Bluesound støtter vel ikke DSD(?) for de som bryr seg om det.Men er Auralic Mini bedre enn Bluesound Node 2?
Det er det vel ikke mange som vet noe om eller?
Hvor gode er appene for styring av Auralic kontra Bluesound?
|
Bluesound støtter vel ikke DSD(?) for de som bryr seg om det.Men er Auralic Mini bedre enn Bluesound Node 2?
Det er det vel ikke mange som vet noe om eller?
Må kjøre airplay eller songcast hvis man vil bruke spotify eller beats music med auralic. Tatt i betraktning at lyden fra spotify allerede er komprimert så ser jeg ikke noe problem med å kjøre det over airplay, forutsatt at man har en apple telefon eller nettbrett.Auralic har ikke Spotify så vidt jeg ser ??
Auralic Aries mini lyder likt sine storebrødre som koster en del mer - og som igjen konkurrerer med de aller beste i klassen - så ja - det er nok en sannsynlighet for at Aries Mini lyder både 2 og 4 hakk bedre enn øvrige produkter i dette prissegmentet. Spørsmålet er kanskje heller hvor god streamer folk flest egentlig trenger gitt resten av stereoanlegget - og hvor mye det slipper igjennom av justeringer og endringer i verdikjeden. Med elektrostater som avslører det aller meste kan jeg ikke annet enn å gi 5 av 5 stjerner til både Streameren og ikke minst DACen til Auralic (Vega).Ja.Det er vel femtenhundrekronersspørsmåletMen er Auralic Mini bedre enn Bluesound Node 2?
Det er det vel ikke mange som vet noe om eller?![]()
Venter på tester og sammenligninger.
Jeg tviler på store lydmessige forskjeller.
Hva kan du si om den innebygde DACen vs å kjøre via Vega?Auralic Aries mini lyder likt sine storebrødre som koster en del mer - og som igjen konkurrerer med de aller beste i klassen - så ja - det er nok en sannsynlighet for at Aries Mini lyder både 2 og 4 hakk bedre enn øvrige produkter i dette prissegmentet. Spørsmålet er kanskje heller hvor god streamer folk flest egentlig trenger gitt resten av stereoanlegget - og hvor mye det slipper igjennom av justeringer og endringer i verdikjeden. Med elektrostater som avslører det aller meste kan jeg ikke annet enn å gi 5 av 5 stjerner til både Streameren og ikke minst DACen til Auralic (Vega).
Jeg har ikke prøvd den innebygde DACen til Mini ettersom jeg har Vega - Men det er utrolig greit å kunne legge musikken over på SSD på Aries Mini som du sier. Selv om mini ikke har femto, er den iallefall god nok til at "exact" klokke på Vegaen fungerer uten at den "lagger" - og den er svært kresen på å få informasjon i tide for å ikke "hoppe" på de beste innstillingene for å si det slik.Auralic Aries mini lyder likt sine storebrødre som koster en del mer - og som igjen konkurrerer med de aller beste i klassen - så ja - det er nok en sannsynlighet for at Aries Mini lyder både 2 og 4 hakk bedre enn øvrige produkter i dette prissegmentet. Spørsmålet er kanskje heller hvor god streamer folk flest egentlig trenger gitt resten av stereoanlegget - og hvor mye det slipper igjennom av justeringer og endringer i verdikjeden. Med elektrostater som avslører det aller meste kan jeg ikke annet enn å gi 5 av 5 stjerner til både Streameren og ikke minst DACen til Auralic (Vega).
Hva kan du si om den innebygde DACen vs å kjøre via Vega?
Personlig fristet Aries (Femto) da jeg ikke trenger den innebygde DACen (tror jeg. Det som tippet i Minis favør ble muligheten for en innebygd SSD, noe som eliminerer alle nettverksproblem - 1TB solid state drive gjør vei i vellinga, og er noe jeg har tro på. Og så tenker jeg at en asynkron USB-overføring til egen DAC blir bra - men den skal selvsagt testes vs Aries Minis DAC (det er jo unektelig en god ide å kjøre både streamer og DAC på samme klokke, og ikke som separate komponenter med egne klokker). Blir spennende å høre.
Er det mulig å overføre musikk til ssd i Aries Mini over nettverk? Er det mulig å ha automatisk synk med en mappe på en PC, det være seg Linux eller Windows?Jeg har ikke prøvd den innebygde DACen til Mini ettersom jeg har Vega - Men det er utrolig greit å kunne legge musikken over på SSD på Aries Mini som du sier. Selv om mini ikke har femto, er den iallefall god nok til at "exact" klokke på Vegaen fungerer uten at den "lagger" - og den er svært kresen på å få informasjon i tide for å ikke "hoppe" på de beste innstillingene for å si det slik.Auralic Aries mini lyder likt sine storebrødre som koster en del mer - og som igjen konkurrerer med de aller beste i klassen - så ja - det er nok en sannsynlighet for at Aries Mini lyder både 2 og 4 hakk bedre enn øvrige produkter i dette prissegmentet. Spørsmålet er kanskje heller hvor god streamer folk flest egentlig trenger gitt resten av stereoanlegget - og hvor mye det slipper igjennom av justeringer og endringer i verdikjeden. Med elektrostater som avslører det aller meste kan jeg ikke annet enn å gi 5 av 5 stjerner til både Streameren og ikke minst DACen til Auralic (Vega).
Personlig fristet Aries (Femto) da jeg ikke trenger den innebygde DACen (tror jeg. Det som tippet i Minis favør ble muligheten for en innebygd SSD, noe som eliminerer alle nettverksproblem - 1TB solid state drive gjør vei i vellinga, og er noe jeg har tro på. Og så tenker jeg at en asynkron USB-overføring til egen DAC blir bra - men den skal selvsagt testes vs Aries Minis DAC (det er jo unektelig en god ide å kjøre både streamer og DAC på samme klokke, og ikke som separate komponenter med egne klokker). Blir spennende å høre.
Virkelig? Synes ikke jeg hører annet enn "Auralic Aries! Auralic Aries!" for tiden, jeg.Dette er enkelt: WAF, mye for pengene og god lyd: Auralic Aries Mini. Den fungerer veldig bra - har spilt en god del med den i helga. Dette er den nye generasjonen spillere. Den spiller nesten like bra som de mer dyre Aries-produktene - selv om de også er svært billige i forhold til lydkvalitet hvis du sammenlikner med konkurrentene. Det er bare å ta av seg hatten for AuralicJeg er selv svært overrasket over at ikke flere på hifisentralen har "oppdaget" dette merket - som betyr at mange umulig kan ha hørt på det ennå.
JA, det er mulig å overføre til SSD over nettverk - jeg tror det er den eneste muligheten faktisk. Jeg vet ikke om det er mulig å ha direkte sync til enhver tid mellom SSD minnet og en delt mappe på PCen sin - men ville ikke blitt overrasket om dette ble en funksjonalitet over tid. Jeg vet derimot at den kan spille direkte av fra en delt mappe på nettverket - uansett format (som krever en skikkelig ruter med båndbredde hvis vi snakker DSD osv.Er det mulig å overføre musikk til ssd i Aries Mini over nettverk? Er det mulig å ha automatisk synk med en mappe på en PC, det være seg Linux eller Windows?Jeg har ikke prøvd den innebygde DACen til Mini ettersom jeg har Vega - Men det er utrolig greit å kunne legge musikken over på SSD på Aries Mini som du sier. Selv om mini ikke har femto, er den iallefall god nok til at "exact" klokke på Vegaen fungerer uten at den "lagger" - og den er svært kresen på å få informasjon i tide for å ikke "hoppe" på de beste innstillingene for å si det slik.Auralic Aries mini lyder likt sine storebrødre som koster en del mer - og som igjen konkurrerer med de aller beste i klassen - så ja - det er nok en sannsynlighet for at Aries Mini lyder både 2 og 4 hakk bedre enn øvrige produkter i dette prissegmentet. Spørsmålet er kanskje heller hvor god streamer folk flest egentlig trenger gitt resten av stereoanlegget - og hvor mye det slipper igjennom av justeringer og endringer i verdikjeden. Med elektrostater som avslører det aller meste kan jeg ikke annet enn å gi 5 av 5 stjerner til både Streameren og ikke minst DACen til Auralic (Vega).
Hvis dette er mulig, så har ihvertfall jeg funnet min nye streamer.![]()
Dette må vel være det absolutte minstemålet for å kalle noe "streaming".Jeg vet derimot at den kan spille direkte av fra en delt mappe på nettverket
Har du testet noen andre streamere avspilt fra Tidal som låter bedre?Etter å ha sammenlignet Bluesound Node/Tidal HiFi med CD som transport inn på en NAD DAC er det i alle fall ingen tvil om at det aldri blir en Bluesound i min stue. Det kan sikkert skyldes mange andre ting enn bare Bluesound, men dog...
Veldig viktig å passe på at begge deler er fra samme mastring ved slike tester.Etter å ha sammenlignet Bluesound Node/Tidal HiFi med CD som transport inn på en NAD DAC er det i alle fall ingen tvil om at det aldri blir en Bluesound i min stue. Det kan sikkert skyldes mange andre ting enn bare Bluesound, men dog...
Heisann!Endelig fikk de det på plass, kanskje jeg må ha meg en streambox RS. Sammenlignet den direkte mot en Naim NDX for en stund siden på lokal streaming og NDX var merkbart dårligere,som å ha en tykk gardin foran høytalerne.
http://www.box-designs.com/inhalt/en/download/PJ-BD-TIDAL-on-StreamBox-Pi-221015-EN.pdf
Disse produktene fra Pro-Ject ser interessante ut, støtter både Spotify Connect og Tidal nå.
Henley Designs
Box Design by Pro-Ject Audio Systems
Det er jeg klar over. I tilfellet med testen hørtes det i mine ører ut som jitter - nesten som små sprak i lyden. Delen med litt "flatere" lyd kan ha med mastring å gjøre.Veldig viktig å passe på at begge deler er fra samme mastring ved slike tester.Etter å ha sammenlignet Bluesound Node/Tidal HiFi med CD som transport inn på en NAD DAC er det i alle fall ingen tvil om at det aldri blir en Bluesound i min stue. Det kan sikkert skyldes mange andre ting enn bare Bluesound, men dog...
Veldig mange utgivelser har flust av forskjellige mastringer, som låter alt fra ræva elendig, til fantastisk herlig.
Har en Oppo 103, og har streamet Tidal via den (hdmi til dac). Etter noe testing er den funnet bedre enn Tidal app på iPhone med AirPort Express via toslink til dac. Men ingen direkte sammenligning med Bluesound. Synest dog CD på Oppo (med ekstern dac)er bedre enn Tidal HiFi på både Oppo og AirPort Express - men jeg synest forskjellen var mye større mellom bluesound og cd enn mellom Oppo og cd (dog i et annet oppsett).Har du testet noen andre streamere avspilt fra Tidal som låter bedre?Etter å ha sammenlignet Bluesound Node/Tidal HiFi med CD som transport inn på en NAD DAC er det i alle fall ingen tvil om at det aldri blir en Bluesound i min stue. Det kan sikkert skyldes mange andre ting enn bare Bluesound, men dog...
Så samme DAC i begge tilfeller? Jeg bruker min BlueSound for det meste til radio og egne rippede CD-er, og har kuttet ut Tidal, og til det bruket fungerer den aldeles utmerket i alle fall. Klarte ikke å høre forskjell på Oppo 103D (som jo ikke er noen dedikert CD-spiller heller da) og BlueSound i hvertfall ... Anlegget mitt er sånn akkurat passe-fi ...Etter å ha sammenlignet Bluesound Node/Tidal HiFi med CD som transport inn på en NAD DAC er det i alle fall ingen tvil om at det aldri blir en Bluesound i min stue. Det kan sikkert skyldes mange andre ting enn bare Bluesound, men dog...
Ustyrtelig morsomt når man trekker frem et album med skikkelig dårlig lyd når man først skal radbrekke et produkt. Albumet har Max på 11 og min på 6 og et snitt på 8 i DR.Det er jeg klar over. I tilfellet med testen hørtes det i mine ører ut som jitter - nesten som små sprak i lyden. Delen med litt "flatere" lyd kan ha med mastring å gjøre.Veldig viktig å passe på at begge deler er fra samme mastring ved slike tester.Etter å ha sammenlignet Bluesound Node/Tidal HiFi med CD som transport inn på en NAD DAC er det i alle fall ingen tvil om at det aldri blir en Bluesound i min stue. Det kan sikkert skyldes mange andre ting enn bare Bluesound, men dog...
Veldig mange utgivelser har flust av forskjellige mastringer, som låter alt fra ræva elendig, til fantastisk herlig.
Hørte bl.a. på orginalutgivelsen av Ray of Light med Madonna. Aner ikke hvilken mastring Tidal HiFi har...
Skulle vært en panteordning for oss som kjøpte BlueSound Node for 7-8 måneder siden ... Node2 har også en mye bedre form, på flere måter etter min mening ...Jeg har nå i noen uker testet Bluesound node og Node2. Node2 er bedre enn den gammle, dac,en i disse er ikke å annbefale. Testet kun som digital kilde. Node2 spiller med større lydbilde, dypere klarere, mer dynamikk, stillere/svartere mellom instrumentene. Kun testet med optisk og coaxs kabel, node 2 var også best med optisk. Jeg ente opp med coaxs som best resultat og node 2. Har ikke testet disse mot Auralic Aries / mini , kan ikke uttale meg der. Men vil gjøre det ved en senere anledning
Vis vedlegget 347581 Vis vedlegget 347582
Mastring har ingenting med jitter å gjøre - noe nettverk og streamer har mye med. Om det var noden eller nettet som var dårlig vet jeg ikke, men bra var det ikke. Det ble kun sammenlignet direkte mellom tre plater da jeg var der, da jeg egentlig skulle finne høyttalere (da ble det madonna, massive attack og kari bremnes - sikkert helt grusomme mastringer alle sammen).Ustyrtelig morsomt når man trekker frem et album med skikkelig dårlig lyd når man først skal radbrekke et produkt. Albumet har Max på 11 og min på 6 og et snitt på 8 i DR.Det er jeg klar over. I tilfellet med testen hørtes det i mine ører ut som jitter - nesten som små sprak i lyden. Delen med litt "flatere" lyd kan ha med mastring å gjøre.Veldig viktig å passe på at begge deler er fra samme mastring ved slike tester.Etter å ha sammenlignet Bluesound Node/Tidal HiFi med CD som transport inn på en NAD DAC er det i alle fall ingen tvil om at det aldri blir en Bluesound i min stue. Det kan sikkert skyldes mange andre ting enn bare Bluesound, men dog...
Hørte bl.a. på orginalutgivelsen av Ray of Light med Madonna. Aner ikke hvilken mastring Tidal HiFi har...
BlueSound er en "nobrainer" når det gjelder digital transport. Bruk heller penger på en bedre DAC så får du mere igjen for pengene.
Ikke sant? Det der med kabelen på baksiden er nesten det verste, men den ellers rare formen er også svært lite plasseringsvennlig, synes nå jeg ...Ja...Skulle hvert pant. Er ikke så gammel de to andre nodene jeg har. Den nye har et mye bedre utsene og ti ganger lettere å komme til på bakside, du slipper å grave inni det trange hullet slik som på den gammle.Det er jo nesten umulig å få ut lan kabelen når du først har fått den på plass...
![]()
Helt enig i detJeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.
Det som var mitt poeng var nettopp at pengene bør legges i en DAC som er bortimot jitterimun. Lynx Hilo synkroniserer mot ekstern kilde og på den måten reduserer jitter til et ikke hørbart nivå. Jeg valgte billig digital transport mot mere påkostet DAC fordi den øker kvaliteten på flere eksterne kilder.Helt enig i detJeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.Så lenge man bruker en ekstern dac vil vel de lydmessige forskjellene mellom ulike streamere dreie seg om mengden jitter fra digitalutgangen (og fra ulike cd-drivverk veit jeg at forskjellene kan være ganske store der). I tillegg er jo funksjonalitet, tilkoblingsmuligheter og utseende viktige faktorer.
Takk for svar! Men den burde vel ikke koste mer enn 6-7000kr her til lands. Altså denne Box Design by Pro-Ject Audio Systems
Vet du hvem som selger Pro-Ject burkene?
Du kunne jo koblet til en kabel ...Fikk installert SSD inn i Auralic Aries Mini og flyttet over en del DSD og highres og koblet til Vegaen direkte. Fikk nytt liv i musikken i stuen for å si det slik![]()
Når du installerer SSD så popper den opp på nettverket - bare å flytte over trådløst (Tar dog litt tid å flytte over flere GB med musikk ... ).
Det høres veeeeldig bra ut. Jeg skal hente både Aries Mini og SSD på posten imorgen.Fikk installert SSD inn i Auralic Aries Mini og flyttet over en del DSD og highres og koblet til Vegaen direkte. Fikk nytt liv i musikken i stuen for å si det slik![]()
Når du installerer SSD så popper den opp på nettverket - bare å flytte over trådløst (Tar dog litt tid å flytte over flere GB med musikk ... ).
Jepps. Men 850 har feks en dvalemodus som ikke 850PRO har - og som jeg tror er en typisk "grønn" strømsparemodus. Jeg tror ikke dette skal ha noe å si, men jeg har vært borti fryktelig dårlige implementasjoner av sånne sparemodi.Hvilke forskjeller tenker du på vedrørende SSD ?
Det er 5 års garanti på 850 EVO og 10 års garanti på 850 PRO. Pro tåler dobbelt så mange skriveopperasjoner før den er utslitt men tror det holder lenge med 75TB skriving til disk som EVO tåler, i en musikkmaskin.
Det kan Squeezebox, Sonos, Bluesound m.fl. også.Jeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.
Dette er også mitt poeng, men vi har kommet til litt ulike konklusjonerDet som var mitt poeng var nettopp at pengene bør legges i en DAC som er bortimot jitterimun. Lynx Hilo synkroniserer mot ekstern kilde og på den måten reduserer jitter til et ikke hørbart nivå. Jeg valgte billig digital transport mot mere påkostet DAC fordi den øker kvaliteten på flere eksterne kilder.Helt enig i detJeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.Så lenge man bruker en ekstern dac vil vel de lydmessige forskjellene mellom ulike streamere dreie seg om mengden jitter fra digitalutgangen (og fra ulike cd-drivverk veit jeg at forskjellene kan være ganske store der). I tillegg er jo funksjonalitet, tilkoblingsmuligheter og utseende viktige faktorer.
Det samme kan du vel da også si om streamere for 100,000 NOK? Hvis man skal følge denne logikken? Gulost er ikke gulostDet kan Squeezebox, Sonos, Bluesound m.fl. også.Jeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.Auralic Aries er (også) bare en mini-PC som kjører Linux med mpd, med et egenutviklet grensesnitt-skall rundt. Stilig boks med masse funksjonalitet, for all del, men jeg tillater meg å tvile på at den fra digitalutgangene lyder annerledes enn de ovennevnte ved avspilling av identiske filer.