Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    913
    Det har jo med potensiell bruktverdi å gjøre. Det du karakteriserer som kjedelige farger er det som treffer bredest i markedet. Så enkelt er det.
    Og - hvorfor skal du på død og liv ha en glorete farge selvom du har valgt en dyr bil?
    Show off - her er jeg?
    Fargeskalaen i mitt hode er ikke hvit, sort, sølv, grå og så glorete. Finnes en drøss fine fargenyanser til glorete, blå, grønn, oransj, rød osv.

Skal jeg bestille ny bil skal jeg ikke tenke på hva en eventuell kjøper av bilen om 5 år tenker om fargen. Verditap har jeg ikke tro på, og om så tilfelle, så koster 25000,- lavere salgspris 5000,- i året. Billig moro over ett år

Millionbil er i seg selv rimelig showoff, så hvorfor velge sort passatfarge på ei Porsche. Ubegripelig.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.609
    Sted
    Sunnmøre
    Show off - her er jeg?
    Einig i at det finst glorete fargar, men ueinig i at alt anna enn svart-grå-kvit er glorete. Klassiske, avdempa fargar er då ikkje nødvendigvis meir glorete enn desse, iallfall ikkje enn dei meir oppfinnsame variantane av grå. Tvert imot, det gjev litt meir liv i både garasje, trafikkbilete og på parkeringsplassen.

Mange som har BMW i4/i5 i mørkegrøn, har eg sett. Kledeleg.

(Eg har fleire gonger nær på sett meg inn i feil bil fordi det står tre-fire sølvgrå Leaf mk 1 parkert nett ved sidan av einannan. Burde vera optimal som getaway-bil: «det mistenkte forsvann i ein sølvgrå Leaf». Då eg kjøpte bilen, kunne den hjelpsame bilseljaren reklamera med at han hadde heilt rette fargen). Tenk om eg hadde vore Porsche-eigar!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.469
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fargeskalaen i mitt hode er ikke hvit, sort, sølv, grå og så glorete. Finnes en drøss fine fargenyanser til glorete, blå, grønn, oransj, rød osv.

Skal jeg bestille ny bil skal jeg ikke tenke på hva en eventuell kjøper av bilen om 5 år tenker om fargen. Verditap har jeg ikke tro på, og om så tilfelle, så koster 25000,- lavere salgspris 5000,- i året. Billig moro over ett år

Millionbil er i seg selv rimelig showoff, så hvorfor velge sort passatfarge på ei Porsche. Ubegripelig.
    Absolutt enig i at det er en rekke fargenyanser som er fine, selvom det er subjektivt. Orange (metallic) blir fort "glorete" selvom jeg har sans for fargen.
    Nå har ikke jeg (lenger) et forhold til bil som tilsier at jeg synes det er mer moro å kjøre/eie om den har den ene eller andre fargen, men velger en form for farge/nyanse jeg synes er ok.

Med alle de forskjellige bilene jeg har hatt gjennom noenogførtiår så er det vel kanskje kun gul, rosa og babyblå jeg har tilgode, men for de langt fleste var fargen gitt da det stort sett var konkrete (brukte) objekter, og da var fargen gitt.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.732
    Sted
    Endor
    Jeg er spent på om VW kommer til å gå konkurs.
    Tror ikke det .... de blir vel isåfall kjøpt opp av Kinesiske rikinger... VW har jo bare 200 millarder $ i gjeld
    Det er helt umulig for meg å se at VW har en fremtid slik det drives nå og med de markedsandeler de har og de ineffektive produksjonslinjer og alt for høye kostnader.....

dead-end, men det er bare min subjektive oppfatning, jeg ville ikke turd å kjøpe VW nå

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.732
    Sted
    Endor
    Er det noen som noe sted har sett .... "privacy settings" i nye Kina BIler?

Scenario: det blir logget hvor du er, hvem du ringer, kontaktlister på mobilen, adresser til dem du besøker, når du besøker dine venner og hvilken addresse de er på.... +++ ......

Eller er slike ting helt uinteressant?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.469
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Scenario: det blir logget hvor du er, hvem du ringer, kontaktlister på mobilen, adresser til dem du besøker, når du besøker dine venner og hvilken addresse de er på.... +++ ......
    Hvordan mener du bilen kan finne ut hvem du besøker og deres adresser?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.291
    Torget vurderinger
    0
    Blir det noe bedre bare fordi andre også kan gjøre det samme?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    EM kan stoppe alle teslaer ?

Hackers ?​
    I prinsippet kan vel Tesla slå av biler, men jeg vet ikke om de gjør det engang om bilen har blitt rapportert stjålet. Så vidt jeg vet har ingen hackere noensinne greid å komme inn til styringssystemene i en Tesla. Det er (minst) tre separate Linux-kjerner i den, to av dem synlige hvis man har fysisk kontakt med databussen, mens den tredje med motorstyring etc er godt skjermet. Hacker-risikoen er mest om ditt eget brukernavn og passord kommer på avveie, slik at en hacker kan overta kommunikasjonen mellom mobilapp og bil. Da kan man åpne soltaket, tute med hornet, rulle ned vinduer og lignende, men ikke så mye mer enn det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Visste ikke at Tesla går så fort
    Jeg hadde engang en idé om at man kunne rigge opp to slitne VW boble til å være identisk like med pappkofferter, ski og reinsdyrhorn i takgrind, førere oppdresset med lusekofte, løsskjegg, hatt og solbriller, organisere to sett med nummerskilt, og kjøre begge inn i en strekning med fartskontroll. Inne i sonen kunne man bytte skilter på bilene og fortsette videre, timet slik at den ene ville registrere ca 240 km/t på gjennomsnittsmålingen, den andre 20-30 km/t. Når fartsboten med bilde ankom kunne man ringe VG. Noen i familien syntes ideen var ustyrtelig morsom, andre at det var den teiteste pappahumoren hittil, og det ville vel uansett bli smekk på lanken for å kjøre med falske nummerskilt når noen fikk gransket det litt nærmere. Mulig pensjonistprosjekt.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.502
    Torget vurderinger
    1
    Til de som fortsatt tror/trenger påstanden om at det er mer klimavennlig å fortsette å bruke fossilbilen når en kjører 10-12k+ km pr år.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.502
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde engang en idé om at man kunne rigge opp to slitne VW boble til å være identisk like med pappkofferter, ski og reinsdyrhorn i takgrind, førere oppdresset med lusekofte, løsskjegg, hatt og solbriller, organisere to sett med nummerskilt, og kjøre begge inn i en strekning med fartskontroll. Inne i sonen kunne man bytte skilter på bilene og fortsette videre, timet slik at den ene ville registrere ca 240 km/t på gjennomsnittsmålingen, den andre 20-30 km/t. Når fartsboten med bilde ankom kunne man ringe VG. Noen i familien syntes ideen var ustyrtelig morsom, andre at det var den teiteste pappahumoren hittil, og det ville vel uansett bli smekk på lanken for å kjøre med falske nummerskilt når noen fikk gransket det litt nærmere. Mulig pensjonistprosjekt.
    Faktisk en morsom idé.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.339
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har Skoda Enyaq her og kan legge inn noen erfaringer på den?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.867
    En variant av den ble engang gjort her i distriktet. En langhåret mann med langt hår, godt stivet opp med sukkerlake slik at alt hår så ut til å ha blåst bakover. Han klamret seg febrilsk til rattet på en Gråtass som sto plassert rett foran fotoboksen mens kameraten blåste forbi med motorsykkel i lovlig hastighet ganger pi.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.389
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvordan skulle man fått registrert så høy hastighet dersom man skulle stoppet å bytte skilt? For at det skulle fungere måtte vel bil a kjørt gjennom første fotoboks og bil b måtte stått klar til å kjøre gjennom andre fotoboks på et gitt tidspunkt?

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.475
    Torget vurderinger
    1
    hvordan skulle man fått registrert så høy hastighet dersom man skulle stoppet å bytte skilt? For at det skulle fungere måtte vel bil a kjørt gjennom første fotoboks og bil b måtte stått klar til å kjøre gjennom andre fotoboks på et gitt tidspunkt?
    Ja?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Just precis. Bil a kjører gjennom første fotoboks med registreringsnummer a, finner en egnet busslomme, stopper og bytter til skilt b. Bil b kjører gjnnom første fotoboks med registreringsnummer b. Bil a kjører forbi andre fotoboks med registreringsnummer b, valgfritt antall sekunder etter at bil b passerte første fotoboks. Gjennomsnitthastighet for registreringsnummer b beregnes som supersonisk (eller hva man nå enn vil at den skal vise). Bil b finner en egnet busslomme og bytter til skilt a, passerer deretter andre fotoboks i ro og mak. Gjennomsnittshastighet for registreringsnummer a beregnes som bedagelig. Dial-a-speed.

Nesten kvantefysikk, egentlig, to entanglede folkevogner.

Sist redigert:

ØyvindH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    140
    Hjelpes, dette er komiteen for «hvor langt kan vi gjøre dette møtet»? 😉
    Ta bakerste registreringsnummer fra bil A og sett foran på bil B.

ØyvindH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    140
    Noen gang sett nummerskiltene på en VW boble?
    Dessuten, mer fundamentalt: Begge fotoboksene tar bilde forfra.
    Du klarte å å gjøre møte lengre ja..😉 Jeg har troa på at de fleste klarer å feste det bakre skiltet foran, selv om de ikke er like 😊

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.502
    Torget vurderinger
    1
    Slik gjør de i Norge også.
    "To dioder til 50 kroner i obc'n kaputt? -fortvil ikke, vi bytter hele boksen for, skal vi si 50-60-70-80-90-100 tusen i stedet."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn