Fascinasjonen startet med JBL 4430.
Store horn i PA-systemer med JBL 4560-kasser og 2440-drivere på enorme sektorhorn var jeg vant til fra før, men 4430 først opplevd i et av Oslos lydstudioer tidlig på 80-tallet representerte nye helt nytt, både design- og lydmessig. Dramatisk og tøft utseende, dypt fascinerende og spesielle høyttalere. Glemte dem aldri.
Så tok hifi-interessen andre veier. EC 25-watter, Dahlquist og Quad elektrostater. Og i mange år var hifi- og lyd et forsømt kapittel. Men viktige ting i livet gjentar seg som kjent. Nå har lyd og høyttaler-konstruksjon på nytt blitt et område hvor det er moro å bruke mye tid. Og de mytiske 4430? 35 år etter fikk jeg meg et par - på den aller beste måten: ved å bygge dem selv.
For meg er det fascinerende med 4430 selv konseptet. John Eargle, David Smith og Don Keele skapte nye nytt i 1981: massevis av patenter og white-papers. Dette må være en av de mest veldokumenterte høyttaler-konstruksjoner i historien.
Men vi som er opptatt av DIY liker jo å lage noe nytt. Det er massevis av tråder på audioheritage og andre steder om hvordan klassikeren kan forbedres. Konseptet er kopiert/gjentatt/videreutviklet i utallige nye varianter (fra Genelec til Geddes): bare å google. Selv har jeg forsøkt mange varianter, men jeg har til slutt gitt meg: 4430-konseptet er så rendyrket og komplett i seg selv at det å forbedre det (annet enn marginalt) egentlig er umulig uten å konstruere en helt ny høyttaler samtidig.
Men det er jo mulig å la seg inspirere. Ideen med et CD-horn som dekker et bredt frekvensområde, er jo god. (Konstant spredingsmønster over så stort område som mulig). Hva med å la hornet gå lenger ned i frekvens? (Sikkert bra: bassenheten er presset der oppe ved 1kHz). Hva med å bruke en 2 driver glattere, renere, mer behagelig og uanstrengt? (At en 2 låter bedre enn en 1 var noe jeg husket godt fra mine PA-dager. Kunne vært morsomt å se om det gjelder ennå). Og at 2" driver trenger en en supertweeter - ja, det trenger vel strengt tatt 1-enheten i 4430 også?
De største og råeste JBL constant-directivity-hornene er 2360. De går helt ned til 300 Hz, og har konstant spredning fra 500. Litt svære, riktignok. 80x80 cm munningsareal, og omtrent 1 meter dype. Går innimellom an å få tak i på eBay, og i et svakt øyeblikk kjøpte jeg et par. Senere har jeg trøstet meg med at hornene i seg selv ikke var så dyre. Det var bare frakten til Norge som gjorde at jeg måtte knuse sparegrisen.
Store horn i PA-systemer med JBL 4560-kasser og 2440-drivere på enorme sektorhorn var jeg vant til fra før, men 4430 først opplevd i et av Oslos lydstudioer tidlig på 80-tallet representerte nye helt nytt, både design- og lydmessig. Dramatisk og tøft utseende, dypt fascinerende og spesielle høyttalere. Glemte dem aldri.
Så tok hifi-interessen andre veier. EC 25-watter, Dahlquist og Quad elektrostater. Og i mange år var hifi- og lyd et forsømt kapittel. Men viktige ting i livet gjentar seg som kjent. Nå har lyd og høyttaler-konstruksjon på nytt blitt et område hvor det er moro å bruke mye tid. Og de mytiske 4430? 35 år etter fikk jeg meg et par - på den aller beste måten: ved å bygge dem selv.
For meg er det fascinerende med 4430 selv konseptet. John Eargle, David Smith og Don Keele skapte nye nytt i 1981: massevis av patenter og white-papers. Dette må være en av de mest veldokumenterte høyttaler-konstruksjoner i historien.
Men vi som er opptatt av DIY liker jo å lage noe nytt. Det er massevis av tråder på audioheritage og andre steder om hvordan klassikeren kan forbedres. Konseptet er kopiert/gjentatt/videreutviklet i utallige nye varianter (fra Genelec til Geddes): bare å google. Selv har jeg forsøkt mange varianter, men jeg har til slutt gitt meg: 4430-konseptet er så rendyrket og komplett i seg selv at det å forbedre det (annet enn marginalt) egentlig er umulig uten å konstruere en helt ny høyttaler samtidig.
Men det er jo mulig å la seg inspirere. Ideen med et CD-horn som dekker et bredt frekvensområde, er jo god. (Konstant spredingsmønster over så stort område som mulig). Hva med å la hornet gå lenger ned i frekvens? (Sikkert bra: bassenheten er presset der oppe ved 1kHz). Hva med å bruke en 2 driver glattere, renere, mer behagelig og uanstrengt? (At en 2 låter bedre enn en 1 var noe jeg husket godt fra mine PA-dager. Kunne vært morsomt å se om det gjelder ennå). Og at 2" driver trenger en en supertweeter - ja, det trenger vel strengt tatt 1-enheten i 4430 også?
De største og råeste JBL constant-directivity-hornene er 2360. De går helt ned til 300 Hz, og har konstant spredning fra 500. Litt svære, riktignok. 80x80 cm munningsareal, og omtrent 1 meter dype. Går innimellom an å få tak i på eBay, og i et svakt øyeblikk kjøpte jeg et par. Senere har jeg trøstet meg med at hornene i seg selv ikke var så dyre. Det var bare frakten til Norge som gjorde at jeg måtte knuse sparegrisen.
Vedlegg
-
32.3 KB Visninger: 4.371
-
31.5 KB Visninger: 3.547
-
34.2 KB Visninger: 3.384