En liten byggetråd om et par JBL 2360 horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    De er koblet i parallell, og det er 2226H.
    Med andre ord: 4 ohms nominell impedans.

    P101 driver dem fint - hadde en følelse at Adyton XP3 var enda bedre (men den har dessverre en liten brum jeg ennå ikke har blitt kvitt, så jeg får dessverre ikke brukt den). Skal teste videre med andre kraftige transistor-sluttrinn, men er forsåvidt fornøyd med P101, så det har ingen hast...
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Går ut fra at du har bygget forsterkerne selv. Har kikket såvidt over P101 konstruksjonen, og forstår godt at den spiller bra.

    For å drive 4 ohms last ville jeg ha modifisert den konstruksjonen på en måte og vurdert en annen. For det første ville jeg ha øket antall utgangs MOSFET. Videre ville jeg ha vurdert en større kondensatorbank. Ellers er jo siste trinnet med follower push-pull konfigurasjon helt ypperlig til å drive store basser.

    Jeg var igjennom hele tankeprosessen rundt bass-forsterker for et par år siden og konkluderte med at det trengtes mange utgangs MOSFET. Det hele endte med en Pass-ish konstruksjon med 6 par utgangs MOSFET pr kanal.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Hei Johnny.

    Jeg har bygget forsterkerene selv, og jeg er ganske enig i det du anfører. Riktignok har jeg økt kapasitetet i kondensatorbanken vesentlig (jeg har et helt annet power-supply, med én likeretter for hver halvbølge), men printet har ikke plass til mer enn 2 par utgangesMOSFET. Jer har tenkt på å koble opp flere par - men tror heller at jeg beholder den slik den er, og satser på et nytt og kraftigere transistor sluttrinn. (En må jo ha stadige forbedringsplaner og nye prosjekter ;))
    Jeg vurderer bl.a. dette: http://www.groundsound.com/spa1000kit.php, eller kanskje dette: http://www.aussieamplifiers.com/nxv800.htm. Litt eldre Adyton eller Dynamic Precision (gjerne PA-varianter) er heller ikke av veien.
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Det der var jo voksne konstruksjoner! Det er godt å ha noen prosjekter i løypa. Har ikke vært borti noen av dem. Ser av bildene at Australieren bruker noen meget velrenommerte Toshiba MOSFET.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    606
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    24
    Hei!

    Denne byggetråden har vært veldig inspirerende for meg og sannsynligvis andre. Tror derfor spørsmålene nedenfor hører hjemme i tråden selv om en annonse på bruktmarkedet i høst gav indikasjoner på at du har beveget seg videre og funnet deg nye utfordringer.

    Når jeg skriver veldig inspirerende så vil det si at tråden motiverte nok til kjøpet av et par JBL 4675C da jeg fikk anledning til å kjøpe endel kinoutstyr tidlig i vinter. 4675C høyttalerene har samme bestykning som ditt prosjekt. Men leveres uten superdiskant.

    Ut fra førsteinntrykkene, som dog er med middelmådig utstyr ellers, så er jeg enig i at her trengs det mer nivå over 8-9.000 Hz. Og det å løfte området med EQ låter grumsete selv ved lave lydtrykk.

    -Spørsmål 1) Teorien om at output fra JBL 2" driveren over 8-10K mest består av kantresonanser høres plausibel ut. Men kan noe av problemet være resonanser i 2360 hornet? Kan det brukes, i praksis, over 8-10K? Har googlet på målinger av spredning på hornet men ønsker å høre din mening.

    -Spørsmål 2) Har du prøvd 2360 med drivere som spiller rent høyere enn nevnte frekvenser?

    -Spørsmål 3) Så i en annen tråd at du var blitt eier av Truextent-membran, gratulerer! I en Audioheritage tråd http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?28127-Truextent-Diaphragms-in-JBL-four-inch-compression-drivers som ser troverdig ut, så har Truextent noe mindre output enn std 2446 membran og faller brattere over 5K http://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachmentid=44875&stc=1&d=1269132015. Er ikke så god på å tolke hverken frekvensmålinger eller impedanseforløp. Men det faktum at Truextent har et veldig "glatt" impedanseforløp fra 7-8K og opp til 20K betyr vel (eller rettere sagt indikerer) at det er mindre oppbrytninger/resonanser?

    -Spørsmål 4) Ut fra dine foreløbige erfaringer med Truextent, hvor høyt opp gir de brukbar output? Hvor mye EQ må til for å løfte toppen? Dette vil nok være avhengig av driver/horn-kombinasjon men om du har en formening om det hadde det vært fint å høre din mening.

    Må dessverre pakke bort prosjektet noen måneder da jeg skal leie ut den delen av huset. Men i mellomtiden skal jeg enten lete etter en passende superdiskant eller bestille Truextent til 2446 driverene. Må prioritere en av delene. Det hadde vært nyttig å høre hva du mener om spørsmålene ovenfor. Det ville hjelpe i valget om hva jeg skal gjøre først. Tror nok at jeg til slutt bør ha både Truextent og superdiskant helt øverst.

    Mvh Øystein
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    606
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    24
    Bare en liten kommentar til mitt spørsmål 1)

    Du skrev i tråden at 2360 mister CD egenskapene over 10K og kan låte mørkt av den grunn. Vil spesifisere at mitt spørsmål er om du også kan identifisere problemer som skyldes resonanser i hornet over 10K.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk morsomt at denne tråden blir vekket til liv igjen på denne måten.

    Det er riktig at akkurat disse høyttalerene nå ikke lenger er i mitt eie - men jeg mener forsatt at 2360-konseptet er veldig bra og klart verdig for å forbedres/utvikles videre. 2360 er veldig tøffe horn, de låter bra, går langt ned i frekvens - og de har en evne til å "fylle rommet" som jeg finner besnærende.

    Eneste lille "aber" med dem (kanskje fortsett fra størrelsen), er at de IMO er bittelitt resonante. Glassfiberen er ganske tynn, og hornoverflaten er jo ganske diger. Disse to var hovedårsakene til at jeg har begynt å eksperimentere med andre horn. Min anbefaling til 2360-eiere er å eksperimentere med dempning (asfaltmatte e.l. ?) bak på hornet - eventuelt å feste hele hornet i en slags tilpasset treramme langs hele ytterkanten, og feste hele rammen til kassene under.

    Til dine konkrete spørsmål:

    Jeg tror at hovedårsakene til at 2445 i 2360 ikke låter bra ved de høyeste frekvensene (selv med delefilter/eq som måler flatt på axis) er to: 1) 2445-driveren har i seg selv ikke mye output i den øverste oktaven, og det lille som er ser ut fra målinger ut til å være resonanser. (Jeg tror ikke selve hornet har resonanser så høyt oppe - det er driver/membran dette gjelder). Å eq'e dette opp (enten det gjøres passivt ved å dempe "resten", eller aktivt) betyr å fremheve disse resonansene ytterligere. 2) En 2" driver begynner å beame ved 10k, nesten uansett hva slags horn den sitter i. Og når hornet er så stort som 2360 (og spredningen såpass konstant og bred ved de lavere frekvensene) blir overgangen fra god spredning til smal spredning ganske brå. Se kurvene på http://www.jblpro.com/pub/obsolete/23606566.pdf (øverst på side 2: Beamwidth vs Frequency) for en illustrasjon til dette. Jeg tror derfor (for de beste resultater) at hornet ikke bør brukes over 10k. (Det samme gjelder for nesten alle andre 2" horn jeg har testet - dog kanskje ikke i helt samme grad).

    Jeg har testet 2360-hornet med Radian 950 (aluminium) og JBL 2445 (med d16r2445 titan. og med d8r2450sl titan/aquaplas-membran). Ingen av disse driverene måler særlig godt over 10K. (Det er det forøvrig nesten ingen 2" drivere som gjør, IMO).

    De første testene mine (både målinger og lytting) indikerer at Truextent (i JBL) er betydelig smoothere enn titan-membraner. Du har helt rett i din antagelse. Titan-membranen d16r2450 (som er standard i 2446, 2447, 2450 og 2451) har en utpreget resonans ved ca 15 kHz, og to mindre ved ca 8 og 10 k. Truextent'en har bare en liten resonans, og den er helt oppe ved 18k. Lyttemessig er dette lett å høre. De har også bittelitt mer extension enn titanmembranene. Men en slipper ikke unna uten eq også i dette tilfellet. Kanskje denne komboen kan brukes helt opp uten supertweeter i et "riktig" horn - bare mer testing kan besvare dette.

    Det er LMC og undertegnete igang med. Se "Kjøperåd kompresjonsdriver-tråden" for litt info. Kommer nok mer etterhvert.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vedr 2360 var jeg også veldig fascinert av hvordan det ladet rommet, men opplevde det som forstyrrende resonnant og dessuten at prisen for cd egenskapene er for høy og tildels unødvendig i privat hi-fi bruk
    det samme opplevde jeg med Altec cd versjon Mantaray 594
    om man derimot kjører de til 5-7K slipper man unna det værste
    (super-)tweeter bør/må man ha på begge disse cd hornene
    denne egenskapen oppleves ikke like sterk på biradialhornet 2385 til JBL som også har cd karakteristikk
    det det nå knytter seg mest spenning til for min del er JMLC 200T og hva vi kan få ut av akseptabelt arbeidsområde med dette relativt flate gigantiske hornet med full rollback
    klarer vi mere en 3 oktaver? 4? med hvilken driver? at what cost?
    ila de neste ukene vil endel være iferd med å avklares
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Grelv ; leser at du har hatt radian 950pb, etter hva jeg har skjønt er membraner utbyttbare mellom jbl og radian ? fikk du forsøkt denne med annet enn alu membran ? ytelsen på denne i forhold til jbl med samme membraner ?

    En leser jo om radians 5-slit phaseplug, osv..

    Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men følte det hørte hjemme her !

    mvh
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.320
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    grelv skrev:
    Eneste lille "aber" med dem (kanskje fortsett fra størrelsen), er at de IMO er bittelitt resonante. Glassfiberen er ganske tynn, og hornoverflaten er jo ganske diger. Disse to var hovedårsakene til at jeg har begynt å eksperimentere med andre horn. Min anbefaling til 2360-eiere er å eksperimentere med dempning (asfaltmatte e.l. ?) bak på hornet - eventuelt å feste hele hornet i en slags tilpasset treramme langs hele ytterkanten, og feste hele rammen til kassene under.
    Akkurat samme problemet som med mine Electro Voice horn. Løsningen ble å smelte fast 5 mm tykke asfaltplater på utsiden av hornet. Det var en hel verden av forskjell! Kan anbefales for de som ikke er opptatt av å ha utstyr i original stand. Kan godt hende det holder med 1,2 mm bitumenplater fra Biltema.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    permorten skrev:
    ...leser at du har hatt radian 950pb, etter hva jeg har skjønt er membraner utbyttbare mellom jbl og radian ? fikk du forsøkt denne med annet enn alu membran ? ...
    Dessverre ikke. Det er såvidt lenge siden jeg hadde denne, at jeg ikke hadde tilgang på andre membraner. Med sitt standard aluminium/polyester-membran målte den omtrent som en standard JBL 2445. Men jeg er enig i at den 5-slits fasepluggen er interessant (tilsvarede som TAD), og skulle gjerne ha testet denne på nytt.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    ok - måtte bare spørre , med be. membran er vel ikke prisforskjellen til tad så stor heller.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    permorten skrev:
    ok - måtte bare spørre , med be. membran er vel ikke prisforskjellen til tad så stor heller.

    mvh
    da er du veldig heldig!
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    her i Drøbak er det et firma som limer noe tykt lydisolerende stoff på innsiden av båtskrog;
    noe tilsvarende ville jeg prøvd på baksiden av 2360
    feks på Biltema har de noen selvklebende ganske tunge ca 30-40mm tykke brannhemmende isolasjonsmatter for motorrom på båter mm
    de ville jeg kjøpt et par tre kvm av og klistret på
    de kan bare rives av igjen om du ikke liker resultatet eller du skal videreselge
    m.a.o. ingen broer brent
    mvh
    Leif
     
    J

    J.J

    Gjest
    Greit med noe som gjør finish litt mer enn bare akseptabelt ...... ;)

    Men noe som en sprøyter på - og som evnt kan lakkeres / farges er jo ikke dumt.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    permorten skrev:
    ok - måtte bare spørre , med be. membran er vel ikke prisforskjellen til tad så stor heller.

    mvh
    da er du veldig heldig!
    mvh
    Leif
    radian med be. er vel noe du må kjøpe nytt - tad finnes vel innimellom på bruktmarkedet ?

    mvh
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    606
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    24
    Takk for tips om demping av resonanser. Er enig i at de er svært hørbare pga det store arealet på hornet og kun 1 festepunkt. Jeg har de orginale festebrakettene som kan justeres i høyde og horisontal/vertikal vinkling. Det er praktisk men gjør løsningen noe "vaklete". En opplagt forbedring vil være å feste underkant av hornet fast i basskassa. Ser at mange gjør det slik. 5mm bitumen vil nok også gjøre mye.

    Når horna skal i permanent drift (pakkes ned snart) så tenkte jeg å slå to fluer i en smekk. Fikse på estetikken og få dempet horna. En mulighet er å kle sidene av hornet med plater som følger en passende kurve fra front helt til driveren, evt forbi driveren slik at man får en helhetlig form. Må huske å gjøre det servicevennlig også.. Mellom plata og hornet vil det nå være relativt store volumer som kan fylles med egnet materiale.

    En ide er å fylle med epoxy-granite som er svært stivt og har høy indre demping. Epoxy-granitt er også DIY-vennlig, billig og greit å ha med å gjøre. En av mine mange DIY-planer er å bygge en baffel i dette materialet. Da kan jeg få fin finish, avrunda hjørner og om jeg får det til så kan jeg kanskje integrere hornprofilen i støpen. Ikke en løsning for et 200Hz Le Cleach men kanskje et 800 Hz SEOS?

    Sjekk denne linken om for info: http://www.cnczone.com/forums/epoxy_granite/38800-index_epoxy-granite_machine_bases_thread.html
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    606
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    24
    Noen betraktninger rundt 2360-hornet og bassløsningen som følger med i JBL 4675C-8LF systemet:

    I tilfelle andre vurderer å kjøpe 4675C for å få seg et "plug and play" system med 2360-horn så vil jeg på det sterkeste advare mot dette. Det låter slett ikke bra rett ut av esken. Om noen skulle trodd det. ;D

    Specsene forteller at her trengs det en egen dypbassløsning i tillegg. For den doble 15" kassa (som heter 4648A) er tunet høyt, slik at det er (relativt) begrenset hva du kan gjøre med EQ. Du har jo selvfølgelig mye å gå på med doble 15" og termisk kapasitet på 1200Watt.

    Lydmessig er problemet at 4648A kassa låter resonant og klemt. Nå har jeg mye igjen å gjøre på EQ fronten, har ennå ikke målt oppsettet og burde ikke være bastant i uttalelsene. Men 4648A låter KJIPT. Kjenner relativ godt til JBL 2226 bassene og de er nesten ikke til å kjenne igjen her. Det er kasseresonanser fra vibrerende sidepaneler, topp og bakside. Det er en hul, gjallende "ekkoeffekt" i nedre mellomtone som kommer fra stående bølger inne i kabinettet. Og dette høres lett gjennom bassporter og ut gjennom de store bassene. Det er klart som dagen at de fine 2226 bassene bør få bedre arbeidsbetingelser enn den elendige MDF-haugen som er produsert på lisens i Danmark og som kalles 4648.

    Ble vel litt bastant i uttalelsene her. Men dette produktet irriterer meg grenseløst.

    Er det noen som vil ha et par kasser uten elementer så kan dere få dem.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    606
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    24
    I kveld kom en morsom vending på mitt JBL 2360 eventyr :D Får etterhvert lage min egen tråd slik at ikke Grelv sin fine tråd blir nedlesset. Men dette kan kanskje være relevant for 2360 interesserte:

    Mine 2360 horn med 2446 drivere spiller sammen med de doble 15" kassene jeg beskrev i forrige post. Oppsettet står i en leilighet som jeg pusser opp for utleie. De siste 4 ukene har jeg sikkert spilt 30-40 timer på oppsettet mens jeg har sparklet og malt i samme og tilstøtende rom.

    Dette er et midlertidig oppsett, utstyret rundt er svært begrenset så her skal jeg ikke trekke konklusjoner. Klangbalansen er OK. Er enig med Grelv i at det trengs egen diskant i tillegg. Dessverre er midbassen er en spøk i forhold til hva jeg vet 2226 bassene kan og lyden har tidvis vært ganske frustrerende pga resonanser i basskassa. Men det skal mye til før jeg ikke spiller musikk og det er utrolig hva man venner seg til. Men i kveld ble det for mye. Jeg måtte slå av anlegget for både Duke Ellington og Kasabian låt helt forferdelig platt. Det ble stille i leiligheten. Malejobben ble kjedelig. Jeg måtte bli ferdig så jeg bygde nye bassløsninger i tankene mens jeg balanserte på stigen. DA KOM JEG PÅ DET!!!!

    Det står jo 3 kasser med JBL 2245 18" i stua også. (ikke koblet opp pga problemer med MiniDSP). Husket plutselig lovprisninger av mellomtonen fra en 18" fra andre poster på Sentralen. På tre minutter hadde jeg satt en 2245 foran hvert horn og justert delay til drøyt 80 centimeter. På med lyden. Og DET VAR MORRO GITT!

    Det meste ble påvirket i positiv retning. Deling på 600Hz ble beholdt for jeg måtte male videre. Trøkket i Duke Ellington sitt piano gav meg frysninger nå. Det er alltid fasinerende hvordan en endring i et frekvensområde kan gi endringer i andre. Nå låt 2360 noe mer utstrakt og behovet for diskant over 9-10K er ikke like fremtredende. Midbassen hadde nå snap og tyngde etter min smak.

    Kanskje jeg ender opp med toveis..
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Naturlyd skrev:
    .....
    Specsene forteller at her trengs det en egen dypbassløsning i tillegg. For den doble 15" kassa (som heter 4648A) er tunet høyt, slik at det er (relativt) begrenset hva du kan gjøre med EQ. Du har jo selvfølgelig mye å gå på med doble 15" og termisk kapasitet på 1200Watt.

    Lydmessig er problemet at 4648A kassa låter resonant og klemt.....
    Dette er jeg enig i. 4648-kassa er tunet til 40 Hz, noe som nok er passe til en stor kino som også har egen sub-løsning. Men i et mer vanlig lytterom blir dette helt feil. Mye bedre å tune lavt (ca 30 Hz eller lavere), for dermed å kunne eq'e opp ved/rundt avstemmingsfrekvensen. Da bør også kassa være litt større.

    Mine 2226'ere kom fra et 4771-system. Jeg kjenner derfor ikke 4648-kassa - men har gjort helt tilsvarende erfaringer (selv om 4771 er av kryssfiner, beregnet på å kunne være transportabel og derfor sikkert mer solid enn 4648): resonant, for lite avstivninger, for høy avstemming og mye lekkasje gjennom de frontmonterte portene.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har foreløpig ikke kjørt basskassen høyere enn 100Hz (sammen med Tannoyene), så jeg har ikke registrert særlig til resonansene. Blir nok noe å gruble på når systemet settes opp, og deling langt høyere i frekvens.

    Enkleste tiltak er nok å fysisk dele volumet i to, og på den måten skyve laveste resonansfrekvens oppover hvor dempematerialet begynner å fungere.

    Kjekk kalkulator for å finne innvendige stående bølger:
    http://www.vikash.info/audio/standi...0&height=300&width=300&depth=350&threshold=50
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    606
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    24
    Her er resultatene med Vikash sin kalkulator og default threshold 50Hz.

    Gjettet at problemet lå endel under 500Hz, men har for liten trening i å identifisere frekvenser med noen særlig nøyaktighet. Skal kjøre noen frekvenssweep og forsøke å identifisere de verste problemfrekvensene før jeg pakker ned høyttalerene.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.124
    Torget vurderinger
    10
    Sniker meg inn her med et stemningsbilde av disse monstrene.

    Hjelper Bakken med å selge dem (inkl 2446). Først skal de vaskes. Så går jeg over og shiner det estetiske med litt flekking, evt spraye over hele fronten med svart lakk.

    Kanskje jeg drar over med tre lag polymerbasert (tilsvarende Tec7) smøremembran og sprayer over med svart. Det demper svært bra.


    Så blir det testing inne med 18Sound NSD1095 tin-coatede kompresjonsdrivere i Tractrix 1400 som diskant. Trolig en av verdens beste ett-tommere i kommersielt salg. Bare hør på Ø høyttalerne til Sveinung med 1,4 tommern. «Beryllium Light».

    Med mindre noen kjøper dem ganske snart da?

    Og for the record. Fikk så vidt plass til bare ett horn i Tiguanen :rolleyes:

    AFDC7C99-7CB3-4550-AA8B-C7252192A272.jpeg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.838
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Må jo bare innrømme at blir litt glad når ser andre spiller på 2360, hornet mange anbefalte meg en gang i tiden! :)
    Fikk begge inn i en gammel Vectra stv men da måtte alt demonteres..

    Det er hjemme hos deg du skal teste?
    Diskant inn ved ca 8k er vel et greit utgangspunkt, er et søkk i responsen der på 2360/2446 før det stiger igjen over 10k da hornet beamer og driver resonerer.
    Følger spent med :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.838
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Black Sabbath på 2360 nærfelt og det er som drøvelen til Ozzy klasker en i panna! :D
    2384 er som en rosa dress, hipt et par måneder så er det avlegs!
    2360 er heller Levi`s bukse, ikke alltid like hipt, men stødig kvalitet som er med år inn og år ut!
    (Du tåler da litt mobbing HEL!) ;)

    Med DEQX så har jeg endt opp med deling 500hz og 48dB faselinjære filtre, det med både 2446 med original membran og TAD 4002.
    Har prøvd dele høyere men noe foregår med korreksjon og samspill med bassene som gjør at 500hz har så langt spilt best.
    Gjerne noe mer innsats i DSPen og hadde gjerne funnet ut litt mer. 600hz er vel en frekvens som går igjen som ønsket nedre deling.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.838
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig bør dem vaskes i Bidè! Men utendørs natural funker da fint også! :)

    Ser på bildet pene ut i lakken, i tilfelle best å beholde som dem er, lakking krever sin mann for å få fint!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.124
    Torget vurderinger
    10
    Ja, dropper lakking. De er fine.
    Og med deling på 8000 skal ikke eventuelle ressonanser være noe problem.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.124
    Torget vurderinger
    10
    Blir mer jobb å sparkle disse 3D printede Tractrix 1400 horna jeg kjøpte av postkassami. Ruglene skaper en del jobb ja.

    647B4926-3A3E-47D1-9660-72E72F3D127D.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.124
    Torget vurderinger
    10
    Håper det er greit for grelv at jeg henger meg på 2360 tråden? 😊

    litt pussing av diskanthorn:

    286B1BC0-BA94-4519-9E45-3E8ADC8E813E.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.838
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er da vel bare kjekt at det blir delt litt matnyttige ting :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    2.349
    Torget vurderinger
    75
    Brukt sprayboxparkel fra Biltema på mine Pastkassami printede horn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn