Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    4
    For kortere turer er det vel oppvarmingen som er største forbruker?

ClasicalProgMetalListener

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.02.2025
    Antall liker
    18
    Sted
    Larva
    Elbilen er kommet for å bli her, i dette så kalte 'grønne' landet. Eneste grunnen til vi bryr oss om miljøet, er fordi vi har økonomi til å kunne gjøre det. At vi skal gå foran som et gått eksempel fungerer ikke etter hensikten når alle andre bryr seg katta.
    Jeg gir det 5 år før vi er over på grønn energi, istede for grønnvasking med elektrisk. Det finnes ikke miljø i elbil. Diesel er fortsatt det beste så langt. Selv både hydrogen forbrenning og LFTR vil være bedre når det blir kommersielt tilgjengelig.

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.02.2025
    Antall liker
    18
    Sted
    Larva
    Problemet med stort batteri for lang rekkevidde er at du må slepe rundt på det i det daglige som gir høyere forbruk. Videre gir det høyere pris på bilen. I 95% av tiden er det korte turer som gjelder.
    Nettopp! Og hvor mye mer veier batteriet kontra full tank? 8x? 10x? Det må være en del disse grønnvaskerne ikke har regnet på.

Ja til en edruelig narkotikapolitikk.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    ..... da trumfer elbilen. Rekkevidden er nå på ca samme linje som fossilt. .....
    Nei, langt fra .... rekkevidden er ikke i nærheten ennå ....
    Men med solid state batteri kommer vi nok der, eller man kan ha samme rekkevidde med lang lettere batteri ....

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.02.2025
    Antall liker
    18
    Sted
    Larva
    Jeg kjøper litt mhi 7011 til på Tokyo stock exchange i håp om at denne elektrifiseringen snart går over.

Jeg tror HTTR Pink Hydrogen er veien framover.

Sist redigert:

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    299
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Nei, langt fra .... rekkevidden er ikke i nærheten ennå ....
    Men med solid state batteri kommer vi nok der, eller man kan ha samme rekkevidde med lang lettere batteri ....
    En gang pessimist, alltid pessimist. Poenget er at elbilen er gunstigere en fossilbiler.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    4
    Problemet med elbiler nå er jo at de lader raskere enn tiden en selv bruker når en har pause langs veien.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    Mercedes CLA skal jo ha den rekkevidden. Det samme med BMWs "Neue Klasse". Så man trenger ikke faststoffbatterier for det.
    Ja, men det må være noe ny batteriteknologi der ...... Mercedes og BMW holder vel kortene tett til brystet m.h.p det

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    BMW snakker om ny konfigurasjon av battericellene som gir bedre effektivitet. Jeg kan ikke tenke meg at det har noe med faststoffceller å gjøre.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    BMW snakker om ny konfigurasjon av battericellene som gir bedre effektivitet. Jeg kan ikke tenke meg at det har noe med faststoffceller å gjøre.
    Det kommer nok, men det er ennå for langt unna til å være produksjonsklart, jeg har hørt ..... 3 til 5 år, tentativt :unsure:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    Det kommer nok, men det er ennå for langt unna til å være produksjonsklart, jeg har hørt ..... 3 til 5 år, tentativt :unsure:
    Den første av BMWs "Neue Klasse" kommer jo i høst, og de 2 neste modellene neste år. Sikkert bare den største konfigurasjonen som greier 700 km, men det er ikke så langt unna i tid. Mercedes CLA skal vel også komme i høst.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kineserne klarer rundt 1000km. Da også med et batteriswap på 3min og good to go for nye 100mil. Tar tid før 150kwt batterien ruller ut i andre land riktignok.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    Den første av BMWs "Neue Klasse" kommer jo i høst, og de 2 neste modellene neste år. Sikkert bare den største konfigurasjonen som greier 700 km, men det er ikke så langt unna i tid. Mercedes CLA skal vel også komme i høst.
    Hvis det betyr nettovekt på 2500+ Kg, så er vi over the top :unsure:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    De sier 30% mer effektive og 30% mindre vekt. Så hvis batteriet veier 30% mindre utgfjør jo det en god del kilo.

Man skal jo ikke ta alt de sier for god fisk, men at det er en tydelig forbedring i forhold til dagens biler er jo helt tydelig. Jeg får 500 km rekkevidde i min i5 så at den bilen vil få nærmere 600 km med det nye batteriet høres rimelig ut. Når man i tillegg kan regne med bedre aerodynamikk og lettere materialer kan vi fort se rekkevidder over 600 km.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    920
    Mercedes CLA skal jo ha den rekkevidden. Det samme med BMWs "Neue Klasse". Så man trenger ikke faststoffbatterier for det.
    CLA kommer med 58 og 85kWh batteri, så vi kan jo slå fast 700km er på sommeren i lav fart under optimale forhold og batteriet fra 100 til 0% noe man i praksis aldri vil gjøre. Bilen vil koste en halv arm.

Billigste Tesla 3 har 54kWh og 50 mils rekkevidde, bedre plass inni og koster halvparten.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    920
    Foreløpig salgsstatistikk, England, Sverige og Spania. Norges statistikk har vært postet tidligere

Dette har ingenting med tidligere reservasjoner å gjøre siden Tesla selger biler på lager uten bestillingstid. Og Tesla har returrett.

Så Tesla selger stort sett flest biler, også av utgående modell Y.

IMG_1128.jpeg
    IMG_1130.jpeg

IMG_1134.jpeg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    Rekkevidden er WLTP selvfølgelig - det er det alle oppgir.
    Min i5 med WLTP-rekkevidde på 46 mil greide 52 mil på tur Trondheim-Bergen i fjor i relativt pent vær og rundt 15°C og vindstille. Så det er selvfølgelig avhengig av hvordan man kjører, noe som jo gjelder alle biler.

Både CLA og Neue Klasse med slik rekkevidde kommer selvfølgelig ikke til å bli billige.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.350
    Torget vurderinger
    1
    CLA kommer vel som stasjonsvogn etter hvert. Jeg synes Mercedes er inne på et godt spor nå. Håper det kommer en moderne, kompakt SUV med stort batteri og effektive motorer snart. Jeg må kunne kjøre 30 mil+ daglig uten å tenke på å spare. På dårlig brøyta veier.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.695
    Sted
    Sunnmøre
    CLA kommer vel som stasjonsvogn etter hvert. Jeg synes Mercedes er inne på et godt spor nå. Håper det kommer en moderne, kompakt SUV med stort batteri og effektive motorer snart. Jeg må kunne kjøre 30 mil+ daglig uten å tenke på å spare. På dårlig brøyta veier.
    Gamlingen har EQC 400 2021-mod (?), men den har eg inntrykk av at er litt gamal teknologi og eigentleg ikkje heilt innanfor det du vil ha (WLPT 411 km). Interessant topografi, mykje vêr, dårlege vegar og uggent føre er energikrevjande, og då veit eg ikkje kor mykje aerodynamikken hjelper?

Men eg er einig i at det er interessant, og dyrt, frå BMW og Mercedes. Litt slik det skal vera, kanskje.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    Gamlingen har EQC 400 2021-mod (?), men den har eg inntrykk av at er litt gamal teknologi og eigentleg ikkje heilt innanfor det du vil ha (WLPT 411 km). Interessant topografi, mykje vêr, dårlege vegar og uggent føre er energikrevjande, og då veit eg ikkje kor mykje aerodynamikken hjelper?

Men eg er einig i at det er interessant, og dyrt, frå BMW og Mercedes. Litt slik det skal vera, kanskje.
    Det skjer jo mye nå. Nye, mer effektive motorer. Mer effektive batterier. Lavere vekt. Jeg tror at om 3-5 år er rekkevidde på 700 km dagligdags. BMWs løsninger har så langt vært biler der man kan ha elmotor, ICE motorer eller hybridløsninger på samme chassis og karosseri. Det gir begrensninger på bl.a. rekkevidden på elbilene deres.
    De er jo fremdeles nødt til å lage biler med ICE-motorer. Det er der volumet er, men det kommer nå nye modeller skreddersydd for elektrisk drift. Det vil gi store endringer i effektivitet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn