I_L
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.03.2003
- Innlegg
- 3.913
- Antall liker
- 6.970
Stor vintertest i Finland, 46 biler kjører 1000km.
Hmmm .... holdningene fra Jaguar virker jo helt hinsides ..... sterkt ønske om å bli kvitt kunder?Huff og huff. Enda en e-bil som har gått til helv@*#&e rett etter garantiutløp og.... 35k km(!!), selv om myten sier at siden e-biler ikke har ventilløftere, veiaksel, automat, turbo osv osv osv så overlever den batteriet (15-20 år, minst), og i denne saken er det ikke engang HV-batteriet eller motor som har streiket.
Det er bare å bla opp 215k kroner for å fikse feil som kun er forbeholdt e-biler, og som eieren sier: "det ingenting en kunne gjort for å forhindre dette." (feks billige olje/filterskift hvert halvår/6-8k km)
En kan ikke gjøre noen ting av vedlikehold for å forhindre at det enda dyrere HV-batteriet eller el-motoren tar kvelden heller.
Var det ikke forrige uke elbilmek la ut en video på YT om en tilsvarende 5 år gammel defekt Mercedes eqc utenfor garanti som var ulønnsom å reparere?
Lite kjørt – men må repareres for 215.000
Det blir kjempedyrt å få den dyre Jaguaren til å ta lading.www.tv2.no
Kanskje det? Tata er jo i ferd med å fullstendig byta ut profilen og målgruppa for Jaguar-merket, etter det eg skjønar. Veldig god reklame for JLR kan ikkje dette vera, same søren.Hmmm .... holdningene fra Jaguar virker jo helt hinsides ..... sterkt ønske om å bli kvitt kunder?
Det er klart det blir dyrt å reparere komplekse systemer, når reparasjon betyr bytte av halve bilen, men slik er det jo i dag. Kunden settes sjakk matt av leverandøren som setter premissene for feilretting for deretter å sette astronomiske priser på proprietære byttedeler som fortsatt i mange tilfeller har stor gjenbruksverdi som overhodet ikke godskrives kunden.Hmmm .... holdningene fra Jaguar virker jo helt hinsides ..... sterkt ønske om å bli kvitt kunder?
Jeg hadde en gang en BMW320 Coupe Diesel, flere år etter at garantien gikk ut fikk jeg melding fra BMW at jeg måtte inn og bytte registerkjeden gratis, fordi de var redd at at den ville ryke
Lurer da på .... hva ville holdningene vært fra BMW sin side på nyere elbiler, hvis ting ryker utenfor garanti... før de burde ryke, og det kan skyldes produksjonsfeil eller annen uvanlig defekt `
(slik jeg mener saken er med iPace over)
Er det ikke slik da at hvis en diode til Kroner 3,- ryker, så må du bytte en hel modul, til kanskje 120.000?Det er klart det blir dyrt å reparere komplekse systemer, når reparasjon betyr bytte av halve bilen, men slik er det jo i dag. Kunden settes sjakk matt av leverandøren som setter premissene for feilretting for deretter å sette astronomiske priser på proprietære byttedeler som fortsatt i mange tilfeller har stor gjenbruksverdi som overhodet ikke godskrives kunden.
Einig. Eg fekk, etter 180’000 km, ein feil på ein Vectra med bensinmotor, der eine sylinderen slutta å verka. Naiv som eg var, trudde eg at kjerneoppgåva til ein bilmekanikar var å fiksa motorar, men, neidå, då var liksom motorbyte einaste alternativet (nei, det var ikkje tennpluggane).det bør være modularitet og mulighet for å bytte defekte deler uten at det koster en halv million!
Til sammenligning: Jeg så tilfeldigvis en litt urovekkende melding på displayet i 2013-modell Tesla Model S søndag 22 desember. Det var ikke noe som ble vist kontinuerlig, bare synlig når jeg selv gikk inn på historikken av notifikasjoner i konsollen. Kjapp googling tydet på at det kunne være varmeelementet i batteripakken som var i ferd med å gi opp, så jeg la inn en sak i appen.Huff og huff. Enda en e-bil som har gått til helv@*#&e rett etter garantiutløp og.... 35k km(!!), selv om myten sier at siden e-biler ikke har ventilløftere, veiaksel, automat, turbo osv osv osv så overlever den batteriet (15-20 år, minst), og i denne saken er det ikke engang HV-batteriet eller motor som har streiket.
Back in the 70's, Lucas decided to diversify its product line and began manufacturing vacuum cleaners. It was the only product they offered which did not suck.
Jeg mener det ikke er gode ingeniører hvis det ikke er modiularitet og enkeltdeler kan byttes !bilene er designet av gode ingeniører men så kommer økonomene og markedsavdelingen og fucker det til
Det også, men dette er bevisst politikk, og gjelder ikke bare el-biler.Er det ikke slik da at hvis en diode til Kroner 3,- ryker, så må du bytte en hel modul, til kanskje 120.000?
Ingen mulighet for å finne ut hva som er galt, bare at hele greia må byttes
Såvidt jeg vet tar Jaguar mekanikerne på Sandven i Bergen Kr 2400,- per time
Det er ikke slik med eldre biler ..... noe fundamentalt galt her
Jeg vil påstå at en del nyere elbiler har en fundamental arkitektur-design-feil .... det bør være modularitet og mulighet for å bytte defekte deler uten at det koster en halv million!
Biler designet av idioter ... er min påstand!
de aller fleste delene er i prinsippet mulig å fikse, men økonomene har forhandlet bedre priser med leverandørene av komponenter slik at det heller leveres som komplette enheter, dermed sparer leverandøren penger og bilprodusenten. I tillegg er det mindre bruk av arbeidstimer på verksted.Jeg mener det ikke er gode ingeniører hvis det ikke er modiularitet og enkeltdeler kan byttes !
Det er ikke markedsfolka som designer h/w arkitektur ....
Ja, og det har de igjen kompensert med friske priser på verkstedtimene.de aller fleste delene er i prinsippet mulig å fikse, men økonomene har forhandlet bedre priser med leverandørene av komponenter slik at det heller leveres som komplette enheter, dermed sparer leverandøren penger og bilprodusenten. I tillegg er det mindre bruk av arbeidstimer på verksted.
Det er nok ikke så mye annerledes hos andre bilmerker, tror jeg. Er det en TSB (Technical Service Bulletin) fra fabrikk så blir delen(e) byttet gratis for kunden og fabrikken betaler gildet. Jaguar har en byttekampanje på batterier på en del iPacer, men her var det vel kjølingen til batteriet under lading som sviktet, og da nekter bilen å lade, og blir selvsagt ubrukelig når bilen går tom for strøm. Elbiler er veldig kompliserte saker, på en annen måte en fossilbiler, har jeg inntrykk av, og mye mekanikk er byttet ut med elektronikk som en fossilbil ikke har, og de bytter ikke dioden som er brent av, de bytter hele uniten, til urovekkende høy kostnad. Det er nok sånn med fossilbiler også, feks motorstyringen, men 215k for å fikse kjølesystemet?Hmmm .... holdningene fra Jaguar virker jo helt hinsides ..... sterkt ønske om å bli kvitt kunder?
Jeg hadde en gang en BMW320 Coupe Diesel, flere år etter at garantien gikk ut fikk jeg melding fra BMW at jeg måtte inn og bytte registerkjeden gratis, fordi de var redd at at den ville ryke
Lurer da på .... hva ville holdningene vært fra BMW sin side på nyere elbiler, hvis ting ryker utenfor garanti... før de burde ryke, og det kan skyldes produksjonsfeil eller annen uvanlig defekt `
(slik jeg mener saken er med iPace over)
Sant nok, men når du kombinerer dette med ekstremt kostbare deler, så ender vi opp med å skrote ganske så nye biler fordi det ikke lønner seg.Er veldig dyrt med verkstedtimer, men sett opp imot elektrikere, rørleggere etc så er det ikke så ille, mye dyrt utstyr og stadig endringer (nye modeller) øker lønnskostnader og kostnader for verktøy
Veldig deilig å kunne fikse alt selv og heller sette det bort når man ikke har tid eller gidder, men det fordrer at man gjerne tåler å kjøre noe som har rukket å få noen år på baken og har en viss popularitet (tilgjengelighet på deler og informasjon)
I prinsippet kan man fikse det meste selv, men noen ting krever dyrt utstyr (maskinering ved motoroverhaling etc).
Unødig komplisert?Det er nok ikke så mye annerledes hos andre bilmerker, tror jeg. Er det en TSB (Technical Service Bulletin) fra fabrikk så blir delen(e) byttet gratis for kunden og fabrikken betaler gildet. Jaguar har en byttekampanje på batterier på en del iPacer, men her var det vel kjølingen til batteriet under lading som sviktet, og da nekter bilen å lade, og blir selvsagt ubrukelig når bilen går tom for strøm. Elbiler er veldig kompliserte saker, på en annen måte en fossilbiler, har jeg inntrykk av, og mye mekanikk er byttet ut med elektronikk som en fossilbil ikke har, og de bytter ikke dioden som er brent av, de bytter hele uniten, til urovekkende høy kostnad. Det er nok sånn med fossilbiler også, feks motorstyringen, men 215k for å fikse kjølesystemet?
En Video jeg så om Mercedes eqc hadde blåst et relé eller sikring inne i HV-batteriet rett etter garantitiden var ute, og bilen ble kondemnerverdig...
Her er et bilde av motorpakka med ombordlader og omformer på 24-Kona'n min. Gummislanger til kjølevæske er byttet ut med tynn plastikk som kjennes veldig flimsy ut. Hvordan er ståa her om 5+ år? Bate å mekke i garasjen her, eller?? (tror ikke det)
Eneste oppløftende jeg kunne se var at endelig er 12V-batteriet byttet ut med et soling 60Ah AGm start/stop-batteri fra Varta, og ikke noe billig skrot-batteri på 40 Ah fra Asia.
Vis vedlegget 1094976
Og elbilforkjempere påstår at elbiler er enkle konstruksjoner som bare består av et batteri, en elektromotor og en ladeboks, sånn grovt sett, og går dermed mindre i stykker enn fossilbil? Bare BS. Jeg har mer tillit til at min 13 år eldre fossil-Kia vil være mer pålitelig om 5+ år enn dette her, og da vil den være 18 år gammel.
nei og det gjør meg trist. Det skulle vært krav på produsenter av biler (og alt annet egentlig) å gjøre informasjon og verktøy tilgjengelig slik at man har en sjans til å kunne fikse ting.Sant nok, men når du kombinerer dette med ekstremt kostbare deler, så ender vi opp med å skrote ganske så nye biler fordi det ikke lønner seg.
Ikke spesielt bærekraftig verken for miljø eller kunde.
Det er kanskje det som må til for å følge med på elbilutviklingen, men virker veldig rottereir-aktig ut, ja.Unødig komplisert?
Det er igjen ...... IMHO elendig design!Det er kanskje det som må til for å følge med på elbilutviklingen, men virker veldig rottereir-aktig ut, ja.
nei og det gjør meg trist. Det skulle vært krav på produsenter av biler (og alt annet egentlig) å gjøre informasjon og verktøy tilgjengelig slik at man har en sjans til å kunne fikse ting.
Dersom dette var tilgjengelig kunne i allefall de relativt nye bilene blitt gode delebiler, men når man ikke får verkstedhåndbok spesialverktøy (fysisk og elektronisk/programmering) så blir vel gjerne disse også sendt rett i pressa...
Mye rot, ja.Det er igjen ...... IMHO elendig design!
Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.Det er en missforståelse at elbiler er veldig kompliserte. Det er bare et annet fagområde hvor høyspenning krever at man besitter nødvendig kompetanse for ikke ta livet av en. Slik sett ikke ulikt rørforsterkere.
Mye av den komplekse elektronikken er jo påkrevd også i diesel og bensinbiler.
Mitt spørsmål er hvordan kan denne laderen koste 115.000?Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
Jeg var mange år i en annen bransje hvor samme praktiseres. Her var det flere faktorer som lå til grunn. Det viktigste var selvsagt tidsaspektet. Feilsøke på store pcb med hundretalls komponenter og gjerne flere cpu krever gjerne gode jigger for å gjøre det effektivt. Derfor for ikke måtte oppbemanne serviceavdeling med flere ansatte byttet man heller raskt ut hele kort og sendte dem til en sentral hub i eu for feilretting.Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
Gudene vet, men talsmann for Hyundai forklarte det med "spesialtilpasning og mye arbeid". Jeg tror den koster mye mindre, og at Hyundai Norge og verkstedene legger på jævlig i fortjeneste mye fordi de kan, siden bileier er i deep shit og 'avhengig' av dem.Mitt spørsmål er hvordan kan denne laderen koste 115.000?
På BMW 730d nå ifjorMen det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
Da kunne det vel vært feks en innbytteordning, som på bremsecalippere og startmotorer?Jeg var mange år i en annen bransje hvor samme praktiseres. Her var det flere faktorer som lå til grunn. Det viktigste var selvsagt tidsaspektet. Feilsøke på store pcb med hundretalls komponenter og gjerne flere cpu krever gjerne gode jigger for å gjøre det effektivt. Derfor for ikke måtte oppbemanne serviceavdeling med flere ansatte byttet man heller raskt ut hele kort og sendte dem til en sentral hub i eu for feilretting.
Dette er hvordan også mye bilelektronikk når repareres av 3.part spesialfirmaer. Her er jeg usikker på om originalverksteder bruker slike deler om dem ikke blir pålagt av forsikringselskap å finne brukte deler. Men som kunde burde det være mulig å få modulen demontert og sendt til 3.part.
En bil på piggdekk uansett drivlinje sliter av 100 gram asfalt pr mil i snitt, men det er avh av bla hastighet. Jo høyere fart, jo mer slitasje og oppvirvling av støvetEn annen ting, ser masse Tesla og VW elbil eiere rundt her som tror de er miljøvennlige .... og kjører rundt på piggdekk.... NO WAY!
Jeg lurer på om piggdekk kan være mere miljøskadelig enn en hva en dieselbil representerer.....
Da jeg for mange år siden jobbet i Møllendalsbakken i Bergen og bodde i Sentrum så hadde jeg alvorlige problemer med å gå til/fra jobb på grunn av alt det asfalt, svevestøvet som var der på grunn av biler med piggdekk.... jeg opplevde alvorlige miljøproblemer p.g.a. piggdekk