Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.433
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    4
    For kortere turer er det vel oppvarmingen som er største forbruker?
     

    ClasicalProgMetalListener

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.02.2025
    Innlegg
    79
    Antall liker
    18
    Sted
    Larva
    Elbilen er kommet for å bli her, i dette så kalte 'grønne' landet. Eneste grunnen til vi bryr oss om miljøet, er fordi vi har økonomi til å kunne gjøre det. At vi skal gå foran som et gått eksempel fungerer ikke etter hensikten når alle andre bryr seg katta.
    Jeg gir det 5 år før vi er over på grønn energi, istede for grønnvasking med elektrisk. Det finnes ikke miljø i elbil. Diesel er fortsatt det beste så langt. Selv både hydrogen forbrenning og LFTR vil være bedre når det blir kommersielt tilgjengelig.
     

    ClasicalProgMetalListener

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.02.2025
    Innlegg
    79
    Antall liker
    18
    Sted
    Larva
    Problemet med stort batteri for lang rekkevidde er at du må slepe rundt på det i det daglige som gir høyere forbruk. Videre gir det høyere pris på bilen. I 95% av tiden er det korte turer som gjelder.
    Nettopp! Og hvor mye mer veier batteriet kontra full tank? 8x? 10x? Det må være en del disse grønnvaskerne ikke har regnet på.

    Ja til en edruelig narkotikapolitikk.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    ..... da trumfer elbilen. Rekkevidden er nå på ca samme linje som fossilt. .....
    Nei, langt fra .... rekkevidden er ikke i nærheten ennå ....
    Men med solid state batteri kommer vi nok der, eller man kan ha samme rekkevidde med lang lettere batteri ....
     

    ClasicalProgMetalListener

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.02.2025
    Innlegg
    79
    Antall liker
    18
    Sted
    Larva
    Jeg kjøper litt mhi 7011 til på Tokyo stock exchange i håp om at denne elektrifiseringen snart går over.

    Jeg tror HTTR Pink Hydrogen er veien framover.
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    532
    Antall liker
    299
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Nei, langt fra .... rekkevidden er ikke i nærheten ennå ....
    Men med solid state batteri kommer vi nok der, eller man kan ha samme rekkevidde med lang lettere batteri ....
    En gang pessimist, alltid pessimist. Poenget er at elbilen er gunstigere en fossilbiler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.433
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    4
    Problemet med elbiler nå er jo at de lader raskere enn tiden en selv bruker når en har pause langs veien.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    Mercedes CLA skal jo ha den rekkevidden. Det samme med BMWs "Neue Klasse". Så man trenger ikke faststoffbatterier for det.
    Ja, men det må være noe ny batteriteknologi der ...... Mercedes og BMW holder vel kortene tett til brystet m.h.p det
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.846
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    BMW snakker om ny konfigurasjon av battericellene som gir bedre effektivitet. Jeg kan ikke tenke meg at det har noe med faststoffceller å gjøre.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    BMW snakker om ny konfigurasjon av battericellene som gir bedre effektivitet. Jeg kan ikke tenke meg at det har noe med faststoffceller å gjøre.
    Det kommer nok, men det er ennå for langt unna til å være produksjonsklart, jeg har hørt ..... 3 til 5 år, tentativt :unsure:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.846
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    Det kommer nok, men det er ennå for langt unna til å være produksjonsklart, jeg har hørt ..... 3 til 5 år, tentativt :unsure:
    Den første av BMWs "Neue Klasse" kommer jo i høst, og de 2 neste modellene neste år. Sikkert bare den største konfigurasjonen som greier 700 km, men det er ikke så langt unna i tid. Mercedes CLA skal vel også komme i høst.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.828
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kineserne klarer rundt 1000km. Da også med et batteriswap på 3min og good to go for nye 100mil. Tar tid før 150kwt batterien ruller ut i andre land riktignok.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    Den første av BMWs "Neue Klasse" kommer jo i høst, og de 2 neste modellene neste år. Sikkert bare den største konfigurasjonen som greier 700 km, men det er ikke så langt unna i tid. Mercedes CLA skal vel også komme i høst.
    Hvis det betyr nettovekt på 2500+ Kg, så er vi over the top :unsure:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.846
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    De sier 30% mer effektive og 30% mindre vekt. Så hvis batteriet veier 30% mindre utgfjør jo det en god del kilo.

    Man skal jo ikke ta alt de sier for god fisk, men at det er en tydelig forbedring i forhold til dagens biler er jo helt tydelig. Jeg får 500 km rekkevidde i min i5 så at den bilen vil få nærmere 600 km med det nye batteriet høres rimelig ut. Når man i tillegg kan regne med bedre aerodynamikk og lettere materialer kan vi fort se rekkevidder over 600 km.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    920
    Mercedes CLA skal jo ha den rekkevidden. Det samme med BMWs "Neue Klasse". Så man trenger ikke faststoffbatterier for det.
    CLA kommer med 58 og 85kWh batteri, så vi kan jo slå fast 700km er på sommeren i lav fart under optimale forhold og batteriet fra 100 til 0% noe man i praksis aldri vil gjøre. Bilen vil koste en halv arm.

    Billigste Tesla 3 har 54kWh og 50 mils rekkevidde, bedre plass inni og koster halvparten.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    920
    Foreløpig salgsstatistikk, England, Sverige og Spania. Norges statistikk har vært postet tidligere

    Dette har ingenting med tidligere reservasjoner å gjøre siden Tesla selger biler på lager uten bestillingstid. Og Tesla har returrett.

    Så Tesla selger stort sett flest biler, også av utgående modell Y.

    IMG_1128.jpeg
    IMG_1130.jpeg

    IMG_1134.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.846
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    Rekkevidden er WLTP selvfølgelig - det er det alle oppgir.
    Min i5 med WLTP-rekkevidde på 46 mil greide 52 mil på tur Trondheim-Bergen i fjor i relativt pent vær og rundt 15°C og vindstille. Så det er selvfølgelig avhengig av hvordan man kjører, noe som jo gjelder alle biler.

    Både CLA og Neue Klasse med slik rekkevidde kommer selvfølgelig ikke til å bli billige.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.188
    Antall liker
    3.352
    Torget vurderinger
    1
    CLA kommer vel som stasjonsvogn etter hvert. Jeg synes Mercedes er inne på et godt spor nå. Håper det kommer en moderne, kompakt SUV med stort batteri og effektive motorer snart. Jeg må kunne kjøre 30 mil+ daglig uten å tenke på å spare. På dårlig brøyta veier.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.356
    Antall liker
    5.695
    Sted
    Sunnmøre
    CLA kommer vel som stasjonsvogn etter hvert. Jeg synes Mercedes er inne på et godt spor nå. Håper det kommer en moderne, kompakt SUV med stort batteri og effektive motorer snart. Jeg må kunne kjøre 30 mil+ daglig uten å tenke på å spare. På dårlig brøyta veier.
    Gamlingen har EQC 400 2021-mod (?), men den har eg inntrykk av at er litt gamal teknologi og eigentleg ikkje heilt innanfor det du vil ha (WLPT 411 km). Interessant topografi, mykje vêr, dårlege vegar og uggent føre er energikrevjande, og då veit eg ikkje kor mykje aerodynamikken hjelper?

    Men eg er einig i at det er interessant, og dyrt, frå BMW og Mercedes. Litt slik det skal vera, kanskje.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.846
    Antall liker
    11.321
    Sted
    Trondheim
    Gamlingen har EQC 400 2021-mod (?), men den har eg inntrykk av at er litt gamal teknologi og eigentleg ikkje heilt innanfor det du vil ha (WLPT 411 km). Interessant topografi, mykje vêr, dårlege vegar og uggent føre er energikrevjande, og då veit eg ikkje kor mykje aerodynamikken hjelper?

    Men eg er einig i at det er interessant, og dyrt, frå BMW og Mercedes. Litt slik det skal vera, kanskje.
    Det skjer jo mye nå. Nye, mer effektive motorer. Mer effektive batterier. Lavere vekt. Jeg tror at om 3-5 år er rekkevidde på 700 km dagligdags. BMWs løsninger har så langt vært biler der man kan ha elmotor, ICE motorer eller hybridløsninger på samme chassis og karosseri. Det gir begrensninger på bl.a. rekkevidden på elbilene deres.
    De er jo fremdeles nødt til å lage biler med ICE-motorer. Det er der volumet er, men det kommer nå nye modeller skreddersydd for elektrisk drift. Det vil gi store endringer i effektivitet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.188
    Antall liker
    3.352
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke model Y eller annet fra Tesla. Velger å kjøpe europeisk, evt sørkoreansk. I tillegg må jeg helst ha rett bakende, med bakluke jeg kan stå under når det regner. Da utgår såpestykkene. Jeg har en jobb der jeg må bak i bilen 10 ganger om dagen. Da er egentlig en varebil det beste også fordi skilleveggen gjør at ikke all varmen foran forsvinner med åpen bakluke.

    Dessverre er små varebiler absolutt siste bilkategori som får den nyeste teknologien så det er bare å glemme disse foreløpig. Derfor blir det vel helst en litt firkantig SUV. Siden jeg kjører mye på smale veier er det best med en liten bil.

    Foreløpige kandidater:
    Kia EV3 - spent på om firehjulstrekket (kommer neste år) stjeler mye rom bakerst i forhold til dagens forhjulstrekker.
    Mercedes EQB - hendig å kjøre, praktisk. Men må komme med oppdatert teknologi før det blir aktuelt.
    Opel Grandland - veldig fin, men for lite batteri på 4WD- utgaven. Muligens litt stor og bred.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.106
    Antall liker
    3.679
    Sted
    Liten by
    Jøss...trodde rekkeviddeangsten var nærmest utryddet og tilbakevist hos alle jeg...
    Men her lever den i beste velgående. Interessant. Hifi folk er litt trege?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.356
    Antall liker
    5.695
    Sted
    Sunnmøre
    Dessverre er små varebiler absolutt siste bilkategori som får den nyeste teknologien så det er bare å glemme disse foreløpig. Derfor blir det vel helst en litt firkantig SUV. Siden jeg kjører mye på smale veier er det best med en liten bil.
    Eg trur at det du eigentleg vil ha er Nissan Townstar med 4WD og dobbelt så stort batteri ;-)

    Eller har du vurdert VW ID.Buzz Cargo 4Motion? Inntrykket mitt er at den i praksis er på størrelse med Caddy (Maxi?), og med 450 km WLTP (80 kWh batteri)? Direkte rasbillig er han vel ikkje, rett nok.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.188
    Antall liker
    3.352
    Torget vurderinger
    1
    ID Buzz 4WD er en kandidat, glømte den. Får man kortutgaven med det største batteriet? Og hva er praktisk rekkevidde på den der? Den fanger mye vind.

    Nissan Townstar (hvor tar de navnene fra....) er egentlig biltypen jeg trenger, men altså med firehjulstrekk og akkurat dobbelt så stort batteri. Normalt er det helst VW som kan finne på å utstyre varebilene med store motorer og mye utstyr, da man klarer å ta ut noe mer pris i markedet enn f.eks franske og japanske merker. Men jeg har liten tro på at det kommer noe brukandes elbil i Caddy-klassen de første 10 årene. Og da er jeg pensjonist.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.384
    Antall liker
    15.040
    ID Buzz 4WD er en kandidat, glømte den. Får man kortutgaven med det største batteriet? Og hva er praktisk rekkevidde på den der? Den fanger mye vind.

    Nissan Townstar (hvor tar de navnene fra....) er egentlig biltypen jeg trenger, men altså med firehjulstrekk og akkurat dobbelt så stort batteri. Normalt er det helst VW som kan finne på å utstyre varebilene med store motorer og mye utstyr, da man klarer å ta ut noe mer pris i markedet enn f.eks franske og japanske merker. Men jeg har liten tro på at det kommer noe brukandes elbil i Caddy-klassen de første 10 årene. Og da er jeg pensjonist.
    Fra DNs test

    Og det er det største ankepunktet for bilen. Det er liten tvil om at aerodynamikk har stor betydning for elbilers rekkevidde, noe ID Buzz er et levende eksempel på. Oppgitt forbruk på 21 kWh per 100 kilometer skal gi en rekkevidde på 456 kilometer på testbilen. I motorveifart gikk det med 29,1 kWh og på roligere landeveiskjøring endte vi på 27 kWh. Reell rekkevidde på vinterveier i fem-seks minusgrader blir dermed rundt 32–33 mil. Helt krise er det ikke, for bilen lader kjapt, men du må huske å forhåndsvarme batteriet. Da går ladingen unna i opptil 200 kW fart.

    Og mer grundig test av rekkevidde, riktig nok på 2WD-versjonen og et par år gammel

    Volkswagen ID.Buzz – pris, rekkevidde og tester | NAF

    Sommer
    Målt av NAF
    Rekkevidde
    396 km (-2.9%)
    Forbruk (WLTP)
    19,4 kWh

    Vinter
    Målt av NAF
    Rekkevidde
    310 km (-24%)
    Forbruk (WLTP)
    25 kWh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.384
    Antall liker
    15.040
    Til sammenligning ligger jeg på typisk 28-29 kWh / 100 km på motorvei om vinteren med Tesla S, skiboks på taket og rimelig fullastet bil med folk og bagasje.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.356
    Antall liker
    5.695
    Sted
    Sunnmøre
    Såg ikkje noko valmoglegheit når det galdt batteri på VW si side, men forhandlar kan sikkert forklara.

    Skulle trudd dårleg aerodynamikk vil vel vera rekna inn i den forventa/standardiserte WLTP-rekkjevidda (det ser jo ikkje heilt slik ut), men det er litt interessant om uheldige faktorar reduserer rekkjevidda likt på alle bilar?

    Min T5 4WD har til dømes eit dieselforbruk som ikkje liknar grisen (0,8 l/mil), men det har ikkje så veldig mykje å seia om vi har full familie og feriebagasje inni.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn