Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.731
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Her lokalt så er det båtlaget som har ren 98 oktan bensin. Den er kostbar og er ikke med i pris konkuransen på markedet. Ellers så finnes det 98 oktan med 5% etanol.
    Som Dr_bass er inne på. 98 okt hos både Shell og Esso er Etanolfri. Det er kun et krav til merking som gjør at det står 5% på pumpene.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.793
    Sted
    Liten by
    Mannen i gata kan ha så store baller han vil, men det hjelper ikke når maktstrukturene ikke har baller. Hvorfor ikke forby Temu? Hvorfor ikke plassere europeiske eller norske fredsstyrker i Ukrania? Hvorfor ikke kaste Russland ut av FN? Hvorfor la blårusslobbyen i europa tenke kortsiktig og la produksjonen av ICE biler fortsatt ha hovedfokus? Uansett de kortvarige komplikasjonene vil historien være på den avgjørelsens side.

Når man argumenterer mot magefølelsen og hva alle vet innerst inne er rett, så er man på ville veier. Hva er fremtidsvisjonen her i landet?

Man burde kritisere og fjerne dem som har ført oss dit hvor vi er idag. Ikke mannen som er plassert i marked hvor en elbil har 80% av komponentene fra Kina åkkesom, eller han kan få levert 12 personers kjøkkenbestikk fra Kina for 1 krone.
    Så var det dette med to tanker i hodet samtidig da...
    At man bruker forbrukermakten til å vise at det de driver med i USA for tiden ikke er greit, betyr ikke at man ikke kan kritisere og boikotte Kina og Russland samtidig. Og selv om man boikotter amerikanske varer, så betyr det heller ikke at man må/skal/bør boikotte aboslutt alt! Ting tar tid og for enkelte ting finnes det ikke gode alternativer, men man gjør det man kan gjøre. Og det merkes i USA nå!
    Men igjen....uten ryggrad skjer det ingenting.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    942
    Jeg ser ikke allverdens resultat av boikott av appelsiner fra Sør Afrika eller Israel.

Jeg ser at staten må subsidisere, om det er diesel eller elbiler, eller klimatiltak i heimen, for å lede forbrukerne på rett vei. Så å tro utstrakt forbrukermakt er særlig reelt er naivt. Lommeboka vinner hver gang. Kina har skjønt dette for lenge siden, og med vesten uten baller blir resultatet deretter.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sunndalsøra
    Som Dr_bass er inne på. 98 okt hos både Shell og Esso er Etanolfri. Det er kun et krav til merking som gjør at det står 5% på pumpene.
    Det var jeg ikke klar over da jeg i god tru kjørte til Oppdal for fylle opp den gamle Dodge veteran'en på Shell pumpene. Jeg fylte bare en kvart tank da det stod E5 på pumpen:confused:
    Får ta en ny tur i løpet av april, da jeg også skal ha en EU kontroll.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.754
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At man bruker forbrukermakten til å vise at det de driver med i USA for tiden ikke er greit, betyr ikke at man ikke kan kritisere og boikotte Kina og Russland samtidig. Og selv om man boikotter amerikanske varer, så betyr det heller ikke at man må/skal/bør boikotte aboslutt alt! Ting tar tid og for enkelte ting finnes det ikke gode alternativer, men man gjør det man kan gjøre. Og det merkes i USA nå!
    Igjen, jeg ser det ikke som boikott, men mer at det er i min egeninteresse å bruke den lille makten jeg faktisk har til å påvirke. Om jeg velger europeiske produkter og tjenester i stedet for amerikanske eller kinesiske der dette er mulig vil det både bidra bittelitt til å svekke maktposisjonen til assorterte autokrater og oligarker, og bidra bittelitt til å styrke europeiske alternativer. Om mange andre gjør det samme vil det tilsammen ha en effekt. En «boikott» er noe annet, enslags vanntett blokade, og det er hverken praktisk mulig eller nødvendig. Da er vi over i symbolpolitikken igjen.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.207
    Mannen i gata kan ha så store baller han vil, men det hjelper ikke når maktstrukturene ikke har baller. Hvorfor ikke forby Temu? Hvorfor ikke plassere europeiske eller norske fredsstyrker i Ukrania? Hvorfor ikke kaste Russland ut av FN? Hvorfor la blårusslobbyen i europa tenke kortsiktig og la produksjonen av ICE biler fortsatt ha hovedfokus? Uansett de kortvarige komplikasjonene vil historien være på den avgjørelsens side.

Når man argumenterer mot magefølelsen og hva alle vet innerst inne er rett, så er man på ville veier. Hva er fremtidsvisjonen her i landet?

Man burde kritisere og fjerne dem som har ført oss dit hvor vi er idag. Ikke mannen som er plassert i marked hvor en elbil har 80% av komponentene fra Kina åkkesom, eller han kan få levert 12 personers kjøkkenbestikk fra Kina for 1 krone.
    Igjen vinkler du det slik at det er andre sin feil. Forbrukermakten er jo hvorfor vi er her. Vi løp etter rimeligst mulig varer. Derfor er det nærliggende å tenke at den samme makten har potensiale til å også endre dette igjen. Du snakker jo egentlig om å gi opp og følge russerpropaganda.

Ellers enig med at vetoretten i FN er upassende. Nasjonene får heller trekke seg om dem fortsatt mener det må være en betingelse for medlemsskap.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.095
    Det er vel knapt nokon som føreslår forbrukarboikott av Tesla og/eller kinesiske elbilar som det viktigaste tiltaket - eller som har funne på det no.

Men det må vera lov å oppfordra om kva menigmann (eller folk flest) bør gjera, og leggja fram argument for at det å ikkje kjøpa Tesla faktisk er ein måte å svekkja regimet i USA, utan at det er personleg kritikk av dei som kjøper slike bilar. Det får vera måte på å ta seg nær av ting, også. Men du kan vera trygg: om nokon av mine vener og bekjente kjøper Tesla no, kjem eg ikkje til å gå i harnisk, men eg kjem nok heller ikkje til å skryta fælt av nybilen deira, slik det er vanleg å gjera.

Om dei kjenner skam over valet sitt, fordi dei med vitande vilje vel å oversjå etiske argument, ok. Dei får leva med det.
    Men det er jo ikke det som skjer i denne tråden, her sies det at kjøper man tesla så har man tatt et politisk standpunkt for Trump, det sies også at man støtter Russlands krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk elbil. Følger man med i media ser man også utallige tesla er i brann, sammen med en haug med ladere og annen infrastruktur. Dette er gått fullstendig over styr.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.793
    Sted
    Liten by
    Jeg ser ikke allverdens resultat av boikott av appelsiner fra Sør Afrika eller Israel.

Jeg ser at staten må subsidisere, om det er diesel eller elbiler, eller klimatiltak i heimen, for å lede forbrukerne på rett vei. Så å tro utstrakt forbrukermakt er særlig reelt er naivt. Lommeboka vinner hver gang. Kina har skjønt dette for lenge siden, og med vesten uten baller blir resultatet deretter.
    Verste tifellet av whataboutisme og null ryggrad jeg har sett på lenge...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.731
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Parallelt med at man velger bort produkter fra US-produsenter/US-eide selskaper skader det heller ikke at man sender de en mail og forteller de at...
    Ikke at det kanskje monner så mye, men om tilstrekkelig mange ville gjøre, så...

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    715
    Sted
    Oslo
    Vurderer sterkt å oppgradere gamle id.3'en.
    To biler er på liste, ny id3 eller ev3.
    Den andre med 3 fra merket vi ikke nevner er ikke på noen liste.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.992
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vurderer sterkt å oppgradere gamle id.3'en.
    To biler er på liste, ny id3 eller ev3.
    Den andre med 3 fra merket vi ikke nevner er ikke på noen liste.
    Har du vurdert Peugeot/Citroen/DS/Renault? Franske biler er produsert i Europa og Stellantis bygger nå en batterifabrikk i Canada i tillegg til de som de har i Europa.
    Har hatt flere franske biler, både diesel og el. Fungerer bra.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    942
    Igjen vinkler du det slik at det er andre sin feil. Forbrukermakten er jo hvorfor vi er her. Vi løp etter rimeligst mulig varer. Derfor er det nærliggende å tenke at den samme makten har potensiale til å også endre dette igjen. Du snakker jo egentlig om å gi opp og følge russerpropaganda.

Ellers enig med at vetoretten i FN er upassende. Nasjonene får heller trekke seg om dem fortsatt mener det må være en betingelse for medlemsskap.
    Nei, du dikter ivei på mine vegne.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Sunnmøre
    Har du vurdert Peugeot/Citroen/DS/Renault? Franske biler er produsert i Europa og Stellantis bygger nå en batterifabrikk i Canada i tillegg til de som de har i Europa.
    Renault er vel ikkje Stellantis, men sånn halvvegs alliert med Nissan? Renault 5 (eller kanskje det er Renault 4, sidan den er femdørs) er vel i ID.3-segmentet?

Elles er eg der at eg gjerne vil tru på franske bilar. For mitt bruk nett no verkar det som om Scenic hadde vore eit greitt alternativ, dersom dei hadde hatt 4WD (eg trur det er noko med fransk mentalitet som buttar der; har knapt høyrd om ein fransk bil med 4WD), 87kWh batteri og 622 km WLTP høyrest fint ut, og 220 hk burde vera meir enn tilstekkeleg. Men eg er altså trygt plassert på eit null-alternativ.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.992
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Renault er vel ikkje Stellantis, men sånn halvvegs alliert med Nissan? Renault 5 (eller kanskje det er Renault 4, sidan den er femdørs) er vel i ID.3-segmentet?

Elles er eg der at eg gjerne vil tru på franske bilar. For mitt bruk nett no verkar det som om Scenic hadde vore eit greitt alternativ, dersom dei hadde hatt 4WD (eg trur det er noko med fransk mentalitet som buttar der; har knapt høyrd om ein fransk bil med 4WD), 87kWh batteri og 622 km WLTP høyrest fint ut, og 220 hk burde vera meir enn tilstekkeleg. Men eg er altså trygt plassert på eit null-alternativ.
    Renault er ikke Stellantis og jeg skrev vel heller ikke det. Men poenget står, gode biler produsert i Europa. Og det er viktig. Vi bør velge europeisk når det er mulig.

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.430
    Med blant annet Lancia Delta Integrale, Citroën CX og Renault Laguna på bil-CVen føler jeg meg ikke akkurat lettskremt hva gjelder bil, men akkurat Stellantis sine valg av løsninger for elbiler gjør meg såpass utrygg at jeg dessverre velger bort både Citroën e-Berlingo og e-Spacetourer som ellers hadde vært innertiere for oss i dagens situasjon. Har ikke konkrete linker å vise til akkurat nå, men det dreier seg om konstruksjoner som ikke bare er mindre bra eller uheldige, men nærmest på nivå med å bevisst forsøke å konstruere så dårlige løsninger som mulig...

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.207
    Parallelt med at man velger bort produkter fra US-produsenter/US-eide selskaper skader det heller ikke at man sender de en mail og forteller de at...
    Ikke at det kanskje monner så mye, men om tilstrekkelig mange ville gjøre, så...
    Spotify kaster ut podkastere om mange nok skriver under på opprop. Så forbrukermakten ovenfor kapitalisme fungerer.

Nei, du dikter ivei på mine vegne.
    Det er ikke min intensjon. Jeg siterer deg fritt slik jeg tolker dine tekster. Som i prinsippet er at du fraskriver oss forbrukere ansvaret for hvordan man kan forme fremtiden med beviste valg som tilsidesetter egeninteresse på kort sikt. Det betyr kanskje at noen opplever negativ belysning på seg som bilkjøper når dem lar egeninteressen vinne.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.731
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Spotify kaster ut podkastere om mange nok skriver under på opprop. Så forbrukermakten ovenfor kapitalisme fungerer.
    Nå var mest min tanke å orientere US-produsenter om at de velges bort, til fordel for andre, med bakgrunn i…

Men, jeg ser ingen misjon i å videreselge et allerede kjøpt produkt. Ei heller problem ved å kjøpe et brukt produkt. Man «rammer» ikke USA i noen slike tilfeller, så da må man i såfall ha andre motiver.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Trondheim
    Hvis man selger et brukt produkt vil jo ikke kjøper kjøpe et nytt produkt og selger kan kjøpe en ny bil fra en annen leverandør. Så det hjelper jo på å redusere salget av Teslaer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.038
    Litt avsporing, men jeg kjøper ikke et produkt fra Israel. Den kronen de tjener på min handel skal ikke gå til en kule som dreper et barn i Gaza. Israel bryr seg neppe, men jeg har litt bedre samvittighet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.731
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^^ Du skal jo være mer enn over snittet fanatisk om du velger å selge et produkt kun utfra det motivet.

Og en kjøper av er brukt produkt er vel kanskje ikke der at alternativet ville være et nytt produkt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Trondheim
    Det er uansett bedre om man kjøper en brukt Tesla heller enn en ny. Det genererer ingen inntekter til Tesla

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.430
    Med blant annet Lancia Delta Integrale, Citroën CX og Renault Laguna på bil-CVen føler jeg meg ikke akkurat lettskremt hva gjelder bil, men akkurat Stellantis sine valg av løsninger for elbiler gjør meg såpass utrygg at jeg dessverre velger bort både Citroën e-Berlingo og e-Spacetourer som ellers hadde vært innertiere for oss i dagens situasjon. Har ikke konkrete linker å vise til akkurat nå, men det dreier seg om konstruksjoner som ikke bare er mindre bra eller uheldige, men nærmest på nivå med å bevisst forsøke å konstruere så dårlige løsninger som mulig...

1. Printkort på ombordlader på Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Peugeot e-308, Citroen eC4, Jeep Avenger, Opel e-Corsa, Opel E-Astra, Peugeot e-Berlingo og Peugeot e-Partner (puh) blir defekt grunnet varmgang i to kabelsko, og merkeverksteder vil typisk skifte hele ombordladeren til en kostnad på opp mot 60 000,-. Ikke mye nevnt på elbilforum ser det riktignok ut til:

2. https://evclinic.eu/2024/10/30/if-you-drive-a-stellantis-vehicle-may-god-help-you-part-1/
    We’ve documented three cases of catastrophically flawed MAHLE OBC and DCDC units integrated into a single module, with eight circuit boards that overcomplicate the system to an extreme. The final IGBT board is epoxy-bonded to the cooling plate along with the DCDC inverter, with almost every board running its own microcontroller. In two cases, damage was undetectable, but Type 2 charging simply didn’t work. In one case, an inductor wire to the IGBT output burned out. We couldn’t repair any of these units after three attempts. For the second part, we’ve been waiting six months, and despite it being a factory defect, it’s neither covered by warranty nor recognized in a recall, leaving owners no option but to switch manufacturers or face potential financial ruin. This issue affects all Peugeot, Citroën, Opel, Toyota, and DS vehicles—and it’s just the beginning.

It’s as if they’re making EVs so that you’ll hate them. (min utheving)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Trondheim
    Jeg så nettopp en video av en prøvetur i en prototyp av det som kan bli Neue Klasse elektrisk M3. 1300+ hk (de anslår rundt 1500 hk). 4 motorer. Dreiemoment: enormt. Sprøtt. Slikt kan man ikke slippe ut på veien. Folk som har god råd kan kjøpe en selv om de ikke er i nærheten av å kunne håndtere det.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    942
    Jeg så nettopp en video av en prøvetur i en prototyp av det som kan bli Neue Klasse elektrisk M3. 1300+ hk (de anslår rundt 1500 hk). 4 motorer. Dreiemoment: enormt. Sprøtt. Slikt kan man ikke slippe ut på veien. Folk som har god råd kan kjøpe en selv om de ikke er i nærheten av å kunne håndtere det.

Kjører rundt i en X Plaid, 1020HK og 1400nm. Det er bare moro og Tesla får det til å føles helt trygt.

En annen kul ting som jeg trodde var forbeholdt nye Tesla Y, er at de bruker blåtannen med retningsstyring. Der andre merker har kicksensor for å åpne bakluka, trenger man bare å stille seg bak bilen og den vil forstå du vil åpne luka.

Mye har skjedd med Tesla på 9 år ift den gamle S’en. Alt er så mye mer rafinert.

Før krangla ungene om å sitte foran, nå vil de sitte bak, og det er rene kinostemningen med skjermen bak og lyden med subwoofer. Den kutter selvsagt lyden fremme når man ser film bak, så det er nesten som baksetet er et annet rom.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.754
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Model S P90DL her, 539 ærlige hk og 1000+ Nm, 0-100 på 3,0 s. Jeg har den alltid i Ludicrous-modus uten effektbegrensning, men jeg synes den er veldig lett å håndtere. Elmotorer gir såpass lineær respons at det blir noe helt annet enn en hysterisk turbomotor hvor det først skjer ingen ting, så ingen ting, før plutselig turtall, ladetrykk og kamaksel kommer til punktet hvor alt sammen skjer på en gang, bakdekkene går opp i røyk, og bilen går sidelengs ut i krattskogen. Det går ikke an å kvele den fra stillestående heller, så det er ikke nødvendig å bygge opp turtall og turbotrykk før man slipper ut clutchen, med mulig gummirøyk som konsekvens. Jeg ville ikke vært spesielt redd for å kjøre i en firemotors elektrisk M3 til daglig.

Sist redigert:

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    496
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    1. Printkort på ombordlader på Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Peugeot e-308, Citroen eC4, Jeep Avenger, Opel e-Corsa, Opel E-Astra, Peugeot e-Berlingo og Peugeot e-Partner (puh) blir defekt grunnet varmgang i to kabelsko, og merkeverksteder vil typisk skifte hele ombordladeren til en kostnad på opp mot 60 000,-. Ikke mye nevnt på elbilforum ser det riktignok ut til:

2. https://evclinic.eu/2024/10/30/if-you-drive-a-stellantis-vehicle-may-god-help-you-part-1/
    Vil tro vi stiller sterkere her i Norge garantimessig om ombordladeren må byttes. Norge har lovpålagt 5 års reklamasjonsrett og den står ganske sterkt. Forhandler/importør kan krangle så mye de orker men går kunden rettens vei vil han høyst sannsynlig få medhold. Tesla har jo f.eks. gått på noen knusende nederlag i retten.
    På den annen side er det sikkert lurt å selge bilen før den når 5 år.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Trondheim
    Ikke jeg heller. Min i5 har 600 hk pg over 800 Nm dreiemoment. Den er jo ikke superrask (0-200 på 12 sek), men selv den sparker jo litt. Ikke no problem å håndtere det. Men det er veldig mange som vil få problemer med å håndtere slikt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    942
    Vil man mye krefter og sprek bil til en god pris, så selger Tesla nå ut siste rest av Y Performance, 0-100 på 3,7s.

Det inkl kampanjerente, vinterdekk og 2 års fri superlading.

IMG_1196.jpeg

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.529
    Torget vurderinger
    1
    Model S P90DL her, 539 ærlige hk og 1000+ Nm, 0-100 på 3,0 s. Jeg har den alltid i Ludicrous-modus uten effektbegrensning, men jeg synes den er veldig lett å håndtere. Elmotorer gir såpass lineær respons at det blir noe helt annet enn en hysterisk turbomotor hvor det først skjer ingen ting, så ingen ting, før plutselig turtall, ladetrykk og kamaksel kommer til punktet hvor alt sammen skjer på en gang, bakdekkene går opp i røyk, og bilen går sidelengs ut i krattskogen. Det går ikke an å kvele den fra stillestående heller, så det er ikke nødvendig å bygge opp turtall og turbotrykk før man slipper ut clutchen, med mulig gummirøyk som konsekvens. Jeg ville ikke vært spesielt redd for å kjøre i en firemotors elektrisk M3 til daglig.
    Hvem er det som kjører en kvass turbomotor, som 'trenger' full pupp, og som tråkker gassen i bunn på lavt turtall?
    Du beskriver også en kjøremåte som hører hjemme på en racerbane, og som minner litt om veldig, veldig, VELDIG gamledager når han som kom hjem med det største byttet fikk seg et ligg med den fineste dama: rimelig primitivt.
    Mer hyggelig å lese i Motor i dag om folk med 40-50 år gamle biler som virker fint den dag i dag, og som ikke trenger et kjøretøy for å være maskulin.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.545
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Denne lyser moro! Og en flott bil i tillegg. Noe annet enn Muskbaljene....

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.252
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er i den gruppen bilførere som synes at 0-200 på 12 sek er superraskt selv om det ikke er unikt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn