EMC 1 cd-spiller - Klar referanse!

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Bruker for tiden en EMC 1 cd-spiller sammen med EC XLR kabler på den balanserte utgangen.
Jeg slår det fast med en gang, denne spilleren er et direkte røverkjøp sammenlignet med alt det andre jeg har testet i prisklassen. Maken til behagelig, avslappet, men samtidig detaljert, fokusert, bredet og dypt lydbilde er det lenge mellom. Har kun fått samme opplevelse ved adskillig dyrere cd-spillere, den utropes av meg til min klare favoritt i prisklassen under 50.000kr. EMC 1 spiller veldig godt sammen med deres egen XLR kabel, det skulle vel egentlig bare mangle, og jeg foretrekker klart den balanserte utgangen, selv om jeg kjører ubalansert.
Er det vits i dyrere spiller enn denne? det får du finne ut selv, men du må langt opp i pris for å overgå denne, ihvertfall etter mine preferanser. Du får mer detaljer osv. med mye dyrere spillere, men i mine ører er lydbildet fra EMC 1 så komplett som det går til prisen. Vekten på ca.20kg sier også sitt ;D

Terningkast 6 :) :D ;D

 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Hyggelig lesning for han som fikk min for 16000.- ;D
Hvilken type er det du referer til 1up? med eller uten likeretteroppgraderin?
Jeg for min del syntes at MF A5 er fullt på høyde, kanskje en anelse veikere i bassen men bedre på de fleste andre punkter.
Når da KWSacd er bedre enn A5 igjen, så angrer ikke jeg på at den
tross alt heldige kjøperen overtok min helt strøkne for 16k og det er den så absolutt verdt.
Høyere output på balansert gjør vel sitt.

Til slutt prøver jeg atter en gang (unskyld meg ;))
Er EmC 1 ekte balansert eller er den kun koblet til xlr ved utgangen som samtidig har fått høyere output?
Dette siste er meg blitt fortalt, men tydeligvis meget vanskelig å få be eller avkreftet ::)
Uansett det er en god cdspiller.

Mvh.KW
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Standard utgaven, ikke emc 1 up.  :-* var det emc 1 up du solgte? uansett en god pris for kjøperen.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
spilleren er helt rå, støtter janhella her (det andre du har er way beyond min konto :p ). Har den selv og er særdeles fornøyd!
ampfronten er det neste som skal graderes oppover her i gården. Får se når "for meget betalt skatt" kommer på konto. Glad jeg trekker 36% flatt, fin sparing! :)
Samt overtid i april og mai som f!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Standard utgaven, ikke emc 1 up.  :-* var det emc 1 up du solgte? uansett en god pris for kjøperen.
Hei!
Ja det var 1up +likeretteroppgradering som gjorde sitt til det bedre.
KW Sacd veier like mye hvis vekt skal være en målestokk ;D.
Nå går jeg bare og venter på noe som befinner seg i Stavanger ;) ;)men sier ikke hva det er for da kupper vel du pakka og jeg må vente enda lengre ;D

Mvh.KW
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har også "standard" EMC-1.
Har testet den opp mot up- versjonen over flere dager.

Jeg hadde vanskelig for å bestemme meg for hvilken versjon jeg likte best. Begge hadde sine sider....
Endte opp med å beholde "standard" versjonen.

Følte at den spiller litt mykere i mellomtonen. Og garavde litt dypere i bassen.
Up-versjonen hadde litt mer luft i toppen og hadde litt mer smekk i mellombassen.

Når det gjelder ekte bal. eller ikke, har jeg fått høre gjennom kilder i gamle EC at den er ekte bal.
Men dette vet jeg altså ikke med sikkerhet.

Det som er sikkert, er at ubalansert låter den "som råtne egg" ;) i forhold til balansert.
(i mitt oppsett)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Jeg har også "standard"  EMC-1.
Har testet den opp mot up- versjonen over flere dager.

Jeg hadde vanskelig for å bestemme meg for hvilken versjon jeg likte best. Begge hadde sine sider....
Endte opp med å beholde "standard" versjonen.

Følte at den spiller litt mykere i mellomtonen. Og garavde litt dypere i bassen.
Up-versjonen hadde litt mer luft i toppen og hadde litt mer smekk i mellombassen.

Når det gjelder ekte bal. eller ikke, har jeg fått høre gjennom kilder i gamle EC at den er ekte bal.
Men dette vet jeg altså ikke med sikkerhet.

Det som er sikkert, er at ubalansert låter den "som råtne egg"   ;) i forhold til balansert.
(i mitt oppsett)
Denne skal ihvertfall ikke oppgraderes, er den spot on, så er den spot on, da er det farlig å endre på noe. ;D
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
min skal (som tidligere nevnt) få spiderclamp. Ellers? Neh, spot on, som hella sier
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ja det er en deilig , og varm CD spiller , men valgte Meridian G 08 her , og synes den var bedre , men mye dyrere er den også .

EMC 1 el. EMC 1 UP burde spille med andre produkter fra EC . Da låter det virkelig bra . ::) .
 
C

cosmos

Gjest
hva med dacn, gir den 90% av emc1 som abrahamsen hevder?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.566
Antall liker
36.711
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Enig i at den er bra, jeg hadde selv førsteutgaven - og senere up versjonen, men det finnes etterhvert mye bra fra 30.000,- og oppover. Selv har jeg funnet min referanse som forøvrig også spiller SACD og funger som DAC for andre kilder:

 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
har å en emc1up med siste oppgradering å har å prøvd den opp mot mye annet men bytter den neppe ut så må nok si meg enig med jan jeg å
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.399
Antall liker
6.799
Søren. Jeg som var fornøyd med Capitolen min, og så er EMC 1 billigere og bedre?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.808
Antall liker
21.663
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Søren. Jeg som var fornøyd med Capitolen min, og så er EMC 1 billigere og bedre?
vel, i mine øyne fortjener ikke emc1 å stå i samme rom som en capitole en gang.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.399
Antall liker
6.799
Det er det vel kun dine ører som avgjør.... ;)
Tja, johna og jeg testet dem opp mot hverandre en kveld for noen uker siden. Vi har ikke skiftet spiller noen av oss etterpå. ;D
 

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Bruker for tiden en EMC 1 cd-spiller sammen med EC XLR kabler på den balanserte utgangen.
Jeg slår det fast med en gang, denne spilleren er et direkte røverkjøp sammenlignet med alt det andre jeg har testet i prisklassen. Maken til behagelig, avslappet, men samtidig detaljert, fokusert, bredet og dypt lydbilde er det lenge mellom. Har kun fått samme opplevelse ved adskillig dyrere cd-spillere, den utropes av meg til min klare favoritt i prisklassen under 50.000kr. EMC 1 spiller veldig godt sammen med deres egen XLR kabel, det skulle vel egentlig bare mangle, og jeg foretrekker klart den balanserte utgangen, selv om jeg kjører ubalansert.
Er det vits i dyrere spiller enn denne? det får du finne ut selv, men du må langt opp i pris for å overgå denne, ihvertfall etter mine preferanser. Du får mer detaljer osv. med mye dyrere spillere, men i mine ører er lydbildet fra EMC 1 så komplett som det går til prisen. Vekten på ca.20kg sier også sitt  ;D

Terningkast 6  :) :D ;D


Janhella: Hvordan er EMC 1 i forhold til Burmester`n din?

mvh
Ståle
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tja, johna og jeg testet dem opp mot hverandre en kveld for noen uker siden. Vi har ikke skiftet spiller noen av oss etterpå.  ;D
;D ;D

Jeg likte Capitolen jeg, men det er noe villt og spennende m EMC-1...... ;)

Men nok et bevis på at vi er forskjellige og har forskjellige referanser...heldigvis.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Mener at Cary CD 306 (ref utsagn soundscape litt lengre oppe i tråden) og Lector CDP-7TL begge er alternativer til EC i tilnærmet samme prisklasse. Skiftet selv fra EMC 1 til Lector og fikk med meg enda litt mer luftighet i toppen og bedre dybdeperspektiv. Ellers mener jeg at nettopp EC og Lector er forholdvis like i lydkarakter mot mange av de vesentlig annerledes fokuserende konkurrentene. Begge disse spillerne er veldig musikalske og lite elektronisk klingende, men det finnes spillere som er bedre på mikrodetaljer og den litt mer analytiske tilnærmingen.Lector CDP-7TL er noen tusenlapper billigere enn EC og er derfor en større favoritt for meg i prisklassen under 50.000 enn det norske bidraget som hylles uhemmet av janhella. Det største problemet med Lector er at det tidvis kan være lang ventetid på å få spilleren på grunn av lav produksjonskapasitet ift total etterspørsel på verdensmarkedet!
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Standard utgaven, ikke emc 1 up.  :-* var det emc 1 up du solgte? uansett en god pris for kjøperen.
Da burde du forte deg å oppgradere. Hvis du fikk hakeslepp av hvor god denne spilleren er i standard utgave, vil du juble etter oppgradering til UP.

Roger
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.399
Antall liker
6.799
;D ;D

Jeg likte Capitolen jeg, men det er noe villt og spennende m EMC-1...... ;)

Men nok et bevis på at vi er forskjellige og har forskjellige referanser...heldigvis.
Det er vel ingen av dem som er utpreget grusomme å høre på, var vel min konklusjon, hvis hukommelsen ikke spiller meget puss....  ;)

Men villt og spennende? Det var da ikke damer vi testet... ;D
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
TL-51XZ låter som en velavstemt og fintunet moving coil. Er ikke overrasket over konklusjonen til testeren.
Så du har førstehånds kjennskap? Jeg er veldig nysgjerrig på den spilleren. Etter omtale å dømme så høres den ut som en spiller som leverer akkurat det jeg er ute etter. Prisen tror jeg også er veldig bra. Har du tips om hvor den kan kjøpes? Vet at Shadow Audio selger disse, og så vidt jeg vet kan de også sende til Norge. Så forøvrig at c.e.c søker importør bla i Norge, så det går jo an å håpe at noen tar opp hansken....
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
Så du har førstehånds kjennskap? Jeg er veldig nysgjerrig på den spilleren. Etter omtale å dømme så høres den ut som en spiller som leverer akkurat det jeg er ute etter. Prisen tror jeg også er veldig bra. Har du tips om hvor den kan kjøpes? Vet at Shadow Audio selger disse, og så vidt jeg vet kan de også sende til Norge. Så forøvrig at c.e.c søker importør bla i Norge, så det går jo an å håpe at noen tar opp hansken....
Ja, jeg kjenner den godt. Du har pm om noen minutter.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Og da får du penger IGJEN??
Du er en heldig mann! ;D


O.
spilleren er helt rå, støtter janhella her (det andre du har er way beyond min konto :p ). Har den selv og er særdeles fornøyd!
ampfronten er det neste som skal graderes oppover her i gården. Får se når "for meget betalt skatt" kommer på konto. Glad jeg trekker 36% flatt, fin sparing! :)
Samt overtid i april og mai som f!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er vel ingen av dem som er utpreget grusomme å høre på, var vel min konklusjon, hvis hukommelsen ikke spiller meget puss....  ;)

Men villt og spennende? Det var da ikke damer vi testet...  ;D
Oh shit....var i en annen verden jeg da..... ;) Beklager.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er sikker på at Meridian G08 gruser EMCen på alle punkter!
Men har aldri hørt en EMC ;D

Gratulerer! :)

O.
(som akkurat fikk inn noen store esker fra USA...hmmm, VPI - hva er dette mon tro? ;D)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Jeg er sikker på at Meridian G08 gruser EMCen på alle punkter!
Men har aldri hørt en EMC ;D

Gratulerer! :)

O.
(som akkurat fikk inn noen store esker fra USA...hmmm, VPI - hva er dette mon tro? ;D)
Ta med G08'en du så ser vi, hvor pokker blir det av komlene ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Du har vel skjønt at jeg har atfor mye å gjøre her ennå? Det renner jo inn pappesker i ett jævla kjør, nå skal jeg snart montere min første tonearm ;D

Men komler og spiller skal vi nok få til etterhvert :D

O.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Du har vel skjønt at jeg har atfor mye å gjøre her ennå? Det renner jo inn pappesker i ett jævla kjør, nå skal jeg snart montere min første tonearm ;D

Men komler og spiller skal vi nok få til etterhvert :D

O.
Ja, det virker som du har det like travelt som meg for tiden...
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Starte ny tråd?

"Hvem av Dog og Janhella kommer først til å knekke ryggen pga bæring av nytt utstyr?"  ;D ;D ;D ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du ble ikke fristet til å bytte johna  ;D tror ikke det nei  ;)
For å si det slik:

Jo, jeg likte Capitolen veldig godt.
Jeg kunne fort bli vant med den veloppløste og ltt "laidbacke" lydsignaturen.

Men for meg er pondus og RASKHET/TEMPO i de nedre oktaver alfa og omega.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
dog: får du ikke penger igjen om du trekker 36% tjener du godt (veldig godt)! + goder som firmabil, kanskje?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Jeg er sikker på at Meridian G08 gruser EMCen på alle punkter!
Men har aldri hørt en EMC ;D

Gratulerer! :)

O.
(som akkurat fikk inn noen store esker fra USA...hmmm, VPI - hva er dette mon tro? ;D)



Gruser og gruser .... . Likte veldig godt EMC 1 . Den var avslappene og " varm " , og hadde bare en mega bra bass , men fikk ett godt tilbud på Meridianen . Så det blei ikke aktuellt å oppgradere til UP , men husker " lyden " ennå selv om det er ett år siden byttet blei gjort , og som sagt en " deilig " spiller 8) .
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Gratulerer Janhella , EMC 1 i grunnversjon er en fantastisk spiller.
Og Dog , nå også med platespiller, står verden til påske ?
Dere to må da være Hifinorges svar på Solan og Ludvig.
Lykke til med nye prosjekter.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.386
Antall liker
3.575
Torget vurderinger
49
Bruker for tiden en EMC 1 cd-spiller sammen med EC XLR kabler på den balanserte utgangen.
Jeg slår det fast med en gang, denne spilleren er et direkte røverkjøp sammenlignet med alt det andre jeg har testet i prisklassen. Maken til behagelig, avslappet, men samtidig detaljert, fokusert, bredet og dypt lydbilde er det lenge mellom. Har kun fått samme opplevelse ved adskillig dyrere cd-spillere, den utropes av meg til min klare favoritt i prisklassen under 50.000kr. EMC 1 spiller veldig godt sammen med deres egen XLR kabel, det skulle vel egentlig bare mangle, og jeg foretrekker klart den balanserte utgangen, selv om jeg kjører ubalansert.
Er det vits i dyrere spiller enn denne? det får du finne ut selv, men du må langt opp i pris for å overgå denne, ihvertfall etter mine preferanser. Du får mer detaljer osv. med mye dyrere spillere, men i mine ører er lydbildet fra EMC 1 så komplett som det går til prisen. Vekten på ca.20kg sier også sitt  ;D

Terningkast 6  :) :D ;D

Da er det bare å stille seg først i køen når du skal selge den ;D
 
Topp Bunn