En god streamer som utnytter Tidal Hifi

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Derfor tror jeg kvaliteten på streamer kan ha en god del mer å si enn mange tror - men det er som det blir påpekt veeeldig avhengig av implementasjonen på DACen. Og - uten å kjenne klokkehånteringen godt nok - jeg TROR streameren sin kvalitet har mye mer å si enn mange tror (og det er egentlig litt ulogisk).
Og med "kvaliteten på streamer" mener du da mengden jitter fra digitalutgangene; altså at en kvalitetsstreamer har svært lite jitter?
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Fikk installert SSD inn i Auralic Aries Mini og flyttet over en del DSD og highres og koblet til Vegaen direkte. Fikk nytt liv i musikken i stuen for å si det slik :D

Når du installerer SSD så popper den opp på nettverket - bare å flytte over trådløst (Tar dog litt tid å flytte over flere GB med musikk ... ).
Det høres veeeeldig bra ut. Jeg skal hente både Aries Mini og SSD på posten imorgen.

Hvilken SSD valgte du? Står at det ikke skal være noen forskjell, men det er det alltid... Selv har jeg valgt en Samsung 850 EVO 1TB.
Jeg valgte det samme selv :) Tror det holder i massevis !
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Jeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.
Det kan Squeezebox, Sonos, Bluesound m.fl. også. ;) Auralic Aries er (også) bare en mini-PC som kjører Linux med mpd, med et egenutviklet grensesnitt-skall rundt. Stilig boks med masse funksjonalitet, for all del, men jeg tillater meg å tvile på at den fra digitalutgangene lyder annerledes enn de ovennevnte ved avspilling av identiske filer.
Det samme kan du vel da også si om streamere for 100,000 NOK? Hvis man skal følge denne logikken? Gulost er ikke gulost :)
Hvis penger er en knapp faktor så vil det å bruke 100.000 på digital transport være en dårlig investering. Skal man først bruke 100.000 så bruk heller 10.000 på digital transport og 90.000 mere på pre, effekt eller HT. De små nyansene på digital transport forsvinner fort i for eksempel HT til 90.000. For de aller fleste så gjelder det å bruke pengene der det betyr mest.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.
Det er da ikke noe i veien for å bruke andre streamere enn Auralic i anlegg til 200 tusen +.

Hvis du tror det, er det en villfarelse.
Tidligere denne måneden hørte jeg den nye BS Node2 i et anlegg som koster over det dobbelte av nevnte sum.
(Se bakover i tråden min)

Det var absolutt ikke Bluesound som var begrensningen, og jeg er sikker på at det hadde vært bra med Auralic også.
Det er DACen som er avgjørende her.

Det det snakkes lite om er forskjellen og begrensningene som ligger i ulike innspillinger.
Her er det mye større lydforskjeller enn på de streamerne som har vært nevnt her.
 
Sist redigert:

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Derfor tror jeg kvaliteten på streamer kan ha en god del mer å si enn mange tror - men det er som det blir påpekt veeeldig avhengig av implementasjonen på DACen. Og - uten å kjenne klokkehånteringen godt nok - jeg TROR streameren sin kvalitet har mye mer å si enn mange tror (og det er egentlig litt ulogisk).
Og med "kvaliteten på streamer" mener du da mengden jitter fra digitalutgangene; altså at en kvalitetsstreamer har svært lite jitter?
Ja for lydkvaliteten tror jeg dette har mye å si. Men husk at f.eks. et tregt nettverk (eller trådløs router eller dårlig implementert streaming) kan gi mye mer alvorlig hørbar jitter enn noen internklokke. (La oss holde brukeropplevelsen av produktet utenfor diskusjonen nå).

Geir har helt rett når han sier at en ikke skal legge for mye penger i streamer i forhold til andre komponenter - det er ikke der en får mest for pengene (men heller ikke minst lol). Selv syntes jeg Aries (femto) er for dyr i forhold til resten av anlegget (og aries mini) og jeg vet ikke om DACen vil kunne utnytte nøyaktigheten til streamerens klokke (svakeste ledd osb). Fornuftig pris ift ytelse, DSD streaming og intern harddisk ble det avgjørende for meg.

(Og er det ingen forskjell mellom streaming fra Oppo og fra Aries Mini ligger Ariesen på brukten om noen uker)
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Jeg tenker også at det er dac som har mest å si for lyden i forhold til streamer. La oss si at man har en dac til 15k +- som man liker lyden til. Hvis man vil ha den samme lyden fra streameren må man velge coaksial eller optisk ut fra streamer og inn i nevnte dac.

Hvis man derimot kjøper en streamer med en bedre dac man heller foretrekker lyden til, bedre fordi man synes lyden er bedre, må man kjøre analog ut fra streamer og inn i forsterker/preamp/dacs analog inn.

Usb til usb blir bare transport fordi det er digital til digital. Hvis jeg tar feil, bare føl deg fri til å si i fra.

SSD er bra for raskere respons.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.
Det kan Squeezebox, Sonos, Bluesound m.fl. også. ;) Auralic Aries er (også) bare en mini-PC som kjører Linux med mpd, med et egenutviklet grensesnitt-skall rundt. Stilig boks med masse funksjonalitet, for all del, men jeg tillater meg å tvile på at den fra digitalutgangene lyder annerledes enn de ovennevnte ved avspilling av identiske filer.
Det samme kan du vel da også si om streamere for 100,000 NOK? Hvis man skal følge denne logikken? Gulost er ikke gulost :)
ja. Jo, i tilfellet jeg skisserte, så. :)
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Usb til usb blir bare transport fordi det er digital til digital.
Det er akkurat dette utsagnet jeg stiller spørsmål ved (som jeg inntil nylig var helt enig i).

En asynkron USB overfører digital til digital, men den inneholder både data/musikk og tid/klokke. Det siste er ikke like enkelt.

Når du skriver en fil fra en PC til en ekstern USB disk, spiller tid ingen rolle - kun korrekt overføring av dataene er nødvendig for en eksakt og optimal kopi. Ved overføring av musikk over en asynkron USB mellom streamer og DAC, spiller både tid/klokke og data/musikk en rolle. (DISCLAIMER: Det er i alle fall slik jeg har forstått det)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er implementasjonen som er viktigst, altså helheten med kontrollpunkt, server og renderer og ditto sømløs, trøbbelfri bruk.
Og selvsagt formatstøtte som er ikke-begrensende uten å måtte gjøre transcoding on the fly.
Man kan også lese ut fra kundesegmentet man fronter hvor prioriteringene ligger.

Dette med å utvikle en streamer, for så å slenge på en standard app blir bare sååååå håpløst utdatert i mine øyne, men så kommer jeg fra Lumin app, Linn Kazoo og Auralic LDS.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Dernest har jeg prøvd å finne ut hvordan klokke håndteres på ulike interface, det være seg toslink, hdmi, coax og usb. Dette er heller ingen rett frem jobb. Er det noen som føler seg kallet, eller kan vise til relevante spesifikasjoner, tar jeg veldig gjerne i mot faktakunnskap om dette.

Mange heller mot en asynkron USB mellom DAC og streamer som en god løsning for å minske jitter. Etter det jeg kan forstå vil en slik implementasjon være avhengig av implementasjonen på begge sider for å bli optimal. Således vil stabiliteten til klokkene, og i ytterste konsekvens - oppløsningen til hver klokke - kunne spille inn på resultatet. To like klokkechipper, med samme temperatur og faktiske egenskaper vil være ideelt (her kommer også teorien om oppsampling inn). Uansett - har en asynkron USB som overføring vil stabiliteten til begge klokkene påvirke mengden jitter, sammen med kvaliteten på implementeringen av interfacen.
Jeg har desverre ikke rukket å se særlig nøye på dette, og det er litt flaut at jeg ikke har gjort det. Det eneste jeg vet er at korrekt sanntids håndtering av klokker er veldig vanskelig - og dersom feil håndtering virkelig kan gi hørbar jitter er det mye rom for feil. (Jeg har jobbet litt med dette, men da forholder jeg meg til stort sett til nano, ikke pico - bortsett fra for stigetider). Femtoklokke er forøvrig mer en markedsføringsgimmic enn noe annet (?)


