Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.447
    Sted
    Trondheim
    Ja. Dessverre.
    At noen synes det er rart at det er enklere å drive et firma som bare har et produkt (elbil) enn å skulle introdusere en ny drivlinje, men fremdeles støtte opp under de eksisterende markedene som ikke vil kjøpe elbiler enda, synes jeg er rart.
    Tesla og mange av de nye kinesiske merkene som bare har elbiler kan fokusere på det og justere seg i forhold til det markedet, mens de som har eksistert lenge og har en større portefølje av drivlinjer, må forholde seg til det. De må nødvendigvis produsere både elbiler og ICE biler, med den kompleksiteten og de kostnadene det fører med seg. At noen av dem vil slite i denne overgangen er vel ganske åpenbart.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Tallene til MSM gir fremdeles grunn til optimisme da Tesla har økt salget 70% fra januar til februar i Europa:
    IMG_1233.jpeg

MSM er tilsynelatende tyste når aksjekursen svinger opp. Opp 30% denne uka:
    IMG_1236.jpeg

MSM er heller ikke på ballen her på berget når salget har økt med 300% ift ifjor:

I tillegg har registreringene av Tesla Model 3 økt med 300 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor, Ifølge OFVs statistikk.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.109
    Sted
    Sørlandet
    ^Alle disse tingene som bilen lærer av, hva hvis sjåføren som "lærer opp" bilen er helt ubrukelig?
    Da gir bilen beskjed. Eldre biler er høflige og blinker på en diskre måte en kaffekopp i display. Nyere biler rister i rattet, korrigerer retningen, senker farten og kjefter på deg i form av en alarm og en beskjed.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.783
    Sted
    Liten by
    Tallene til MSM gir fremdeles grunn til optimisme da Tesla har økt salget 70% fra januar til februar i Europa:
    Vis vedlegget 1108848

Vis vedlegget 1108849

MSM er heller ikke på ballen her på berget når salget har økt med 300% ift ifjor:

I tillegg har registreringene av Tesla Model 3 økt med 300 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor, Ifølge OFVs statistikk.
    Står du fremdeles oppreist? Tenkte det var litt vanskelig uten ryggrad?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.783
    Sted
    Liten by
    Vis vedlegget 1108848

Vis vedlegget 1108849

- Salget er solid, men samlet sett ligger det an til en 30 prosent nedgang i første kvartal, sammenliknet med samme periode i fjor. Ser vi på Tesla-salget totalt i første kvartal i år, med noen handelsdager igjen, tipper jeg det ender på rundt 3500 biler. I fjor var tallet 5093 i samme periode, understreker Næss.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    I Sverige stuper tallene på den nye Tesla Y, tross løfte om gratis lading og redusert rente på lån. Leveringstiden på ny Y er nå 5 dager. VW ID 7 tourer har en leveringstid på 3 mnd fx, noe som tyder på at den ene er tungsolgt, mens den andre er utsolgt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I Sverige stuper tallene på den nye Tesla Y, tross løfte om gratis lading og redusert rente på lån. Leveringstiden på ny Y er nå 5 dager. VW ID 7 tourer har en leveringstid på 3 mnd fx, noe som tyder på at den ene er tungsolgt, mens den andre er utsolgt.
    Eller at bilen bygges på bestilling slik det er vanlig med europeiske biler...

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.181
    Gratis lading på nye Tesla Y? Gjelder ikke det bare den gamle typen for å få solgt ut restlagrene?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Nei, gratis lading og redusert rente er for gammel Y. Ikke den nye. Sjekk selv på Tesla Sverige.

Hos Tesla er alt utstyr inkludert. Hos VAG må du i 2025 spesifisere om du vil ha med trådløs mobillading til 5000,- ekstra.

Her er salgs statistikk fra Sverige. Tesla sammenlignet med VW.
    IMG_1238.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.030
    Nei, gratis lading og redusert rente er for gammel Y. Ikke den nye. Sjekk selv på Tesla Sverige.

Hos Tesla er alt utstyr inkludert. Hos VAG må du i 2025 spesifisere om du vil ha med trådløs mobillading til 5000,- ekstra.

Her er salgs statistikk fra Sverige. Tesla sammenlignet med VW.
    Vis vedlegget 1108877
    Falt som en stein i 2025, ser jeg. 300% sa du?

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.529
    Torget vurderinger
    1
    Tesla-folk er nå en merksnodig happy go løkky-type. Tesla'n er superbra og alt på stell uansett hvor ille det står til.
    Et utdrag fra en tesla-annonse: "Bilen er i super stand, bare hovedbatteriet som må skiftes."

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Likevel drar en 10år gammel Tesla med havarert batteri inn 100K.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.713
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Overrasket over hvor tynn lakk det er på Tesla. Nabo’n har en snaut 1 år gammel Y og har fått en del steinsprut i front og på panser. Selvom du såvidt kan kjenne overgangen med neglen så er det sår ned til grunningen. Fargen er koksgrå/sort, så det synes temmelig godt med lysegrå prikker. Samtidig er det betydelig lakkslitasje i fremkant på bakre hjulbuer på begge sider, der fargen nå er grå.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.699
    Får håpe at europa nå setter 25% toll på US importerte Tesla som et motsvar til Trumps tollsatser.
    Alt som kan skade Tesla og verdiene til Elon Musk er et stort pluss, Imo :)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Det vil isåfall bare ramme Tesla S og X som knapt selges i Europa.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.699
    Da håper jeg at vi uansett slutter å kjøpe Tesla, fordi Musk og Trump = tuppen og lillemor. Skader man den ene, skader man den andre.

På ett tidspunkt må forhåpentligvis de øvrige eierne i Tesla bli veldig lite happy med Trumps tospann med Trump.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.291
    Sted
    Bergen
    Det blir nok tilsvarende samme salgstall i år som i fjor som året før som året før der igjen for tesla.
    Nordmenn, i stort, kjenner dessverre noen få prinsipper og det er lommeboka og usedvanlig restriktivitet ift å prøve noe nytt,,, med mindre det er kjempebillig ift alternativene
    Noe tesla var, men kanskje fullt så mye, om noe, er

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.631
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir nok tilsvarende samme salgstall i år som i fjor som året før som året før der igjen for tesla.
    Nordmenn, i stort, kjenner dessverre noen få prinsipper og det er lommeboka og usedvanlig restriktivitet ift å prøve noe nytt,,, med mindre det er kjempebillig ift alternativene
    Noe tesla var, men kanskje fullt så mye, om noe, er
    Ser jo ikke sånn ut, egentlig.
    1743073781833.png

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.291
    Sted
    Bergen
    pennende, tesla selger da 200 flere en de tre andre til sammen Så fremdeles et godt innhugg..
    Edit; blinks på 2024 og 25, overse utregning som er for 2024..

når kommer det neste «slippet» av teslaer?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.631
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Link til hvilken måned dette er? Mars er det ihvertfall ikke.
    Januar. Statistikken har også februar, ennå ikke mars. Ble ikke så mye bedre av det.
    1743076748624.png

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Januar. Statistikken har også februar, ennå ikke mars. Ble ikke så mye bedre av det.
    Vis vedlegget 1109206
    Og du tror dette har ingenting med at Tesla lanserte nye Y, stengte sine fabrikker for omlegging av produksjonen til den nye volummodellen?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.154
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror nå folk enten irriterer seg over Musk og/eller ser hvor bra enkelte av Kinabilene er.

Jeg klarer ikke å se at Tesla er bedre eller billigere enn konkurrentene så ting har forandret seg.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Jeg tror også alternativene har kommet seg. Men fremdeles har Tesla flere kort i ermet tror jeg.

Autopiloten har kommet lengst. Tesla kan senke prisen på bilene og fremdeles tjene penger. Tesla har dele- og servicenettverk. Markedsledende forbruk. Markedets beste software og UI. Skjermunderholdning i baksetet. Hvor lenge vil andre biler være likestilte på Tesla superladenettverk. Fullverdig OTA (jfr siste Volvo tilbakekalling) Alt ialt gir Tesla fremdeles mest for pengene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.631
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og du tror dette har ingenting med at Tesla lanserte nye Y, stengte sine fabrikker for omlegging av produksjonen til den nye volummodellen?
    Det vil vise seg. Registreringstallene i andre europeiske land tyder ikke på at det er årsaken. Time vill sjåvv.

Legg også merke til at stort sett alle «nyheter» i modellen er AI-gimmicks for å komme nærmere luftspeilingen om «full self-driving», som musk har lovt Real Soon Now i flere år allerede. Hvis man ikke kjøper den historiefortellingen er det ikke noe annet der.

Å tape markedsandeler i et hurtigvoksende marked er ingen god ting for et selskap.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.154
    Torget vurderinger
    4
    Autopiloten til Tesla har nær null verdi, har kjørt 75k km med Tesla og det er min mening.

Integrasjonen av kart, lading og intuitive menyer på skjermen som krever lite trykking derimot synes jeg de er suverene på.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Det vil vise seg. Registreringstallene i andre europeiske land tyder ikke på at det er årsaken. Time vill sjåvv.
    Tallene fra Kina peker på at det er årsaken. Men Kina er jo landet de bryr seg minst om Elon Musks utskeielser så time will show ja.

IMG_1242.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Autopiloten til Tesla har nær null verdi, har kjørt 75k km med Tesla og det er min mening.

Integrasjonen av kart, lading og intuitive menyer på skjermen som krever lite trykking derimot synes jeg de er suverene på.
    Årsmodell Tesla har du? Min 23 modell må jeg faktisk si meg imponert over standard autopiloten som er inkludert.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.154
    Torget vurderinger
    4
    Hadde en 2017 modell S, hadde den 3 år og byttet til en 2018 A3 diesel. Byttet bil i år til 2023 Ioniq 5.

Autopilot var visst så bra på den tida jeg hadde bilen også men jeg opplevde det aldri sånn, den kunne finne på å dra til høyre ut av tunnel eller å plutselig bråbremse på et tilfeldig sted.

Er åpen for at det har vært forbedringer på 8 år men ros blant entusiastene har vært tilstede hele tiden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.631
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Årsmodell Tesla har du? Min 23 modell må jeg faktisk si meg imponert over standard autopiloten som er inkludert.
    Jeg har 2016, sw versjon 2024.44.4. Den er god nok i mengder til at jeg bruker den mesteparten av tiden på motorvei og i kø. Det er et ganske vesentlig poeng at den har både kamera, lidar og infrarøde sensorer. Om det står et mørkt objekt på tvers av veien i snøfokk og mørke vil jeg gjerne at automatikken skal slå inn hvis jeg eller kameraene ikke ser det. Lidar har prioritet over visuelle kameraer i den sekvensen, etter en litt stygg kollisjon mellom en Tesla og en hvit trailer som svingte over veien i motsol for noen år siden.

Senere bestemte musk at alt skulle gjøres med «vision only» for å kutte kostnader. For meg har det (og permanent gratis superlading) vært gode grunner til ikke å bytte til nyere årsmodell. Når jeg kjører helt selv er det absolutt ikke «vision only», men også hørsel og buksebaken som gir sensor input. Parkeringsassistanse med «vision only», delete ultrasoniske sensorer - jeeez… Jeg bruker de ultrasoniske sensorene til å parkere med centimeterpresisjon mot ting som allerede er nærmere enn at jeg kan se dem selv. Det er ikke lenger mulig.

Så langt meg angår er dagens Teslaer ikke bedre enn den jeg allerede har. Ingen grunn til å bytte inn i nye for hype & gimmicks, selv om de forsøker å kompensere for redusert sensorkapasitet med mer CPU-kraft.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn