En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er slettes ikke uenig i at dette med 6K for en strømkabel kan sees slik som Sluket sitt regneeksempel viser.
    Men er det helt riktig i dette eksemplet, da det virker for meg som eksemplet er hentet fra en norsk produsent som enten skrur det sammen sjøl eller eventuelt får det gjort i et lavkostland...........men noen av påslagene er vel muligens ikke helt riktig å ta med her?
    Om det nå er montert/skrudd sammen her, så vet vi jo at timelønn her hjemme fort kan være noen hundrelapper.
    Da kan en begynne å skru/montere sette på strømpe/skjerm/flette? sjøl å se at det sikkert raskt vil gå med noen timer.
    Da kan en også lage slikt sjøl, men da blir det jo som med alt annet en kan sammenligne med selvfølgelig mye å spare.
    Markedsføring/embalasje og annonsering/messedeltagelse er jo også utgifter som må tjenes inn, så slik sett er kanskje ikke kabelen "dyr" i større grad enn mye annet utstyr innen Hifi.

Jeg sliter forøvrig med tilbakevendende påstander om at de som eventuelt kjøper seg en slik strømkabbel blir latterligjort FOR selve kjøpet.
    Jeg synes i all hovedsak at det er nettopp markedsføringen og eventuelll påstand om kvalitetsøkning rent lydmessig er det som i noen grad "blir "latterligjort".

Her er intervju med det som jeg bestemt mener er produsent/selger/firma av den kabelen som er utgangspunktet for tråden, fra årets HiFi messe i Horten.
    Litt usikker er jeg fordi det hevdes der at deres billigste strømkabel der koster 11900.-.............men de kom tydeligvis med en ny "enklere" type etter det.

Det hevdes vel at det går på matching og at lydoppfattelse er subjektivt............strømkabel går på matching? med prisforskjeller fra (5900.-)11900.- til 25000.- :eek:
    En slik påstand tillater ihvertfall jeg meg å sette spørsmålstegn ved, reelt sett........men inne i hodet :rolleyes:

Når dette er sagt så er ihvertfall denne produsenten nøktern når det kommer til ledematerial, rent kobber ikke noe snakk om luriumkobber her, kun 2x9 etter komma (99,99) ikke sølv og takk for det !
    Flotte estetiske produkter å se til (strømkabler er temaet), så får de som føler for den delen gjerne betale ekstra for det, både for min del og så langt jeg har skjønt også for de aller fleste andre debattanter her på HFS sin del.
    Jeg velger i senere tid alternativer for ca. 10 % av prisen.

Paradox Audio 1 - YouTube

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.771
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hedde - sett deg ned foran anlegget.

Løft begge hender, etter at du har samlet fingrene og laget en liten skål ved å sette tommelen inntil.

Sett hver "skål" bak hvert øre, slik at du øker innsamlingsevnen til hvert øre (som å sette oversize ører på seg).

Justér med hendene slik at du samler lyden fra anlegget - merk deg hvordan lyden endrer seg, og det ganske så dramatisk.

Legg spesielt merke til hva som skjer med frekvensfordelingen, og da spesielt i toppen.

Joda - øret er en viktig del av signalinnsamlingen, og en god tweak for mange tilårskomne HiFi-herrer kunne vært et par slike.

Vis vedlegget 233262

Hva man så syns om det man hører, det er noe helt annet.
    Det holder mer enn lenge nok at man med fingrene skyver de eksisterende "flapsene" gradvis ut og inn. Lyden, og lydbildet endrer seg da markert.

Dette får meg også til å lure på om ørestørrelse og øreform/fasong har direkte innvirkning på hvorvidt vi hører og oppfatter lyden fra et 2-kanalers anlegg relativt ulikt?

V

vredensgnag

Gjest
    Det holder mer enn lenge nok at man med fingrene skyver de eksisterende "flapsene" gradvis ut og inn. Lyden, og lydbildet endrer seg da markert.

Dette får meg også til å lure på om ørestørrelse og øreform/fasong har direkte innvirkning på hvorvidt vi hører og oppfatter lyden fra et 2-kanalers anlegg relativt ulikt?
    Det gjør vi nok - det ville være rart om vi alle skulle normere mot en snittverdi. Hva vi hører er avhengig av hørselssansens tilstand, hørselsapparatets utforming (fra øreform og vinkel, hvor mye hår som dekker for inngangen, hvor mye voks som tetter for gjennomgangen, osv) - om man betrakter rent "mekaniske" faktorer, uten å ta høyde for hva vi i neste omgang syns om det vi hører, og om hvordan lyden er blitt skapt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Det gjør vi nok - det ville være rart om vi alle skulle normere mot en snittverdi. Hva vi hører er avhengig av hørselssansens tilstand, hørselsapparatets utforming (fra øreform og vinkel, hvor mye hår som dekker for inngangen, hvor mye voks som tetter for gjennomgangen, osv) - om man betrakter rent "mekaniske" faktorer, uten å ta høyde for hva vi i neste omgang syns om det vi hører, og om hvordan lyden er blitt skapt.
    Og med sådan kunnskap burde det ikke være relevant å stille spørsmål om noen faktisk kan ha glede av de mikropiske endringene et kabelbytte kan gjøre ? Og MERK, jeg nevner ikke pris... ..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Betimelig, HCS.. Og problemet kommer, da en synes det er tilnærmet UMULIG å gå tilbake igjen, dersom en har prøvd noe utstyr hvor en mener å kunne detektere en forskjell/forbedring. DA sitter du i limet. Selv om denne forskjellen/forbedringen er relativt sett ganske så liten. Plutselig blir den altoverskyggende...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Betimelig? Vel. Siden vi nå oppfatter lyd forskjellig,grunnet preferanser,komponenter,bias,øreform,graden av ørevoks og hva det nå er alt sammen,er det vel nokså åpenbart at forskjellene oppleves og vektlegges forskjellig.Så da er det kun grunnlag for å påstå at forskjellene evt er mikroskopiske for en selv. Det er jo fint on du opplever det sånn,HCS.Da slipper du å bruke penger på dyre kabler. I min bok og på mitt anlegg kan forskjellene være vesentlige nok for helheten til at jeg investerer i bedre kabel.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Betimelig? Vel. Siden vi nå oppfatter lyd forskjellig,grunnet preferanser,komponenter,bias,øreform,graden av ørevoks og hva det nå er alt sammen,er det vel nokså åpenbart at forskjellene oppleves og vektlegges forskjellig.Så da er det kun grunnlag for å påstå at forskjellene evt er mikroskopiske for en selv. Det er jo fint on du opplever det sånn,HCS.Da slipper du å bruke penger på dyre kabler. I min bok og på mitt anlegg kan forskjellene være vesentlige nok for helheten til at jeg investerer i bedre kabel.

Nå får du ta deg en bolle da Trond.... Har jeg skrevet om hva jeg har opplevd ?? Det jeg skriver om handler om ydmykhet for at forskjeller finnes , og at vi vektlegger disse forskjellig... Har du et problem med dette eller har du ikke fått opp øynene enda ??

Skal en ta innlegg i værste mening så burde en finnes seg noe annet enn å henge her å surve.. Hva jeg opplever er nettopp det at de små forskjellene betyr noe for meg..At du får VRIDD dette til noe helt annet er komplett ubegripelig..Og unyansert ...Samt temmelig smålig..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jøss! Det var da voldsomt til reaksjon! For det første er det kun en reaksjon oå en påstand om at forskjelkene er mikroskopiske.Ingenting annet.Ikje er det vridd slik jeg ser det,ikke er det et angrep og ikke kan jeg i beste mening se at det er nie å reagere så inn i villeste Niagara på..I aller beste mening !
    Jeg synes faktisk det er reaksjonen din som er smålig her,for å si det sånn. Tror du bør lese innlegget en gang til og puste med magen.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    At noen har mindre ørevoks enn andre endrer ikke på at en "oppgradering" fra en kurant produsert og dimensjonert nettkabel umulig kan gi en hørbar forbedring. At folk har ulik hørsel og vektlegging av opplevd hørte forskjeller er en avsporing. Uenigheten her handler om hvorvidt det er noen som helst oppside i faktisk lydkvalitet i å "oppgradere" fra f.eks. LoRad til noe annet.

Slukets har vært inne på at 6000 kroner for noe man setter pris på å koble til komponentene med ikke nødvendigvis er så dumt, og gitt premissene er jeg helt enig. Selv bruker jeg en JR Continuum 500 som forsterker til TV-høyttalerne, altså for å høre på Værmeldingen, og synes det er en grei løsning*. Meg om det. Latterliggjøringen som blir noen til del her kommer ikke av at de holder seg med dyr kabelatur, men at de krever å tas på alvor som lytteautoriteter der de prediker en høyst alternativ virkelighet, og det uten selv å skjønne at de ikke kommer med noe som gir grunn til å ta det som kommer derfra som annet enn babbel.

1. Nei, jeg har ingen forklaring på hvorfor digitale eller analoge signaler i audioutstyr krever spesiell kabling.
    2. Jeg har ingen forklaring på hvordan kablene som låter bedre virker.
    3. Jeg klarer ikke høre forskjell når jeg ikke vet hvilken kabel som brukes.
    4. Jeg er ikke interessert i å prøve å høre forskjell når jeg ikke vet hvilken kabel som brukes.
    5. Men jeg vet det er sånn og jeg krever å tas på alvor.

Sånt er jo klovneri.

*Nei, egentlig synes jeg det er for galt...

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du fremlegger påstander om at jeg ikke trenger legge penger på kabler osv pga av min uttalelse til vreden, hvordan du får utledet dette av hav jeg sier...??.. Og hva som er mikroskopisk og hvordan dette vektlegges bør vel være opp til den enkelte ? Uten at en skal gjøre seg til besserwisser ved å utmale " Det er jo fint on du opplever det sånn,HCS.Da slipper du å bruke penger på dyre kabler " Hvor står det noe om dyre kabler og betydningen av disse i mitt tilsvar til vreden ?

"
    Og med sådan kunnskap burde det ikke være relevant å stille spørsmål om noen faktisk kan ha glede ...." - er et åpent spørsmål til ettertanke...All tid det meste dreies over på målinger / pris.... Da finner jeg at vredens innlegg er intr for en større forståelse... Intet annet..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Beklager,jeg ser at jeg kan ha lest inn et komma i innlegget ditt som rett og slett ikke var der! Da fremsto det ikke akkurat som en påstand,nei. My bad! Ikke så lett å finlese på en mobilskjerm på en humpete busstur. Men igjen,det var på ingen måte et forsøk på å disse dine opplevelser!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Beklager,jeg ser at jeg kan ha lest inn et komma i innlegget ditt som rett og slett ikke var der! Da fremsto det ikke akkurat som en påstand,nei. My bad! Ikke så lett å finlese på en mobilskjerm på en humpete busstur. Men igjen,det var på ingen måte et forsøk på å disse dine opplevelser!
    Nei du sier noe... Sitter på sykehuset og venter på at fatter'n skal komme ifra stråling...Så derav litt bråttom i flammekastermodus.. Er en opplevelse det og.. So , all good impulse..

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Det er en illusjon å tro at vi hører med ørene, nærmest en vrangforestilling. Vi hører lyd inni hodet! Ørene sender bare noen enkle, hovedsaklig elektriske, signaler inn til der vi egentlig hører. Og høresenteret inni hjernen blir påvirket av mye forskjellig; erfaringer, forventninger, følelser, diskusjoner på HFS osv osv.
    Det er sikker noen som kan mye mer om dette enn meg, men øret og den fysiske kroppen har da sin funksjon også på hvordan man hører lyd.
    For eksempel oppfatter man lokasjon av transienter på ulik måte under 1 khz og over 2 khz. Over 2 khz er bølgelengden så kort at selve hodet sperrer for lyd fra alle kanter, mens under 1 khz er ikke dette tilfelle om jeg har forstått dette rett. Hodestørrelse...har noe å si!! Vi er vell også litt ulike på hvor følsomme vi er for ulike frekvenser.

Løft begge hender, etter at du har samlet fingrene og laget en liten skål ved å sette tommelen inntil.

Sett hver "skål" bak hvert øre, slik at du øker innsamlingsevnen til hvert øre (som å sette oversize ører på seg).

Justér med hendene slik at du samler lyden fra anlegget - merk deg hvordan lyden endrer seg, og det ganske så dramatisk.

Legg spesielt merke til hva som skjer med frekvensfordelingen, og da spesielt i toppen.

Joda - øret er en viktig del av signalinnsamlingen, og en god tweak for mange tilårskomne HiFi-herrer kunne vært et par slike.

Vis vedlegget 233262

Denne måten er og artig å teste om kvelden når det er stille ute.
    Kanskje hører du ei elv i det fjerne, eller en hjort eller noe.
    Opp med hendene som beskrevet over.. ååh hva skjedde? :)
    Ikke rart dyrene har store ører. ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Bøk er da slettes ikke eksotisk nok, her bør man benytte snakewood eller tilsvarende.
    Nei nei. En må jo bruke pr kabel: 2 hyssinger/gøtt/sene fra taket og 2 fjærer fra kulepenner i overgangene hyssingene / strikkene kablene ligger på. ;):p

Blir litt rart å tenke på i fremtiden når alt av signal går gjennom strømledningene (noen har vel dette i dag) og kun trådløs lyd til alle høyttalermerker, hva da?
    Har ikke sett enda at noen spør om løftkvalitet, fuktighet og temeratur på disse trådløse, men det kommer vel :):p

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

Vis vedlegget 233262

bra spørsmål

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor er de fleste kabeltilhengerene så inni helsike hårsåre?
    Syns begge parter er like gale.
    Se f.eks nå..

Kabelskeptikere sier det ikke er forskjell men kjempeforskjell på forsterkere som måler likt

Er så toskje. ;) :p

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.862
    Det er en illusjon å tro at vi hører med ørene, nærmest en vrangforestilling. Vi hører lyd inni hodet! Ørene sender bare noen enkle, hovedsaklig elektriske, signaler inn til der vi egentlig hører. Og høresenteret inni hjernen blir påvirket av mye forskjellig; erfaringer, forventninger, følelser, diskusjoner på HFS osv osv.
    Det er sikker noen som kan mye mer om dette enn meg, men øret og den fysiske kroppen har da sin funksjon også på hvordan man hører lyd.
    For eksempel oppfatter man lokasjon av transienter på ulik måte under 1 khz og over 2 khz. Over 2 khz er bølgelengden så kort at selve hodet sperrer for lyd fra alle kanter, mens under 1 khz er ikke dette tilfelle om jeg har forstått dette rett. Hodestørrelse...har noe å si!! Vi er vell også litt ulike på hvor følsomme vi er for ulike frekvenser.

Vis vedlegget 233262

Joda, det var mange som hadde det artig etter dette innlegget mitt....store ører og greier ..... men klarer man å detektere posisjon bedre med hendene som beskrevet. Det var nå mitt poeng. 5 grader, 3 grader eller kanskje 1 grad presisjon? Og hva betyr det at lokaliseringen blir bedre.

S

Syncrolux

Gjest
    Kabelskeptikere sier det ikke er forskjell men kjempeforskjell på forsterkere som måler likt
    Det har vel ikke blitt hevdet her. Man uansett så vil to forsterkere som måler likt på alle tenke parametre låte likt. Og sansynligheten er stor for at det også er to like eksemplarer av samme konstruksjon....

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.862
    En helt annen ting, men som jeg var inne på tidligere om hørsel.

Jeg klarer å gjenkjenne og å lytte til Steely Dan langt under støynivået til omgivelsene. Omtrent slik ett barn tilpasser sin hørsel til sin mors stemme. Dette går selvsagt på ting i hjernen, men også i selve hardwaren i ørene. Ulike flimmerhår spesialiserer seg på ulike frekvenser og viktige frekvenser tildeles flest flimmerhår. Vell, jeg er ikke så inne i terminologi i øret, men sånn omtrent. Poenget er hørselen er adaptiv, hjernen likeså. Vi må trene opp begge.

Hører dere ikke forskjell på kabler...tren mer :p

S

Syncrolux

Gjest
    De fleste klarer å gjenkjenne en stemme via telefonen også, som ikke akkurat er hifi....

S

Syncrolux

Gjest
    (fast-)telefoni er 8-bits også med en veldig rufsete lossy digital codec. Likevel høres bestemor kjent ut.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.862
    Det rare er at om Syncrolux hadde hørt ett opptak av bestemora si på anlegget i stereo, så vill ho også ha perfekt plassering om man bare gjengav frekvensene i området 1 til 4 khz korekt. Det kan tross alt være greit å vite kor man har ho.

S

Syncrolux

Gjest
    Det rare er at om Syncrolux hadde hørt ett opptak av bestemora si på anlegget i stereo, så vill ho også ha perfekt plassering om man bare gjengav frekvensene i området 1 til 4 khz korekt. Det kan tross alt være greit å vite kor man har ho.
    Mine bestemødre har parkert tøfla for flere tiår siden, men uansett så er det jo riktig det som sies.....

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8

Vis vedlegget 233262

Joda, det var mange som hadde det artig etter dette innlegget mitt....store ører og greier ..... men klarer man å detektere posisjon bedre med hendene som beskrevet. Det var nå mitt poeng. 5 grader, 3 grader eller kanskje 1 grad presisjon? Og hva betyr det at lokaliseringen blir bedre.
    Ute om kvelden mener jeg det er lettere å høre nøyaktig hvor hjorten står oppi skogen og rauter når en holder hendene oppe slik at en får større ører. Samme med å plassere nøyaktig den elva, selv om den elva vet jeg hvor ligger.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    En helt annen ting, men som jeg var inne på tidligere om hørsel.

Jeg klarer å gjenkjenne og å lytte til Steely Dan langt under støynivået til omgivelsene. Omtrent slik ett barn tilpasser sin hørsel til sin mors stemme. Dette går selvsagt på ting i hjernen, men også i selve hardwaren i ørene. Ulike flimmerhår spesialiserer seg på ulike frekvenser og viktige frekvenser tildeles flest flimmerhår. Vell, jeg er ikke så inne i terminologi i øret, men sånn omtrent. Poenget er hørselen er adaptiv, hjernen likeså. Vi må trene opp begge.

Hører dere ikke forskjell på kabler...tren mer :p
    Jeg og kan fokusere på andre ting i lyden som f.eks ligger på et lavt nivå.
    Ta f.eks ho nordlanske ordføreren i Bergen som kviskret med mikrofonen på.
    Der hører en hva ho sier selv om ho andre som holder talen overdøver dette egentlig.
    Det du mente på en måte?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    a) nettkabel til 6000,- er dyrt da man kan få en til 25,-
    b) nettkabel til 6000,- er billig da man kan få en til 25000,-
    c) i don't give a shit.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.862
    Jeg og kan fokusere på andre ting i lyden som f.eks ligger på et lavt nivå.
    Ta f.eks ho nordlanske ordføreren i Bergen som kviskret med mikrofonen på.
    Der hører en hva ho sier selv om ho andre som holder talen overdøver dette egentlig.
    Det du mente på en måte?
    Jeg mente vell egentlig at man ved trening (eller tilvenning) lettere hører dette og at det også skjer noe i selve øret.
    Ho dama i Bergen ligger kanskje nært opp til noen du kjenner ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.771
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ..... men klarer man å detektere posisjon bedre med hendene som beskrevet. Det var nå mitt poeng.
    Det som gjør sitt til at vi kan retningsbestemme lyd er jo at det (kort og litt forenklet) tar lengre tid for lyden å nå det ene øret enn det andre. Hjernen vår registrerer dette.
    Til spm ditt - ja, jeg synes det i de tilfeller der det er én kilde som lager lyd i en situasjon med ellers lavt støygulv, men ikke om det er flere andre kilder med tilsvarende høy lyd.

V

vredensgnag

Gjest
    ..... men klarer man å detektere posisjon bedre med hendene som beskrevet. Det var nå mitt poeng.
    Det som gjør sitt til at vi kan retningsbestemme lyd er jo at det (kort og litt forenklet) tar lengre tid for lyden å nå det ene øret enn det andre. Hjernen vår registrerer dette.
    Til spm ditt - ja, jeg synes det i de tilfeller der det er én kilde som lager lyd i en situasjon med ellers lavt støygulv, men ikke om det er flere andre kilder med tilsvarende høy lyd.
    I tillegg er det forskjell på frekvensinnholdet for hva som når direkteøret og hva som når øret på motsatt side - der motsatt øre også fanger opp bakreflekser (bounce back).

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    De fleste hifi-forhandlere fører slikt. Jeg kjøpte mine T+A PowerBar på Oslo Hifi-center og den filtrerte Supra-padden fra dynaBel. Typebetegnelsen er MD06-EU/SP med overspenningsvern. Koster ikke all verden, men du trenger en strømkabel i tillegg: Supra LoRad MD06-EU/SP - Overspenningsvern & Nettfilter - Finn lavest pris, test og informasjon

Litt mer om de to filterpaddene jeg bruker:
    T+A PowerBar: INFORMATION
    SUPRA MAINS BLOCK MD-06EU/SP
    Nå har jeg skaffet meg et sånt Supra overspenningsvern. Og en gammel 4m Wireworld Electra strømkabel er kommet til heder og verdighet igjen. Den kostet nok noe mer enn 6000 i sin tid, men det kan jo gå bra for det. Hehe.

Og nå står Supraen og spilles inn ;)

Virker solid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Synes vi skal slutte å latterliggjøre folk som vil kjøpe seg litt "skikkelige" saker - ref. markedsføringens grunnregel # 1; "People buy for different reasons"
    De kostbare ledningene er vel å regne som signaturprodukter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn