En kvinnes skrekk, Mutz sin Hi-Fi stue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    I løpet av høsten er det lagt inn en liten oppradering. Er stadig fornøyd med lyden, og blir titt og ofte småimponert over hva Galloene leverer. Det eneste jeg savner er de siste Hz-ene under 30 tallet. Da vil lyden komme på et komfortabelt nivå i forhold til mine ambisjoner. Ikke lite bare det.

    Ellers har jeg byttet ut den rimelige Beresford DACen med denne karen.



    Et skritt i riktig retning.

    Den flaggede oppgraderingen er såklart for å fylle ut tomrommet under de 30. Jeg har 2 alternativer. Her er et bilde av frekvensresponsen slik den ser ut nå.



    Den enkleste er å kjøpe Gallo sin egen subforsterker. Da blir det påstått at småtassene skal levere 22 HZ flatt uten romgain. Det jeg frykter er at den enkle 10" da skal jobbe utenfor sitt comfortområde og hemme dynamikk såvel som øke forvrengningen også oppover i frekvens.

    Det andre er to separate subber.
    Håper noen kan medisinere min usikkerhet?
     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nydelig anlegg du har fått deg her, gode bilder har du og tatt :)
    Gallo er en høytaler jeg kunne tenkt meg selv og hatt i stuen engang, og de er da vitterlig ingen skrekk for en kvinne er de det da?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    15.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Flotte historier som er godt fortalt er alltid en fryd å lese. Forstår godt din begeistring for Galloene.
    Jeg tror neppe du skal bekymre deg for at kasserolleelementet i Galloen vil mistrives med SA'en ...tvert om er nå min erfaring.

    Mvh
    Jan P.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Mener yasman i lauget vårt opplevde et kjempeløft ved innkjøp av bass-forsterkeren når han hadde Gallo, synes de er steintøffe jeg, uten burka vel og merke.... ;D
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger.
    Interiørarkitekten har forresten skiftet mening om høyttalerne etter at den første instiktive misnøyen var på en armlengdes avstand. Det er langt verre med forsterkeren.

    Var for et par uker siden på Norsk Audio-Teknikk og fikk en demo på SA forsterkeren. Dette var riktignok på Ref.5, og i ukjent akustikk, så det er vanskelig å trekke noen konklusjoner. Det som imponerte i dette systemet var mellomtone/diskantgjengivelsen. Bassgjengivelsen har jeg hørt langt bedre andre steder. Tenkte i mitt stille sinn at SA forsterkeren kanskje ikke var sterk nok til de mange små basselementene. Uansett, jeg har bare lest positive anmeldelser og omtaler av Ref.3.1 i tospann med SA forsterkeren. Kanskje min skepsis er ubegrunnet.

    Har en plan om å lage et møbel til stereoen. Trenger kanskje litt inspirasjon og noen råd og tips til hvordan dette kan løses. Linker og bilder av møbler som utfyller funksjonaliteten, samt passerer min bedre halvdels trente blikk er av interesse.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Ja... da har vi vært på besøk hos Mutz. Det var interessant. Det ble lyd gitt. Og med kabler også! ;D
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Takk for besøket bjørnh.
    Håper du ikke sliter med nevneverdig tinnitus. 3 timer flyr avsted når man har det morsomt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Takk for kaffe og bollene som din bedre halvdel hadde bakt. Egentlig skulle jeg få vaffler, men de bollene var så gode at det var absolutt godkjent!! ;D

    Det var en interessant kveld og et morsomt møte med noen svært gode høyttalere jeg selv hadde levd godt med. Pliniusen var et interessant bekjentskap. Jeg drømte selv om Kl. A forsterkere en gang i tiden. Dette var et prakteksemplar av arten, og en varm sådan. Vi skulle brygget kaffe på den også!! Squeezebox med DAC'en var noe som fortsatt er litt nytt og "ubrøytet" for meg, men det dukker nok opp hos meg også med tider og stunder som alternativ til CD-spiller.


    Mvh. Bjørn
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd kablingen hele veien?
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    [
    bjornh skrev:
    Har du prøvd kablingen hele veien?
    Da har jeg hatt gleden av å prøve ut Black Magic Revelation signalkabler terminert med XLR plugger. Et bilde av kandidaten siden dette er en bildetråd.



    Det ble lyttet mot amerikanske Neotech. Neotech-kabelen har jeg påmontert furutech XLR plugger, loddet med Mundorfs fineste loddetinn.



    Black Magic kablene gjorde ikke skam på sitt gode navn og rykte. I korte trekk var det lettere å skille snørr og barter fra hverandre. Basspulser og transienter leveres kjappt og effektivt uten nevneverdig filter, mens Neotech smører med en anelse tykkere pensel. For de som er ute etter minst mulig påvirkning er det fullt mulig at Black Magic er nærmere referansen.

    Jeg beholder nok Neotech i denne omgang, selv om jeg ante moderate rykkninger i kredittkortet.
    Takk til HiFi-Huset og bjørnh!
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Kabler er morsomt. Hvordan går det med Vintage kablene mine fra 1995? ;)
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Det går bra.
    Kablene er mistenkelig lik min DIY variant av COAX antennekabelen. Slettes ikke dum.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Litt varm, tung bass.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Er det litt i stua der borte? ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Er det litt i stua der borte? ;D
    Vi fikk ikke tatt oss en kaffekopp sist du var innom! :eek:
     

    HFfredd

    Medlem
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Tøft oppsett G, syntes ikke plinusen var SÅ stor jeg:) men du må serriøst få bytta ut racket ditt, så ser det iallefall litt bedre ut, stua var jo lekker så den fortjener et skikkelig hiend rack. Hjelper sikkert litt på lyden også. Ser du har brukt PulsarPointsene dine, mine ligger i div kassa mi og venter på noen tunge ML produkter:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    ML? hva kommer fra den kanten? ML33? ::)
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Får oppdatere anleggstråden litt. Vi har kvittet oss med IKEA benken og erstattet den med en sak fra 1963, nemlig denne;


    Utfordringen er å organisere komponentene på en praktisk måte. Foreløpig ser det slik ut.


    Hadde bare komponentene fungert uten kabler :-\
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - kabler, ja. Kona er like gærn hver gang hun ser en hifi-brosjyre - ikke helt uten grunn. "Se! DER er det ingen av disse stygge kablene! Hvorfor kan ikke vi ha det slik her hjemme?!" Er ikke lett å svare på slikt - hadde jeg fortalt henne at uten kabler, blir det ingen lyd, hadde hun vel sagt "ja takk, jeg tar det gjerne uten kabler, jeg!". Ikke verdt å prøve seg på den.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Kult rack! ;) Lurer på hvor effektforsterkeren skal stå :p

    Og lykke til med kabelsalaten! 8)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    -lag en liten "lettvegg" som du skjuler kablene bak. Funker men kan komme til å ta litt plass.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Effektforsterkeren skal få stå der den står. Litt av utfordringen er å misbruke den flotte Radionetteradioen minst mulig. Det eneste jeg skal montere bak luken er en Dual 1219. Videre er det plass til en slank komponent i luken under radiodelen. Resten av komponentene skal plasseres på vegghyller. Det beste hadde vært å fått tilpasset en herdet glassplate for å begrense slitasjen på topplaten til radioen.

    bjornh skrev:
    -lag en liten "lettvegg" som du skjuler kablene bak. Funker men kan komme til å ta litt plass.
    Det er faktisk en god ide.

    Ulf-B skrev:
    Hehe - kabler, ja. Kona er like gærn hver gang hun ser en hifi-brosjyre - ikke helt uten grunn. "Se! DER er det ingen av disse stygge kablene! Hvorfor kan ikke vi ha det slik her hjemme?!" Er ikke lett å svare på slikt - hadde jeg fortalt henne at uten kabler, blir det ingen lyd, hadde hun vel sagt "ja takk, jeg tar det gjerne uten kabler, jeg!". Ikke verdt å prøve seg på den.
    Min bedre halvdel kaster stygge blikk i retning kabelsalaten hver gang hun går forbi. Jeg tror ikke jeg har mange dagene på meg før utbedringene må være på plass. Pyntegjenstandene er i bevegelse mot anlegget. Det er et tydelig tegn på at tålmodigheten er tynnslitt.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    2.307
    Torget vurderinger
    4
    mutz skrev:
    Effektforsterkeren skal få stå der den står. Litt av utfordringen er å misbruke den flotte Radionetteradioen minst mulig. Det eneste jeg skal montere bak luken er en Dual 1219. Videre er det plass til en slank komponent i luken under radiodelen. Resten av komponentene skal plasseres på vegghyller. Det beste hadde vært å fått tilpasset en herdet glassplate for å begrense slitasjen på topplaten til radioen.

