Forsterkere En brannfakkel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Lovemusikk; Du kan godt få behagelig lyd hjemme med en PA forsterker i kjeden, det spørs hva du putter foran og bak den i kjeden ;-) Profflyd etterstreber vel stort sett nøytral lydgjengivelse, QSC som en stor aktør påstar at dette ikke er noe hokuspokus og at de (uten at de blir kjepphøye av den grunn) klarer dette rimelig greit. For å eksemplifisere; I ett oppset med en nøytral effekt så merker en godt bytte platespiller pick up om disse er på den varme / kalde siden av nøytral.. Lydidealet blant konstruktører til hjemmemarkedet lager vel noen ganger en egen huslyd.. og klart rør og transistor er vel sjelden det samme. Selv om jeg har sett anmeldere rose dyre rørforsterkere for å låte like nøytralt som (dyre sikkert) transistorbaserte forsterkere. Vel altså dette er mumbo jumbo på samme måte som med kabler? ja gjerne det. Ihvertfall om en tar det utgangspunktet at konstruktøren(e) har lykkes med sitt forsett - å forsterke opp mest mulig nøytralt det signal den blir foret med.. Er det så vanskelig da :)
    selger du jallah forsterkere ? troll ?

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    De av dere som tror at alltid dyrere er bedre har tydligvis ingen innsikt i hvordan bedrifter driver prisstrategi og markedstilpasning. Priser settes i forhold til den målgruppen man prøver å nå, alltid. Om et gitt produkt oppnår maks ytelse for kost lik X så kan utsalgspris være alt fra A til Å utifra hvilken kundegruppe man prøver å nå. F.eks. vil JBL om de lager ett produkt, og ønsker med små forskjeller å tilby dette til både proffmarkedet og hjemme markedet komme til å prise det veldig forskjellig. Det vil også prises veldig forskjellig i forskjellige deler av verden. Produkter prises også helt forskjellig hvor i livssyklusen de er. (Noen som tør å påstå at et produkt er bedre den første tiden den er til salgs enn etter et år. Nei, bedriftene presser bare maks penger ut av de såkalte "innovatørene")

Så ja, en forsterker beregnet på proffmarkedet vil normalt sett koste mye mindre en en "identisk" hifi forsterker. Dette er helt naturlig og helt fornuftig. Å påstå noe annet viser bare en manglende forståelse for prisstrategi. (og muligens et stort ønske om å forsvare sine invisteringer).
    En Fiat vil normalt sett koste mye mindre enn en Mercedes, men det er pga Målgruppen, og har ingenting med ytelse å gjøre . Finn den bilen med mest hk pr kr , og se vekk i fra allt blinget , det er det jeg har gjort , og jeg har alltid rett ......
    Og det du sier her er en måte å si at jeg tar feil? Ja Fiat og Mercedes har forskjellige målgrupper, og ja de koster forskjellig, og ja de er forskjellig. Men betyr det at det jeg sier er feil?? Jeg sier ikke at alle produkter i forskjellige prisklasser er like (og det håper jeg inderlig at du forstår). Jeg sier derimot at relativt like produkter kan prises forskjellig med først og fremst kosmetiske ting som forskjeller (noe som gir kvalitetsintrykk). Skal man holde seg til bil, så ville Skoda-VW-Audi være en mye bedre samenlikning. Nei de er ikke like, men de har store likheter, og de peiler seg inn mot forskjellige kundegrupper, og de prises forskjellig (mye mere en reel kvalitetsforskjell).

Over til PA, i går hørte jeg live musikk (selvfølgelig over et PA anlegg) og jeg har aldrig hørt tilsvarende trøkk og dynamikk over et hifi anlegg, ikke engang i nærheten. (Nå var jo dette også live avspilling, som jo ikke setter dynamikkbegrensningene som jo kommer på "alle" opptak).

M

MusicBear

Gjest

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    764
    Torget vurderinger
    8
    Jokris jeg selger ingenting - jeg lytter..

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på, hvor mye "benyttet effekt" fra en forsterker egentlig har å si for lyden.

Alle vet at forsterkere som belastes hardt, og dermed forvrenger, låter ille.

Kan det derimot være et så stort pluss, det at megakraftige PA forsterkere som dermed ikke belastes så hardt - med tilhørende lav forvrengning - er så positivt for lyden at dette i seg selv gjør (gode!!!) PA forsterkere interessant i forhold til hi-fi forsterkere?

Kan være teorien ikke holder mål?!
    Kan være den har mer å si enn vi vet?!
    Kan jo hende. Uansett er jo 500w bedre enn 80w

Asbjørn: svar? :)
    Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på å teste en PA-effekt etterhvert. Billig og stygg, men kanskje like bra lyd? Kan jo bare modde f. eks rack for å skjule en slik i en skuff e.l med bra kjølemuligheter.

Når det gjelder 500w vs. 80w. Transistor-effekten jeg hadde med 125w pr. kanal (PrimareA30.5 Bi-ampet) gav seg før Lm Audio 216IA jeg nå har på lån på mine Spendor SA1 som har en følsomhet på 85dB/W/m. I hver fall holder ørene mine lenger nå. Rør-ampen har jo bare 2 x 38 i pentode som jeg kjører.

Dette har vel kanskje med høyere harmonisk forvrenging på rør vs. transistor, men uansett er min erfaring at jo større trafo/strømforsyning, og lavt vs. høyt støygulv har mer å si, enn antall watt. Tipper PA-forsterkere ala QSC leverer nok strøm og headroom til å unngå noe hørbar forvrenging, men dette må jo testes. Stoler ikke blindt på papirene, ørene er det som brukes
    .

Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg lurer på, hvor mye "benyttet effekt" fra en forsterker egentlig har å si for lyden.

Kan det derimot være et så stort pluss, det at megakraftige PA forsterkere som dermed ikke belastes så hardt - med tilhørende lav forvrengning - er så positivt for lyden at dette i seg selv gjør (gode!!!) PA forsterkere interessant i forhold til hi-fi forsterkere?

Det er rimelig meningsløst med 500w, hvis det ikke er kvalitet over den første :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tullebukken, sitter selv med 8 stykk Electro Harmonix KT90 i mine Rogue monoblokker. Har hatt null feil med disse og stabil bias. Tror ikke jeg trenger en slik forsterker, men jeg syns den var lekker. Senere har Tung Sol kommet med KT120 som er kommet i en rekke nyere rørforsterkere og de passer også rett inn i Rogue M180. Lyter fantastisk. Nå nylig har Tung Sol kommet med et nytt og kraftigere rør, KT150. Du vil mest sannsynlig se disse rørforsterkere mye fremover.

6650, 35w
    KT88, 42w
    KT90, 50w
    KT120, 60w
    TK150, 70w
    Du vil normalt ikke få noe mer effekt ut av forsterkerene ved å f.eks gå fra 6550 til KT120 uten å forandre på layout i forsterker kretsen, men det gode er at rørene får en lettere belastning slik at dei kan vare lengre. Tester dette ut nå med KT120 i en REF210...
    Oppgitt effekt er en teoretisk belastning....
    Litt offtopic, men virker som det kan trenges en pust i bakken i denne tråden....
    Vi tåler vel litt mer teknisk i en ellers ikke så teknisk tråd?
    Dersom ikke power supply endres (høyere spenning og mer effekt), vil en ikke få mer effekt (flere watt) ut om en bytter til "kraftigere" rør.
    Max sving er gitt av verdien på høyspenningen.
    Uten høyere spenning ikke noe større sving.
    En annen ulempe med så mange rør:
    Stiller nesten ekstreme krav til matching for at de skal jobbe godt sammen.
    Mine Rogue M180 er yterligere oppgradert med bedre motstander, terminaler, internkabling, større kondensatorer, større strømbank og eksklusive rør. Derfør vil jeg oppleve en effekt økning å gå fra KT90 til KT120. Har ikke fått bekreftet 100% at det virker med KT150 enda..

Tiguan

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Antall liker
    2
    De av dere som tror at alltid dyrere er bedre har tydligvis ingen innsikt i hvordan bedrifter driver prisstrategi og markedstilpasning. Priser settes i forhold til den målgruppen man prøver å nå, alltid. Om et gitt produkt oppnår maks ytelse for kost lik X så kan utsalgspris være alt fra A til Å utifra hvilken kundegruppe man prøver å nå. F.eks. vil JBL om de lager ett produkt, og ønsker med små forskjeller å tilby dette til både proffmarkedet og hjemme markedet komme til å prise det veldig forskjellig. Det vil også prises veldig forskjellig i forskjellige deler av verden. Produkter prises også helt forskjellig hvor i livssyklusen de er. (Noen som tør å påstå at et produkt er bedre den første tiden den er til salgs enn etter et år. Nei, bedriftene presser bare maks penger ut av de såkalte "innovatørene")

Så ja, en forsterker beregnet på proffmarkedet vil normalt sett koste mye mindre en en "identisk" hifi forsterker. Dette er helt naturlig og helt fornuftig. Å påstå noe annet viser bare en manglende forståelse for prisstrategi. (og muligens et stort ønske om å forsvare sine invisteringer).
    En Fiat vil normalt sett koste mye mindre enn en Mercedes, men det er pga Målgruppen, og har ingenting med ytelse å gjøre . Finn den bilen med mest hk pr kr , og se vekk i fra allt blinget , det er det jeg har gjort , og jeg har alltid rett ......
    Og det du sier her er en måte å si at jeg tar feil? Ja Fiat og Mercedes har forskjellige målgrupper, og ja de koster forskjellig, og ja de er forskjellig. Men betyr det at det jeg sier er feil?? Jeg sier ikke at alle produkter i forskjellige prisklasser er like (og det håper jeg inderlig at du forstår). Jeg sier derimot at relativt like produkter kan prises forskjellig med først og fremst kosmetiske ting som forskjeller (noe som gir kvalitetsintrykk). Skal man holde seg til bil, så ville Skoda-VW-Audi være en mye bedre samenlikning. Nei de er ikke like, men de har store likheter, og de peiler seg inn mot forskjellige kundegrupper, og de prises forskjellig (mye mere en reel kvalitetsforskjell).

Over til PA, i går hørte jeg live musikk (selvfølgelig over et PA anlegg) og jeg har aldrig hørt tilsvarende trøkk og dynamikk over et hifi anlegg, ikke engang i nærheten. (Nå var jo dette også live avspilling, som jo ikke setter dynamikkbegrensningene som jo kommer på "alle" opptak).
    Hva er reel kvalitetsforskjell? Kunne vært morro hvis du trekker bort avgifter til staten muligens du nærmer deg din reel kvalitetsforskjell...
    Tror uansett mitt hifi anlegg ikke ville passet i noen stue selv om det er mye lyd for pengene,,,så kvalitet/design er ikke svart-hvitt,,
    Reel kvalitetsforskjell er kun målbart for deg selv å ingen andre,,,

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på å teste en PA-effekt etterhvert. Billig og stygg, men kanskje like bra lyd? Kan jo bare modde f. eks rack for å skjule en slik i en skuff e.l med bra kjølemuligheter.

Når det gjelder 500w vs. 80w. Transistor-effekten jeg hadde med 125w pr. kanal (PrimareA30.5 Bi-ampet) gav seg før Lm Audio 216IA jeg nå har på lån på mine Spendor SA1 som har en følsomhet på 85dB/W/m. I hver fall holder ørene mine lenger nå. Rør-ampen har jo bare 2 x 38 i pentode som jeg kjører.

Dette har vel kanskje med høyere harmonisk forvrenging på rør vs. transistor, men uansett er min erfaring at jo større trafo/strømforsyning, og lavt vs. høyt støygulv har mer å si, enn antall watt. Tipper PA-forsterkere ala QSC leverer nok strøm og headroom til å unngå noe hørbar forvrenging, men dette må jo testes. Stoler ikke blindt på papirene, ørene er det som brukes
    .
    Hadde vert artig å testet ja..men så var det dette med å kaste vekk 3-4000 hvis det ikke er bra for meg. :)
    Joda, min Doxa på 70w føles minst like kraftig som Hegel med flere ganger effekten på mine høyttalere + at når den spiller utrolig mye bedre får den stå hos meg. (har lettdrevne høyttalere)

Det er rimelig meningsløst med 500w, hvis det ikke er kvalitet over den første :)
    Jau.. :)

N

nysjerrigper

Gjest
    GX er iallefall mer high tech enn Doxa. smd komponenter etc. ikke loddet for hånd med timelønn heller heh.
    hadde man hatt et tilsvarende printkort som denne kunne man laget en doxa-kopi fra elfa for 2-3 hundrelapper +trafo

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Joda, min Doxa på 70w føles minst like kraftig som Hegel med flere ganger effekten på mine høyttalere.
    Dette beviser jo bare at mengde spilleglede er bedre enn antall watt når man skal rangere hvor bra eller dårlig en forsterker er - og er veldig subjektivt selvsagt!

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49

Neida, mye rett i det du sier.
    Det er utrolig mye smart markedsføring, og folk er ekstremt lette å lede .
    Det ser man bare på denne tråden, det er jo allerede flere her som har lyst til å prøve PA forsterkere ;)

Oppfattet det som en generalisering og satte det derfor litt på spissen.
    Ser du nyanserer det litt nå med å sammenligne Skoda-WV og Audi .

Smaken er som baken og hva folk er villig til å betale må bli opp til den enkelte , og idiotforklare det ene eller andre blir feil imo.

Min mening et allikevel at du får mer hvis du betaler mer ......i de aller fleste tilfellene :D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    GX er iallefall mer high tech enn Doxa. smd komponenter etc. ikke loddet for hånd med timelønn heller heh.
    hadde man hatt et tilsvarende printkort som denne kunne man laget en doxa-kopi fra elfa for 2-3 hundrelapper +trafo
    For meg telles kun 1 ting: Lyd! :)

Hva som er inni spiller ingen rolle for meg.

Men fint du kom med bildet..
    Hvorfor kjøre en haug med mer vræl inni en forsterker som ikke skal farge lyden? Hvorfor er det ofte så mye dill inni en hifi eller hi-end?

Joda, min Doxa på 70w føles minst like kraftig som Hegel med flere ganger effekten på mine høyttalere.
    Dette beviser jo bare at mengde spilleglede er bedre enn antall watt når man skal rangere hvor bra eller dårlig en forsterker er - og er veldig subjektivt selvsagt!
    Jepp. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.031
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Hva, jeg? Jo, det kan være noe i det. Kommer an på musikksmak og høyttalere, men et enkelt regnestykke:
    - Høyttalere med gjennomsnittlige 85 dB @ 1 m @ 1 W.
    - Normal lytteavstand, romstørrelse, etc, sånn at 85 dB @ 1 m for hver høyttaler tilsvarer ca 85 dB i lyttestolen.
    - Normalt høyt lyttevolum, la oss si 80 dB snitt.
    - Kvalitetsinnspillinger med naturlig dynamikk, ca 20 dB fra gjennomsnitt til toppene.
    - Da spilles det med -5 dBW = 0,32 W i gjennomsnitt og +15 dBW = 31,6 W i toppene.

Det burde de fleste forsterkere greie. Hvis høyttalerne er vanskelige å ha med å gjøre, med lav impedans og vriene fasevinkler i bassen, vil nok forsterkerne slite mye mer enn de tallene gir inntrykk av. Mine dynaBel Euforia med 87 dB følsomhet viste seg å være for vanskelige for et par Electrocompaniet AW180M. Lydbildet "slapp" ikke høyttalerne, men samlet seg rundt hver høyttaler + i midten. Derimot fungerte de samme høyttalerne helt fint med et par hjemmebyggede Hypex UcD400AD klasse-D-forsterkere med overdimensjonerte strømforsyninger. Da ga de et sømløst lydpanorama fra høyttaler til høyttaler, og vel så det. På papiret er de to forsterkerne ganske jevnsterke, men i praksis er de ikke det. Og forskjellen går "feil vei" hvis man sammenligner med prislappen. Den tekniske forklaringen er jeg ikke sikker på.

Her er et ganske typisk forløp av forvrengning med økende effekt. Nivået i prosent faller først, fordi den konstante bakgrunnsstøyen blir en stadig mindre prosent av effektuttaket, når et minimum et sted rundt 1/4 effekt, og stiger deretter ganske raskt. Nominell effekt er definert som den effekten som gir 1 % forvrengning i 8 ohm, og her skjer det ved 425 W.

910Elecfig3.jpg

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

Hva, jeg? Jo, det kan være noe i det. Kommer an på musikksmak og høyttalere, men et enkelt regnestykke:
    - Høyttalere med gjennomsnittlige 85 dB @ 1 m @ 1 W.
    - Normal lytteavstand, romstørrelse, etc, sånn at 85 dB @ 1 m for hver høyttaler tilsvarer ca 85 dB i lyttestolen.
    - Normalt høyt lyttevolum, la oss si 80 dB snitt.
    - Kvalitetsinnspillinger med naturlig dynamikk, ca 20 dB fra gjennomsnitt til toppene.
    - Da spilles det med -5 dBW = 0,32 W i gjennomsnitt og +15 dBW = 31,6 W i toppene.

Det burde de fleste forsterkere greie. Hvis høyttalerne er vanskelige å ha med å gjøre, med lav impedans og vriene fasevinkler i bassen, vil nok forsterkerne slite mye mer enn de tallene gir inntrykk av. Mine dynaBel Euforia med 87 dB følsomhet viste seg å være for vanskelige for et par Electrocompaniet AW180M. Lydbildet "slapp" ikke høyttalerne, men samlet seg rundt hver høyttaler + i midten. Derimot fungerte de samme høyttalerne helt fint med et par hjemmebyggede Hypex UcD400AD klasse-D-forsterkere med overdimensjonerte strømforsyninger. Da ga de et sømløst lydpanorama fra høyttaler til høyttaler, og vel så det. På papiret er de to forsterkerne ganske jevnsterke, men i praksis er de ikke det. Og forskjellen går "feil vei" hvis man sammenligner med prislappen. Den tekniske forklaringen er jeg ikke sikker på.

Her er et ganske typisk forløp av forvrengning med økende effekt. Nivået i prosent faller først, fordi den konstante bakgrunnsstøyen blir en stadig mindre prosent av effektuttaket, når et minimum et sted rundt 1/4 effekt, og stiger deretter ganske raskt. Nominell effekt er definert som den effekten som gir 1 % forvrengning i 8 ohm, og her skjer det ved 425 W.

Vis vedlegget 231938
    Viste du hadde et godt svar. Takk :)

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor kjøre en haug med mer vræl inni en forsterker som ikke skal farge lyden? Hvorfor er det ofte så mye dill inni en hifi eller hi-end?
    Er det ikke heller motsatt? At det er mindre såkalt "vræl" og "dill" i dyrere, og mer kvalitets-komponenter i mer påkostede konstruksjoner? Dette drar jo selvsagt opp prisen. Kvalitet koster jo. Spørsmålet er om prisen det koster for å erstatte "vrælet" og "dillet" med den kvaliteten er verdt den lydmessige gevinsten - som blir ganske subjektivt.

Så kommer utseende/finish på komponent som drar opp prisen ytterligere, og det er nok her det blir mer objektivt, for flere ville nok si ja til en Burmester i racket, enn en QSC (skyt meg om jeg tar feil her!).

Spørsmålet blir vel som nevnt ett utall av ganger her allerede om man er villig til å betale det ekstra som kreves for det lille ekstra lydmessig og ofte med der tilhørende utseende/finish.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.104
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Variasjoner i komponentkosten bidrar svært lite til sluttsummen på en HiFi forsterker.
    Tipper at komponentprisen ikke bidrar med mer enn ca 10%.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Er det ikke heller motsatt? At det er mindre såkalt "vræl" og "dill" i dyrere, og mer kvalitets-komponenter i mer påkostede konstruksjoner? Dette drar jo selvsagt opp prisen. Kvalitet koster jo. Spørsmålet er om prisen det koster for å erstatte "vrælet" og "dillet" med den kvaliteten er verdt den lydmessige gevinsten - som blir ganske subjektivt.

Så kommer utseende/finish på komponent som drar opp prisen ytterligere, og det er nok her det blir mer objektivt, for flere ville nok si ja til en Burmester i racket, enn en QSC (skyt meg om jeg tar feil her!).

Spørsmålet blir vel som nevnt ett utall av ganger her allerede om man er villig til å betale det ekstra som kreves for det lille ekstra lydmessig og ofte med der tilhørende utseende/finish.

Tja..stiller spørsmålet jeg :)
    Og antall komponenter. Er jo mange her som har masse inni forsterkerene og når en ser på Doxa, så kan en jo begynne å lure på om en trenger alt sammen?

Burmester er flott :) Og det koster jo og mer å lage ting i Europa uten svære fabrikker. Så naturlig at det blir dyrere.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

Og antall komponenter. Er jo mange her som har masse inni forsterkerene og når en ser på Doxa, så kan en jo begynne å lure på om en trenger alt sammen?

Burmester er flott :) Og det koster jo og mer å lage ting i Europa uten svære fabrikker. Så naturlig at det blir dyrere.

Vart stilt nå..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.031
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å fullføre det resonnementet fra i går: Hvis vi trenger 31 W i toppene, men vil at forvrengningen ikke skal øke selv om det smeller til, trenger vi ca fire ganger 31 W nominell effekt, altså 124 W for denne lyttesituasjonen. Det er derfor mange av oss insisterer på minst 6 dB (=4x) headroom i effektforsterkere.

Og hvis vi er dynamikkjunkies med ukomprimerte innspillinger fra Sheffield Labs og lignende, hvor toppene lett kan ligge 25-30 dB over gjennomsnittet, så kan du ta firegangern en gang til på det effektbehovet. Da snakker vi 500-watter, ja. På den annen side, hvis man for det meste spiller hyperkomprimert pop med 10-12 dB dynamikk, trenger man knapt noen effektforsterker i det hele tatt. Da ligger toppene på 3-4 W hvis man har skrudd ned volumkontrollen såpass at gjennomsnittsnivået er det samme.

Jeg bruker en 350-watter pr side. Og en 200-watter, pluss en 90-watter. Tilsammen ca 950 klasse-D watt pr side hvis vi regner effekt inn i den impedansen hver forsterker driver. Det er tilstrekkelig. Spiller ganske rent også.

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Vart stilt nå..
    Har hatt eksamen i dag, så kanskje ikke så rart det ble stille fra min side :)
    Er ikke uenig, heller ganske så enig med deg hele veien gjennom denne tråden. Jeg bare prøvde å viderføre, og samtidig forsterke det du sa om at typisk billig (som f.e ks MA KT 88 ) er bedre enn mye som er mye dyrere. Og at mye innenfor "bransjen" er rebrandet med samme innmat som mye billigere, men med pent ytre. Dette veit nok de fleste her på forumet. Heldigvis gjelder det ikke på langt nær alt. Og det virka litt som du mente at man ikke i noen grad, uansett, får mer dersom man betaler mer.

Virker som tråden nå har dabbet av. Morsomt så lenge det varte. Jeg er litt pingle og trives nok best som "nøytral" her. Men nå trives jeg godt med lyd presentert fra lavere prisklasser. Hadde jeg hatt mye mer resurser i form av inntekt og husvære hadde det nok stått ett ett ganske mye større, dyrere og glossy anlegg i stua mi også! :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

Vart stilt nå..
    Har hatt eksamen i dag, så kanskje ikke så rart det ble stille fra min side :)
    Er ikke uenig, heller ganske så enig med deg hele veien gjennom denne tråden. Jeg bare prøvde å viderføre, og samtidig forsterke det du sa om at typisk billig (som f.e ks MA KT 88 ) er bedre enn mye som er mye dyrere. Og at mye innenfor "bransjen" er rebrandet med samme innmat som mye billigere, men med pent ytre. Dette veit nok de fleste her på forumet. Heldigvis gjelder det ikke på langt nær alt. Og det virka litt som du mente at man ikke i noen grad, uansett, får mer dersom man betaler mer.

Virker som tråden nå har dabbet av. Morsomt så lenge det varte. Jeg er litt pingle og trives nok best som "nøytral" her. Men nå trives jeg godt med lyd presentert fra lavere prisklasser. Hadde jeg hatt mye mer resurser i form av inntekt og husvære hadde det nok stått ett ett ganske mye større, dyrere og glossy anlegg i stua mi også! :)

Neida, man for åfte det en betaler for, men det finnes unntak som f.eks MA-en. :)

Hadde jeg hatt ubegrenset med penger og alt det der, hadde nok jeg sittet med Burmester CD spiller og ny Doxa 61 forsterker og høyttalere Doxa 8.2 eller Kudos Titan :)
    Vi er ganske så enige ja. :)
    Ja ser ut som den dabbet av nå ja. Hvis ingen tar motet til seg og tester den PA-en :)

ssnht

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    da har eg testet rcf 3000, som ventet var det for mye viftestøy, og da det er klasse h.d, er lyden ikke det beste eg har hørt :), mangler det meste;)

men på bassen er det noe av det beste eg har prøvd, og det er der den er tiltenkt :cool:

irma1000

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Antall liker
    7
    Tror ikke vi nøvendigvis trenger å være så uenig om hva som er god lyd, det handler vel om hvilket utstyr som klarer å framskaffe god lyd. QSC var på vei ut av anlegget på grunn av viftestøy som ikke var levelig. Med ny vifte er den helt tyst selv med øret inntil. Det finnes mange "vitnesbyrd" på nett om lydkvaliteten i denne. De som er negative er det stort sett pga viftestøy..
    Har du problemer. Du er vell som en som ska prøv å vise din inditet

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    da har eg testet rcf 3000, som ventet var det for mye viftestøy, og da det er klasse h.d, er lyden ikke det beste eg har hørt :), mangler det meste;)

men på bassen er det noe av det beste eg har prøvd, og det er der den er tiltenkt :cool:
    Sikkert for dårlig kilde og ikkje minst pre. :)

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    764
    Torget vurderinger
    8
    Tror ikke vi nøvendigvis trenger å være så uenig om hva som er god lyd, det handler vel om hvilket utstyr som klarer å framskaffe god lyd. QSC var på vei ut av anlegget på grunn av viftestøy som ikke var levelig. Med ny vifte er den helt tyst selv med øret inntil. Det finnes mange "vitnesbyrd" på nett om lydkvaliteten i denne. De som er negative er det stort sett pga viftestøy..
    Har du problemer. Du er vell som en som ska prøv å vise din inditet
    og med det mener du at?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    AODA MA200

Sitter og blar i watt nr 11.

Der tester de en PA forsterker til 1690 kr, alså ca halve summen.
    AODA MA200

Testet på Sonus Faber Venere 3.0

Den får utrolig mye skryt. Eneste minuset er at den ikke akkurat er silkemyk. Men hvilke instrumenter er det?

De skriver under "vi liker"
    -Et helt sykt pådrag
    -Masse krefter
    -Presis bass

De skriver og at den er meget godt bygget. Innebygget delefilter og justerbart inngangfølsomhet.
    De skriver videre, at på basiskvaliteter som bass, dynamikk og tempo, scorer den veldig høyt.
    De er imponert over bassen, mellombassen og dynamikken.
    De skriver videre:
    Det er kjempetøft på skikkelig heavyrock og det spiller frekt og morsomt på Mushrooms. Bassen får særdeles god kontroll og en snert som jeg ikke har hørt på HiFi forsterkere under 10.000,-
    Fundamentet kunne knapt vert bedre. Lydbildet er ganske stort og det har faktisk ganske brukbart perspektiv og fokus.
    Forsterkeren er også ganske stille og har et støygulv som er hyggelig lavt.

Så da kan vi lure på hvis vi dobler prisen til 3000,- Hva da?

Sist redigert:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden

AODA MA200

Den får utrolig mye skryt. Eneste minuset er at den ikke akkurat er silkemyk. Men hvilke instrumenter er det?

-Et helt sykt pådrag
    -Masse krefter
    -Presis bass

De skriver og at den er meget godt bygget. Innebygget delefilter og justerbart inngangfølsomhet.
    De skriver videre, at på basiskvaliteter som bass, dynamikk og tempo, scorer den veldig høyt.
    De skriver videre:
    Det er kjempetøft på skikkelig heavyrock og det spiller frekt og morsomt på Mushrooms. Bassen får særdeles god kontroll og en snert som jeg ikke har hørt på HiFi forsterkere under 10.000,-
    Fundamentet kunne knapt vert bedre. Lydbildet er ganske stort og det har faktisk ganske brukbart perspektiv og fokus.

;)

Det blir high end Lovemusikk. Nesten utrolig for og være sant. Får nesten lyst til og prøve en slik pa forsterker jeg også.
    Betale noen lapper og få meget god lyd. Mere penger til musikk. Hvordan det ser ut driter jeg i bare lyden er god og
    høre på.

Mvh Roar

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

AODA MA200

-Et helt sykt pådrag
    -Masse krefter
    -Presis bass

De skriver videre:

;)

Det blir high end Lovemusikk. Nesten utrolig for og være sant. Får nesten lyst til og prøve en slik pa forsterker jeg også.
    Betale noen lapper og få meget god lyd. Mere penger til musikk. Hvordan det ser ut driter jeg i bare lyden er god og
    høre på.

Mvh Roar

Må si det frister ja..prøve en til ca 3000,- Jeg har bestemt meg, jeg skal det, men ikke no. Til vinteren/våren. :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hva var det med de bildene som fikk dere til å juble ? at kassa er mest mulig full ? delekvaliteten i den må jo være mildt sagt av den elendige sorten.......

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    41.845
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hva var det med de bildene som fikk dere til å juble ? at kassa er mest mulig full ? delekvaliteten i den må jo være mildt sagt av den elendige sorten.......
    Hva er det som får deg til å tro det?prisen?
    Men har ikke så veldig trua selv men det hadde vært moro å prøvd en :)

mvh

S

Syncrolux

Gjest
    Så veldig skikkelig ut dette ja. Og prisen er latterlig lav for noe som ser så bra ut som dette.

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er slike forsterkere som gjør at man i blant lurer på hvorfor man bruker flere månedslønner på øvrig utstyr! :)
    Designet var jo faktisk også litt tøft på en retro måte. Litt "Audio Research-look-a-like". Får sikkert noe hat mot meg nå!

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Så veldig skikkelig ut dette ja. Og prisen er latterlig lav for noe som ser så bra ut som dette.
    Ja, bra komponenter inni + en bra strømforsyning og kanalene er skilt på hver side. Lover bra det der ja.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Tenk hvis den spiller meget bra. Holder vel en stund. Trur nesten jeg må prøve en slik. Har et par gode forforsterkere ene med rør.
    Hvis dette fungerer bra så er det vel bare og selge det andre og bruke pengene på musikk.

Mvh Roar

N

nysjerrigper

Gjest
    greit nok. hjelper ikke med all verdens deler om kretsen ikke er fornuftig.. men tviler på komponentene er dårlig isolert sett.

primare i20, til 8-9000? for noen år siden:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    greit nok. hjelper ikke med all verdens deler om kretsen ikke er fornuftig.. men tviler på komponentene er noe dårlige enn hifigreier

primare i20, til 8-9000? for noen år siden:
    Ikke glem Edge cd spiller var vel 50 lapper for den.

Mvh Roar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn