En musikkelsker i Bodø

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Da var kompletterende CD-spiller kjøpt... med SACD som opsjon!

    XL_MCD500_front_D.jpg

    Hva skal en si... spiller uanstrengt med en analog tilnærming og 100 tyst bakgrunn. Så nu spilles CD'er for harde livet for å ta igjen for vinylens dominans :cool:

    Og i mørket lyser det opp.
    IMG_0753.jpg


    Blir nok Mcintosh her noen år framover, sammen med Sonus Faber er det nu en fornøyd musikkelsker i Bodø ;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Denne tråden har gått meg hus forbi!

    De Sonus'ene er så sinnsykt lekkre, med tilhørende stativer! :)

    Gratulerer med grom CD-spiller! Misunner deg den! En dag... En dag! ;)

    Du har ikke noen bilder der begge høyttalerne viser? i lytteposisjon? :)

    Mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Helt fantastisk! :) Håper å få hørt SF sine høyere serier en dag! :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Veldig flott anlegg, de Sonusene er helt ville i utførelsen.

    Hva slags musikk snurres mest her da?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Vi er flere i Salten-området med andre ord!

    Her er fokus på rett sted. Kanskje jeg må ta med noen vinylplater neste gang jeg er i byen?

    (Holder til i Steigen)
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Fett oppsett!

    Skulle gjerne ha hørt på om du inviterer en gang? :)
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Veldig flott anlegg, de Sonusene er helt ville i utførelsen.

    Hva slags musikk snurres mest her da?
    Takker og bukker!

    I "hulen" lyttes det aller mest på jazz, jazzrock/fusion, progressiv rock og annen passende musikk... humøret og tid på døgnet, ukedag etc er det som får bestemme
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Det er på tide du inviterer til en lytt og slutter med disse utstyr teaser bildene dine!
    Det er kun små kåte Mcintosh fan som meg så biter på uansett. Jeg kan stille opp med godt humør og kjeften fra en skikkelig saltdaling og egen musikk ;)
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Jeg synes de gamle Guarneri passet veldig godt til Wavac MD805. Noen år siden jeg hørte dette, men bra. VH. Bernt
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt mye CD spilling siden MCD500 kom i hus... En fantastisk formidler, så komplett tyst bakgrunn i lydbildet og helt fri for digitale "problemer". Blir ikke trøtthet i ørene uansett volum eller sjanger. Det finnes sikkert mange "bedre" og ikke minst dyrere CD formidlere, men jeg er 1000% fornøyd.

    Et par stemningsbilder, mens jeg lytter på Rickie Lee Jones fantastiske "Pop pop":

    IMG_0756.jpg


    Et nærbilde:

    IMG_0757.jpg


    Finnes det et neste steg... ja tror det :cool: Akustikk har jeg tenkt på lenge. Svanå "the Wing" kunne jeg tenkt meg 3-5 stk av i rommet. Noen som har gått til innkjøp av disse?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert, Alex! Gratulerer med dine nye lys..hehe.. GM er, bortsett fra Palladioversjonen, også for meg, det tettest mulige på perfeksjon i en hushøyttaler!! Og trives du med McIntosh , så all ære til deg!! Et av Bodøegnens topp fem prosent anlegg, det der...det står jeg glatt for..Men selv bruker jeg Bladelius på Faberne mine...sammen med Rega og Audiolab- med kabling fra mesteren selv- Tara Labs!! Et kabelsett jeg varmt anbefaler til McIntosh også....Godt å se det er flere nordfra som har sett lyset fra orakelet i Vicenza!! Lykke til med lyttinga..
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert, Alex! Gratulerer med dine nye lys..hehe.. GM er, bortsett fra Palladioversjonen, også for meg, det tettest mulige på perfeksjon i en hushøyttaler!! Og trives du med McIntosh , så all ære til deg!! Et av Bodøegnens topp fem prosent anlegg, det der...det står jeg glatt for..Men selv bruker jeg Bladelius på Faberne mine...sammen med Rega og Audiolab- med kabling fra mesteren selv- Tara Labs!! Et kabelsett jeg varmt anbefaler til McIntosh også....Godt å se det er flere nordfra som har sett lyset fra orakelet i Vicenza!! Lykke til med lyttinga..
    Flott at det finnes flere i kongeriket med smykker/lydjuveler :cool: Ja, jeg er VELDIG fornøyd med samspillet McIntosh-Sonus Faber. Spesielt tillegget med MCD500 var en øreåpner for min del. CD-samlinga fikk plutselig nytt liv! På kabelfronten bryr jeg meg ikke så veldig, orker ikke dyr pen innpakning uten noen fysisk innvirkning på lyd... Stiller meg meget tvilende/skeptisk til kablers innvirkning på lyd, dersom de ikke har noe aktiv/passiv elektronikk koplet innimellom. Har studert Maxwells ligninger og hatt flere kurs i signalteori i min fysikkutdannelse, så der melder jeg nok desverre pass :)

    Lytter det gjør jeg dog! MYE!
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen er på forumet som har gått til innkjøp av Svanå Miljøteknikks "winger"? Jeg har veldig lyst å prøve 3 stk mot veggen bak sofaen for å "forlenge" rommet og diffusere nærrefleksjoner. Sofa står 20 cm fra bakvegg, så det er helt klart en god del første ordens refleksjoner som kan grøte til lydbildet.

    Her er et bilde av siste inkarnasjon fra Svanås egen brosjyre:
    v-wing.jpg
     

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Er det noen er på forumet som har gått til innkjøp av Svanå Miljøteknikks "winger"? Jeg har veldig lyst å prøve 3 stk mot veggen bak sofaen for å "forlenge" rommet og diffusere nærrefleksjoner. Sofa står 20 cm fra bakvegg, så det er helt klart en god del første ordens refleksjoner som kan grøte til lydbildet.

    Her er et bilde av siste inkarnasjon fra Svanås egen brosjyre:
    Vis vedlegget 180404
    Gratulerer med kjempefint anlegg!
    Jeg er selv lykkelig eier av Mcintosh elektronikk og Tannoy høyttalere. Riktig bra lyd som jeg ikke blir trøtt av.
    Om du har tenkt deg deg div. Diffusorer og bass feller, kan det være lurt å få målt opp rommet ditt først.
    Det blir litt enklere å sette dem på riktig sted fra begynnelsen av.

    Mvh
    Mangenot
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gratulerer med flott oppsett, Alex! Jeg har ikke oppdaget tråden din før nå i dag, men det er skikkelig morro å se at vi er flere hifi-entusiaster i denne flybyen vårres.. Jeg har aldri hatt noe forhold til McIntosh, men Sonus Faber har jeg hørt noen utgaver av, og både lyd og utførelse imponerer skikkelig. Jeg ser hva du skriver ang Mc, og hvordan du beskriver lyden. Er det likheter mellom McIntosh og EC? Jeg har hørt noen oppsett med EC, hvor drivkraften har vært Ec 250 R. EC's store cd-spiller har vært høgt på lista mi over "vil / bør / må ha"-komponenter siden den kom på markedet, og er det fortsatt.

    Sjøl har jeg Densen forsterkeri og cd-spiller ( B-150+ integrert med DNRG eksern strømforsyning og B-400 XS cd-spiller ). Disse leverer gjennom et sett Audiovector Mi3 Signature høyttalere. På vinylsiden har jeg Vpi Scout med Dynavector Karat 17d3 p.u. og Dynavector P-75 Mk II RIAA. Jeg bruker gjennomgående NordOst Frey både som ic'er og høyttalerkabler. Det meste falt liksom på plass da kablene kom i hus, og i motsetning til deg, mener jeg at det er stor forskjell på kabler.


    På head-fi siden, har jeg Lehmannaudio BCL hodetelefonforsterker, og jeg benytter vekselvis Beyerdynamic T1, AKG K-701 og Sennheiser HD555 hodetelefoner. sistnevnte benyttes mest på pc'en. Head-fi er fantastisk, særlig med skikkelig gode hodetelefoner. Hos meg er lydbildet temmelig likt via T1 og de gulvstående, men jeg kan tillate meg å "peise på" med hodetelefonene, uten ville protester fra fruen i huset...:cool: Det er ikke hver dag at hun takler Led Zep, Santana eller Joe Bonamassa på godt trøkk. Akkurat nå lytter jeg på Terje Nilsen og Bodø Sinfionetta's "Møte" - ei fantastisk skive, med god lyd, skikkelig vokal og knallgode tekster, IMO.


    Uansett, artig at vi er flere entusiaster her i byen som liker hifi og musikk. Jeg er temmelig altetende hva angår musikk, bare ikke for mye techno - og dæinsebæinnmusikk blir jeg direkte sjuk av. Jeg kan unnvære noe c & w også, Buck Owens og den sjangeren der står jeg glatt over. Men ellers.. bring it on, som kompisen til Pondus sier! Jeg følger spent med tråden - kanskje vi kan få til et treff og et miljø, også her i Bodø etterhvert?
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flott oppsett, Alex! Jeg har ikke oppdaget tråden din før nå i dag, men det er skikkelig morro å se at vi er flere hifi-entusiaster i denne flybyen vårres.. Jeg har aldri hatt noe forhold til McIntosh, men Sonus Faber har jeg hørt noen utgaver av, og både lyd og utførelse imponerer skikkelig. Jeg ser hva du skriver ang Mc, og hvordan du beskriver lyden. Er det likheter mellom McIntosh og EC? Jeg har hørt noen oppsett med EC, hvor drivkraften har vært Ec 250 R. EC's store cd-spiller har vært høgt på lista mi over "vil / bør / må ha"-komponenter siden den kom på markedet, og er det fortsatt.
    Har ikke hørt EC på leenge, men vil tro det er fundamental forskjell fra den "varme" analoge McIntosh til kanskje en mer "analystisk" Electrocompaniet. Jeg har i mange år savna en uanstrengt forstreker (med nok kraft og uten forvrengning) og CD spiller som kan formidle musikk, på en slik måte at det sammen med høyttalerne "forsvinner" og bare det gode samspill mellom musikere er det som presenteres. I bunn og grunn er jeg en musikkelsker, ikke en audiofil :rolleyes:

    Sjøl har jeg Densen forsterkeri og cd-spiller ( B-150+ integrert med DNRG eksern strømforsyning og B-400 XS cd-spiller ). Disse leverer gjennom et sett Audiovector Mi3 Signature høyttalere. På vinylsiden har jeg Vpi Scout med Dynavector Karat 17d3 p.u. og Dynavector P-75 Mk II RIAA. Jeg bruker gjennomgående NordOst Frey både som ic'er og høyttalerkabler. Det meste falt liksom på plass da kablene kom i hus, og i motsetning til deg, mener jeg at det er stor forskjell på kabler.
    Dersom utgangstrinnet på forsterker og inngangen på høyttaler "matcher" impedansmessig vil ikke ledningsstumper ha noen inflytelse. Enkel fysikk. En forskjell må kunne måles, subjektive "følelser" betyr i mitt hode nada...:)


    På head-fi siden, har jeg Lehmannaudio BCL hodetelefonforsterker, og jeg benytter vekselvis Beyerdynamic T1, AKG K-701 og Sennheiser HD555 hodetelefoner. sistnevnte benyttes mest på pc'en. Head-fi er fantastisk, særlig med skikkelig gode hodetelefoner. Hos meg er lydbildet temmelig likt via T1 og de gulvstående, men jeg kan tillate meg å "peise på" med hodetelefonene, uten ville protester fra fruen i huset...:cool: Det er ikke hver dag at hun takler Led Zep, Santana eller Joe Bonamassa på godt trøkk. Akkurat nå lytter jeg på Terje Nilsen og Bodø Sinfionetta's "Møte" - ei fantastisk skive, med god lyd, skikkelig vokal og knallgode tekster, IMO.
    Har ikke noe forhold til hodetelefoner, annet enn på jobben hvor det brukes til å filtrere "støy" i hebov for konsentrasjon. Men på musikkfronten hos meg så har jeg noen tusen plater og CD'er å kose meg med... Stor takk til ebay som ordner det for stakkars småbyer som ikke har platebutikk lengre...

    Uansett, artig at vi er flere entusiaster her i byen som liker hifi og musikk. Jeg er temmelig altetende hva angår musikk, bare ikke for mye techno - og dæinsebæinnmusikk blir jeg direkte sjuk av. Jeg kan unnvære noe c & w også, Buck Owens og den sjangeren der står jeg glatt over. Men ellers.. bring it on, som kompisen til Pondus sier! Jeg følger spent med tråden - kanskje vi kan få til et treff og et miljø, også her i Bodø etterhvert?
    Vi får se om det skjer noe initiativ i Bodø med lyd, lytting og læring... Uansett er det flott å ha en sentral med hifi å lese på :cool:
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Den som tier samtykker... - ser at det er noen år uten aktivitet fra min side i denne anleggstråd. Har vel siden sist post egentlig vært fornøyd med det oppsettet jeg har kanalisert formidling av musikk igjennom. Så for meg kom det med "Posten/Bring" i dag inn døren en endring som til de grader påvirket musikkformidlingssystemet 🥳

    På en liten time endret det seg fra:
    A7B7D9A5-0CF5-470C-BBEB-154B0B0E9C43_1_201_a.jpeg


    Til en adskillig ferskere utgave fra samme leverandør:
    tempImageehvEAu.jpg


    Wow 😶 Ble hakeslepp. Var litt i tvil om det ville bli noen merkbar endring med å oppgradere fra MA7000 til MA12000 - der tok jeg skammelig feil. McIntosh har jobbet litt de siste 9 årene skjønner jeg 😎

    Med kun en knapp times lytting (og litt problemer med brum fra platspiller) er det sjokkerende hvor mye den hybridforsterker endrer lydbildet Har ikke fått kjørt A/B test mht MCD500 vs DAC'en i forsterkeren, men kan ikke si jeg er skuffet med det jeg hører fra den ny DA2-modulen. Og siden Apple i dag kom med en god nyhet for juni, tenker jeg den DAC'en skal få kjørt seg.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.833
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Flått oppsett satt sammen av komponenter av virkelig høy kvalitet.
    Både SF og MC har en helt spesiell evne til å skape eierglede med sine tydlige fremtoninger.
    Å gratulerer med et fett smykke av en forsterker👍😊
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen tilbake, flott at det fremdeles spiller - stilig oppsett.
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Sliter litt med følelsen av "død" diskant fra RIAA-trinnet i den nye MA12000. Noen som har erfaring med tilsvarende fra MA9000, eller McIntosh forforsterker type C2700 eller C53? Benytter en SoundSmith Aida (Moving Iron) pickup - det er mulighet for å justere kapasitiv last fra 50 til 400 pF, men blir ikke helt klok på hva som er riktig... sammenlignet med CD/digital inngang er det litt vel stor forskjell om jeg sammenligner respektive innspillinger på CD og Vinyl? Digitalt inn lyder det åpent og friskt, mens fra LP er det som å spille med et teppe foran diskanten...
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg fikset problemer med RIAA - var litt jordingsproblem. Måtte feste jordledning i Roksan på nytt... Så da er det tid for å spille en skatt av en plate spilt inn i den tyske svarte skogen - MPS leverer virkelig opplevelser på Vinyl, i dette tilfellet Bill Evans Symbiosis, med strykere.
    tempImageGWFgYc.jpg
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    A system is never better than its weakest link.. noe i den duren. Avspilling av det helanaloge mediet vinyl har "irritert" meg litt i det siste. Så har fundert og vurdert alternativer. Prøve ny pickup, eller kanskje bytte tonearmen?

    Har konkludert med at det er armen som setter begrensing, med de litt rigide muligheter for justering og en kontravekt som subber nedi om jeg ønsker å teste lavere VTA 😱 Utvalget av tonearmer er stort - der pris gjerne er proposjonal med ønsker. Ønsker å kunne juster azimuth, VTA, VTF og ha en arm som kan tolerere nye sågar som eldgamle pickup kreasjoner.

    Med litt internett-forskning har valget falt på Audiomods, og jeg har satt denne i bestilling:
    Screenshot 2021-06-05 at 14.45.53.png


    Siden dette er håndlagde greier er det litt leveringstid... slutten av august er det tidspunkt jeg har fått. Men, den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves. Spent på denne. Har sett noen diskusjoner av armen på sentralen - de innlegg lover bra...
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Som trofast Apple Music bruker, gikk "drømmen" i oppfyllelse denne uken - endelig lossless og Hi-Res uten introduksjon av ekstra kostnad/mnd. Har ikke fått lyttet meg igjennom hele katalogen 🙄, men drister meg til å dra en foreløpig konklusjon -> variabel kvalitet mht Master for mye av det som er lagt ut som Hi-Res. Hvordan skal Apple kvalitetssikre innhold? Vil de la betalende lyttere kommentere lydkvalitet mht valgt Master? Vil de erstatte utgivelser med nye bedre Mastrede? Vil de introdusere "Apple approved Master", slik de gjorde for AAC?

    Antar DA2 i min MA12000 holder en viss standard mht DA-konvertering, om ikke på høyde med det beste som kan kjøpes separat. Dro fram noen eldre Santana utgivelser i 24/96 - de låt ikke bra. Skjærende diskant med slitsom "digital" lyd 😶 Så Apple har muligens bare rasket sammen det de har "funnet" og lagt de ut?
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Fått lyttet en god del på Apple Music sitt utvalg av "lossless" og Hi-Res. Konklusjonen er at det er mye veldig bra pluss en del lugubre kildematerialer med opprinnelse fra suspekte "Mastre" som flyter rundt i den "Skyen" til Apple. Tolker det dithen at mye av Hi-Res materialet som Apple har fått tak i er SACD mastringer, som dessverre ikke er et kvalitetsstempel i seg selv - Weather Report, "Heavy Weather", 176,4kHz låter litt "bob bob" og langt fra like bra som original LP 😎 Lyden på denne Hi-Res utgave føles som om en lytter igjennom en "kikkert" med kunstig romfølelse og en kunstig diskant gjengivelse.Får håpe Apple fremover kjøper inn master-materiale som benytter original mastertape fra velrenommerte seriøse aktører. Kanskje et samarbeid med Acoustic Sound, der apple får lov å benytte re-master for digital distribusjon og Acustic Sound kan...

    Det fine med Apple Music er at en kan søke opp en del plateselskap, og finne deres siste releaser. Der må jeg si meg fornøyd med spesielt ECM, ACT og Blue Note. Wow - mye godlyd fra disse tre om en liker låne øret til improvisert musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn