En kort anleggstråd fra nord

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Grattis! :) Dette var barske saker. Har hørt synergihorn nede i Danmark. Det funka i hvert fall meget bra. Bra tonalitet langt utenfor ss
    Ja, dette er en helt ny opplevelse for meg. Aldri hørt synergihorn før. Som jeg har sagt tidligere så sjokkerer lydbildet meg. Om jeg står, ligger, sitter i sofaen til venstre eller i stol til høyre så er lydbildet på plass. Selv om jeg er litt i tåka nå så hører jeg at det er mer potensiale og det kommer når Espen(Grelv) besøker meg med måleutstyr sammen med Brynjulf. To herrer jeg er meget glad for å ha kontakt og god stemning med.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Og ArneM er hoffleverandør av strøkne JBL elementer. Hvis du trenger bøse saker fra JBL til en sympatisk pris så er det ikke noe å lure på. Meget hyggelig handel.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Ja, dette er en helt ny opplevelse for meg. Aldri hørt synergihorn før. Som jeg har sagt tidligere så sjokkerer lydbildet meg. Om jeg står, ligger, sitter i sofaen til venstre eller i stol til høyre så er lydbildet på plass. Selv om jeg er litt i tåka nå så hører jeg at det er mer potensiale og det kommer når Espen(Grelv) besøker meg med måleutstyr sammen med Brynjulf. To herrer jeg er meget glad for å ha kontakt og god stemning med.
    Bra team du har alliert deg med,
    Var for et par år siden i tenkeboksen på noe slikt men følte liksom at jeg ikke hadde kontroll, så jeg smalt sammen noe jeg trodde ville gå greit. Gjorde for så vidt det, men fortsatt nysgjerrig på dette. Skulle jeg en gang være i nærheten av Harstad sender jeg en forespørsel om en lytt.

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Bra team du har alliert deg med,
    Var for et par år siden i tenkeboksen på noe slikt men følte liksom at jeg ikke hadde kontroll, så jeg smalt sammen noe jeg trodde ville gå greit. Gjorde for så vidt det, men fortsatt nysgjerrig på dette. Skulle jeg en gang være i nærheten av Harstad sender jeg en forespørsel om en lytt.
    Er du i området så er du hjertelig velkommen! Bare si ifra.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Støtter Shy's ord over her.
    Grelv, og OB-BB er noen særdeles potente karer på henholdsvis lyd design og snekkerier av ultimat lyd.
    Disse gutta vet hva god lyd er, og hva som skal til for å komme dithen.

Grattis

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Da er det vel en uke siden beistene kom til Harstad. Har jobbet litt med bassen da den hadde en liten boomy sound på enkelte album. Et enkelt PEQ filter ved 90hz kurerte problemet. Gjør ikke noe mer før jeg får ekspert hjelp til å sy det hele sammen med stuen min. Skråtak, luftig og ganske stort lytterom totalt. Koser meg med vinyl. Akkurat nå Kanye West sitt håpløse trippelalbum hvor sidene ikke er merket. Må frem med blyanten og merke side a/b osv.....
    Hilsen fra nord
    IMG20240615200950.jpg IMG20240615201003.jpg IMG20240615203246.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    En uke uten lyd i anlegget. Forsterker sendt til Knedahl for ombygging. Større kabinett, kjølevifter(lydløse) og av/på knapp i fronten. Blir en god oppgradering. Det gamle kabinettet var egentlig kjølig nok men med solen stekende inn i stuen så tilførte det 10 grader mer varme som jeg ikke var komfortabel med. Fikk låne en Sonos fra naboen. Det tar litt av kantene til abstinensen med å være uten lyd.
    IMG20240810212531.jpg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Da begynner det å ordne seg. Knedahl har hatt en hektisk periode så ombygging av Icepower forsterkeren tok litt lengre tid men nå er den så godt som ferdig. Regner med å ha den i hus iløpet av neste uke.
    Større kabinett(3 moduler i ett kabinett) med 2 kjølevifter. Viftene er av type lydløs. Da vil jeg unngå det som jeg synes er ukomfortabel varm forsterker. Den varnok innafor som det var men den varme sommeren i nord gjorde at forsterkeren ble litt varmere enn jeg syntes var ok. I tillegg er den vibrasjonsdempet med butylen.
    Som alltid en fryd å ha noe med Knedahl å gjøre. Han sender bilder av byggingen underveis og har en veldig vennlig kommunikasjon.
    Nå bare gleder jeg meg :D God helg til dere alle!

IMG_20240823_154016~2.jpg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Og der, endelig, levert på forhåndsmeldt dato kom forsterkeren fra Knedahl. Ombygd inn i større kabinett med 2 lydløse vifter, dempet kabinett og aluføtter. Flott forsterker synes jeg. Etter nervøs oppkobling så fikk jeg lyd. Var livredd for å rote det til så jeg sendte sub igjennom mellom/diskant men siden jeg hadde merket alle ledningene før jeg tok dem ut så gikk det bra.
    Nå er det lyd i åsen igjen, til glede for undertegnede og til frustrasjon for naboene(som forøvrig er veldig greie og tilgivende)
    Halleluja :cool:

IMG20240902162240.jpg

IMG20240702154935_BURST017.jpg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.287
    Torget vurderinger
    1
    Veldig pene høyttalere!

• Liker

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.984
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner noen som har noe lignende...🙄

• Liker

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Takker så mye :)
    Er veldig fornøyd både med lyd og utseende. Senere i september kommer guruene for å spise, lyge og justere høyttalerne til rommet. Det er noe jeg gleder meg veldig til. Selv om jeg er mer enn fornøyd så vet jeg at det er en del mer å gå på, spesielt i bassen som jeg selv har stilt inn.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Gjorde et grundig innhugg i fondskontoen for å finansiere dette. Fan og, man lever kun en gang. I morgen kan det være over uten at man vet det. Har 2 venner som bare sluttet å virke, i sin beste alder.
    Eneste jeg har bestemt meg for er å ikke finansiere noe av hobbyen via kreditt🥳
    En fin blandingav diy og etterhvert en fin og variert pickupsamling for meg og mitt budsjett å være. En veldig givende hobby som gir så mye glede hver dag.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med ny forsterker, men de høyttalerne ser skikkelig gromme ut altså! (y) :cool:

Min fondskonto har også blitt betydelig slankere etter div. hi-fi kjøp, men jeg tenkte akkurat det samme som du og lot det stå til…😬 😅

• Love

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Da har mesteren vært og justert systemet. Det var noe som lugget men jeg kunne ikke sette fingeren på det. Viste seg at den ene midbassen i hornet var i motfase. Fort gjort.
    Nå låter det utrolig bra og med en punch som jeg ikke har vært med på før. Gleder meg til å finlytte de neste dagene.
    Brynjulf og Espen var et suverent trivelig innslag i huset og kunnskapene til Espen når det kommer til blant annet delefiltere er av en annen planet.....
    IMG20240917182616.jpg

jarste

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Antall liker
    48
    Torget vurderinger
    6
    Nydelige høyttalere. Hvis det bare låter halvparten så bra som de ser ut så er dette noen ordentlige vinnere. Hvis jeg noen gang skal bytte ut mine DeVore O/96 så vil noe sånt som dette være høyt oppe på listen.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Nye føtter til platespiller fra Egeland Design. Flotte komponenter som gjør seg bra både visuelt og lydmessig. Nettopp montert så har ikke fått det store inntrykket ennå. Men mye mindre resonans når jeg "knoker" i plinthet under spilling. De forrige metallføttene mot glassplaten kombinert med klebersteinplinth var kanskje ikke beste kombo. Metallføttene passer nok bedre i ett annet oppsett.
    IMG20240920122810.jpg

IMG20240920123315.jpg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Kjendis i lokalavisa:p
    Journalistene vrir det akkurat dit de vil. Høstferie og familiebesøk tilfeldig når messen gikk av stabelen. Men trivelig var det. så mange forumfjes og fikk en meget hyggelig prat med en av dem.

IMG20241009182317.jpg

IMG20241009182332.jpg

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Sætre
    Denne tråden likte jeg godt , har du vurdert å teste rør pre til klasse d? 👍

• Liker

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Denne tråden likte jeg godt , har du vurdert å teste rør pre til klasse d? 👍
    Hei og takk for svar i tråden min.
    Er nok bundet til Groundsound pga av det digitale delefilteret. Har tidligere hatt anlegg med rør i alle ledd men liker lyden slik den er nå. Groundsound er en veldig god pre/dsp/delefilter i en boks med to balanserte analoge innganger i tillegg til optiske og toslink-inngang.
    Mvh Espen

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.287
    Torget vurderinger
    1
    Tror bare Petter svarte i feil tråd :) Fort gjort.
    Ja, sannelig. Ser det nå. Skal prøve å være mer saklig i fremtiden 😁

Som utflyttet Harstadværing må jeg få lov å invitere meg hjem til deg en gang. Er innom gamlebyen i ny og ne.

• Liker

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.532
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Ja, sannelig. Ser det nå. Skal prøve å være mer saklig i fremtiden 😁

Som utflyttet Harstadværing må jeg få lov å invitere meg hjem til deg en gang. Er innom gamlebyen i ny og ne.
    Hjertelig velkommen! Hadde vært veldig trivelig. Kunne ristet liv i Bornø også

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.192
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Må kanskje huske å søke audiens selv vis man tørr kjøre over Tjeldsunbrua 🤣