Jeg lurer på, hvor mye "benyttet effekt" fra en forsterker egentlig har å si for lyden.
Alle vet at forsterkere som belastes hardt, og dermed forvrenger, låter ille.
Kan det derimot være et så stort pluss, det at megakraftige PA forsterkere som dermed ikke belastes så hardt - med tilhørende lav forvrengning - er så positivt for lyden at dette i seg selv gjør (gode!!!) PA forsterkere interessant i forhold til hi-fi forsterkere?
Kan være teorien ikke holder mål?!
Kan være den har mer å si enn vi vet?!
Kan jo hende. Uansett er jo 500w bedre enn 80w
Asbjørn: svar?
Hva, jeg? Jo, det kan være noe i det. Kommer an på musikksmak og høyttalere, men et enkelt regnestykke:
- Høyttalere med gjennomsnittlige 85 dB @ 1 m @ 1 W.
- Normal lytteavstand, romstørrelse, etc, sånn at 85 dB @ 1 m for hver høyttaler tilsvarer ca 85 dB i lyttestolen.
- Normalt høyt lyttevolum, la oss si 80 dB snitt.
- Kvalitetsinnspillinger med naturlig dynamikk, ca 20 dB fra gjennomsnitt til toppene.
- Da spilles det med -5 dBW = 0,32 W i gjennomsnitt og +15 dBW = 31,6 W i toppene.
Det burde de fleste forsterkere greie. Hvis høyttalerne er vanskelige å ha med å gjøre, med lav impedans og vriene fasevinkler i bassen, vil nok forsterkerne slite mye mer enn de tallene gir inntrykk av. Mine dynaBel Euforia med 87 dB følsomhet viste seg å være for vanskelige for et par Electrocompaniet AW180M. Lydbildet "slapp" ikke høyttalerne, men samlet seg rundt hver høyttaler + i midten. Derimot fungerte de samme høyttalerne helt fint med et par hjemmebyggede Hypex UcD400AD klasse-D-forsterkere med overdimensjonerte strømforsyninger. Da ga de et sømløst lydpanorama fra høyttaler til høyttaler, og vel så det. På papiret er de to forsterkerne ganske jevnsterke, men i praksis er de ikke det. Og forskjellen går "feil vei" hvis man sammenligner med prislappen. Den tekniske forklaringen er jeg ikke sikker på.
Her er et ganske typisk forløp av forvrengning med økende effekt. Nivået i prosent faller først, fordi den konstante bakgrunnsstøyen blir en stadig mindre prosent av effektuttaket, når et minimum et sted rundt 1/4 effekt, og stiger deretter ganske raskt. Nominell effekt er definert som den effekten som gir 1 % forvrengning i 8 ohm, og her skjer det ved 425 W.
Vis vedlegget 231938