Derfor tror jeg kvaliteten på streamer kan ha en god del mer å si enn mange tror - men det er som det blir påpekt veeeldig avhengig av implementasjonen på DACen. Og - uten å kjenne klokkehånteringen godt nok - jeg TROR streameren sin kvalitet har mye mer å si enn mange tror (og det er egentlig litt ulogisk).
Korta ned quoten for å ikke stjele hele sida :)

S/PDIF og Toslink så går begge kanaler og klokkinfo sammenblandet over en kabel. AES/EBU fungerer som S/PDIF, men med høyere spenning og balansert signal (invertert og vanlig).

Vanlig HDMI har klokka på egne ledere og mikser (multiplexer) inn lyden sammen med video signalet. HDMI krever jord, hvis jeg ikke tar helt feil.

Asynchron USB så er det DACen som sier til transporten at den skal sende mer data. Den har 2 datapar, +5v og jord som ledere i kabelen.

Det som er å foretrekke er at word clock går fra DAC til transport, slik at transporten bruker DACen sin klokke for sending av datasignalet. Dessverre begrenset med DACer og transporter som har denne muligheten. Jeg har mulighet for å slave transporter til DACen over enten Pro I2S (proprietær løsning) eller med word clock out modul og det optimale ville nok vært transport med Pro I2S i mitt oppsett. Dessverre så er transportene med Pro I2S veldig dyre så har valgt å bruke en USB modul som har et eget buffer som slaves til klokka da dette er en nedskalert utgave av Pro I2S transportene og gir mye bedre lyd hos meg enn jeg klarer å få til med S/PDIF eller Toslink.

Femtoklokke er et markedsføringsbegrep, da det er forskjell på femtoklokker, men samtidig så er det snakk om veldig presise klokker. Det ser man fort på jittermålinger hos f. eks. Stereophile. Det at det er en femtoklokke gir et hint om hvor presis klokka er, men det er ikke mulig å direkte sammenlikne tall mellom to produsenter pga. det er fort forskjeller på hvordan de er målt osv. Tall for klokker fra samme produsent kan derimot sammenliknes så lenge produsenten måler begge klokkene likt.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Det som er å foretrekke er at word clock går fra DAC til transport, slik at transporten bruker DACen sin klokke for sending av datasignalet. Dessverre begrenset med DACer og transporter som har denne muligheten. Jeg har mulighet for å slave transporter til DACen over enten Pro I2S (proprietær løsning) eller med word clock out modul og det optimale ville nok vært transport med Pro I2S i mitt oppsett. Dessverre så er transportene med Pro I2S veldig dyre så har valgt å bruke en USB modul som har et eget buffer som slaves til klokka da dette er en nedskalert utgave av Pro I2S transportene og gir mye bedre lyd hos meg enn jeg klarer å få til med S/PDIF eller Toslink.
Hjertelig takk!

Dette betyr altså at transporter dikterer klokke for toslink og hdmi? (I alle fall etter boka).

Er det noe i veien for å bryte standarden og la DACen re-klokke ift egen internklokke? (og i så fall, hvorfor gjør ikke alle det?)

Kan du nevne noen Transporter som har muligheten for en slaved klokke fra DAC? Og noen DACer som kan levere klokke. Hadde vært fint som referanse.... Og hvilken USB modul har du i hvilken boks?

Ble litt nysgjerrig på Pro I2S. Er denne representativ?
http://www.msbtech.com/products/pro.php?Page=platinumHome

Og - noen formening om denne karen?
http://www.xmos.com/applications/audio/usb
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg synes vi diskuterer litt pærer og epler om hverandre her - og det er mulig at Auralic forvirrer mange med prisingen sin. Poenget er at de lager produkter som gjør en forskjell på ganske så kostbare anlegg. Auralic Mini kan godt brukes som streamer på anlegg til opptil 200k og over - for å sette det litt i perspektiv.
Det kan Squeezebox, Sonos, Bluesound m.fl. også. ;) Auralic Aries er (også) bare en mini-PC som kjører Linux med mpd, med et egenutviklet grensesnitt-skall rundt. Stilig boks med masse funksjonalitet, for all del, men jeg tillater meg å tvile på at den fra digitalutgangene lyder annerledes enn de ovennevnte ved avspilling av identiske filer.
Det samme kan du vel da også si om streamere for 100,000 NOK? Hvis man skal følge denne logikken? Gulost er ikke gulost :)
ja. Jo, i tilfellet jeg skisserte, så. :)
Jeg synes det er forskjeller på dem, men vi kan vel enes om å være uenig akkurat her..
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Fornøyd med lyden fra M12 med BluOS MDC til et par tusenlapper kombinert med Tidal. Har man penger til en slik løsning er det velfungerende.
CD-lyd har jeg dog ikke hørt på over 10 år da det ikke har vært praktisk nok for å dekke mine behov så her kan jeg ikke uttale meg.

Har eksperimentert litt over tid, og jeg opplever en merkbar forskjell på lyden fra Apple TV 3 med Apple Music kontra BluOS modulen med Tidal selv uten hifi. Kjørte Apple Music fra Apple TV en mnd før jeg satte på tilsvarende spor med BluOS/Tidal uten hifi. Oi var det første jeg tenkte.
Før jeg prøvde igjennom Apple TV byttet jeg mye frem og tilbake mellom de to, da opplevde jeg ikke forskjellene som så store i det hele tatt. Elefanten i rommet er at jeg ikke har hørt de samme sporene hele tiden, og det kan være en stor feilkilde i denne sammenheng. Tenkte prøve en mnd med tidal uten hifi konstant nå før jeg går opp til hifi. Apple Music blir det uansett ikke noe mer prøving av før de lanserer et høyoppløst alternativ.

Dette med lyd blir fort veldig subjektivt, men det er uansett min erfaring så langt.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Hvilke forskjeller tenker du på vedrørende SSD ?
Det er 5 års garanti på 850 EVO og 10 års garanti på 850 PRO. Pro tåler dobbelt så mange skriveopperasjoner før den er utslitt men tror det holder lenge med 75TB skriving til disk som EVO tåler, i en musikkmaskin.
Jepps. Men 850 har feks en dvalemodus som ikke 850PRO har - og som jeg tror er en typisk "grønn" strømsparemodus. Jeg tror ikke dette skal ha noe å si, men jeg har vært borti fryktelig dårlige implementasjoner av sånne sparemodi.

Da jeg kjøpte disker til NASen min, valgte jeg billige store disker - Western Digital Caviar Green. De hadde en strømsparemodus som fullstendig ødelagte all ytelse, og som det tok laaaang tid før Synology fikk laget drivere som fikset dette ved innsetting i NASen. Diskene var fullstendig uegnet for NAS, da spesielt en RAID konfig.

Har gjort bedre forarbeide ved valget av SSD denne gangen, men landet likevel på den billigste SSD pr GB...
Litt på siden av tema, men dog; Synology (og sikkert andre leverandører) anbefaler vel å bruke spesielle NAS-disker, om jeg ikke husker feil? Mener jeg så det forrige gang jeg la inn nye ...
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hvilke forskjeller tenker du på vedrørende SSD ?
Det er 5 års garanti på 850 EVO og 10 års garanti på 850 PRO. Pro tåler dobbelt så mange skriveopperasjoner før den er utslitt men tror det holder lenge med 75TB skriving til disk som EVO tåler, i en musikkmaskin.
Jepps. Men 850 har feks en dvalemodus som ikke 850PRO har - og som jeg tror er en typisk "grønn" strømsparemodus. Jeg tror ikke dette skal ha noe å si, men jeg har vært borti fryktelig dårlige implementasjoner av sånne sparemodi.

Da jeg kjøpte disker til NASen min, valgte jeg billige store disker - Western Digital Caviar Green. De hadde en strømsparemodus som fullstendig ødelagte all ytelse, og som det tok laaaang tid før Synology fikk laget drivere som fikset dette ved innsetting i NASen. Diskene var fullstendig uegnet for NAS, da spesielt en RAID konfig.

Har gjort bedre forarbeide ved valget av SSD denne gangen, men landet likevel på den billigste SSD pr GB...
Litt på siden av tema, men dog; Synology (og sikkert andre leverandører) anbefaler vel å bruke spesielle NAS-disker, om jeg ikke husker feil? Mener jeg så det forrige gang jeg la inn nye ...
Det beste av det beste er SSD, men det er ikke akkurat kostnadseffektivt - men det gir minst støy og er mest driftssikkert av dem alle. NAS er nok det beste alternativet hvis man skal kjøre disk, men da er du avhengig av en skikkelig god trådløs-ruter hvis du skal spille av DSD. Auralic Mini sin mulighet til å legge inn SSD i selve boksen - av den kvaliteten som måtte passe deg og lommeboken din - er den skikkelig genial greie. Det er også mulig å legge inn en vanlig HD, men dette er ikke anbefalt lydmessig.

Ikke for å komme med selvfølgeligheter - men alle disse tiltakene fungerer kun hvis man har komponenter som klarer å avsløre endringene. Det er mange meninger om elektrostater, men det er nesten skummelt hvor mye de avslører bak i verdikjeden med små justeringer. En del andre komponenter er mine følsomme på dette - og andre tiltak kan være like bra.
 
Sist redigert av en moderator:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ikke for å komme med selvfølgeligheter - men alle disse tiltakene fungerer kun hvis man har komponenter som klarer å avsløre endringene. Det er mange meninger om elektrostater, men det er nesten skummelt hvor mye de avslører bak i verdikjeden med små justeringer. En del andre komponenter er mine følsomme på dette - og andre tiltak kan være like bra.

Det hadde vært svært interessant å se f.eks. en ABX-test mellom kanskje Bluesound Node 2 og Auralic Aries (eller en annen svinedyr streamer). Gjerne på det mest avslørende utstyret man kan finne. Personlig tror jeg forskjellen vil utebli, men det hadde vært veldig interessant å finne det ut.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Ikke for å komme med selvfølgeligheter - men alle disse tiltakene fungerer kun hvis man har komponenter som klarer å avsløre endringene. Det er mange meninger om elektrostater, men det er nesten skummelt hvor mye de avslører bak i verdikjeden med små justeringer. En del andre komponenter er mine følsomme på dette - og andre tiltak kan være like bra.
Det hadde vært svært interessant å se f.eks. en ABX-test mellom kanskje Bluesound Node 2 og Auralic Aries (eller en annen svinedyr streamer). Gjerne på det mest avslørende utstyret man kan finne. Personlig tror jeg forskjellen vil utebli, men det hadde vært veldig interessant å finne det ut.
Vi har vel samme dilemma som ved en del kabler. Noen kan hevde at dette er ren placebo mens andre sverger til at det er forskjeller. Kanskje vi kan spørre Asbjørn - har har til nå klart å forutse ganske godt hvilke typer endringer som faktisk er hørebare hos meg ved å regne på dette. For å ta det enda videre - hva med hørbare forskjeller på USB-kabel mellom streamer og DAC? :D Her er det mye krangling på nettet ser jeg. Jeg bruker p.t. en god printer-USB-kabel til 250 NOK - og vurderer å kjøpe en "bedre" - men her er vi kanskje for lengst inn i galskapens verden?
 
X

X186841

Gjest
Er ikke noe forskjell på lyden om du bruker sånn eller slik HD. De nyere 2,5" snurrediskene er så stille att du har ikke sjanse til å høre de annet enn ved å legge øret oppå boksen når de leser fra disken.

"Det er også mulig å legge inn en vanlig HD, men dette er ikke anbefalt lydmessig. "
 
U

Utgatt24668

Gjest
Er ikke noe forskjell på lyden om du bruker sånn eller slik HD. De nyere 2,5" snurrediskene er så stille att du har ikke sjanse til å høre de annet enn ved å legge øret oppå boksen når de leser fra disken.

"Det er også mulig å legge inn en vanlig HD, men dette er ikke anbefalt lydmessig. "
Det er ikke anbefalt av Auralic å bruke HD - men SSD. Det er ikke nødvendigvis kun lyden fra disken som kan være en utfordring, men andre forstyrrelser. Uansett lever SSD lengre - som er et argument i seg selv.
 

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Innlegg
50
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
NAD sin M50 får bare noen skarve poeng mindre enn LInn sin DSM streamer, og til 1/4 av prisen. Og NAD kan du finne brukt på Hifisentralen til godt under 10.000
Den har Tidal innebygget via Bluesound softwaren. Styre enkelt fra apper
Har denne selv, og langt bedre enn Logitech og mange andre streaming enheter, og har skikkelig strømforsyning og kabinett.
 
U

Utgatt24668

Gjest
NAD sin M50 får bare noen skarve poeng mindre enn LInn sin DSM streamer, og til 1/4 av prisen. Og NAD kan du finne brukt på Hifisentralen til godt under 10.000
Den har Tidal innebygget via Bluesound softwaren. Styre enkelt fra apper
Har denne selv, og langt bedre enn Logitech og mange andre streaming enheter, og har skikkelig strømforsyning og kabinett.
Det kan også være flere tusen kroner i forskjell mellom vin som er scoret til 89 poeng vs. 92 poeng - ofte av en årsak :) Det koster penger å pushe mot toppen :) Ellers enig i at M50 lyder bra - mye bra for pengene der!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det som er utfordringen med magnetisk/mekaniske disker i en NAS er 'konstant' lesing til buffer under strømming, noe som ikke er tilfellet der hvor man laster opp/ned data til en NAS i ny og ne. Feks. er WD Red laget med nettopp dette for øyet.
Det som har vært problemet med SSD i de foregående generasjoner har vært antall skriveoperasjoner (spesielt for MLC), men nyere generasjoner har innebygget mekanismer som hindrer skriving til de samme cellene hele tiden. Man må ikke se seg blind på aksess og overføringshastigheter, spesielt i RAID sammenheng (mer enn en disk) for her spiller også RAID Controller inn og om GB nettverk er i bruk.
Den største forcen til SSD er pålitelighet og støyfri operasjon.
Jeg bruker kun SSD.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Det som er å foretrekke er at word clock går fra DAC til transport, slik at transporten bruker DACen sin klokke for sending av datasignalet. Dessverre begrenset med DACer og transporter som har denne muligheten. Jeg har mulighet for å slave transporter til DACen over enten Pro I2S (proprietær løsning) eller med word clock out modul og det optimale ville nok vært transport med Pro I2S i mitt oppsett. Dessverre så er transportene med Pro I2S veldig dyre så har valgt å bruke en USB modul som har et eget buffer som slaves til klokka da dette er en nedskalert utgave av Pro I2S transportene og gir mye bedre lyd hos meg enn jeg klarer å få til med S/PDIF eller Toslink.
Hjertelig takk!

Dette betyr altså at transporter dikterer klokke for toslink og hdmi? (I alle fall etter boka).

Er det noe i veien for å bryte standarden og la DACen re-klokke ift egen internklokke? (og i så fall, hvorfor gjør ikke alle det?)

Kan du nevne noen Transporter som har muligheten for en slaved klokke fra DAC? Og noen DACer som kan levere klokke. Hadde vært fint som referanse.... Og hvilken USB modul har du i hvilken boks?

Ble litt nysgjerrig på Pro I2S. Er denne representativ?
Pro I2S Interface

Og - noen formening om denne karen?
USB Audio 2.0 | XMOS | USB audio, ethernet AVB
Reclocking brukes en del i dyrere DACer, mens i rimeligere DACer så brukes det som oftest samplerate converter. Tror det bunner ut i kostpris for produsenten og at mye av de rimeligere DACene bruker hyllevarer som de setter på et printkort og bygger strømforsyning og utgangstrinn rundt. Det kan også være at en del av de som lager DACer ikke har nok inhouse kunnskap til å endre hvordan man fôrer DAC chippene med data og dermed er bundet til å bruke ferdigprodusert digital del.

Veldig begrenset med streamere som har mulighet for å bruke DACen sin klokke, uten at det blir proprietære løsninger eller veldig dyrt. Vet aurender har en streamer med BNC og det er noen CD-drivverk som har muligheten til det, men utover det så må man bare søke. Med proprietær løsning så nevnte Distinctive Wavedream Net, man har UMT V fra MSB og finnes flere andre. Ulempen med proprietær løsning er at man da binder seg til en produsent for både transport og DAC, samt at de transportene er veldig dyre. For min del så blir de transportene så dyre at ignorance is bliss :)

Kjører selv med en MSB Analog DAC med premium Quad USB2 modul, S/PDIF+Toslink modul og volumkontroll. Den har buffer internt (0.5 sec på 16/44.1) og reclocking på S/PDIF, noe som hjelper mye, men den fungerer bedre med USB som slaver dataoverføringen fra buffer i modulen til klokka. Har bare den kjipe strømforsyningen enn så lenge, men skal ha inn en av de større strømforsyningene etterhvert.

Linken for Pro I2S viser intern modul som brukes i de større signature og diamond DACene og kan kun brukes med transportene i V (5) serien eller UMT Plus og bedre fra IV serien. Analog DACen bruker en innstiksmodul på baksiden istedenfor internt kort.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kjøpte meg en Bluesound Node2 i dag. Koblet opp med nettverkskabel til router, coaxialkabel til min dac, lastet ned Bluesound appen på min IPad. Og vi var i gang. Perfekt. Tidal integreres flott inn i appen til Bluesound og fungerer perfekt. Anbefales. Forøvrig takk til alle som kom med gode råd i denne tråden.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2m
U

Utgatt24668

Gjest
Kjøpte meg en Bluesound Node2 i dag. Koblet opp med nettverkskabel til router, coaxialkabel til min dac, lastet ned Bluesound appen på min IPad. Og vi var i gang. Perfekt. Tidal integreres flott inn i appen til Bluesound og fungerer perfekt. Anbefales. Forøvrig takk til alle som kom med gode råd i denne tråden.
Hei, vurderte du Auralic Aries Mini? Hørte du på den?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Vurderte Aries mini også, men det som gjorde utslaget var at jeg hadde egen dac. Jeg hørte ikke på noen av disse, jeg baserte meg på anbefalinger i denne og andre tråder her på Hifisentralen + informasjon på nettet. Og i tillegg liker jeg å støtte det lokale næringslivet. Hifiklubben er jo like borti gata her.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Udslaget gjorde du havde egen dac? Forstår ikke. Har selv haft node2 og har nu mini. Efter min mening er mini et klasseprodukt og node2 overlegen:)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Udslaget gjorde du havde egen dac? Forstår ikke. Har selv haft node2 og har nu mini. Efter min mening er mini et klasseprodukt og node2 overlegen:)
Har stor tro på at det er Dac'en som er viktigst. Og brukergrensesnittet i Bluesound appen er veldig bra. Og som jeg skriver; Har jeg muligheten så handler jeg lokalt.
 
Topp Bunn