    bjornh skrev:
    -lag en liten "lettvegg" som du skjuler kablene bak. Funker men kan komme til å ta litt plass.
    Det er faktisk en god ide.

    Ulf-B skrev:
    Hehe - kabler, ja. Kona er like gærn hver gang hun ser en hifi-brosjyre - ikke helt uten grunn. "Se! DER er det ingen av disse stygge kablene! Hvorfor kan ikke vi ha det slik her hjemme?!" Er ikke lett å svare på slikt - hadde jeg fortalt henne at uten kabler, blir det ingen lyd, hadde hun vel sagt "ja takk, jeg tar det gjerne uten kabler, jeg!". Ikke verdt å prøve seg på den.
    Min bedre halvdel kaster stygge blikk i retning kabelsalaten hver gang hun går forbi. Jeg tror ikke jeg har mange dagene på meg før utbedringene må være på plass. Pyntegjenstandene er i bevegelse mot anlegget. Det er et tydelig tegn på at tålmodigheten er tynnslitt.
    Når hun plasserer en potteplante på toppen av hver høytaler er det en kvinnelig statement som tilsvarer å plassere et hestehode i sengen til noen.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Så sant så sant.
    Heldigvis er høyttalerne lite egnet til potteplanter. En god venn av meg fikk plassert en rød duk på forsterkeren, hvorpå det ble plassert en kaktus. Nærmere et dask med flat kvinnehand kommer man ikke.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    kjoenik skrev:
    mutz skrev:
    Effektforsterkeren skal få stå der den står. Litt av utfordringen er å misbruke den flotte Radionetteradioen minst mulig. Det eneste jeg skal montere bak luken er en Dual 1219. Videre er det plass til en slank komponent i luken under radiodelen. Resten av komponentene skal plasseres på vegghyller. Det beste hadde vært å fått tilpasset en herdet glassplate for å begrense slitasjen på topplaten til radioen.

    bjornh skrev:
    -lag en liten "lettvegg" som du skjuler kablene bak. Funker men kan komme til å ta litt plass.
    Det er faktisk en god ide.

    Ulf-B skrev:
    Hehe - kabler, ja. Kona er like gærn hver gang hun ser en hifi-brosjyre - ikke helt uten grunn. "Se! DER er det ingen av disse stygge kablene! Hvorfor kan ikke vi ha det slik her hjemme?!" Er ikke lett å svare på slikt - hadde jeg fortalt henne at uten kabler, blir det ingen lyd, hadde hun vel sagt "ja takk, jeg tar det gjerne uten kabler, jeg!". Ikke verdt å prøve seg på den.
    Min bedre halvdel kaster stygge blikk i retning kabelsalaten hver gang hun går forbi. Jeg tror ikke jeg har mange dagene på meg før utbedringene må være på plass. Pyntegjenstandene er i bevegelse mot anlegget. Det er et tydelig tegn på at tålmodigheten er tynnslitt.
    Når hun plasserer en potteplante på toppen av hver høytaler er det en kvinnelig statement som tilsvarer å plassere et hestehode i sengen til noen.
    Den må jeg passe på å dra fram ved en passende anledning, kjoenik. ;D Fantastisk!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Kan dere begripe dette behovet for å stable blomster, lamper og ræl på høyttalere og alle steder der det egner seg å sette ting? -motsatsen er at det ikke ikke ska være noe som helst neste, bare det er svart, rødt og hvitt som er essensen og "minimalt-malistisk"? Å stable "lyktestolper" på bordet og annet tull som hindrer sikten mot TV'n og okkupere hver krink eller krok med ett eller annet, det er liksom OK for mange damer? Godt man har unger, for da blir det liksom ikke så synlig med kabler når leker og diverse flyter ut over.... ;D

    Kabler, det må man ha. Enten det er til "ræl" eller data, eller lyd/bildanlegget.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    2.307
    Torget vurderinger
    4
    Hei Mutz,

    Denne SA ampen...kan man bruke denne som enkeltstående forsterker til ref3.1, eller er det er det en ren bassforsterker slik at man må bi-ampe med en annen forsterker?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Hei mutz

    Dette må du da ha gjort med vilje?
    Ingen grunn til at det må se sånn ut.




    Du skal være glad ho bare kommenterer kabelsalaten og ikke støvtørken... ;)

    Mvh
    Strutsevippe-Rolf
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Hei Mutz,

    Denne SA ampen...kan man bruke denne som enkeltstående forsterker til ref3.1, eller er det er det en ren bassforsterker slik at man må bi-ampe med en annen forsterker?
    Jeg er litt usikker. Jeg har faktisk ikke prøvd den. Men jeg tror den er en ren subforsterker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.609
    Antall liker
    9.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Kan dere begripe dette behovet for å stable blomster, lamper og ræl på høyttalere og alle steder der det egner seg å sette ting? -
    Det er høyttalerprodusentenes feil. Hven har sagt at toppen på en ht må være horisontal? Toppen på mine MS-5 skråner fremover. Legger hun noe på de, drar jeg bare på i bassen, så detter det ned. Etter et par ganger har hun lært. ;)
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    @Roda
    Trodde bildet var såpass lavoppløselig at slike smådetaljer gikk under radaren ;D
     

    HFfredd

    Medlem
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    .... Er dette ditt nye rack??? Denne løser opp i plasseringen på hifi komponentene? Forklar meg tanken din G... Hvorfor ikke velge et rack, som funker ::)
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Hei Mutz,

    Denne SA ampen...kan man bruke denne som enkeltstående forsterker til ref3.1, eller er det er det en ren bassforsterker slik at man må bi-ampe med en annen forsterker?
    Det er en forsterker med innebygget delefilter som skal benyttes i tillegg til den du har fra før. Den kobles på bassens sekundærspole.

    http://www.norskaudioteknikk.no/gallo.htm
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    HFfredd skrev:
    .... Er dette ditt nye rack??? Denne løser opp i plasseringen på hifi komponentene? Forklar meg tanken din G... Hvorfor ikke velge et rack, som funker ::)
    Tja. Godt spørsmål. Jeg kjøpte jo denne flotte radioen på impuls. Og et sted må den jo plasseres. Tenkte å forene gammelt og nytt i sømløs harmoni på et eller annet vis. Litt fintenking må til. Disse hifimøblene er lite spennede syns jeg.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    mutz skrev:
    Tja. Godt spørsmål. Jeg kjøpte jo denne flotte radioen på impuls. Og et sted må den jo plasseres. Tenkte å forene gammelt og nytt i sømløs harmoni på et eller annet vis. Litt fintenking må til. Disse hifimøblene er lite spennede syns jeg.
    Been there ;D

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger vet man aldri hva som kommer ut av skapet... ;D
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Etter massivt press, og lite sjult misnøye fra min bedre halvdel hadde jeg ikke annet valg enn å utbedre lydanleggets visuelle beskaffenhet. Er ikke helt ferdig med kabelsalaten, men det kommer seg.

    Har laget en flyttbar plattform til forsterkeren av rester fra benkeplaten.



    Videre har jeg innsett at luken til Radionetteradion må brukes til småboksene. Dermed gikk ønsket om å sette den i original skikk fløyten.

    Utsikten fra lytteposisjon;


    Alternativ lyttesposisjon er midt på gulvet. Denne brukes når dypdykk i musikkens tekniske kvalitet skal evalueres.

    Litt jobbing med kablene gjenstår;



    Støvtørken står til godkjendt;
     

    Vedlegg

    HFfredd

    Medlem
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Se der ja, nå snakker vi. Kabelene som står igjen med det er jo barnemat.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.311
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til at du trenger et annet PC kabinett, det kan jeg hjelpe deg med å fixe. Snudd stua ja... -hvordan ble lyden? Forresten så er det å lage en "lettvegg" enklere nå.

    Mvh. Bjørn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn