En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Tror du misforstår litt her. Jeg har alltid spilt med MQA filer, både nå og tidligere, gitt at det finnes. Selv om man stiller inn Roon på Hifi-kvalitet fra Tidal dekodes fremdeles MQA, så lenge man ikke har deaktivert det. OG jeg har lyttet til Lumin også ved å bruke Roon.

    Forøvrig kan du godt gi meg litt mer kred enn å insinuere at forskjellen jeg opplever er forskjell i dekodingen, her i min egen tråd. Det finnes allerede alt for mange slike respektløse diskusjoner her på forumet.
    Beklager var ikke ment respektløst. Jeg leste av svaret ditt at du nå streamer MQA som lokalt i Lumin konverteres ned til noe AN forstår. Det var dette jeg mente å påpeke at ikke kan gi sammenlignbart resultat mot en 44/16 stream. Som jo tidligere i tråden din var en aktiv diskusjon, — hvor i kjeden man best henter ut 44/16 formatet og du svarte da på en måte som fikk meg til å forstå at du streamet 44/16 CD kvalitet direkte fra Tidal uten mellomkonvertering til AN.
    Så da var mitt innlegg basert på en missforståelse, beklager.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    En ting til før du evt bestiller.
    Albumet kom i 91. Det var lite vinyl på markedet da. (CD)
    Plater fra utgivelsesåret er vanskelig og dyre å få tak i. Så vidt meg bekjent var også den vinylutgaven dobbel.
    Dette er altså ikke et dobbelt album som egentlig var enkel.
    Ellers er jeg av den oppfatning at få spor på plata er en fordel fordi rillene har bedre plass. Det er ofte bedre lyd, særlig bassen.
    Min motivasjon for å spille vinyl er at det skal låte best mulig. Da er det underordnet om det blir litt trim, men det er flere som tenker som deg. Lykke til. 😊
    Er selvfølgelig helt enig med deg i det. Jeg har vel skrevet lenger opp her at lydkvalitet alltid har forrang. Men så er det denne latskapen, da :) Jeg bruker også volumkontroll i Lumin, selv om det låter et bittelite hakk bedre uten 🥴
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg gruer meg som en hund. Kan aldri tenke meg at det blir lyd før hele musikkbiblioteket blir oppdatert, noe som tar en 6 timers tid her, og jeg frykter også at jeg må begynne å knatte på lydinnstillinger igjen. :(
    I tillegg til det liger det en svært omfattende oppdatering av Metric Halo og venter på meg. Den gruer jeg meg enda mer til.

    mvh
    Hehe. Slike utfordringer har jeg heldigvis ikke :) Men den må altså oppdatere bibliotek også når en ny versjon kommer, uansett? Jeg trodde dette var snakk om en ren GUI-oppgradering?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Slike utfordringer har jeg heldigvis ikke :) Men den må altså oppdatere bibliotek også når en ny versjon kommer, uansett? Jeg trodde dette var snakk om en ren GUI-oppgradering?
    Dette vet jeg ikke med sikkerhet, men jeg har aldri opplevd en større Roon-oppdatering uten at biblioteket også ble oppdatert. Jeg lar meg gjerne (gledelig) overraske.

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Beklager var ikke ment respektløst. Jeg leste av svaret ditt at du nå streamer MQA som lokalt i Lumin konverteres ned til noe AN forstår. Det var dette jeg mente å påpeke at ikke kan gi sammenlignbart resultat mot en 44/16 stream. Som jo tidligere i tråden din var en aktiv diskusjon, — hvor i kjeden man best henter ut 44/16 formatet og du svarte da på en måte som fikk meg til å forstå at du streamet 44/16 CD kvalitet direkte fra Tidal uten mellomkonvertering til AN.
    Så da var mitt innlegg basert på en missforståelse, beklager.
    Takk for det, @PeriodeLytter. Og jeg kan nok beklage litt tilbake. Som jeg skrev tidligere, så er jeg litt trøtt og gretten i kveld. Samtidig er jeg litt oppgitt på en del av de diskusjonene som foregår her på Sentralen. Du ble mottaker for min oppsamlede frustrasjon, og jeg tolket nok mer ut av det du skrev, enn det du mente, skjønner jeg nå. La oss være venner :)

    Ellers hadde jeg lyst til å påpeke, som en respons til det du skrev, at jeg er veldig lite opptatt av disse små detaljene, og MQA hisser meg lite opp. Selv om jeg ser at det finnes svakheter. Jeg har en enkel leveregel når det gjelder lyd for personlig avnytelse: om jeg synes det låter bedre, så er det det som er viktig. Det er ikke så viktig akkurat hva som er årsaken til det. Jeg lar ørene mine bestemme hva jeg kjøper og ikke.

    De som har en tro på at digitale kilder, som streamere, gitt bitperfect avspilling, ikke kan låte ulikt, er mer enn velkomne hjem til meg. Jeg tar gladelig i mot besøk, så vi kan utveksle og lytte til ulike produkter i mitt oppsett. Om du bor i nærheten - kan du ikke ta med din streamer, og så sammenlikner vi?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dette vet jeg ikke med sikkerhet, men jeg har aldri opplevd en større Roon-oppdatering uten at biblioteket også ble oppdatert. Jeg lar meg gjerne (gledelig) overraske.

    mvh
    Da får vi bare vente spent, på hver vår måte ;)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det er en del uenigheter om det meste her :) Spesielt når det gjelder digital lyd, virker det som. Også rør da, selvfølgelig, som likegodt kunne vært erstattet av en 2. harmonisk forvrengningsboks. (Sorry, litt trøtt og gretten i dag...ikke rettet mot deg, dette)

    Jeg har ikke noen store planer om å gå til innkjøp av en sånn. Men om jeg får mulighet, tester jeg gjerne en. Og det skulle ikke forundre meg stort om jeg opplevde forskjell.

    Har du prøvd?
    Nei, men jeg snakket med OHC og de sa at hvis jeg kjøpte på nettet så var det 14 dagers returrett og den switchen koster 6000 så da beholder jeg den hvis det blir bedre lyd og leverer den tilbake hvis ikke. Prøver den om et par mnd tenker jeg. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nei, men jeg snakket med OHC og de sa at hvis jeg kjøpte på nettet så var det 14 dagers returrett og den switchen koster 6000 så da beholder jeg den hvis det blir bedre lyd og leverer den tilbake hvis ikke. Prøver den om et par mnd tenker jeg. :)
    Det er jo en veldig grei måte å gjøre det på. Du får rapportere tilbake her, da :)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Oioioi....har mulighet for å kjøpe dette settet for en ganske fin pris. Kjenner det rykker litt i kjøpefingeren. Har lyst på alu-fronter, de er bare 1.5 år gamle. Effekt er nivå 3. Men - de selges bare samlet (jeg har allerede en M3 Phono) og jeg er usikker på hvordan 3.5W vil arte seg hos meg, på Doxa høyttalere og med den musikken jeg spiller.

    Hva tenker kjennerne?
    Jeg har aldri hørt forsterkerparet du viser til, men kjenner jeg har veldig lyst til å høre hvilke erfaringer du ev gjør med det. Slå til sier nå jeg! 😁. Disse boksene er nærmest som hønsetenner på brukten, så her er det bare å la kjøpefingeren styre!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har aldri hørt forsterkerparet du viser til, men kjenner jeg har veldig lyst til å høre hvilke erfaringer du ev gjør med det. Slå til sier nå jeg! 😁. Disse boksene er nærmest som hønsetenner på brukten, så her er det bare å la kjøpefingeren styre!
    Litt usikker på om jeg har godt av sånne innspil... 🤪
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    @gjomle Hvordan er du forresten fornøyd med kit-høyttalerne dine opp mot dine tidligere Doxa-høyttalere?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Ja, hva skal man si. Det er to ganske forskjellig formidlere. Doxa har nok litt mer skyv i bunnen, men synes de øvre tonene og da spesielt på vokal er betydelig bedre (i mangel på en audiofil beskrivelse). Synes også de er betraktelig bedre på lavere lyttenivå, som jeg stort sett spiller på. Doxa måtte litt opp i lydstyrke for å skinne. I tillegg var de litt mer vriene å plassere i stuen da høyttalerne må stå ganske nær vegg.

    Når det er sagt har jeg enda til gode å høre Doxa på AN forsterkeri, så noen direkte sammenligning har jeg ikke fått gjort.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    ^ Takker. Det stemmer rimelig bra med mine mistanker, basert på andres utsagn.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Skulle forøvrig gjerne hørt de sammen med litt mer, raffinert, forstekeri (f.eks en Meishu). Mistenker det bor mer i disse boksene enn hva min SORO kan gi.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Skulle forøvrig gjerne hørt de sammen med litt mer, raffinert, forstekeri (f.eks en Meishu). Mistenker det bor mer i disse boksene enn hva min SORO kan gi.
    Skulle ikke forundre meg. Jeg kunne også gjerne tenke meg å høre en Meishu, særlig i Tonmeister versjon. Har egentlig mest lyst på en integrert. Men den er så forbaska stor. Får ikke plass på benken min.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Jeg gruer meg som en hund. Kan aldri tenke meg at det blir lyd før hele musikkbiblioteket blir oppdatert, noe som tar en 6 timers tid her, og jeg frykter også at jeg må begynne å knatte på lydinnstillinger igjen. :(
    I tillegg til det liger det en svært omfattende oppdatering av Metric Halo og venter på meg. Den gruer jeg meg enda mer til.

    mvh
    Hurra for Norge, 17de mai og olje, og alt det derre der...hoi suddendatten suddendatten....:rolleyes::rolleyes:
    Moro med DIGITALIS HÆÆÆÆÆÆÆÆÆ....
    Gi meg Holy Cole på 45 rpm "any day" på snurra, uten å gå via Tidevann, Spytt i Hifi, "Get a Room", Mye Qul Angst etc.

    I tillegg har vi alle disse fanstatiske TV app leverandørene hvor Netfix, Vi er lei, Hælvetes Balle Ork etc. må oppgraderes annenhver dag.
    Etter på henger og henger avspillingen inntil det kjedsommelige, og man bare blir nødt for å helle nedpå en dram for og unngå å brette sammen flatskjermen :devilish:
    Jada, så neida....lykke til med oppdateringene tkr ;)
     
    Sist redigert:

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    gjomle skrev:
    Jeg har aldri hørt forsterkerparet du viser til, men kjenner jeg har veldig lyst til å høre hvilke erfaringer du ev gjør med det. Slå til sier nå jeg! 😁. Disse boksene er nærmest som hønsetenner på brukten, så her er det bare å la kjøpefingeren styre!
    Litt usikker på om jeg har godt av sånne innspil... 🤪

    Hvis prisnivået inn er brukbart burde du kunne selge videre M3 ganske hurtig. Har Vindicator SS selv. Kan ikke annet enn anbefale den.
    Står bare Vindicator på fronten på min, men jeg bestilte den med de komponentene som gjør at den er en silver signatur. Helt utrolig
    hvor nyansert den gjengir de forskjellige innspillinger. Men det er jo også 2a3 røret sin natur. Og 45 selvfølgelig. Vurderte Paladin den
    gangen disse forsterkerne dukket opp, men feiget ut når det gjaldt effekten i Paladin. Og utvalget av rør til den. Spiller på noen 300b
    blokker for tiden. Ikke i nærheten av den nyanseringen som Vindicatoren gir. Men 300b gir en litt tøffere og fetere lyd som absolutt
    er svært tiltrekkende.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hurra for Norge, 17de mai og olje, og alt det derre der...hoi suddendatten suddendatten....
    Moro med DIGITALIS HÆÆÆÆÆÆÆÆÆ....
    Gi meg Holy Cole på 45 rpm "any day" på snurra, uten å gå via Tidevann, Spytt i Hifi, "Get a Room", Mye Qul Angst etc.

    I tillegg har vi alle disse fanstatiske TV app leverandørene hvor Netfix, Vi er lei, Hælvetes Balle Ork etc. må oppgraderes annenhver dag.
    Etter på henger og henger avspillingen inntil det kjedsommelige, og man bare blir nødt for å helle nedpå en dram for og unngå å brette sammen flatskjermen.
    Jada, så neida....lykke til med oppdateringene tkr
    Det var kanskje det som skjedde før dette innlegget?? 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Litt usikker på om jeg har godt av sånne innspil... 🤪

    Hvis prisnivået inn er brukbart burde du kunne selge videre M3 ganske hurtig. Har Vindicator SS selv. Kan ikke annet enn anbefale den.
    Står bare Vindicator på fronten på min, men jeg bestilte den med de komponentene som gjør at den er en silver signatur. Helt utrolig
    hvor nyansert den gjengir de forskjellige innspillinger. Men det er jo også 2a3 røret sin natur. Og 45 selvfølgelig. Vurderte Paladin den
    gangen disse forsterkerne dukket opp, men feiget ut når det gjaldt effekten i Paladin. Og utvalget av rør til den. Spiller på noen 300b
    blokker for tiden. Ikke i nærheten av den nyanseringen som Vindicatoren gir. Men 300b gir en litt tøffere og fetere lyd som absolutt
    er svært tiltrekkende.
    Interessant! Akkurat den siste linjen der, er kanskje det som holder meg mest igjen. Har blitt fortalt at min P2SE Signature kanskje er noe mer altetende, mens Vindicator er superoppløst og fantastisk på mer åpen musikk. Kjenner du deg igjen i det? Hva slags musikk spiller du på Vindicator?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min mistanke dersom du går for Vindikator og ønsker å beholde Doxa HT dine...
    Til å begynne med vil du oppleve "euforia". En oppløsning du kan like.

    Så vil tiden gå og du savner å ha muligheten til å dra på og du kommer inn i modusen "hvilken AN forsterker kan gi i pose og sekk" :)

    Uansett så er det gode og enkle omsettingsmuligheter for AN produker i Norge.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Min mistanke dersom du går for Vindikator og ønsker å beholde Doxa HT dine...
    Til å begynne med vil du oppleve "euforia". En oppløsning du kan like.

    Så vil tiden gå og du savner å ha muligheten til å dra på og du kommer inn i modusen "hvilken AN forsterker kan gi i pose og sekk" :)

    Uansett så er det gode og enkle omsettingsmuligheter for AN produker i Norge.
    Det er omtrent den samme mistanken jeg har :) Men å dra på - jeg er svært sjeldent over 90dB, selv når jeg drar på. Ofte ligger jeg under 80dB. Vil det da være noe problem, og er dette eneste usikkerheten her - effekt?

    Og hvilken AN forsterker vil du si kan gi «i pose og sekk»? :D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri hørt wimpy AN- forsterkere på dine HT, men jeg har hørt BorderPatrol og Revel HT. Det låt helt formidabelt- inntil du dro på. Da falt hele lydbildet sammen.

    Mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har aldri hørt wimpy AN- forsterkere på dine HT, men jeg har hørt BorderPatrol og Revel HT. Det låt helt formidabelt- inntil du dro på. Da falt hele lydbildet sammen.

    Mvh
    Også interessant. Var det forsterkere med tilsvarende lav effekt? Hvor mye var det snakk om å dra på?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vis vedlegget 695920
    Jeg mener det er denne jeg har. 2 X LP 180 g, presset i Tyskland.
    Det er IKKE den røde jubileumsutgaven. Den er ikke spesielt dyr. (under 400kr)


    Da ble denne bestilt! Lenge siden jeg har handlet på Discogs. Forsåvidt lenge siden jeg har handlet vinyl i det hele tatt. Big Dipper meldte at denne stod som utsolgt og ventet på ny pressing, så når jeg fant en i uåpnet tilstand på Discogs, var det et mye bedre alternativ.

    Fikk med et par andre slengere også.

    984F4FC4-2D81-4677-8412-0514004F564A.jpeg


    Denne har jeg på CD, men hadde lyst til å ha den på vinyl også. Låter ikke fryktelig bra på CD, for å si det forsiktig. Får håpe at LP låter bedre.

    D63FDEE4-D127-44A2-A7C6-1D830D14E02C.jpeg


    Denne har jeg på vinyl fra før, men @Cash 63 tipset meg om at akkurat denne pressingen låter veldig fint (the joy of vinyl), så da tester jeg ut denne også.

    Edit: takk for godt tips, @bluesbreaker
     
    Sist redigert:

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Interessant! Akkurat den siste linjen der, er kanskje det som holder meg mest igjen. Har blitt fortalt at min P2SE Signature kanskje er noe mer altetende, mens Vindicator er superoppløst og fantastisk på mer åpen musikk. Kjenner du deg igjen i det? Hva slags musikk spiller du på Vindicator?
    Spiller alle typer musikk jeg. Enkle saker med lettgjengivelige soloinstrumenter til komplekse orkesterverk. Tankene går ikke i retning "superoppløst".
    Jeg brukte ordet "nyansert". Jeg mener med det at jeg hører større forskjell på de forskjellige innspillinger på vindicatoren enn 300b forsterkeren
    jeg benytter. Om det er røravhengig kan jeg ikke bedømme da forsterkerene ikke er likt konstruert. Vil ikke på noen måte si vindicatoren er analytisk.
    Bare god til å gjengi det den fores med uten prege gjengivelsen med noen grad av egenlyd, som jeg synes de fleste andre forsterkere har vært belemret
    med i større eller mindre grad.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    I går hadde jeg staselig besøk av Roy, aka @GentleGiant, i stua. Vi har vel begge gått og verket etter å få til en lyttekveld eller 5, både fordi vi er glad i musikk og god lyd, og fordi vi er en smule sosialt anlagt og etter hvert har begynt å dunke febrilsk i veggene på hjemmekontoret. Roy har et sett med meget følsomme ører og en sans for detaljer i lyden som gjør ham til en veldig god makker å ha med når man skal teste ut små endringer. Og at han er en knakandes fin fyr, gjør jo at vi strengt tatt ikke hadde trengt å høre på musikk i det hele tatt. Vi kunne egentlig bare ha sittet slik hele kvelden:

    E672AF9F-2FAB-499F-81E2-CF9F34CCCC76.jpeg


    Det er jo bare rett og rimelig å starte kvelden med kaffeslaberas og sladder, etter så lang tids nedstengning av samfunnet. Men vi hadde tross alt planer for kvelden.

    87C2DA21-4D9E-4864-AF04-05356A4A0011.jpeg


    Jeg hadde grublet såpass lenge på dette og hadde så mye jeg hadde lyst til å teste ut, at jeg hadde laget en liste. Som den oppvakte leser ser, kom vi ikke gjennom hele listen. Det vil si, det hadde vel egentlig mer å gjøre med at bedageligheten vant - volumkontroll på fjernkontrollen er så deilig at jeg kan leve med en bitteliten forringelse av lyden.

    Vi startet litt generelt og lyttet til anlegget med signal fra ny streamer; Lumin U1 Mini med Sbooster strømforsyning. Nå har jo jeg lyttet til denne en uke og gjort meg opp en mening. Men vi var begge enige om at dette er en solid oppgradering av streamersignalet. Oppsummert så vil jeg si at jeg nå opplever å ha en streamerkilde som er oppe og nikker med CD og platespiller som kilde. Det låter ikke likt, men det skal det heller ikke. Jeg vil ha tre ulike kilder, men jeg vil at alle skal ha sånn någenlunde samme opplevde kvalitetsnivå i lyden. Streameren låter noe strammere, eller en anelse hardere, enn CD. De er veldig nærme hverandre. Jeg holder en hårfin knapp på CD’en, Roy på streameren.

    Roy i fint lyttedriv
    70C75FF7-34E5-471A-8F72-A37830029BD5.jpeg


    Deretter testet vi lyd via Lumin app kontra lyd via Roon. Vi konstaterte at det låter ulikt, med små nyanser. Noe mer topp og detaljer fra Lumin, men kanskje mer engasjerende og driv fra Roon. Jeg er usikker på konklusjonen, men digger fremdeles å bruke Roon. Roy foretrakk lyden fra Roon.

    «Oioioi! Her er det minst en microdB forskjell ved 3,22MHz!»*
    48E053F4-1928-4E8B-AC53-D3156506084E.jpeg

    *hendelsen er ikke hentet fra virkeligheten

    Jeg hadde hentet fram Dac 3 fra 90-tallet for første gang etter at jeg kjøpte Olof sin dac. Her fikk vi kveldens første overraskelse. Jeg visste det jo, men denne dacen låter rett og slett fabelaktig bra. Spesielt nå, etter komponentbytter. Likevel, etter intens nilytting kom vi begge frem til at sistnevnte dac har en kvalitet som gjør den mer troverdig og balansert, og bedre å lytte på over tid. Roy fikk låne med seg Dac 3 hjem, så vi kan jo håpe på en liten lytterapport her etter hvert.

    CDT-Two/II har både AES/EBU og RCA ut, så da kunne begge dacene være oppkoblet samtidig, med mulighet for å switche mellom dem:
    0FF472F2-8326-4FDF-9F15-18F88359A3E9.jpeg


    Så tok det etter hvert helt av, med utskifting av kabler i høyt tempo og tiltakende rot i stua:
    69B09FB3-3E49-45F5-9FEC-75C2780E4656.jpeg
    8D71CD0C-8DAD-43B4-876B-A585C6CF7BB1.jpeg


    Vi testet kort Roys Weiss AES/EBU kabel opp mot sølvkabelen som @Olof Lilja hadde laget og konkluderte veldig fort med at sistnevnte var ganske mye bedre. Weiss låt nesten litt daft i forhold.

    Å kjøre strøm i P2 SE Signatur direkte fra vegguttak i stedet for via strømpadde, var en av kveldens andre overraskelser for min del. Vrient å forklare - men det bidro til et luftigere lydbilde, roligere og mer avslappet og samtidig et nytt lag med tynt slør borte.

    Deretter var det tid for å teste strømpadder. Jeg har hatt alle boksene koblet til EvoTek Sirius. Men jeg har også en Nordost QB8 liggende. Den ble koblet opp og omtrent fra første tone var vi begge enige om at lyden ble tynnere, noe kvassere og mer analytisk på en negativ måte. Sirius fikk fort komme tilbake på plass. Men detre området er ikke ferdig uttestet for min del. Jeg skal teste ut en enkel, billig Supra padde anbefalt av Olof før jeg konkluderer.

    Til slutt var det kveldens indrefilet, for min del: Audio Note Lexus høyttalerkabler med bi-wiring. Jeg hadde allerede testet dem litt. Førsteinntrykket var at de låt noe mer «lukket». Litt mindre oppløste og med en opplevelse av et par små «peaker». En i nedre mellomtone, type 200-250Hz, og en i øvre; 4-6kHz et sted. Kort sagt var opplevelsen lik denne gangen. Vi var enige om at både disse og Doxa S3 som jeg hadde fra før, begge låter veldig bra. Men at kanskje Doxa kablene er enda bedre match med Doxa høyttalerne. Høres jo fornuftig ut...? Uansett, vi lot AN-kablene være koblet opp og jeg skal teste dem ut over litt lengre tid.

    Heeelt til slutt testet vi et par strømfiltre som en ekstra bonus. Det kan kanskje du fortelle litt om, @GentleGiant?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Det virker som om dere har hatt det riktig så artig med en god gammeldags lytt til musikk via forskjellig utstyr, og hvordan kan vi tweake dette videre i en retning verten liker. Og du og du som jeg savner slike kvelder, selv om man nesten går litt i selvsving etter 5-6 timers intens mekking og lytting.
    Og det at Den milde kjempen er en kjernekar kan jeg skrive under på :cool:
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Tar med en AN-E under hver arm, slik at du får se hva greia er, Atle;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det virker som om dere har hatt det riktig så artig med en god gammeldags lytt til musikk via forskjellig utstyr, og hvordan kan vi tweake dette videre i en retning verten liker. Og du og du som jeg savner slike kvelder, selv om man nesten går litt i selvsving etter 5-6 timers intens mekking og lytting.
    Og det at Den milde kjempen er en kjernekar kan jeg skrive under på :cool:
    Her treffer du veldig godt, med alle dine observasjoner! :) Og ja, kan skriver under på at hodet ikke fungerer fullt så godt på slutten av kvelden som på begynnelsen.o_O
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Som et innspill til min egen debatt om Vindicator eller ikke Vindicator, kom jeg over dette innlegget på en Audio Note Facebook gruppe i dag.

    I visited the AN showroom yesterday and auditioned the Oto SE and Meishu Tonmeister (both are standard versions) through a pair of AN-E SPe HE. The Oto is driving the speakers very well, with adequate dynamics, good pace and rhythm. The EL84 is a sweet sounding tube, but it just lacks the ultimate ability of portraying the yin and yang nuances of musical breath, and the alluring tone like that of a triode. I listen to the Vindicator at home and find its transparency in another class comparing with the Oto. In my experience, the Vindicator drives the AN-E SPe HE decently in a small room of less than 200 sq ft. Don’t expect “live experience” for symphonies and rock music. Whether you find it meeting your needs depend on what you expect, your room size and the volume you like to play your music. Within the physical limitation of a 3.5 Watts amplifier, the scale, dynamics and tone colors of the Vindicator are superb. You need to listen yourself to decide whether it is suitable for you. After listening for a few tracks, I think the Oto is not an improvement over the Vindicator in any area.

    I prefer the Vindicator over the 300B-based Conqueror and it explains my purchase of the 2A3 amp. I have a better impression for the Meishu Tonmeister I auditioned this time. The transformer-coupled Meishu sounds more “organic” and have better sound textures than the Conqueror. I didn’t compare it with the Vindicator yesterday and cannot comment on their performance side by side although there is one in the showroom. The size of the Meishu is practically too big for me, I didn’t compare it with the amp I own, simply for avoiding the temptation to buy the Meishu in case it is superior to the Vindicator. Comparing not so objectively from memory, the dynamics and power of the Meishu is plainly better than the Vindicator, and its tone color is more rich and “fleshy”, sounds differently with the beguiling 2A3.
    Skulle tro det var skrevet til meg...
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Rimelig sikker på at du får omsatt utstyret uten problem dersom det ikke skulle være match med Doxa 8.2 :).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn