I går var dagen kommet for @GentleGiants og min store utflukt til audio-doktoren på landet,
@Olof Lilja. Jeg lovet livestream, men det ble vanskelig, til tross for autopilot. Dessuten så hadde utstyret fort blitt ødelagt av alt sikkelet fra munnen min. For la det ikke være noen tvil, dette var en fin dag! Om det «bare» hadde vært besøket hos Olof i seg selv, hadde det vært nok. Med måneder i koronoa-isolasjon og sosial aktivitet på et absolutt lavnivå som bakteppe, og store oppgraderingsforventningssommerfugler i magen i tillegg, var jeg mildt sagt spent når jeg stod og ventet på en overtent
@GentleGiant på Bryn stasjon.
På plass i Olofs hyggelige kårbolig ut på landet utenfor Sandefjord. Roy viser at han har lang erfaring fra hifi-messer og -besøk, ved å innta en klassisk hifilytteposisjon.
Sjefen sjøl har spillelistene klar.
Litt bilder av anlegget og lytterommet.
Etter god kaffe og enda bedre lyd, fikk vi innvilget audiens i det aller helligste, operasjonsstua.
Her overvåker jeg inngrepet i babyen din,
@Håkon_Rognlien.
Etter enormt med inntrykk, og en kombinasjon av lavt blodsukker og nysgjerrighet, fikk Roy litt utfordringer med å holde hodet oppe. Jeg hadde planlagt quiz i bilen, for å sjekke ny kunnskap rundt Audio Notes rikholdige utvalg av kondensatorer og motstander, men det får bli neste gang.
Alt i alt, en fabelaktig tur. Viktigst av alt - utrolig hyggelige folk - den mest givende del av hobbyen! Dernest utrolig gøy å høre lyden fra anlegget som Olof har tunet selv. Og til slutt magisk å komme hjem å høre hva disse små dingsene har endret.
Jeg hadde ikke store forventninger, for å være helt ærlig. Jeg har aldri gjort denne typen oppgraderinger og visste ikke hva jeg kunne vente meg. Jeg var litt redd for at alt bare skulle bli veldig oppløst og «lyst». Men jeg tok grundig feil! Her er noe av det jeg skrev til Olof og Roy etter at jeg hadde fått koblet opp og hørt litt:
«Førsteinntrykket er veldig godt! En kjempefin kropp, samtidig som det er bedre innsyn og gjennomsiktighet. Og den bitende mellomtonen er borte! Mer avslappet, både med CD og vinyl. Rett og slett en nytelse. Lydbildet er noe uryddig og «kranglete», så det trenger tydelig innspilling. Men dette er helt klart et godt skritt i riktig retning! Er veldig glad etter første lytt!
Jeg kjenner igjen mye av oppløstheten fra Olof sitt anlegg. Dette er bare mykt og oppløst, deilig og varmt! Dette var skikkelig gøy!!»
Nå gjenstår bare noen hundre timer med innspilling. Men Olof sier at første inntrykk med kalde bokser pleier å stemme rimelig godt på sikt. Bare bedre. Så, det lover godt