Jan_I
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 309
Har du bilde av spilleren uten kanter?
Jepplasset skrev:Jeg har tenkt å investere i ett par xpa-1 og lurer på om det er balanserte utganger og riaa på Emotiva sine forforsterkere?
Mvh: Lasse.
Riaa-trinn; ja. Balanserte utganger; nei. DAC-en har (som det ser ut som at kan brukes som forforsterker, men da får du kun digitale innganger), men ikke forforsterkeren (Noe som er litt rart, siden effektforsterkerne har balanserte innganger.)lasset skrev:Jeg har tenkt å investere i ett par xpa-1 og lurer på om det er balanserte utganger og riaa på Emotiva sine forforsterkere?
Mvh: Lasse.
Har testet Dacen oppimot Abrahamsen V6.0. Emotiva Dacen er mye mere oppløst og detaljert i toppen. Abr Dacen ble byttet ut med Emotiva sin dac.motoren skrev:Noen som har testet ut dacen?eller sammenlignet den med andre dacer?
ser litt spennende ut
mvh
Noen som kan si litt om denne fleksible forforsterkeren?Kan dette være noe mon tro.
Emotiva Audio XSP-1 Differential Reference Preamp Preview — Reviews and News from Audioholics
Jeg har XPA 2 og har hatt XPA 3 i ett 5.1 oppsett. Jeg har nå kun XPA2 igjen, som jeg også vurderer å selge da jeg trenger litt penger til bygging av garasje/dedikert kino. Dog litt usikker på hva jeg skal gjøre når jeg skal bygge opp utstyr igjen, sikler litt på xpr5 istedenfor å kjøre med xpa 2 til frontene.
Noen som har synspunkter på det tekniske her, som kanskje kan lese hva som har det beste potensialet. Blir da altså å kjøre xpr5 på alle fem kanaler, kontra xpa2 på frontene.
XPr5:
SPECIFICATIONS
- Topology: Fully discrete, dual differential, high current, short signal path Class A/B amplification with Optimized Class-H™ power supply topology.
- Number of Channels: 5
- Power Output
(rated power; THD < 0.1%):
400 watts / channel (x5); all channels driven; into 8 Ohms.
600 watts / channel (x5); all channels driven; into 4 Ohms.
500 watts / channel (x2); two channels driven; into 8 Ohms.
750 watts / channel (x2); two channels driven; into 4 Ohms.
575 watts / channel (x1); one channel driven; into 8 Ohms.
1100 watts (1 .1 kW) / channel (x1); one channel driven; into 4 Ohms.- Rated Power Bandwidth (at rated power; 8 Ohm load): 20 Hz to 20 kHz + /- 0.01 dB.
- Minimum Recommended Load Impedance (each channel): 4 Ohms (which equals one 4 Ohm load or two paralleled 8 Ohm loads per channel).
- Frequency Response: 10 Hz to 80 kHz (+ 0 / - 1 dB).
- THD + noise: < 0.015%
- Signal to Noise Ratio (8 Ohm load):
> 93 dB at 1 watt (A-weighted).
> 109 dB at rated power (A-weighted).- Power Supply:
3.3 kVA toroidal power transformer.
180,000 uF of storage capacitance.- Input sensitivity (for rated power; 8 Ohm load): 1.875 V
- Gain: 29 dB
mens XPA-2 sier følgende:
- Power output (all channels driven):
1000 watts RMS @ 8 ohm (Mono-Block mode)
500 watts RMS per channel @ 4 ohm (0.12% THD)
300 watts RMS per channel @ 8 ohm (0.07% THD)- Rated power bandwidth: 20 Hz to 20 kHz +/- 0.07dB
- Broadband frequency response: : 5Hz to 100kHz, +0 -3dB
- Amplifier gain: 29 dB
- Signal to Noise Ratio:
1 watt: > 97 dB
Full power: > 121 dB- Input impedance:
unbalanced: 23.5kohms
balanced: 33 kohms- Power supply: 1,200VA toroidal transformer with 45,000uF low ESR storage capacitance
Hei! Kan jeg spørre hvilke kabler du hadde, og hvilke du byttet til?Ja, det kan faktisk være så enkelt. Har opplevd det selv faktisk. Byttet kabler, problem borte!
Er det noen som har anbefalinger på type signalkabler (RCA) til Emotiva XPA-3? Gjerne med link til hvor akkurat denne kabelen kan skaffes.Jeg har litt trøbbel med min XPA-3. Oppsettet mitt består av en Marantz SR7005 og Emotiva XPA-3. Dette er kablet med en Monster RCA-kabel, type "400 kr-kabel". Emotiva'en driver et par Monitor Audio PL200 og en Monitor Audio GXC350. Recieveren driver et par bakhøyttalere og forsyner en sub med signal også.
Problemet oppstår når jeg går fra stereo til 5.1 eller omvendt. Da går plutselig Emotiva'en i protection-modus, og venstre diode blinker rødt. Jeg må da skru forsterkeren av og på, og så virker det på valgte lydoppsett. Hva kan dette skyldes?? Jeg har tidligere blitt fortalt at Emotiva kan være kresen på signalkabler, men kan dette virkelig være årsaken? (Jeg har ennå ikke testet med andre kabler).
Nja, dette gjelder jo amerikansk nettspenning - jeg ville tro at når den blir matet med 230V så holder det med vanlig 16A kurs. Kan ta feil, men ved å bruke ohms lov blir strømmen lavere.Husk på å legge en EKSTRA 20 amp kurs, da den 5 kanals forsterkeren har 3.3 kVA toroidal power transformer. Det er noe av det sykeste jeg har sett!!!
Dette tror jeg du kan ta med en klype, om ikke en sekk, salt.Jeg har tidligere blitt fortalt at Emotiva kan være kresen på signalkabler, men kan dette virkelig være årsaken? (Jeg har ennå ikke testet med andre kabler).
Hva tror du ville blitt bedre med en annen (dyrere?) effektforsterker? Hvilke Porsche-egenskaper mangler?Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.
Det som ville blitt bedre med en "dyrere" forsterker, er f.eks bedre oppløsning, du får frem plasseringen av instrumentene bedre, mikrodetaljer som finnes i for eksempel komplisert jazz eller klassisk musikk kommer tydligere frem, etc etc etcHva tror du ville blitt bedre med en annen (dyrere?) effektforsterker? Hvilke Porsche-egenskaper mangler?Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.
Ganske mange som kanskje er enig i det du kommer med der, men imo er det tull, Mettalica krever sitt av ett anlegg, det gjelder forøvrig det meste slik musikk da den er ofte kompleksDet som ville blitt bedre med en "dyrere" forsterker, er f.eks bedre oppløsning, du får frem plasseringen av instrumentene bedre, mikrodetaljer som finnes i for eksempel komplisert jazz eller klassisk musikk kommer tydligere frem, etc etc etcHva tror du ville blitt bedre med en annen (dyrere?) effektforsterker? Hvilke Porsche-egenskaper mangler?Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.
Hvis du skal guffe på med Metallica så tror ikke jeg det er mye å hente med en dyrere forsterker.
Jeg tror strengt tatt at det ikke er noe nevneverdig i veien med oppløsningen på noen transistor-effektforsterkere i over Europris-nivå i dag, men det kan jo selvsagt hende.Det som ville blitt bedre med en "dyrere" forsterker, er f.eks bedre oppløsning, du får frem plasseringen av instrumentene bedre, mikrodetaljer som finnes i for eksempel komplisert jazz eller klassisk musikk kommer tydligere frem, etc etc etcHva tror du ville blitt bedre med en annen (dyrere?) effektforsterker? Hvilke Porsche-egenskaper mangler?Emotivaene kan oppsummeres slik: Du får samme effekt, som når du setter en Porche motor i ei WVBobble. Det blir skikkelig mye moro og høy fart, men du har fortsatt bare kjøreegenskapene til ei Bobble.
Hvis du skal guffe på med Metallica så tror ikke jeg det er mye å hente med en dyrere forsterker.
Jeg tror at de som har importert tidligere har endt på ca 10x dollar priseninkludert porto og mva.noen her som kansi hva det kommer på totalt vis man bestiller en XPR2, eller 2 stk XPR-1 ? i NOK.
Er keen på effekt/pre løsning, men vil pare en Emotiva XPR opp mot Hegel P30, eller en tilsvarende svært god pre amp, da den er viktigst for lyden!
Men trenger krefter i bunn, og en XPR2 er jo svært billig! 2x600w i 8ohm burde holde, men er noe med monoblokker
jokris;1682176 Ganske mange som kanskje er enig i det du kommer med der skrev:Det er ikke noe slik musikk, som er komplisert å gjengi for et anlegg, da det stort sett kun er snakk om elgitar (som allerede er totalt forvrengt), bass, trommer og en ofte brutal vokal. Det er ikke noe match for et rimelig til middels priset anleggsoppsett. Det er metal handler om er rytmer trøkk og energi.
Det som er komplisert med den type musikk, ligger mer på et teknisk plan. Hvor komplisert et gitar riff/solo eller trommevirvel kan være.
Det er når du kommer på et slik nivå at det er snakk om å gjengi lyden så godt at du kan høre forskjellen på om det er brukt en violin ti 15.000, eller en til 150.000. Eller om man skal kunne høre forskjellen på klangen i to like instrumenter som er laget med forskjellige treslag. Det er da det blir dyrt å skaffe en god nok forsterker.