En kvinnes skrekk, Mutz sin Hi-Fi stue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må bruke litt tid på å få bassresponsen til å sitte ordentlig. Mangler litt av trykket og timingen jeg hadde på motsatt side. Jeg håper det er småjusteringer som skal til. Ellers låter det ganske bra til å være første forsøk.

    PC-kabinettet kunne godt vært større, slik at jeg får plass til flere discer og et bedre backup system. Ellers er den plassert midlertidig til jeg får stukket kabelen til kjelleren.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.140
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    U talk to me 'bout computer-cases.

    Akkurat nå: koster meg med Nobelkonserten på surround-anlegget hjemme. ;D
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Får slenge inn en liten produktomtale her.

    Har hatt Hegel HD10 DAC på besøk noen dager. Min egen Benchmark DAC1 har fungert som våpendrager og brekkstang.




    Hegel DACen er overraskende mye større og tyngre enn Benchmarken. Den ser typisk Hegel ut selv om den ikke har den karakteristiske buede fronten. En AV/PÅ bryter bak, og inngangsvelger foran. Enkelt og elegant.

    Det er stor forskjell i utgangsnivå. Volumet må skrus ca 1/3 lengre med Benchmarken for at det skal være likt.

    For å gjøre en lang historie kort. Det var utklassing i Hegels favør.
    Førsteinntrykket var at det kom til å bli et tettere løp, men etter en tids lytting er det ikke tvil. Hegelen gruser Bencmarken på pur musikalitet.

    Hegelen er fri for imponatoreffekter. Derfor er det litt vanskelig å få tak på generelle lydmessige trekk. Kanskje derfor jeg ikke ble imponert på førsteinntrykk. Med Hegelen lyttet jeg mer til musikken, og mindre til teknikken. Det er et godt tegn.

    Jeg syns fortsatt Benchmarken er en god DAC. Den gjør mye riktig. Sammenlignet med Hegelen er den ikke like nyansert. Den legger et lite Benchmark preg på lyden. Forskjellene er spesiellt tydelige på opptak som er komplekse. På kor og orkesterverk er det lettere å følge enkeltmusikere med Hegelen, og kontrasten er større på dynamiske utsving.

    Hådde vel håpet forskjellene skulle være mindre denne gangen. Får bare gratulere Bent Holter med en fabelaktig DAC.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Bor du ikke i Tromsø, Mutz?
    Kjøper du Hegelen kan vi ha shootout med min diy-dac. Den har vært en runde i Fredrikstad men er forhåpentligvis hjemme igjen på mandag.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært morsomt Andreas. Det lar seg sikkert gjøre. Har fulgt litt med på byggetrådene dine, og er blitt imponert. Det spørs om jeg rekker å kjøpe den før jul, men jeg tror jeg kan låne den videre i romjula.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Legger inn en melding om Mbare husker å få med seg dacen min under armen på vei hjem til jul, så får vi også høre hva det blir til med Hegelen.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    En katastrofe er satt i verk.
    I sweetspot er det en vilter 2,5 åring som nekter å flytte seg. Dette er et dårlig tweak. Barnefingre og klasse-A forsterkere passer ikke sammen. Høyttalerne må forvises til skammekroken.

    Utfordringen er å finne noe som kan passe inn i disse rammebetingelsene. Jeg tenker Carlsson/Larsen. Eventuellt andre høyttalere som liker å stå langs veggen. Søket er i gang.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Hmm. Etter besøket hos deg på lørdag har jeg ingen tro på at du lykkelig med et lite vegganlegg. Du har jo et anlegg som spiller i toppklasse og en erfaren hifigutt som deg kommer til å savne oppløsningen, basstrykket og moro-faktoren i det anlegget du har i dag.
    Det var nå uansett veldig hyggelig å få komme på besøk å høre hva du har fått til i stua. Den effektforsterkeren din er det råeste jeg noengang har sett. Det var med vilje jeg ikke spurte hva en slik koster. Makan til monster. Hvis du har planer om å ta vare på den imens ungene vokser seg store så kan du ha den her hos meg. (Og jeg har dobbelt så mange unger og halvparten så stor hus som du har).
    Må si meg enig i at Hegeldacen spilte veldig bra. Ingen tvil om at den er godt konstruert. Vi må få til flere treff etterhvert. Ikke minst så må vi også utveksle "flac" filer så snart jeg har noen å utveksle. Vi oppdaget jo et og annet hull i musikksamlingen din som må tettes, selv om anlegget var bortimot vanntett.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Om du har hjørner ledig kan Audio Note AN-E anbefales. Ellers er nok ikkje Carlsson det værste.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig omtale, og takk et meget hyggelig besøk Andreas.
    Jeg fikk en flott leksjon i rørteori, og masse nyttig input på forskjellige saker og ting. Ikke minst fikk vi lyttet på Rakk-DACen din. Jeg må si den imponerte. Syns ikke den sto tilbake for Hegelen i det hele tatt.

    Har som sagt ikke lyst til å selge utstyret. Det er det beste anlegget jeg har hatt i hus med god margin. Den som bare hadde hatt et eget lytterom....

    Jeg er klar på at uansett hvilke høyttalere jeg kjøper vil jeg neppe få samme lydkvalitet med veggplasseringen. Samtidig tror jeg anlegget får flere brukstimer om man oppnår symbiose mellom familie og anlegg. Og det er jo litt å trakte etter syns jeg.

    I dag har jeg forresten rippet ca 60 cd-plater. Et par av hullene du påpekte er allerede tettet, så dette går rette veien. Nå MÅ jeg få på plass et backup system snart.

    BTW, Det hadde vært meget interessant å låne øret til ditt system også. Kanskje neste treff er der?

    - Geir
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Om du har hjørner ledig kan Audio Note AN-E anbefales. Ellers er nok ikkje Carlsson det værste.
    Audio Note AN-E er spennende høyttalere som jeg har lest mye om.
    Jeg har dessverre ikke mulighet for hjørneplassering av begge høyttalerne. Den ene kan stå i hjørnet, mens den andre må stå midt på en 10 m. langvegg. Hvordan vil det fungere tror du?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Det fungerer vertfall ikke særlig med to på langvegg og jeg vil tro at lyden vil bli i overkant forskjellig på høyre og venstre.
    Står litt om plassering her i manualen: http://www.audionote.co.uk/downloads/an-e_manual.pdf

    Kan også ta en telefon til Audiocompaniet.no - 22 11 68 70. Vil tro de kan svare på det meste. Gir deg også en demo, kanskje også hjemlån? Etter hva jeg har lest er AN-E ganske fleksible på forsterkeriet.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Endelig står trådens navn i stil med dens innhold.

    Fikk pakke i dag;
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Form følger funksjon..... kanskje.
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Skulle tro Svampebob var på besøk.. Lover ikke godt.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.140
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer litt på hva kona mener om disse? ;D
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Must say, Mutz. Du roter frem mye morsomme saker fra hifimarkedet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    mutz skrev:
    Skulle tro Svampebob var på besøk.. Lover ikke godt.
    Rent personlig syns jeg det lover svært så godt!
    Et pent og maskulint skue. De der nytter det ikke å maskere med enkle potteplanter.
    Hvordan lyder det?
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Jeg lurer litt på hva kona mener om disse? ;D
    Dette er hennes skrekk ja:)

    Andreas skrev:
    Must say, Mutz. Du roter frem mye morsomme saker fra hifimarkedet.
    Morsomt er ordet. Dette er fundamentalt avvikende sammenlignet med Gallo.

    Jøgga skrev:
    Rent personlig syns jeg det lover svært så godt!
    Et pent og maskulint skue. De der nytter det ikke å maskere med enkle potteplanter.
    Hvordan lyder det?
    Tja, hva skal jeg si. Syns lyden står svært godt til utseendet. Litt stor korpus, lettere tilbakelent i toppen, og litt tynt fundament å stå på:)

    De har potensiale til å spille musikk. Blir neppe optimalt for de som er ute etter mest mulig objektivitet i gjengivelsen. Det får bli status som førsteinntrykk.

    Poster målinger etterhvert, så får vi se hvordan det står til. Syns det er litt forskjellig nivå mellom kanalene i mellomtonen kanskje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn