En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Det er utrolig deilig å ha et avslappet forhold til nettkabler.
    Men du er ihvertfall nysgjerrig, ellers ville du ikke kommentert i denne tråden ;)
    Det stemmer ikke.
    Nei, du har ikke noe annet fornuftig å finne på, du kjeder deg, er overhode ikke interessert og kaster bort tiden på å kommentere i denne tråden.
    Slik er det med meg også. Egentlig så ser jeg på sjakk og kommenterer bare fordi jeg er lei av å være Overivrig Entusiast, vil så gjerne bli Hifi Freak, trenger bare en 400 innlegg med drittpreik til....

Dægen ta: Der gjorde Karlsen et godt trekk! 8)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Lurer faktisk på hva slags grunnforskning som ligger bak strømkabler. Spesielt fra kjøkkenbedrifter. Synsing?

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det blir som om en Skoda-eier skulle fortelle en Ferrarri-eier hvor mye han burde bruke på felger og dekk.....
    Gjelder det også hvis Skoda-eieren er en sekstiåring som har drevet med motorsport siden han fikk lappen og Ferrari-eieren er en nyrik tjuefemåring som har kjøpt bilen kun som et statussymbol?

Det er på høy tid at vi dropper bil-analogiene, de fungerer sjelden eller aldri. :)
    Men hva sier du til resten som jeg skrev i innlegget? Er ikke det ganske så gode poeng?
    Joda, godt mulig det. Selv har jeg rett og slett ikke nok erfaring til å kunne mene hverken det ene eller det andre om strømkabler, strømrensing osv, og det innrømmer jeg gjerne. Og jeg har ingen problemer med å forstå at man søker å optimalisere hvert eneste ledd i kjeden i jakten på "nirvana".

Men når det er sagt har jeg store vanskeligheter med å se hva som kan forsvare en pris på flere titalls tusen (eller for den slags skyld "bare" 6000) når vi snakker om noe så enkelt som en nettkabel. Selv om jeg har ett i denne sammenhengen "billig" anlegg i 60k klassen, så har jeg fortsatt en viss teknisk innsikt, og for meg er det åpenbart at hifi industrien er preget av til dels latterlig oppblåste priser.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.357
    Torget vurderinger
    34
    Mulig jeg har referert til denne tidligere, men Shunyata har en forklaring på hvorfor nettkabler er viktige.

Perhaps the most common misconception about electronics and electrical systems is the belief that components lie at the end-point of a long electrical pathway. Given the distances of ordinary wire that precede home or studio systems, many believe there is little value in using top quality power cords or similar high-performance AC components at the end of this electrical chain. The only problem with that concept is that it represents a false assumption based on what is commonly referred to as the garden-hose analogy.

Power is not delivered to electronics like water through a hose and components do not sit at the end of a long distance electrical delivery hose. All power supplies lay between two poles of alternating current -- the hot and neutral. Once powered on, components represent the beginning of an electrical interaction, not an end point. They are essentially tapping into a vast reservoir of current.

Components that are in close electrical proximity to one another are dramatically affected by neighboring components electrical emissions including EMI, RFI and conducted electrical noise. Electronics have long proven to be far more affected by noise generated within the system -- through shared AC distribution, component radiated EMI or the back wave of power-supply energy, than they are by noise generated hundreds of feet much less miles away. In brief, electronics are minimally affected by electrical conditions that exist outside their immediate environment (with the exception of voltage fluctuations which are tightly regulated by the power company).

Let's define the local electrical environment as that which exists between the home's AC electrical panel and the home entertainment system. Beginning at the electrical panel, the importance and gauge of the in-wall wiring, splice connections, terminations, and outlets increases dramatically as the AC signal nears its interface point with the power supplies of electronics. By this measure, the power cord connecting a component to its power source is not the last six feet of an electrical hose. At the point of connection between a component and power source, the power cord becomes a functional extension of the power supply itself.

In terms of AC delivery, it is this local electrical network of primary connections, terminations, wiring and outlets that will have the greatest potential impact on the performance capability of recording, mastering and consumer A/V systems. These simple tenets are based on the near-field sensitivity and functionality of all A/V components.
    Hentet herfra.

Roy

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Og forresten: Når det kommer til bil analogier, så er jo forskjellen på for eksempel en Skoda og en Ferrari 100% objektivt og målbart i form av 0-100 tider, rundetider, motoreffekt, veigrep, materialkostnader, byggekostnader, aerodynamikk, osv, osv. Som sagt; de fungerer sjelden eller aldri.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    Syns det er i oberkant arrogant ''....for de som er på budsjett....''. Hvilket lavbudsjettanlegg fortjener en strømkabel til 6000.-?
    Er totalkost på anlegget 100K et budsjettanlegg?

Og så er det jo selvsagt noe med å revolusjonere en industri med en kjøkkenbenkproduksjon?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.187
    Sted
    Smurfeland
    Jeg lurer også litt på hvor mange av de som bruker tusenvis av kroner på nettkabler som dette, som heller burde brukt de samme pengene på å få en elektriker til å oppgradere kursene fra sikringsskapet og fram til anlegget. Hva vil gi mest gevinst pr. krone?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.698
    Jeg lurer også litt på hvor mange av de som bruker tusenvis av kroner på nettkabler som dette, som heller burde brukt de samme pengene på å få en elektriker til å oppgradere kursene fra sikringsskapet og fram til anlegget. Hva vil gi mest gevinst pr. krone?
    I samme slengen; fjerne/flytte noen dimmere til spotlampene samt diverse trafoer og termostater.

kinodyret

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.10.2013
    Antall liker
    21
    Sted
    Farsund, VA
    Hahaha, det jeg og lurer på er om det virkelig funker når de stapper dem i Europrispadder.. da ville jeg heller vurdert å bytta til monster strømnett-filter!

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Eller noe som virkelig gir resultat; akkustikken.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Syns det er i oberkant arrogant ''....for de som er på budsjett....''. Hvilket lavbudsjettanlegg fortjener en strømkabel til 6000.-?
    Er totalkost på anlegget 100K et budsjettanlegg?

?
    I følge siste Fldelity, overskrift på side 44:

"High-end på budsjett: ca.kr. 250 000"

:)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Dyre nettkabler er galskap spør du meg :cool: men folk må jo bruke pengene sine som dem vil

mvh
    Nå vil jo mange hevde at hifi-interesse er galskap i seg selv, så det er vel eventuelt bare graden av galskap. Selv har jeg fire nettkabler som hver koster det samme som to av de kablene som åpningsinnlegget refererer til. Hvorfor? Fordi de dessverre låter bedre enn de andre nettkablene jeg har hørt. Jeg skulle ønske jeg ikke hørte forskjell. Det ville nemlig blitt mye rimeligere. Ikke hadde jeg noen forventning til at forskjellen skulle være så stor heller, siden jeg allerede hadde FAT LMC med Oyaide-plugger som skal være veldig gode. Faktisk var vel utgangspunktet mitt at kjøpekabler neppe ble noe bedre enn så solide og kraftige diy-kabler. Der tok jeg feil. I hvert fall i mitt oppsett og hjemme hos meg.

Roy
    Er vel derfor omtaler i blader som watt og fidelity har null troverdighet hos meg. Vil vel bruke ordet svindel men det er vel ikke lov her inne

T

tce-teams

Gjest
    Om jeg har hadt ein billion kroner på konto , har jeg aldri kommet til og kjøpt strøm kabler til 150000 kr , det samme med høyttaler kabler , nettverks kabler osv osv. Forbanna tull , hvorfor skulle ein strøm kabel til 10000 kr være dårligere enn ein til 100000 kr. Er rett og slett bare salgs triks det der.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.799
    Torget vurderinger
    1
    6k kr for en skarve apparatledning er en ren forfengelighetspris.

Jeg er heldigvis ikke forfengelig på det området.

mvh
    KJ

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.662
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Fin måte og tjene penger på,raner folk men blir ikke satt i fengsel :)

O

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det hele kommer vel litt an på utgangspunktet - eller hvor man står på "hifigalskapens skala".

Har man et anlegg til la oss si 6.000 kroner, er det antageligvis helt idiotisk å bruke 6.000 kroner på nettkabler eller noen andre kabler for å få maksimal lydforbedring. Men gitt at kabler KAN ha en effekt - jeg er åpen for det, selv om jeg ikke kan påberope meg at jeg med absolutt sikkerhet har hørt det med egne ører - kan det muligens forsvares å bruke 6.000 kroner på nettkabler hvis man har brukt opp alle andre muligheter til å få godlyd. F.eks. om man allerde har investert noen hundre tusen i anlegg, akustikk og alt det andre som man bør gjøre unna først. Da er på en måte alle andre muligheter låst - ikke lett å se for seg hvordan 6.000 kroner ekstra til elektronikk, høyttalere og slikt skulle kunne løfte lyden vesentlig. I en slik situasjon får det være opp til hver enkelt - ører og lommebok får avgjøre hvordan man prioriterer.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.357
    Torget vurderinger
    34
    Er vel derfor omtaler i blader som watt og fidelity har null troverdighet hos meg. Vil vel bruke ordet svindel men det er vel ikke lov her inne
    Det ordet må du gjerne bruke for min del, men jeg hadde i det minste satt pris på at du begrunnet hvorfor du mener at min opplevelse av en produkttype er svindel. Utgangspunktet mitt var jo at jeg ikke forventet noen forskjell, og at jeg av økonomiske grunner også ønsket at det ikke var noen forskjell fra de kablene jeg allerede brukte. Jeg er nemlig i utgangspunktet skeptisk til at det er stor forskjell på kabler, og særlig på vanlige signalkabler har jeg ofte slitt med å høre forskjell. Det er derfor jeg bruker Blue Jeans Cables på signalsiden. De fungerer ypperlig her hos meg. Derimot opplever jeg forskjell både når det gjelder høyttalerkabler og nettkabler i mitt oppsett. Derfor har jeg også brukt litt penger på det, og skriver om det i bladet jeg frilanser i.
    Jeg står for det jeg har skrevet om mine synspunkter på både kabler og andre hifi-produkter, og tjener akkurat det samme på skrivingen uansett hva jeg skriver, så noe motiv for eventuelt å svindle folk, klarer ikke jeg å se.

Men du kan kanskje hjelpe meg der?

Roy

C

cruiser

Gjest
    Det er vel svindel, hvertfall ulovlig å markedsføre ett produkt med udokumenterte effekter i Norge. Da spiller det egentlig ingen rolle om du og/eller andre hører forskjell. Forøvrig så var det vel formuleringene i pressemeldingen man reagerte på.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.357
    Torget vurderinger
    34
    Det er vel svindel, hvertfall ulovlig å markedsføre ett produkt med udokumenterte effekter i Norge. Da spiller det egentlig ingen rolle om du og/eller andre hører forskjell. Forøvrig så var det vel formuleringene i pressemeldingen man reagerte på.
    Nå har ikke jeg hørt de strømkablene, men hvilke egenskaper er det som er udokumenterte i pressemeldingen? Der står det jo bare at den er rimelig og kan fås i ulike farger, lengder og med ulike plugger.

Roy

C

cruiser

Gjest
    Nå har ikke jeg hørt de strømkablene, men hvilke egenskaper er det som er udokumenterte i pressemeldingen? Der står det jo bare at den er rimelig og kan fås i ulike farger, lengder og med ulike plugger.

Roy
    Det første der var vel en mer generell betraktning av kabelbransjen og dems pushere. Formuleringen var vel mer knyttet til "rimelig" og "budsjett"

Er også en fordel med nyttige idioter med hifi nevroser i bladpressen ;)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er bare å bryte sammen å tilstå. En får det så mye bedre etterpå.

Sist redigert:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Det ordet må du gjerne bruke for min del, men jeg hadde i det minste satt pris på at du begrunnet hvorfor du mener at min opplevelse av en produkttype er svindel. Utgangspunktet mitt var jo at jeg ikke forventet noen forskjell, og at jeg av økonomiske grunner også ønsket at det ikke var noen forskjell fra de kablene jeg allerede brukte. Jeg er nemlig i utgangspunktet skeptisk til at det er stor forskjell på kabler, og særlig på vanlige signalkabler har jeg ofte slitt med å høre forskjell. Det er derfor jeg bruker Blue Jeans Cables på signalsiden. De fungerer ypperlig her hos meg. Derimot opplever jeg forskjell både når det gjelder høyttalerkabler og nettkabler i mitt oppsett. Derfor har jeg også brukt litt penger på det, og skriver om det i bladet jeg frilanser i.
    Jeg står for det jeg har skrevet om mine synspunkter på både kabler og andre hifi-produkter, og tjener akkurat det samme på skrivingen uansett hva jeg skriver, så noe motiv for eventuelt å svindle folk, klarer ikke jeg å se.

Roy
    Ikke annet enn placebo og det at du ikke forstår det selv men tror du hører forskjell er skremmende da det finnes de som faktisk vil tro det du sier...

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.357
    Torget vurderinger
    34

Roy
    Ikke annet enn placebo og det at du ikke forstår det selv men tror du hører forskjell er skremmende da det finnes de som faktisk vil tro det du sier...
    Så hvordan forklarer du at jeg ofte ikke hører forskjell på signalkabler, men på høyttaler- og nettkabler? Har jeg selektiv placebo når det gjelder de to siste, men ikke når det gjelder signalkabler?

Det skremmende er jo at du tror det...

Roy

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Personlig så synes jeg ikke at kabler er så skumle. Er ikke så glad i store høyder da. Vi har alle våre kors å bære.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    En klassisk debatt dette her. Dyre kabler minner meg egentlig litt om homøopatiske remedier. Tro kan flytte fjell - tror man - men objektivt er det ingenting der.

C

cruiser

Gjest

Roy
    Så hvordan forklarer du at jeg ofte ikke hører forskjell på signalkabler, men på høyttaler- og nettkabler? Har jeg selektiv placebo når det gjelder de to siste, men ikke når det gjelder signalkabler?

Det skremmende er jo at du tror det...

Roy
    Hvorfor kan andre høre forskjell på signalkabler men ikke du?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    hmmm, var inne på hjemmesida til Paradox for å se hvor stor utviklingavdelinga var (!), - sida gir et sympatisk inntrykk.
    Håndlaget med de beste materialene. Ingen hokuspokus. Ingen kvantemekanikk.
    Det er helt greit at en hifi-entusiast med erfaring som selger velger å lage sine egne kabler og selge dem.
    Forskjellen på Wilhelmsen og andre DIY'ere er vel rett og slett kunnskap om markedsføring og salg.
    Han tilpasser seg en nisje i markedet, noe som selvsagt er legitimt.
    Jeg unner mannen alt godt.

...selv om jeg fortsatt syns markedsføringen av strømkabler til 5000.- pr stk som 'budsjettkabler' er arrogant.
    (..noe Wilhelmsen selvsagt driter en lang marsj i!)

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Å huffff begynner å minke på popcornet, komme seg ut på kjøkkenet litt brennkvikt å hente microen sette den opp i kjelleren på 20 amp kursen skal det bli skikkelig hiend popcorn her ,,,er jo tross alt helg
    Mvh:cool:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Å huffff begynner å minke på popcornet, komme seg ut på kjøkkenet litt brennkvikt å hente microen sette den opp i kjelleren på 20 amp kursen skal det bli skikkelig hiend popcorn her ,,,er jo tross alt helg
    Hva slags nettkabel har du på microen? Blikke no hai-end popcorn med no billigræl veit du!

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    2
    Rolig nå. Hvis du har opprettet en 20 amp kurs og tror du får bedre lyd, er du også et offer her.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Når jeg leser innleggene her, så lurer jeg på om noen av de indignerte faktisk har prøvet noen av kablene det rakkes ned på her...

Jo da, du gjettet det, jeg har ganske dyre kabler I anlegget mitt, også nettkabler. Er jeg idiot av den grunn? Det er sikkert en del som mener det, men for mitt vedkommende deride set seg om et ønske om å få bedre lyd. Etter en del prøving frem og tilbake endte jeg med å bruke penger på kabler i stedet for andre duppeditter.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Roy
    Kanskje vi skulle begynne å skrive "opplever forskjell" så vi slipper dette evindelige gnålet om at vi det "tror" vi hører, hører vi ikke.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.203
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi slutte nå?

Vi har diskutert kabler 1000 ganger, og noen mener det er forskjell og andre ikke. Spiller det noen rolle hva andre mener?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn