfalt, svevestøvet som var der på grunn av biler med piggdekk.... jeg opplevde alvorlige miljøproblemer p.g.a. piggdekk
    En bil på piggdekk uansett drivlinje sliter av 100 gram asfalt pr mil i snitt, men det er avh av bla hastighet. Jo høyere fart, jo mer slitasje og oppvirvling av støvet
    Personlig synes jeg det er komisk med de som sier det er vekten på bilen (elbiler) som sliter asfalt, med sine myke gummihjul mot den harde asfalten der slitelaget øverst består av 97 % stein.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn