Diverse Electrocompaniet er konkurs men gjenoppstår som fugl Fønix

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    107
    Lokalene på Skårer var heller ikke så store.
    Var innom der flere ganger med 4,5 jeg hadde.
    Bor jo rett i nærheten, bar vel ikke ett produkt som oste kvalitet når jeg tenker tilbake.
    Det var alltid disse hersens potmeterne som fulgte dem i flere utgaver i flere år. Ga opp personlig da jeg gikk lei. Det burde være i orden nå. Det låt som regel fint og åpent, men skrapet på lavere volum. Når jeg sendte de for moderering kom de tilbake med en lukket lydsignatur som kunne høres ut som de spilte i rommet ved siden av i forhold...for å sette det litt på spissen.

Men mange gode minner fra 250R kom ut for eksempel, men det ble etter hvert ødelagt av en 100w Mark Levinson som hadde en kontroll jeg aldri hadde hørt maken til. Har mange mimre historier på lager :)

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    107
    Morsomst var vel Otalaforsterkeren som var det første produktet jeg hadde derfra og første som ble produsert hvis jeg ikke tar feil. 2x25w som i datiden låt kjempebra. Min far hadde bygget seg en bar med lys over som blinket i takt med stereon han hadde, og lysene var lagt til en dempekurs. Uheldigvis klarte jeg å koble forsterkeren til denne kursen, og om den ikke brant så kom det en ganske heftig røykutvikling.

Da den var kjølnet åpnet jeg den og i den befant det seg ett eneste lite printkort som ikke var festet, men satt i spenn i kassen mellom topp og bunn med en bit skumgummi på hver side. Heldigvis kom 2x50w ikke lenge etterpå, så slik fortsatte det.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.399
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja nå blir mange glade. Bortsett fra kreditorene selvfølgelig. De må klare seg med en dividende. Skal EC klare seg over tid tror jeg de grundig bør vurdere såvel hvilke produkter som skal satses på videre, samt designet. Husker med en viss nostalgi min Ampliwire 50. Sort clean box med delikat hvit skrift. Et understatement:rolleyes:

M

medlem215396

Gjest
    Kan ikke huske sist jeg så et EC produkt i butikk, det annonseres i magasiner, men hva med tilgjengeligheten? Har vært innom Soundgarden et par ganger, men kan ikke huske at jeg så et eneste EC produkt.

På 90 tallet, da Hifiklubben holdt til i Fjordgata i Trondheim "fløt det over" av EC produkter i butikken. Tilsvarende som når de solgte Doxa noen år senere. De ansatte var entusiaster og det smittet over til kunden, det var en sann fornøyelse å være kunde.

Det var et stykke på vei samme hos Hificenterkjeden i samme gate.

Idag er SG og HFK blitt en "glatt" kjede ala Elkjøp og entusiasmen er langt på vei borte. Folk vil visst ha det enkelt og minimalistisk idag, men hva vet jeg... det er uansett nye tider.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    418
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Skal bli spennende å se om de klarer seg i et tøft marked men krysser fingrer. Utviklingen går vel dessverre i feil retning, ikke bare for EC, men også for flere produsenter. Til og med store produsenter sliter med å tjene penger.
    Oppo gir opp Blu-Ray spillerne, Mark Levinson tjener vel sine penger i dag på Lexus, neppe noe særlig på high-end stereo osv.
    Vi har også hatt konkursen til Soundgarden, de er oppe og går igjen men det skal ikke forundre meg om de er en ren nettbutikk om få år .
    Og for å dra det litt lenger, skal heller ikke forundre med om Platekompaniet blir en ren nettbutikk i fremtiden.

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.503
    Torget vurderinger
    2
    Med referanse til innlegg 124, så var det ikke "kvaliteten" til volumkontrollen som forårsaket skraping, det var (er) det det faktum at at den ble benyttet i en posisjon der den var utsatt for DC spenninger. En titusenkroners volum av hvilken som helst fabrikat vil over tid oppføre seg likt. Volumkontroller står vanligvis som passive spenningsdelere før første trinn i en forsterker. I 4,5 går signalet direkte til inngangstrinn mens volumkontrollen kobles mellom kollektorene til difftrinnet, og på denne måten "kortsluttes" mer eller mindre av signalet. Tanken er veldig god, men utførelsen er det ikke. En attenuator med faste motstander ville sannsynligvis løst hele problemet, men nye ville oppstått. Dårlig oppløsning, vanskelig/dyr fjernstyring etc.

R

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser for meg at man starter en ny hifiprodusent fra scratch i dag. Man ønsker å utstråle kvalitet, men samtidig være et selskap som leder an i utviklingen, representerer noe moderne, skaper nye ideer, gir kundene innsyn i hva som er mulig om man tar tak i gjeldende trender blant forbrukere, og kombinerer dem med kvalitet.

Hvorfor utviklet ikke EC seg til å bli et slikt selskap? Hvorfor begynte de å produsere de samme produktene om igjen, lanserte noen billigversjoner som egentlig var mer "dyre versjoner av enda billigere produkter", ikke bragte noe som helst nytt verken av teknologi eller produksjonsmetoder til bordet, og til slutt bare endte med å øke prisen på modeller som ble utviklet i forrige århundre?

Greit nok at det er et marked for nostalgi, men skal man utvikle en næringsvirksomhet på en sunn måte tror jeg rett og slett ikke det er veien å gå. For ca 10-12 år siden hadde vi nærmest en kø av liknende produsenter utenfor døren som gjerne ville ha distribusjon i Norge, dette til tross for at vi ikke en gang drev med slikt. I dag er de like ukjente, ingen har vokst nevneverdig, og de fleste er for lengst borte og avsluttet. Dette handler ikke om meg selv, det handler om at så lenge man ikke gjør solide grep for å styre utviklingen i positiv retning er man nærmest garantert at den går i negativ retning. Dette er spesielt viktig for produsenter som skal bygge og vedlikeholde sin egen merkevare.
    Kloke ord. Vanskelig å si seg uenig med deg i dette.

Men, i EC sitt "forsvar" nevner jeg at de fortsatt er verdensledende på CD-snurrere...
    Samtidig som deres siste satsningfelt "alt-i-ett-maskiner" som ECI 6DX nok befinner seg på øverste hylle av den slags produkter = bør kunne selges.

Subjektivt mener jeg de også har verdens peneste høyttaler på programmet, selv om den koster litt.
    ...Som med en pote fra deg selv på innmaten, Snickers-Is, trolig kunne spilt enda bedre :)
    Jeg skulle kjøpe en emc-up1 spiller for et par år siden, den var akkurat kommet i ny utgave som tokanals Sacd-spiller. Bare for å få beskjed om at den var utgått og bare produsert i noen få eksemplarer. Å kjøpe en ren CD-spiller er ikke aktuelt da jeg har mange sacder og det blir for dumt å sitte å høre på redbook og ikke hirez.

Slik gikk det altså. Problemet med EC og mange andre gamle storheter er at de ikke evner å fornye seg. De er så full av respekt for egen historikk og gamle storselgere at de ikke evner å tenke utenfor boksen. Det er fint at de har fått refinansiert og er i gang igjen, men det løser ikke de underliggende problemene.

Conrad Johnson er et annet firma jeg synes er preget av samme ideløshet. Foreløpig løser de problemene med å prise seg stadig stratosfærisk høyere og bygge merkevare på eksklusivitet og tradisjon, mens man knapt fornyer seg teknologisk. En risikabel strategi. Det ender fort med bråstopp.

Og når så man lydmessig også har forlatt den varme, fine klangen man bygde seg opp på til fordel for den langt mer nøytrale lyden som alle har i våre dager så blir det så som så. En kompis har en ECI6 integrert, den ga meg ingenting. Blodfattig er vel dekkende.

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    jaja, da kommer det nok flere produkter fra Electrocompaniet på brukten til en god pris etterhvert

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Merker som Naim, Focal, Sonus Faber, Audio Research etc. har blitt kjøpt opp av pengesterke eiere de siste årene og møter sikkert store krav til driftsdisiplin og lønnsomhet, men får også tilgang på større ressurser til utvikling. Bransjen har blitt mer teknologisk avansert med streamingens inntog. Man må designe en konkurransedyktig streamingplattform, eller gå i partnerskap med noen som har en. For en liten produsent er det også vanskelig å måtte forholde seg til Apple, Google og Spotify som alle stiller en rekke krav for å sertifisere produkter. En god og oppdatert app er også en selvfølge.

EC trenger rett og slett en helt ny og moderne produktserie om de skal kapre nye kunder. Små produsenter i dag må nok enten finne seg en nisje eller pakke sammen.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.648
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Få produksjonen ut av landet.
    Tror ikke kvaliteten synker av den grunn.
    Billigere og bedre, er da masse som blir produsert i andre land som er av høy kvalitet.
    Norge er for lite og dyrt til slike nisjeprodukter.
    Synes ikke det er greit, men slik er det nå. Trist men sant, Norge har priset seg ut av markedet på slike ting, pga lønnskostnader her hjemme.
    Vi er rett og slett et alt for dyrt land.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.137
    Altfor mange merkevarer som ikke tilbyr noe eget. Har tatt helt over med garasjeprodusenter på annenhverg gatehjørne og,sikkert et par hundre av de som selger skit og bare vil sko seg på hårreisende påstander. På tide at noen få kjempefabrikker dominerer markedet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke noe galt med forsterkerne til EC. Derimot er det litt risikabelt å prøve å lage egne økosystemer. Ikke alle er ute etter superavanserte dippedutter med alskens funskjoner heller. Kjernedriften hos EC var alltid forsterkerne deres og en aura av ekslusivitet. Mesteparten av kundemassen vil alltid ligge i den rimelige enden fordi det er oppnåelig, men gir allikevel en opplevelse av å være en del av denne ekslusiviteten. Slik sett synes jeg at en innstegsserie som hindrer denne adgangen til det ekslusive fellesskapet er et feilgrep, slik som EC hadde for noen år tilbake. Hegel har eksempelvis ikke laget noe sånt, selv om også de kutter kostnader her og der for å kunne tilby produkter som er innsteg til Hegels produkter.

Hva man skal satse på videre i et marked slik det har utviklet seg i de senere år, er jo et åpent spørsmål. Living serien synes jeg er fornuftig satsing som EC bør satse videre på. Mtp. den klassiske serien, så er den verdt å satse vider på fordi det er den som danner grunnlaget for hva EC var, og er. Men det er fortsatt et poeng å ha innstegsmodeller tilgjengelig for "allmennheten" i produktporteføljen sin. La oss ikke glemme hvorfor ECI-1 og ECI-2 ble laget.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror Electrocompaniet kan greie seg hvis de begrenser seg litt, et par gode integrerte, en forforsterker og et par effekttrinn. Og ha mulighet for innstikk moduler på de integrerte og forforsterkeren. En innstikkmodul med en god dac og en modul til platespiller.
    Jeg kommer aldri til å ta opp vinyl igjen så jeg vil ikke betale for noe jeg ikke trenger.
    Og kanskje de kan tenke nytt og komme med en god klasse D forsterker? Tror ikke skal bruke altfor mye penger på å utvikle streamere.
    Jeg kunne levd godt med min Node koblet til en god strømsterk integrert forsterker med dacmodul.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.866
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg trodde Electrocompaniet var opprinnelig et merke som lagde gode forsterkere. Men av en eller annen grunn har de mistet kundene i jakten på ny moderne teknologi som ikke er så ny allikevel. Alle disse alt i et produktene er ikke nødvendigvis så bra som man skal ha det til. Ser man nærmere på ECI6DX, så ser det ikke så imponerende ut. For min del, så hadde jeg vært fornøyd med en skikkelig integrert forsterker med høy ytelse og skikkelig platespillerinngang.
    Har du hørt på ECI 6DX? Tror du de stopper med denne, hva effekt angår? Tenkt over DAC'en i den, og streameren?
    Jeg har eid ett EC produkt i mitt liv og det var en ECI 6D. Den låt innelukket og lite engasjerende, så den ble byttet inn igjen hos Soundgarden i Kristiansand. Den var sikkert kraftig nok, men lyden var ikke i min gate.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Altfor mange merkevarer som ikke tilbyr noe eget. Har tatt helt over med garasjeprodusenter på annenhverg gatehjørne og,sikkert et par hundre av de som selger skit og bare vil sko seg på hårreisende påstander. På tide at noen få kjempefabrikker dominerer markedet.
    Tja, Sony er bare en skygge av seg selv for tiden, Pioneers Home Audio avdeling har blitt solgt til Onkyo og Technics har oppstått fra de døde, men om de tjener penger på dette?, vet ikke.

C

cruiser

Gjest
    Tror det er for tøft marked å konkurere i, samt at de vil støte fra seg "high end" kundene sine ved å være på elkjøp.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tror det er for tøft marked å konkurere i, samt at de vil støte fra seg "high end" kundene sine ved å være på elkjøp.
    Det er nok viktig å beholde et high end-alibi for å gi living-produktene et sus av ekslusivitet, Elkjøp trenger ikke å være et problem om de differensierer merket. Naim opprettet jo "Mu-So by Naim" som et eget merke som blir solgt i et mye bredere utvalg av butikker, bla. Apple Store. Devialet Phantom er jo også differensiert fra komponentproduktene.

Men for meg virker classicserien til EC datert i forhold til mye annet fint på markedet. De har nok en krets av eksisterende brukere som er fornøyd, men det er lite blest om merket. Designet er ikke tidløst, det er umoderne 90-talls med tidsriktig LCD-teknologi. Var jo masse produsenter som kjørte gull og svart i gamle dager.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trodde Electrocompaniet var opprinnelig et merke som lagde gode forsterkere. Men av en eller annen grunn har de mistet kundene i jakten på ny moderne teknologi som ikke er så ny allikevel. Alle disse alt i et produktene er ikke nødvendigvis så bra som man skal ha det til. Ser man nærmere på ECI6DX, så ser det ikke så imponerende ut. For min del, så hadde jeg vært fornøyd med en skikkelig integrert forsterker med høy ytelse og skikkelig platespillerinngang.
    Har du hørt på ECI 6DX? Tror du de stopper med denne, hva effekt angår? Tenkt over DAC'en i den, og streameren?
    Streamere blir fort utdatert i det det kommer nye formater (for eksempel mqa). Jeg har ikke hørt denne forsterkeren, men tror det hadde vært bedre om Electrocompaniet konsentrerer seg om å lage forsterkere som setter ny standard i prisklassen (rundt 50K norske kroner). Det er ment som oppmuntring til utviklingsteamet der i gården.
    Dacer er ferskvare. Det spys ut nye og bedre dacer hele tiden fra for eksempel Chord og Ifi audio som ikke koster all verden og som setter "innebygde dacer" virkelig på prøve. Særlig på musikalsk innlevelse og da snakker jeg om ifi idac2.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Håper fremtidige inntekter for Living serien kan sponse High End satsingen.
    Kanskje færre produkter, men derimot kompromissløse (Statement), kan være veien å gå.
    EC er vel en langt større merkevare enn DP internasjonalt, så DP serien får vel neppe sin renessanse.....(?)

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.775
    Sted
    Bartistan
    På 90 tallet, da Hifiklubben holdt til i Fjordgata i Trondheim "fløt det over" av EC produkter i butikken. Tilsvarende som når de solgte Doxa noen år senere. De ansatte var entusiaster og det smittet over til kunden, det var en sann fornøyelse å være kunde.

Det var et stykke på vei samme hos Hificenterkjeden i samme gate.
    En liten digresjon, siden jeg kan være j*vlig flink til slikt:

Forrige fredag stakk jeg innom SWSG i Fjordgata, på jakt etter RCA-->XLR overganger.
    Den blide (NB: ikke sånn selgersleskblid) ynglingen bak disken til venstre når du kommer inn døra hadde ingenting i hylla men rota vilt i roteskuffa etter noe brukandes. Uten hell, riktignok, men han forsøkte.
    Han pekte meg videre til 4Sound (som uansett var neste stopp). Samme greia der, men de tilbød seg å lage kabler til meg i stedet.

Deretter elsykla jeg videre til HFK, der en opptatt Bernt (?) sto bak disken og terminerte høyttalerkabler for en ventende kunde.
    Siden han så ganske opptatt ut stilte jeg meg bare og ventet.
    En veldig blid Bernt: Bare kom du, æ kainn snakk mens æ jobbe
    Han hadde heller ikke nevnte overganger inne, men 'æ kainn skaff'
    Hvilket han gjorde, og mine jordbrumproblemer forsvant som dugg for sola.

Ingen av disse kjenner trynet mitt fra før, så det anekdotiske inntrykket er at velviljen og entusiasmen er tilstede i rikt monn, og dette for en handel til 3-4 skarve hundrelapper :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Streamere blir fort utdatert i det det kommer nye formater (for eksempel mqa). Jeg har ikke hørt denne forsterkeren, men tror det hadde vært bedre om Electrocompaniet konsentrerer seg om å lage forsterkere som setter ny standard i prisklassen (rundt 50K norske kroner). Det er ment som oppmuntring til utviklingsteamet der i gården.
    Dacer er ferskvare. Det spys ut nye og bedre dacer hele tiden fra for eksempel Chord og Ifi audio som ikke koster all verden og som setter "innebygde dacer" virkelig på prøve. Særlig på musikalsk innlevelse og da snakker jeg om ifi idac2.
    DACer er ferskvare, Accuphase har løst det med innstikkmoduler, startet med DAC-10, så ble det DAC-20 osv. Nå leveres det DAC-50. Jeg mener derfor at ideen med forsterker som bruker innstikkmoduler er en genial ide. Et gratis tips til Electrocompaniet:)

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Jeg synes ECI 6 virker som et meget bra kjøp. Tung, velkonstruert og vellydende. Skulle jeg hatt et enkelt og greit anlegg hadde det blitt den sammen med EC eller ASR RIAA, Technics SL-1200GR og Harbeth Compact 7. Synes det er merkelig at det tok så lang tid før ECI 5 mk2 ble oppgradert til ECI 6. Versjonene med innebygd DAC etc er jo på sett og vis kompromisser sammenliknet med den rene forsterkerutgaven, og den rene forsterkerutgaven bør ikke være dårligere enn «kombinasjonsutgavene» som kom for flere år siden i 6er-utgave. Men den lange levetiden til ECI 5 mk2 vitner kanskje om at de hadde begrensede ressurser.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    EC er visstnok back in action.

Noen konkurser må man vel tåle på veien mot det perfekte;)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hmm. dersom EC på Elkjøp er et problem for HiFI-folket, er det kanskje de som er problemet, og ikke EC eller Elkjøp.... men da må de nok ned i pris. Problemet med dagens HiFi er at folk flest, og den yngre generasjon i særdeleshet, helst ikke vil ha vår utgave av HiFi...

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.775
    Sted
    Bartistan
    Hmm. dersom EC på Elkjøp er et problem for HiFI-folket, er det kanskje de som er problemet, og ikke EC eller Elkjøp.... men da må de nok ned i pris. Problemet med dagens HiFi er at folk flest, og den yngre generasjon i særdeleshet, helst ikke vil ha vår utgave av HiFi...
    Mnjaaa, arvingen påstår hun er varig skada/ødelagt/syk etter et 3årslangt tilbakefall med bohospappa i noenlunde voksen alder, og jeg driver ikke engang med hihfi. Jeg vil bare like lyden av hverdagslyttinga

Edit: Sorry! Enda en hersens digresjon :confused:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Kanskje trådstarter oppdaterer trådtittelen slik at den passer bedre til gjeldende situasjon?

C

cruiser

Gjest
    Det er vel ingen tvil om at hifi folket er en sær gjeng :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja... det jeg kanskje først og fremst har tilført mine to, hhv 35 og 27, er vel kunnskap om musikk de ikke ante fantes, og bra er nå det... :)
    På spørsmål om ikke han på 28 ville ha et Sony høyttalere som bare står i veien, var svaret "jatakk - men neitakk". Der går det på iPhone og noen fislete små Sonos-greier med romkorreksjon og hele pakka.... "Det er dette som gjelder idag, Farsan.... "

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.775
    Sted
    Bartistan
    Min heiress (kremt) har bare fått åpna ørene. Hun har ingen midler pr. nå, men lyset er sett. Eller skimta :p
    Innen hun får tiloverspenger å bruke på bra lyd har nok strømming/aktive høyttalere tatt noen ytterligere sprang, men god lyd er vel ofte god lyd?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn