Forsterkere En interessant lydopplevelse! Preamp eller ikke?

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.473
Torget vurderinger
1
Haha, og basert på hvor mange slike integrerte forsterkere det finnes i dag så antar jeg at det konseptet ikke slo helt an 😄 Antallet folk som har flere analoge kilder og har god volumkontroll på samtlige innebygget er nok rimelig minimalt, så det er jo ikke akkurat et produkt for massene.
Om du vil vite årsaken må du nok -ringe noen- produsenter som har dette som profesjon.
Frem/opp til 0 db er forforsterkeren heller et dempeledd, og over det er det vel 3-4 db gain, og så høyt skal en ha temmelig redusert hørsel for å ha nytte av.
Ellers er det jo intr at all den tid lyd HELST skal låte slik den originalt er innspilt/ikke tilføre noe som helst, så skal nå altså pre helst låte "krydret", farget osv?
Jeg har hatt luxman-dac med pre-utg uten gain. Samme opplegget, og i tester er ikke den omtalt som at dette er en ulempe.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Ellers er det jo intr at all den tid lyd HELST skal låte slik den originalt er innspilt/ikke tilføre noe som helst, så skal nå altså pre helst låte "krydret", farget osv?
Jeg tror nok ikke førstnevnte er et reelt mål for mange. Dit kommer man bare ved å tre inn i objektivistenes verden og det er lite kompatibelt med hobbyen for noen. Mitt inntrykk er at mange kun ser på preen som nok en variabel de kan putte inn i ligningen, hvis verdi settes etter dagsform, prislapp og godfølelse. Selv liker jeg ikke variabler og min tilnærming preges mer og mer av det.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg tror nok ikke førstnevnte er et reelt mål for mange. Dit kommer man bare ved å tre inn i objektivistenes verden og det er lite kompatibelt med hobbyen for noen. Mitt inntrykk er at mange kun ser på preen som nok en variabel de kan putte inn i ligningen, hvis verdi settes etter dagsform, prislapp og godfølelse. Selv liker jeg ikke variabler og min tilnærming preges mer og mer av det.
Hvilke hodetelefoner har du kjøpt deg, gitt status o'store objektivist? 🤪... Er viktig og riktig fastslå at det er "dem og oss".. Eller hva?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Faktisk tror jeg det for det meste bare handler om rene personlige preferanser og hva man trenger av funksjonalitet. Det at vi i det hele tatt har en diskusjon om dette tror jeg, som på mange andre områder innen denne hobbyen, egentlig bunner i at det er vanskelig å innrømme at det man liker best, ikke er best. Og enda verre er det å innrømme at man faktisk fjerner seg fra musikken med mindre transparens, mens man så inderlig gjerne prøver å argumentere for det motsatte.
Best? Hva er det? Personlig er det et begrep som ikke sier meg noe. For min del dreier det seg om hva som engasjerer meg og hva som gjør at jeg ønsker å spille musikk. Da kan de som vil legge all verdens innrømmelser i det ;). Hvis det å ønske å spille mer musikk er å fjerne seg fra musikken havner vi nok mer i semantikkens verden. Jeg henger meg mindre opp i om det er korrekt eller ei så lenge det underholder meg. Hva er det da å innrømme?

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.189
Sted
Tårnåsen
Blir vanskelig å mene noe uten å vite noe om utstyr. Hvilken dac benyttet du og hva slags effekttrinn snakker vi om? I den forbindelse er jeg ikke så opptatt hva slags preamp(er) du nevner. Fra fordums tid var en av de feteste preampene (ML 380) en slags hybrid som kjørte i passiv når den senset at det var riktig, og gikk over i aktiv modus når det var riktig.

Det er jo på sin plass å nevne at en forforsterkers funskjon egentlig bare skal gjøre to ting:
- å bytte mellom ulike kilder.
- å dempe volumet fra kilden inn i effektforsterker.
Hei @RojohII veldig spennende løsning du har her for både aktiv deling og flerkanals analog volum! Det er jo kanskje en løsning som flere kunne hatt fordel av
Yamaha CD-S1000 >MiniDsp NanoDigi>Lynx Aurora 8>SPL Volume 8>LabGruppen IP450x2 > Buchardt S400/4x18" AE ib-subwoofere

Antar du også kan kontrollere volum i Aurora 8 digitalt men at det blir bedre gjennom SPL Volume 8? Er det stor forskjell?

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Antall liker
182
Torget vurderinger
2
Jeg har et blandet forhold til forforsterkere. Som det er nevnt ovenfor, så skjer det gjerne en "forskjønning" av lyden, men til hvilken pris?

Mange deltakere i denne tråden har kilometervis med hifi-erfaring og er generelt positive til forforsterkere.
Spørsmål til dere:
Hva tenker dere om MSBs løsning?:

Her unngår man i det minste ekstra strøm, ekstra kabler og alt som følger med en ekstra boks i lydkjeden. Ja, det er dyrt utstyr, men de har vel tatt et interessant standpunkt til forforsterkerproblematikken?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.323
Torget vurderinger
96
@HAREPUSEN og @lovemusikk Det stemmer ikke at det trengs så mye strøm for å drive effektforsterkere. De aller fleste har 47kOhm inngangsimpedanse eller høyere, men det har jo preamper også! Og da er det jo ingen forskjell. Det er andre grunner til at lyden endrer seg.

Til trådstarter.
Blokkskjematisk ser din DAC ser slik ut inni. Trekantene til høyre er operasjonsforsterkere, og etter disse sitter ett rør per kanal.
Som du ser så oversampler DAC'en 16 bits audio data til 24 bit. Teoretisk skal det kunne gå an å redusere volum fra en vanlig 16 bits CD med 48dB uten at det skal gå ut over lydkvaliteten. Jeg vet ikke hvor mye du demper lyden, men inntil 30dB burde gå fint uten at du taper noen bits.
Vis vedlegget 694101

Men så er det andre ting i sving også, og det er støygulvet i DAC'en. Men en preamp i kjeden spiller støygulvet i DAC mindre rolle siden signalet er på maks hele tiden. Da er det i steden støygulvet i preampen som må være på stell.
Og så er det jo det som andre har vært inne på, nemlig en farging av lyden som kommer fra preamp. Mange liker dette også.
Når man snakker om "matching", så er min erfaring at mange tror dette handler om den elektriske impedansmatchingen, men i realiteten er det snakk om å finne en match av apparater som gir deg den lyden du foretrekker. Det er noe annet.

16 vs. 24 bit volumes.png

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Hvilke hodetelefoner har du kjøpt deg, gitt status o'store objektivist? 🤪... Er viktig og riktig fastslå at det er "dem og oss".. Eller hva?
Det må skilles på elektronikk og høyttalere/hodetelefoner. Førstnevnte finnes det i 2021 nærmest en fasit på for transparens. Sistnevnte vil alltid være offer for omstendighetene de skal benyttes i, enten i form av rom eller ulik form på knollen og øra. Altså ingen allmenngyldig fasit der. Hadde det vært det hadde jeg kjøpt de hodetelefonene på flekken.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det må skilles på elektronikk og høyttalere/hodetelefoner. Førstnevnte finnes det i 2021 nærmest en fasit på for transparens. Sistnevnte vil alltid være offer for omstendighetene de skal benyttes i, enten i form av rom eller ulik form på knollen og øra. Altså ingen allmenngyldig fasit der. Hadde det vært det hadde jeg kjøpt de hodetelefonene på flekken.
Gidder rett og slett ikke imøtegå dine påstand. Men kan kort si at noen av disse "fasit" - komponentene dine låter ræva i mine ører.. Go figure.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Gidder rett og slett ikke imøtegå dine påstand. Men kan kort si at noen disse "fasit" - komponentene dine låter ræva i mine ører.. Go figure.
Preferanser er preferanser. Min erfaring er faktisk det nøyaktig motsatte, så hos meg korrelerer heldigvis teori og praksis veldig bra, noe som selvsagt også styrker min overbevisning om at målemessig nøytralitet har noe for seg 😄
I tillegg liker jeg at jeg kommer nærmere den musikalske intensjonen jo mer transparent anlegget spiller, og det er jo trossalt musikkglede dette handler om.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Preferanser er preferanser. Min erfaring er faktisk det nøyaktig motsatte, så hos meg korrelerer heldigvis teori og praksis veldig bra, noe som selvsagt også styrker min overbevisning om at målemessig nøytralitet har noe for seg 😄
I tillegg liker jeg at jeg kommer nærmere den musikalske intensjonen jo mer transparent anlegget spiller, og det er jo trossalt musikkglede dette handler om.
Fornøyelig... "nærmere"... Så dårlig som noe av det spiller, tynt og pistrete, så er det ikke mye "nærmere".. Jeg mistenker deg for å gå i en placebo felle andre veien... Er tallene gode så må det lyde topp... :LOL:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Fornøyelig... "nærmere"... Så dårlig som noe av det spiller, tynt og pistrete, så er det ikke mye "nærmere".. Jeg mistenker deg for å gå i en placebo felle andre veien... Er tallene gode så må det lyde topp... :LOL:
Tynt og pistrete? Du verden. Jeg har faktisk ikke en eneste opplevelse i den retningen. Det jeg erfarer her er at kanter fjernes fra lydbildet. Den kunstige "sharpnessen" tones litt ned, med resultat at "fake" dynamikk forsvinner og man sitter igjen med pur dynamisk kontrast. Lydbildet får mer dybde med tredimensjonalitet, i stedet for mer fremtrendende men flatere "pappfigurer" grunnet påtatt kontrast. I tillegg er bassområdet under steinkontroll og stemmer fremstår renere og mer realistiske. I tillegg spiller det hele mye renere når volumet går opp, så man kan la seg underholde enda mer selv på dårlige opptak og med høyere volum. Kort sagt så fremstår det hele mer ekte og filterløst!

Jeg har null problemer med å skjønne hvorfor du ikke liker det du har testet om "tynt" og "pistrete" er det du har opplevd. Jeg trodde det var et fenomen vi la bak oss på 80-tallet hvor man plukket ut kun et par spesifikasjoner og hoppet glatt over resten.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tynt og pistrete? Du verden. Jeg har faktisk ikke en eneste opplevelse i den retningen. Det jeg erfarer her er at kanter fjernes fra lydbildet. Den kunstige "sharpnessen" tones litt ned, med resultat at "fake" dynamikk forsvinner og man sitter igjen med pur dynamisk kontrast. Lydbildet får mer dybde med tredimensjonalitet, i stedet for mer fremtrendende men flatere "pappfigurer" grunnet påtatt kontrast. I tillegg er bassområdet under steinkontroll og stemmer fremstår renere og mer realistiske. I tillegg spiller det hele mye renere når volumet går opp, så man kan la seg underholde enda mer selv på dårlige opptak og med høyere volum. Kort sagt så fremstår det hele mer ekte og filterløst!

Jeg har null problemer med å skjønne hvorfor du ikke liker det du har testet om "tynt" og "pistrete" er det du har opplevd. Jeg trodde det var et fenomen vi la bak oss på 80-tallet hvor man plukket ut kun et par spesifikasjoner og hoppet glatt over resten.
Gode subjektive forklaringer du kommer med, rundt dine opplevelser rundt dette. Det er fint,og ikke almenngyldig. Takk for at du deler.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12

Jeg har nylig erfart mer 2-dimensjonalt lydbilde, underlige artefakter ved stemmer, syntetisk topp, ønske om å spille lavere samt manglende interesse for å spille mer musikk med en komponent som målemessig er veldig bra. Min subjektivitet er like gyldig som din 😎

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Jeg har nylig erfart mer 2-dimensjonalt lydbilde, underlige artefakter ved stemmer, syntetisk topp, ønske om å spille lavere samt manglende interesse for å spille mer musikk med en komponent som målemessig er veldig bra. Min subjektivitet er like gyldig som din 😎
Jepp, og derfor preges nok også dine egne prioriteringer også av de erfaringene.

Det eneste jeg får ut fra dette her, med våre vilt sprikende erfaringer, er nok en spiker i kista når det kommer til en subjektiv tilnærming for å vurdere kvalitet på elektronikk. Vi har jo netttopp demonstrert hvor utrolig lite verdi det ligger i slike erfaringer. Heldigvis finnes det målinger vi kan støtte oss på!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Jepp, og derfor preges nok også dine egne prioriteringer også av de erfaringene.

Det eneste jeg får ut fra dette her, med våre vilt sprikende erfaringer, er nok en spiker i kista når det kommer til en subjektiv tilnærming for å vurdere kvalitet på elektronikk. Vi har jo netttopp demonstrert hvor utrolig lite verdi det ligger i slike erfaringer. Heldigvis finnes det målinger vi kan støtte oss på!
Skulle jeg støttet meg på målinger i det aktuelle tilfellet så hadde jeg valgt den komponenten jeg ikke likte. Det er meningsløst.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.662
Jeg satte aktiv pre foran en integrert og fikk opplevd bedre lyd. Bedre fordi det veldig ofte i en integrert er det passiv forsterkning, noe som kan gjøre det oppfattes tamt med kun integrert. Forøvrig, generalisering om topologi, rør kontra transistor, blir rett og slett dumskap. Til det finnes det for mange ulike løsninger i alle leire.
Hvad er passiv forstærkning?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Skulle jeg støttet meg på målinger i det aktuelle tilfellet så hadde jeg valgt den komponenten jeg ikke likte. Det er meningsløst.
Tja, nå spørs det jo hva du hadde likt best dersom øynene hadde blitt fjernet fra ligningen da. Min erfaring er at det blir ekstremt mye vanskeligere å definere hva man liker best så fort man ikke ser noe.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Tja, nå spørs det jo hva du hadde likt best dersom øynene hadde blitt fjernet fra ligningen da. Min erfaring er at det blir ekstremt mye vanskeligere å definere hva man liker best så fort man ikke ser noe.
Velger du komponenter i blindtest? Jeg har ikke fått det inntrykket.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Velger du komponenter i blindtest? Jeg har ikke fått det inntrykket.
Jeg trenger ikke det. Transparent elektronikk kan i dag kjøpes basert på målinger og funksjonalitet alene. Jeg liker imidlertid at det kommer fra en seriøs aktør i tillegg slik at også de tingene som ikke er målt er på stell (pålitelighet, servicemuligheter, levetid, firmware osv). Utover høyttaleren er all elektronikk kjøpt utelukkende basert på dokumentert ytelse. Det ble ikke lyttet et sekund før kjøp på en eneste komponent i elektronikkjeden før høyttaleren.

Da er det bare å forestille seg hvor jævli det låter her hjemme. Skrekk og gru! 💩

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg trenger ikke det. Transparent elektronikk kan i dag kjøpes basert på målinger og funksjonalitet alene. Jeg liker imidlertid at det kommer fra en seriøs aktør i tillegg slik at også de tingene som ikke er målt er på stell (pålitelighet, servicemuligheter, levetid, firmware osv). Utover høyttaleren er all elektronikk kjøpt utelukkende basert på dokumentert ytelse. Det ble ikke lyttet et sekund før kjøp på en eneste komponent i elektronikkjeden før høyttaleren.

Da er det bare å forestille seg hvor jævli det låter her hjemme. Skrekk og gru! 💩
Du er like fanatisk i din forståelse av at bokstav-hifi gjør alt rett som en stakkar som påberoper seg godlyd ifra kablene, alene, som brukes.. 🙂. For all del, lettvint da, lese seg til, sette inn i vilkårlig rom med vilkårlige komponenter rundt og automatisk tro at dette er nirvana... Gratulerer 🙂..

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.685
...<snip>
Når det gjelder selve volumkontrollen så mener jeg at gode preamper er bedre egnet til dette enn DAC'er. Det sies at DAC'ene ikke har noe tap på utgangen når volum dempes digitalt, og det er sant nok, men bare inntil en viss grense.
Jeg kommer til å lage ferdig min DAC etterhvert, og den skal ha vanlig volumkontroll på utgangen slik at selve DAC'en leverer fullt signal hele tiden. Jeg har gjort målinger på ESS toppmodellen (ES9038) og ved lave volum øker faktisk støygulvet mer enn jeg liker.
Back then when Behringer delefilteret var poppis og man behøvde 6 kanal volume kontroll advokerte jeg bruk av digital volumekontroll innefor et mindre område. Og heller komplentere med noen få step med analoge dempeledd. Altså en kominasjon av begge deler.

Om man med en moderne DAC i dag får en funksjonell range rundt 36dB blir det vel egentlig nok med ett analogt dempeledd som muligens kan implementeres som gain justering heller enn dempeledd? Det behøver jo heller ikke være halvparten av range, men sikre minst påvirkning ved kritisk volume.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
For all del, lettvint da, lese seg til, sette inn i vilkårlig rom med vilkårlige komponenter rundt og automatisk tro at dette er nirvana... Gratulerer 🙂..
Jo takk! Her slår du spikeren på hodet. Raskeste vei fra start til mål! Anbefales! (y)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12

Vi har en ganske lik tilnærming til komponentvalg, men som med tilberedelse av mat liker jeg å smake på maten før jeg serverer den. Lyden av ditt anlegg betyr ingenting for meg. Hvis du liker den så gleder det meg stort. Mine preferanser er selvfølgelig kun gyldige for meg.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jo takk! Her slår du spikeren på hodet. Raskeste vei fra start til mål! Anbefales! (y)
Hvilket mål? Øke lese-ferdighet? Å lese seg til lyd, alene uten å lytte, er døvt... Og anbefales ingen som er glad i musikk eller gjengivelse av denne. 🙂

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.082
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Spikeren i kista er vel korrekt i dette tilfellet her.

U

utgatt medlem 1034

Gjest
Jeg har et blandet forhold til forforsterkere. Som det er nevnt ovenfor, så skjer det gjerne en "forskjønning" av lyden, men til hvilken pris?

Mange deltakere i denne tråden har kilometervis med hifi-erfaring og er generelt positive til forforsterkere.
Spørsmål til dere:
Hva tenker dere om MSBs løsning?:

Her unngår man i det minste ekstra strøm, ekstra kabler og alt som følger med en ekstra boks i lydkjeden. Ja, det er dyrt utstyr, men de har vel tatt et interessant standpunkt til forforsterkerproblematikken?
Hei jeg kan svare deg for jeg har akkurat kjøpt meg MSB Reference Dac med den volum løsningen å det spiller fantastisk ved både Analog og Digital kilde

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Hei @RojohII veldig spennende løsning du har her for både aktiv deling og flerkanals analog volum! Det er jo kanskje en løsning som flere kunne hatt fordel av
Yamaha CD-S1000 >MiniDsp NanoDigi>Lynx Aurora 8>SPL Volume 8>LabGruppen IP450x2 > Buchardt S400/4x18" AE ib-subwoofere

Antar du også kan kontrollere volum i Aurora 8 digitalt men at det blir bedre gjennom SPL Volume 8? Er det stor forskjell?
Jeg har desverre ikke prøvd digital volumkontroll i Auroraen. Antar at man da må ha laptop/pc tilkoblet for å justere volumet. Har forsåvidt også mulighet til å justere voulm i NanoDigien. Jeg valgte SPLen da jeg liker å ha noe fysisk å justere med (enten knapp/hjul eller fjernkontroll). Et annet moment er at man da har full kontroll på utgangsvolumet til effekttrinnene - nyttig hvis man holder på med kompresonsdrivere. Veldig fort gjort å klikke feil når man knoter med routing eller tror man har mutet utganger. Kanskje jeg skulle prøvd volumjustering internt i Auroraen. Har ikke satt meg inn i den funksjonen.

Det skal sies at jeg ikke synes Auroa + SPL har samme grad av transparens som Lavry dacen. Jeg er derfor i tenkeboksen på hvordan jeg skal løse behovet for volumjustering. Jeg trenger 2 stereokanaler. Hvis jeg får tak i Lavry DA-11 til, så tror jeg det er en god løsning. Alternativt vurderer jeg 2 stk Topping Pre90.

• Liker
Reaksjoner: erk

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Antall liker
182
Torget vurderinger
2
Hei jeg kan svare deg for jeg har akkurat kjøpt meg MSB Reference Dac med den volum løsningen å det spiller fantastisk ved både Analog og Digital kilde
Takk for tilbakemelding.

Og så får vi håpe at ikke mitt spørsmål og ditt (kortfattede) svar på noen måte legger en demper på diskusjonen i denne tråden. :)

U

utgatt medlem 1034

Gjest
Takk for tilbakemelding.

Og så får vi håpe at ikke mitt spørsmål og ditt (kortfattede) svar på noen måte legger en demper på diskusjonen i denne tråden. :)
Tror du det :) er vel delte meninger om det som alt annet:)🎼 tror diskusjonen fortsetter :)

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.955
Sted
Kongsberg
Back then when Behringer delefilteret var poppis og man behøvde 6 kanal volume kontroll advokerte jeg bruk av digital volumekontroll innefor et mindre område. Og heller komplentere med noen få step med analoge dempeledd. Altså en kominasjon av begge deler.

Om man med en moderne DAC i dag får en funksjonell range rundt 36dB blir det vel egentlig nok med ett analogt dempeledd som muligens kan implementeres som gain justering heller enn dempeledd? Det behøver jo heller ikke være halvparten av range, men sikre minst påvirkning ved kritisk volume.
Nå husker jeg ikke i farten tallene, men det er ingen tvil om at en skikkelig god analog volumkontroll gir bedre signal støyforhold enn digital demping. Muses har nettopp sluppet en ny chip som har ekstremt lav støy og forvrengning. Skulle ikke forundre meg om det er denne de bruker i Topping A90.
Det er i praksis en stepped attenuator med alle motstandene på en chip. Hvorfor akseptere høyere støy når man unngå det for småpenger?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.685
Nå husker jeg ikke i farten tallene, men det er ingen tvil om at en skikkelig god analog volumkontroll gir bedre signal støyforhold enn digital demping. Muses har nettopp sluppet en ny chip som har ekstremt lav støy og forvrengning. Skulle ikke forundre meg om det er denne de bruker i Topping A90.
Det er i praksis en stepped attenuator med alle motstandene på en chip. Hvorfor akseptere høyere støy når man unngå det for småpenger?
Enig med det. BMC kombiforsterkeren jeg kjører på nå justerer faktisk gain på utgangstrinnet heller enn å dempe signalet i utgangspunkt.
Via bipolar transistors DIGM switches precise resistors in different combinations for matching the desired amplifier gain. This way, the input current is turned into the kind of voltage that corresponds to the required speaker output voltage and is adjustable in steps of 1db (PureLine 1.5dB). Since integrated CMOS digital potentiometers cannot be used here because of high requirements on current and voltage strength, a circuit was especially tailored to meet these demands and implemented in SMD equipped modules.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
2.201
Sted
Ås
Torget vurderinger
3

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.518
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
En artig liten seanse jeg fikk være med på for en del år siden med Naim Supernait var å først høre noen utvalgte låter med forsterkeren helt "stock", deretter koble til en ekstern oppgradert strømforsyning (som bare tok for seg forforsterkeren) og til slutt bytte til en rør-forforsterker med noen snodige din-rca overganger. Det jeg satt igjen med var at "Naim-lyden" sitter i all hovedsak i forforsterkeren og strømforsyningen har ekstremt mye å si.

Skulle jeg startet fra scratch i dag så hadde priorteringen min vært først og fremst finne høyttalere som passer til rom og min subjektive smak, deretter kilde, så forforsterker og til slutt effektforsterker. Ymmv

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
8
Så hvis jeg vil ha mest mulig av lyden fra min effektforsterker (mc275) ut i høyttalerne! hva er veien og gå da ?
En dac med volumstyring, rørpre etc etc ?
må være en løsning som ikke koster flesk, bruker nå en Marantz DN8006 streamer/pre/dac og synes det låter bra og det er null støy, men hvor mye egenlyd hører jeg egentlig fra effekten ?

Topp Bunn