Her er mine inntrykk av ECI-5 mkII i eget rom på Klipsch RF-63:
High Performance Balanced Integrated Amplifier? Mange ord. Ambisiøse ord, fra produsenten selv. Overpriset, kjedelig lyd, dårlig pålitelighet, pløsete bass og musikalsk. Dette er ord andre har benyttet. Hvem har ikke hørt om Electrocompaniet. Norsk high-end produsent. Kjent i utlandet. Michael Jackson. Westcontrol. Tau. Per Abrahamsen. Og så videre. La oss ikke dvele lenger med historien om selskapet.
Jeg har, som så mange andre tenker jeg, vært nysgjerrig på hvordan Electrocompaniets komponenter spiller musikk. I fjor sommeren kom den populære integrerte forsterkeren ECI-5 i en oppgradert utgave; ECI-5 mkII. Jeg satt en gang på høstenparten i fjor og surfet på måfå. Nærmere bestemt så var det på min egen bursdag en annonse dukket opp der en såkalt strøken mkII skulle selges. Hva gjør man da? Jo, man unner seg en spontan bursdagsgave selvsagt.
Noen dager kom den til et nytt hjem i originalemballasje, og i esken var alt som som det skulle; fjernkontroll, kvittering, XLR/RCA-adaptere. Umiddelbart var det en ting som overrasket meg. Forsterkeren er svær. Electocompaniet sverger ikke til den normale formfaktoren svært mange andre produsenter har valgt å følge. ECI-5 mkII er bredere enn de sedvanlige 0.43 metrene. Plass ble ryddet til den i stereobenken og til den ene av de to balanserte inngangene ble Abrahamsens DAC V6.0 koblet til, mens Klipsch RF-63 ble forbundet med Kimbers 8TC høyttalerkabler. Høyttalerterminalene på forsterkeren står ganske nær hverandre, så bananplugger er det beste. Spader går det også, men man skal være litt oppmerksom. Kun avisolerte høyttalerkabler; vis varsomhet.
På-knappen aktivert, og etter en stund strømte det litt varm luft ut av hullene på topplokket. Forsterkeren var klar, og det samme var jeg. Som man kan se av bildet over så er det kun en diode som indikerer volumnivået fra av (kl. 7) til full styrke (kl. 5). På det store displayet indikerers det ikke med tall hva volumjusteringen er, og på den aller laveste volumreguleringen kom det bare hørbar lyd ut av høyre kanal. En kjent sak på enkelte forsterkere at volumjustering helt i starten kan ha litt ubalanse, visstnok. Ingen praktisk betydning med andre ord. Note: Jeg sendte en forespørsel til EC på Tau om dette via deres hjemmeside på den måten de mener selv de skal kontaktes. Til dags dato så har jeg ikke fått noen tilbakemelding.
Leonard Cohens "In My Secret Life" fra CD-en "Ten New Songs" har jeg spilt noen ganger, så den var først ut. Hm, merkelig pågående diskant da gitt! Mye mer livlig enn hva jeg hadde forventet utifra all lesingen på det store internettet. Bassen var derimot ikke spesielt pløsete. Mellomtonen? God, men ikke spesielt fremtredende. Trøkket fra Leonards grove røst var ikke helt der.
Neste ut var sporet "Elektro Kardiogramm" på Kraftwerks CD "Maximum Minimum", sånn bare for gøy. Kult driv. Det samme med Infected Mushroms "Vicious Delicious" fra CD med samme navn. Like kult. Kjekt å høre på noe helt annet enn hva jeg vanligvis spiller. ECI-5 mkII klarte å skape engasjement. Ingen tvil om det.
Timene gikk og jeg koste meg, men jeg var ikke helt imponert. Kanskje forventningene var for høye etter å ha ønsket meg EC i så lang tid. Trykket derfor på muteknappen på fjernkontrollen, og gikk og la meg.
Nå dag, nye gevinster. Tilbake i godstolen og spilte gjennom mange av de samme sangene på ny. Hm. Kan dagsform ha en del å si? Leonards stemme var nå akkurat så g-r-o-v og så dyp jeg kjenner den fra andre gode forsterkere. Dette gjentok seg de påfølgende dagene, så dagsformen var nok underordnet det faktum at forsterkeren låter ganske anderledes etter en god tids påslag. Okidokei. På tide med finlytting og senke pulsen med Bodil Niska. Spilte gjennom albumet "Blue". Nærhet, åpenhet og uanstrengt. Fantastisk. Det samme på Sophie Milmans CD "Take Love Easy". På tittelsporet så popper instrumentene frem i lydbildet. Herlig. De påfølgende timene og dagene var herlige i godstolen.
Prøvde forsterkeren som forforsterker på en Abrahamsen 4.0UP effektforsterker. Den kombinasjonen fungerte greit. Litt mer massiv lyd. Men, det er jo ingen praktisk relevant løsning. Prøvde bare for morro skyld. ECI-5 mkII klarer seg helt fint alene som integrert forsterker.
Etter å ha benyttet Abrahamsens DAC så var mitt inntrykk at bassen kunne vært marginal strammere / bedre. Mellomtonen er flott. Diskanten i svært sjeldne tilfeller (noen innspillinger jeg har) litt pågående på høyt volum. Det var med andre ord på tide å bytte til en annen DAC. Inn med NuForce HDP. Det hjalp. På alt. Bassen flott definert (stram). Mellomtonens gode egenskap ble beholdt. Diskanten ble også bedre. Det som var den største forskjellen var i bassen.
For de som eventuelt ønsker å integrere en ECI-5 mkII i et flerkanalsanlegg så er det greit å vite at den har såkalt prosessorinngang. Eller som andre kaller det "HT-input" (Home Theater). Dette er via en predefinert ubalansert inngang. Og, det er en 30 sekunders tidsforsinkelse fra man velger den inngangen til den blir aktiv. Grei sikkerhetsfunksjon så man en dag ikke blåser høyttalerne dersom man er uheldig ved å aktivere den inngangen.
Forsterkeren har to balanserte innganger, og en balansert utgang. Så for de som er XLR-freaker; ECI-5 mkII har det du søker. For oss andre så er ikke det der med RCA eller XLR så viktig lenger. Been there, listen to that.
På mine Klipsch RF-63 med 99dB i følsomhet så var ECI-5 mkII helt tyst. Ingen susing fra diskanthorn. Ingen brumming fra hverken selve forsterkeren, eller fra høyttalerne. Dette fra ujordet stikk. Kvalitetstegn.
Er du ute etter en svært god integrert forsterker og ECI-5 mkII passer ditt budsjett? Prøv den. Bare pass på å gi den signalkilden du synes den fortjener og som passer din musikksmak og -presentasjon.
Så, er dette en High Performance Balanced Integrated Amplifier? Ja, synes jeg. Har den pløsete bass? Nei. Er den overpriset? Kanskje. Er den musikalsk. Jepp. Har den kjedelig lyd? Så definitivt ikke. Er den pålitelig? Det vet jeg ikke, men jeg vet som sagt at Tau ikke har svart på min henvendelse (ticket i ECs support center).
ECI-5 mkII oser i mine øyne og ører kvalitet. Crap. Jeg hadde fått et (luksus)problem. Skulle jeg beholde ECI-5 mkII, eller det settet jeg allerede hadde? Men, det er en annen historie.