Fantastisk morsomt at denne tråden blir vekket til liv igjen på denne måten.
Det er riktig at akkurat disse høyttalerene nå ikke lenger er i mitt eie - men jeg mener forsatt at 2360-konseptet er veldig bra og klart verdig for å forbedres/utvikles videre. 2360 er veldig tøffe horn, de låter bra, går langt ned i frekvens - og de har en evne til å "fylle rommet" som jeg finner besnærende.
Eneste lille "aber" med dem (kanskje fortsett fra størrelsen), er at de IMO er bittelitt resonante. Glassfiberen er ganske tynn, og hornoverflaten er jo ganske diger. Disse to var hovedårsakene til at jeg har begynt å eksperimentere med andre horn. Min anbefaling til 2360-eiere er å eksperimentere med dempning (asfaltmatte e.l. ?) bak på hornet - eventuelt å feste hele hornet i en slags tilpasset treramme langs hele ytterkanten, og feste hele rammen til kassene under.
Til dine konkrete spørsmål:
Jeg tror at hovedårsakene til at 2445 i 2360 ikke låter bra ved de høyeste frekvensene (selv med delefilter/eq som måler flatt på axis) er to: 1) 2445-driveren har i seg selv ikke mye output i den øverste oktaven, og det lille som er ser ut fra målinger ut til å være resonanser. (Jeg tror ikke selve hornet har resonanser så høyt oppe - det er driver/membran dette gjelder). Å eq'e dette opp (enten det gjøres passivt ved å dempe "resten", eller aktivt) betyr å fremheve disse resonansene ytterligere. 2) En 2" driver begynner å beame ved 10k, nesten uansett hva slags horn den sitter i. Og når hornet er så stort som 2360 (og spredningen såpass konstant og bred ved de lavere frekvensene) blir overgangen fra god spredning til smal spredning ganske brå. Se kurvene på
http://www.jblpro.com/pub/obsolete/23606566.pdf (øverst på side 2: Beamwidth vs Frequency) for en illustrasjon til dette. Jeg tror derfor (for de beste resultater) at hornet ikke bør brukes over 10k. (Det samme gjelder for nesten alle andre 2" horn jeg har testet - dog kanskje ikke i helt samme grad).
Jeg har testet 2360-hornet med Radian 950 (aluminium) og JBL 2445 (med d16r2445 titan. og med d8r2450sl titan/aquaplas-membran). Ingen av disse driverene måler særlig godt over 10K. (Det er det forøvrig nesten ingen 2" drivere som gjør, IMO).
De første testene mine (både målinger og lytting) indikerer at Truextent (i JBL) er betydelig smoothere enn titan-membraner. Du har helt rett i din antagelse. Titan-membranen d16r2450 (som er standard i 2446, 2447, 2450 og 2451) har en utpreget resonans ved ca 15 kHz, og to mindre ved ca 8 og 10 k. Truextent'en har bare en liten resonans, og den er helt oppe ved 18k. Lyttemessig er dette lett å høre. De har også bittelitt mer extension enn titanmembranene. Men en slipper ikke unna uten eq også i dette tilfellet.
Kanskje denne komboen kan brukes helt opp uten supertweeter i et "riktig" horn - bare mer testing kan besvare dette.
Det er LMC og undertegnete igang med. Se "Kjøperåd kompresjonsdriver-tråden" for litt info. Kommer nok mer etterhvert.