Det var en fraktvekt på 121kg på 4 stk. Da ligger det én ekstra ferrittring bak hver magnet, og tynne galvaniserte stålplater rundt beskyttelsesmaterialet i eskene. Også er det selve eskene, hjørnestivere i papp + plast og tape. Så mellom 15 og 18kg en plass. Jeg har ikke dobbeltsjekket.Dette er virkelig morro å se!
Curvelinear membran, lett oppheng med double halfroll shape, motor med voldsomme tiltak mot vreng.
Ting som tilsier den låter bra godt opp mot kilohertzen!
Kan du gjenta vekta på galskapen?
Det gamle JBL skrotet er blitt fryktelig nervøst for å om skulle bli bytta ut...
Selvsagt, det blir åpent tilgjengelig.Vil gjerne se det white paperet når det er klart.
Dette er skikkelig kult!
Har du lyttet til noen av prototypene?
Ja, høyttalerelement er en betegnelse som brukes lite i bransjen, men i dagligtale er det jo en del brukt. Siden det heter "driver" på engelsk brukes den samme betegnelsen mest også på norsk når vi snakker om drivere generelt og ikke spesifikt basser, mellomtoner, diskanter osv. Vi har det jo også i kompresjonsdrivere som folk vel er mer vant til å kalle det også i dagligtale.Bare et lite terminologispørsmål til dere velbevandrede: Er driver og høyttalerelement det samme?
Jo takk!Gratulerer med et imponerende prosjekt. Jeg har liten peiling på dette, men jeg la inn parameterne i WinISD og dette elementet vil gir meg hva jeg vil ha nedover i en /150-140l kasse jeg allerede har. Porten er tunet til 35Hz. Spennende hva som skjer oppover mot 7/900Hz hvor et horn møtes. Jeg er klar over at rommet dem står i er betydelig.
Vis vedlegget 665499
PræcisEneste jeg veit, er at samme hva jeg hadde sagt eller ment, så hadde du ment det motsatte.
24,5 Dataene står på side 11, innlegg 261, 262 og 263FS 30.6
Hehe, takk for det. Litt usikker på om jeg skal tolke det som medfølelse eller entusiasme Men har ikke du 2 baffeler med til sammen 6 15" basser i dag?Kommer til å kjøpe et par når endelig produkt kommer. Noe å leke med. Synes det er min plikt å støtte, prosjektet og all utviklingsjobben du har nedlagt, på den måten.
Hva ser du på som et realistisk antall solgte elementer? Eller det du drømmer om
Hva blir "navnet" på elementet?
Det kan bli interessant. Gir du den noen centimeter mer i dybden er du på volumet til den anbefalte konfigurasjonen for bassrefleks. Uten noen form for EQ vil du sveve rundt x-max ved ca 40-45Hz med 500W pr driver i bassrefleks. I lukket vil slaglengden øke noe nedover i frekvens. Om du skal EQ-e noe oppover i frekvens kan selvsagt mer effekt komme godt med. Men husk at ved 4 drivere og 500W pr, og 95dB følsomhet, så snakker vi tross alt 134dB.Hvordan vil to stk fungere i lukket kasse 110x50x60 og Hypex UCD2K?
toveis?
Selvsagt Tor, min bemerkning var bare spøkefullt ment!Kun entusiasme.
Tusen takk for det! Jeg tror kanskje ikke jeg kan forvente å få betalt for innsatsen om det stopper med denne driveren. Men om jeg lanserer alle driverne jeg har lyst til å lansere burde det være muligheter til det.Gratulerer Is, håper du får betalt for innsatsen her, det fortjener du
Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at det finnes 8" drivere som låter dårligere som ren mellomtone opp til 1k, og jeg vet i hvertfall at det kan lages 8" drivere som låter bedre opp til 1k. Siden jeg ikke vet hva du har blir det jo et element av gjetning her. Men hva med 200-400Hz? Jeg mener, dersom du hadde en subwoofer type 8" ville det jo ikke vært tvil. Men om du har en mer eller mindre ren mellomtone vil den omsette sin høyeste strøm ned mot delefrekvensen. Hvor denne plasseres vil da avgjøre hva den utsettes for, og hvor god den er på akkurat dette blir helt individuelt. Nå kan sikkert nevnte AMT spille høyt nok, men det finnes mange svar på hva som er høyt i dette miljøet. Mange av dem som har anlegg som kan spille veldig høyt ville nok trolig ha mulighet til å spille så høyt at AMT-en din trenger ny membran etterpå. Med deling på 800Hz ville det ikke overraske meg om det også kan skje om min 15" kjøres hardt sammen med AMT-en, selvsagt også musikkavhengig. Men ha en driver som jobber lett betyr normalt veldig lav forvrengning, og det er selvsagt aldri feil å skippe en delefrekvens. Om man i tillegg har drivere med bredt overgangsområde kan man vurdere slak deling.Jeg holder på på med et prosjekt - LKV mk 1 (Lang og Krøllete Vei). Status pr nuh: Det inneholder et 15" pro element.(innkjøpt) Og et 8" mellomtone ditto (innkjøpt). Fikk kanontilbud på begge. Så de kan også viderehendes. Samt ESS AMT "det store". Elsker lyden av sistnevnte da jeg fremdeles har mine ESS AMT-1c (1984) i stova nedpå sørlandet. Forstår det slik at dette elementet er esla til å gå også å oppover i frekvens. En mulig mk 2 kunne vært en toveiser med nevnte AMT fra 800-1000 hz og oppover. I originalen er den delt fra 800hz (12db/okt) mot en 12"+slave. Jeg kjører digitalt/aktivt og tilhenger av bratte skrenter 24db/okt og høyere. Damp er sjarmerende, men vi skriver 2020.
Men som rein bass i ein trevega (mk1 ) delt ved 200hz er det kanskje litt overdrap ? Ovebevis meg !
Dr. E
Ja, det har jeg faktisk turt allerede flere ganger tidligere i tråden, men det er altså et mål å holde den under 6000kr/stk. Med dagens nervøse kronekurs må man vel ta et ørlite forbehold, men det ser foreløpig lyst ut........ tør du antyde en slags pris på dette???