En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    1. Hvor mange av deltakerne på tråden her har egentlig prøvd en strømkabel til 6000 på et anlegg til 20k og sammenliknet med standardvare?
    2. Hvor mange har gjort det på et anlegg til 1000k?

De som gjør det første, vil sannsynligvis ikke høre forskjell.
    De som gjør det siste, vil trolig høre forskjell.
    Har en Chapter nettkabel til 6500,00 Kr. Som er ca. 10 prosent av forsterkerens ny pris, og jeg mener forsatt at den er verdt pengene sine!
    Og jeg har en nettkabel som koster ca. 0,05 promille av forsterkerens nypris, og jeg mener fortsatt at den gjør jobben.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Så lenge man er fornøyd er det vel det samme hva produkter koster egentlig :rolleyes:.

Det må da være opp til hver enkelt å vurdere hva man selv er fornøyd med, og hvor mye kroner man ønsker å bruke på kabler, komponenter, tweaks og hva det måtte være i eget anlegg når det kommer til stykke.

Synes egentlig det er underlig hvordan en tråd som dette kan bli så lang, og hvordan så mange kan ha en mening om et produkt de fleste ikke har prøvd. Men, litt underholdene er det jo :cool:.

Men, tror forresten jeg heller går og hører på litt musikk jeg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare 100-150k? Ikke rart du ikke hørte forskjell. Må nok høyere opp, ja.
    Nå tror jeg kanskje du tuller med oss, men den logiske konsekvensen av det du sier er vel at for 99,9 % av oss er "bedre strømkabler" noe man trygt kan blåse i. Så er jeg kanskje ikke enig i de 0,1 % heller, men om vi er 99,9 % enige er det et helt lite mirakel på kabelhjørnet.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.350
    Torget vurderinger
    2
    1. Hvor mange av deltakerne på tråden her har egentlig prøvd en strømkabel til 6000 på et anlegg til 20k og sammenliknet med standardvare?

Jeg kan få hvem som helst til å høre forskjell på hva som helst, når som helst...Det er bare å bruke samme prodedyre som Nordost sine demoer, funker for meg også..

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.756
    Torget vurderinger
    1
    ^ For ikke å si «høre forskjell på ingen forskjell».

mvh
    KJ

U

Utgatt24668

Gjest
    Nuvel. Jeg ble selv overbevist om å kjøpe et nettfilter - som forøvrig har fått svært gode tilbakemeldinger og har til tider vært utsolgt.. - men jeg hørte vel ikke mye forskjell, men fint å ha muligens ved lynnedslag osv. Videre, jeg klarer ikke å høre forskjell på dyre strømkabler eller de som koster 50 NOK - iallefall ikke på mine høyttalere (Quad ESL 63). Jeg har derimot hørt fra en eller flere flinke selgere at man må ha gode strømkabler på alle elementer som har forsterker - som f.eks i aktive høyttalere eller i aktive basser. Noen ganger stemmer vel ikke disse teoriene sammen med det jeg lærte på siving studiet da jeg selv satte sammen forsterkere og lærte teori om dette. Men, det er mulig at de vet noe jeg ikke vet - eller at de hører noe som jeg ikke har lært osv.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Har en Chapter nettkabel til 6500,00 Kr. Som er ca. 10 prosent av forsterkerens ny pris, og jeg mener forsatt at den er verdt pengene sine!
    Og jeg har en nettkabel som koster ca. 0,05 promille av forsterkerens nypris, og jeg mener fortsatt at den gjør jobben.
    Morsomt det der, Lydbjørn. Effektforsterkeren jeg brukte, er en Chapter Reference dual mono 400W, og kabelen med duppeditt er en Chapter nettkabel, akkurat som du har prøvd. Jeg skal som nevnt ikke si at forskjellen var enorm da jeg byttet mellom denne kabelen og standardvare, men til min overraskelse - og nesten irritasjon, ble lyden mer åpen med Chapter-kabelen. I alle fall i mine ører var det ikke tvil. For ordens skyld: Jeg spilte stort sett vinyl.
    Jeg har forsøkt det samme og koblet ulike kabler til Meridian G08 CD-spiller uten å kunne høre noen forskjell.
    Likeså har jeg forsøkt på reserveanlegget til ca 30 k med Audiolab integrert forsterker: Ingen forskjell.

Til Asbjørn: Ja, jeg kødder litt, men likevel med en kjerne av alvor. Jeg har ikke brukt mye penger på dyre nettkabler, og ikke vil jeg gjøre det heller. Alt jeg har, har jeg fått gratis, eller de har fulgt med produkter jeg har kjøpt (som standard). Mitt hovedpoeng er egentlig kun å få folk til å prøve selv før de uttaler seg, og at de er åpne for at ulikt utstyr kan gi ulikt utslag. Når folk er uenige, er det ofte fordi de snakker om ulike ting uten å vite det.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Bare 100-150k? Ikke rart du ikke hørte forskjell. Må nok høyere opp, ja.
    Nå tror jeg kanskje du tuller med oss, men den logiske konsekvensen av det du sier er vel at for 99,9 % av oss er "bedre strømkabler" noe man trygt kan blåse i. Så er jeg kanskje ikke enig i de 0,1 % heller, men om vi er 99,9 % enige er det et helt lite mirakel på kabelhjørnet.
    Nå var det rett før jeg trykte på liker i en kabeltråd til en kabelskeptiker :)
    I snitt så koster nok mine over NOK 6k per stykk (regenerator ikke inkludert), men så har vi jo HighFidelityCables til rundt 90k som vi har diskutert før for å sette det hele i perspektiv.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt hovedpoeng er egentlig kun å få folk til å prøve selv før de uttaler seg, og at de er åpne for at ulikt utstyr kan gi ulikt utslag. Når folk er uenige, er det ofte fordi de snakker om ulike ting uten å vite det.
    Det er et godt poeng som jeg er ganske enig i. Det var også premisset for den tekniske kabeltråden min som prøvde å finne ut hvilke egenskaper utstyr må ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler. Det er likevel mulig at vi ikke er helt enige om hvorvidt det er et kvalitetstegn hvis det skjer. Min oppfatning er jo (som Ymir har hintet om fra tid til annen) at velbygde komponenter ikke skal låte forskjellig etter hvilke ledninger som er tilkoblet.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Jeg hadde en periode et anlegg til 30-35K og prøvde da en Nordost Blue Heaven nett-kabel. Jeg innbiller meg at jeg den gangen hørte forskjell, men hadde jeg hatt bind for øynene, så er jeg sannelig ikke like sikker. I dag hadde jeg vært mer skeptisk.

Derimot er det en kollega her sørpå som har et anlegg til 1,5 mill, og der må jeg inntrømme at utskiftninger av både det ene og det andre har resultert i endringer.
    Har hørt fra nogen af eksperterne her på forumet at du kan høre forskelle fordi det dyre anlæg sandsynligvis er totalt fejlkonstrueret.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.476
    Jeg kom i snakk med en ung mann på jobb. Han hadde kjøpt seg en Adyton forsterker og noen beist av JBL høyttalere. Og selvfølgelig (i mine øyne) dyre kabler. De kablene ga myyyye bedre lyd, det var jo en selvfølge, alle som hadde greie på Hi-Fi visste da det. Lydkilden var Galaxy S3/Spotify....... ble for dyrt å kjøpe alle de CDene.
    Ja-ja..

D

Desillusjonert

Gjest
    Jeg kom i snakk med en ung mann på jobb. Han hadde kjøpt seg en Adyton forsterker og noen beist av JBL høyttalere. Og selvfølgelig (i mine øyne) dyre kabler. De kablene ga myyyye bedre lyd, det var jo en selvfølge, alle som hadde greie på Hi-Fi visste da det. Lydkilden var Galaxy S3/Spotify....... ble for dyrt å kjøpe alle de CDene.
    Ja-ja..
    Det blir aldri bedre enn utgangspunktet og heller ikke enn det svakeste leddet...
    Så å spille MP3 på Spotify med S3 må være et av de svakeste leddene og dårligeste utgangspunktene jeg har hørt om i sammneheng med en Adyton.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.476
    ^Jeg prøvde med det argumentet. Det fallt ikke inn, tydeligvis mer imponerende med kablene enn kilde. Noen har mer penger enn vett.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mitt hovedpoeng er egentlig kun å få folk til å prøve selv før de uttaler seg, og at de er åpne for at ulikt utstyr kan gi ulikt utslag. Når folk er uenige, er det ofte fordi de snakker om ulike ting uten å vite det.
    Det er et godt poeng som jeg er ganske enig i. Det var også premisset for den tekniske kabeltråden min som prøvde å finne ut hvilke egenskaper utstyr må ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler. Det er likevel mulig at vi ikke er helt enige om hvorvidt det er et kvalitetstegn hvis det skjer. Min oppfatning er jo (som Ymir har hintet om fra tid til annen) at velbygde komponenter ikke skal låte forskjellig etter hvilke ledninger som er tilkoblet.
    Brynjar i Motron hevdet også noe liknende da jeg snakket med ham for en tid tilbake, men han ville ikke avvise de som hevdet noe annet. For meg likner påstanden litt på det som hevdes fra enkelte konstruktører av rørutstyr om at deres produkter er så velkonstruerte at det ikke er noe poeng å bytte de medfølgende standardrørene til dyre NOS-rør. Lyden blir den samme uansett - ifølge deres påstand.

For meg - og tusenvis av andre - ville det vært en lise om det virkelig hadde forholdt seg slik. Så hadde vi sluppet å bruke penger og tid på dyre kabler og rør. Det spørsmålet som da naturlig melder seg, er: Hvilken hhv RIAA, pre-amp og power-amp er så velkonstruerte at de er "immune" mot kabelvariasjoner, samtidig som de gir topp High-End lyd? Jeg tenker her ikke først og fremst på strømkabel, men på phono og interconnect. Jeg skjønner at jeg har feilet totalt med mitt eget utstyr - bortsett fra det gamle anlegget som jeg totalt ga 16 000 for - inkludert kabler.

S

Syncrolux

Gjest

mvh
    KJ
    Man hører akkurat hva man vil høre, og dermed er det svært enkelt å høre forskjeller, selv når det ikke er noen forskjell.

Jeg husker jeg leste en gang om en fyr som lot folk lytte til forskjellen mellom to forsterkere, en rør og en transistor. Fyren hadde en diger switchboks for å bytte mellom forsterkerne for A-B testing. Alle lytterne kunne selvsagt komme med ordrike uttalelser om hvor store forskjellene var. Problemet var bare det at de hørte på samme forsterker hele tida - switchboksen hadde ingen funksjon i det hele tatt. Likevel hørte folk store forskjeller.

Skal se om jeg klarer å finne igjen artikkelen hans på nett....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det slik at en velbygd komponent uansett ikke vil gi noen som helst hørbar forskjell om en bytter kabler ?

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.591
    Men derimot prøver de å etablere sin egen gullgrube!
    Ja, det er nettopp det de forsøker å gjøre. Men det er ikke rett å la dette skje ved å føre novisen bak lyset. 6000 kroner for en skarve nettkabel er alt for mye. En tusenlapp bør være mer enn nok.
    Jeg kjøpte nettopp en 2TB eksternharddisk for 799 kroner. Den har en smule mer teknologi i seg enn en nettledning.
    Her lar jo også hifiindustrien oss få muligheten til å betale 10 ganger så mye, heldigvis :D Lumin L1 2 TB.
    Det er jo utrolig mye mer tekonologi enn i en apparatkabel i den der også. Hvis en nettledning "bør" koste tusen kroner, så "bør" den der koste noe sånt som femti millioner. Den er teknisk sett ekstremt lite overpriset til å være en hifi-dings.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej Zerostat.

Det er nødvendigvis ikke det dyreste kabel, der er bedst i dit anlæg.
    Det er et spørgsmål og den rette sammensætning.
    Hvis et kabel til 6000kr lyder bedst i dit anlæg, er det- det bedste kabel for dig.

mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Ps. Zerostat.

Det kan sagtens tænkes at i nogen anlæg, fungerer et helt billigt kabel bedst.

mvh nils

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hej Zerostat.

Hvis et kabel til 6000kr lyder bedst i dit anlæg, er det- det bedste kabel for dig.

mvh nils
    Spørsmålet burde vel heller være: Gitt at jeg har 6.000 kroner til overs som jeg ønsker å investere i hifi'en, hvordan bør jeg bruke disse 6.000 kronene for å få mest mulig lydforbedring for pengene? Bedre høyttalere? Bedre forsterker? Bedre DAC? Akustiske tiltak i lytterommet? Etc. Tipper at kabler kommer inn ganske sent i rekken av potensielle strakstiltak - eller m.a.o. når det det meste av alle andre muligheter allerede er brukt opp.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hej Zerostat.

mvh nils
    Spørsmålet burde vel heller være: Gitt at jeg har 6.000 kroner til overs som jeg ønsker å investere i hifi'en, hvordan bør jeg bruke disse 6.000 kronene for å få mest mulig lydforbedring for pengene? Bedre høyttalere? Bedre forsterker? Bedre DAC? Akustiske tiltak i lytterommet? Etc. Tipper at kabler kommer inn ganske sent i rekken av potensielle strakstiltak - eller m.a.o. når det det meste av alle andre muligheter allerede er brukt opp.
    La os si at du har høyttalere på 200kg som er vanskelige å selge på brukten, men å bytte dem ut gir marginalt bedre lydkvalitet for NOK 6.000,- enn å bare bytte ut strømkabelen til CD spilleren - Da er det vel ikke like opplagt?

M

musicus

Gjest

mvh
    KJ
    Man hører akkurat hva man vil høre, og dermed er det svært enkelt å høre forskjeller, selv når det ikke er noen forskjell.
    Presis!! helt enig, men vil også legge til at det er svært enkelt å ikke høre forskjeller, også når det er forskjell, bare man har bestemt seg for det!

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hej Zerostat.

mvh nils
    La os si at du har høyttalere på 200kg som er vanskelige å selge på brukten, men å bytte dem ut gir marginalt bedre lydkvalitet for NOK 6.000,- enn å bare bytte ut strømkabelen til CD spilleren - Da er det vel ikke like opplagt?
    Hehe - ingenting er opplagt når det gjelder hifi.

I praksis er det nærmest umulig å være veldig bastant på hvor man får mest valuta for pengene. De 6.000 kronene er der bare fordi trådstarter og nils valla har brukt det tallet. Man kan like gjerne bruke et hvilket som helst annet kronebeløp. Avhengig av hvor langt opp på hifi-skalaen man har kommet, vil ørten ekstra kroner som man vurderer å legge i hifi'en for å få maks lydforbedring for pengene, kunne disponeres på forskjellige måter. Har man allerede et topp anlegg, ser jeg ikke bort i fra at ørten ekstra kroner på kabler kan være vel anvendte penger. For mange er det også en del alternativer som er låst. Jeg kunne f.eks. godt ha tenkt meg både større høyttalere og større forsterkere, men er bundet på hender og føtter av bl.a. plassforhold og WAF. En kabel, derimot, den kan jeg få lurt inn i huset når som helst - helt umerkelig for fruen. Letteste hifi-komponenten å bytte ut - kan hende er det derfor det er blitt så populært?

D

Desillusjonert

Gjest
    Presis!! helt enig, men vil også legge til at det er svært enkelt å ikke høre forskjeller, også når det er forskjell, bare man har bestemt seg for det!
    mvh
    Eller, kan hende du har for dårlig anlegg og ikke fullt så gode ører som du tror? Mange muligheter her... :)

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Kabelgalna!
    Är det inte bara gamla gubbar med Hifi-intresse som blir.
    Tonåringar lägger ner åtskilliga hundratals kronor på att "sleava" sina datorers interna kablage.
    Det är jätteviktigt med att sladdarna ser "maffiga" ut, inne i datorlådorna...
    DSCF0057.jpg

Standard S-ata signalkablar blir "sleavade"

Hoppas bara att tonåriga "gamers" inte tar efter de gamla audiofil-gubbarna och börjar hävda både den ena och den andra magiska fördelen med "sleaved cables" i datorn.
    Som att datorns grafikkort blir snabbare med en sleavad kabel jämfört med osleavad eller att datorn blir mindre utsatt för virus med sleavade strömkontakter till hårddiskarna...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

mvh
    KJ

mvh
    Førstnevnte er godt sagt, mens sistnevnte er fantastisk godt sagt.
    Jeg har ingen problemer med folk som påstår at de ikke hører forskjell i sitt eller andres anlegg.
    Mitt problem oppstår først når folk påstår at jeg ikke hører forskjell i mitt anlegg.....

D

Desillusjonert

Gjest
    Hoppas bara att tonåriga "gamers" inte tar efter de gamla audiofil-gubbarna och börjar hävda både den ena och den andra magiska fördelen med "sleaved cables" i datorn.
    Og dette kommer fra en som kaller seg Low-End Hero...
    I rest my case :)

PS: datakabler har jeg ikke noe tro på, bortsett fra utseende. Men at noen klarer å høre mere enn andre på sine respektive anlegg, det tviler jeg ikke på. At du ikke hører forskjell, det tviler jeg heller ikke på.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

mvh
    KJ

mvh
    Førstnevnte er godt sagt, mens sistnevnte er fantastisk godt sagt.
    Jeg har ingen problemer med folk som påstår at de ikke hører forskjell i sitt eller andres anlegg.
    Mitt problem oppstår først når folk påstår at jeg ikke hører forskjell i mitt anlegg.....

Hvis det er ditt største problem i livet, er det vel ikke så ille stelt??:)
    Selv har jeg bommet både her og der, og trodd at jeg har hørt på en helt annen kabel enn jeg faktisk har hørt. Det gir selvfølgelig grunn til ettertanke.

For øvrig registrerer jeg at jeg ikke har fått svar på mitt spørsmål om det "kabelimmune" anlegg. Det er naturlig, fordi det neppe finnes. Eller tar jeg feil?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

Jo, velbygde er ein ting, men de trenger ikkje være vellydende.. En traktor er ikkje bedre enn ei merse selv om den er meir velbygd. :p
    På traktoren merka du ikkje forskjell på dekk, mens på mersa gjer du da. Er då mersa feilbygd/feilkontruert meiner du?
    Var ikkje det et godt poeng då? :p
    Prøver bare å stille et spørsmål nå.. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det slik at en velbygd komponent uansett ikke vil gi noen som helst hørbar forskjell om en bytter kabler ?
    Nei, ikke helt. Jeg spissformulerer litt for å få frem poenget. Hvis du tar en komponent som en moving magnet pickup, så vil kapasitansen i signalkabelen påvirke frekvensgangen i så stor grad at du må se pickup, kabel og RIAA-trinn samlet som et system. Endrer du en del, endrer du resultatet. Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes velbygde MM-pickuper, for det gjør det. Men det er enkelt å bruke en MC-pickup i stedet og unngå hele problemet.

Likedan kan du sørge for at kildekomponenter har lav utgangsimpedans og mottakerne høy inngangsimpedans, at høyttalerne har høy og jevn impedans, bruke balansert signaloverføring mellom komponenter, og du vil være ganske nær ved et kabelimmunt anlegg. Det kan også være mye billigere å skaffe seg et slikt enn å tukle rundt med "gode" kabler.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, ikke helt. Jeg spissformulerer litt for å få frem poenget. Hvis du tar en komponent som en moving magnet pickup, så vil kapasitensen i signalkabelen påvirke frekvensgangen i så stor grad at du må se pickup, kabel og RIAA-trinn samlet som et system. Endrer du en del, endrer du resultatet. Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes velbygde MM-pickuper, for det gjør det. Men det er enkelt å bruke en MC-pickup i stedet og unngå hele problemet.

Så utenom MM pu'er finnes det, slik du ser det, INGEN velkonstruerte komponenter som vil gi hørbare forskjeller for det blotte høre ved skifte av kabler ?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir fort vanskelig å finne eksempler. Klart man kan konstruere noe med egenskaper som sannsynligvis vil påvirkes av kablingen, men et ingeniørhue vil ikke synes det er spesielt bra arbeid. Vi har litt av den samme diskusjonen i tråden om PS Audio DirectStream DAC. Ut fra hva jeg vet om den så langt, virker det ikke som en spesielt god konstruksjon. Andre vil ha motsatt oppfatning, tydeligvis.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nei, ikke helt. Jeg spissformulerer litt for å få frem poenget. Hvis du tar en komponent som en moving magnet pickup, så vil kapasitansen i signalkabelen påvirke frekvensgangen i så stor grad at du må se pickup, kabel og RIAA-trinn samlet som et system. Endrer du en del, endrer du resultatet. Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes velbygde MM-pickuper, for det gjør det. Men det er enkelt å bruke en MC-pickup i stedet og unngå hele problemet.

Likedan kan du sørge for at kildekomponenter har lav utgangsimpedans og mottakerne høy inngangsimpedans, at høyttalerne har høy og jevn impedans, bruke balansert signaloverføring mellom komponenter, og du vil være ganske nær ved et kabelimmunt anlegg. Det kan også være mye billigere å skaffe seg et slikt enn å tukle rundt med "gode" kabler.
    Vil det si at valg av phono-kabel ikke har noen betydning hvis man har MC-PU, forutsatt at anlegget ellers er "velbygd"?

C

cruiser

Gjest
    Det blir fort vanskelig å finne eksempler. Klart man kan konstruere noe med egenskaper som sannsynligvis vil påvirkes av kablingen, men et ingeniørhue vil ikke synes det er spesielt bra arbeid. Vi har litt av den samme diskusjonen i tråden om PS Audio DirectStream DAC. Ut fra hva jeg vet om den så langt, virker det ikke som en spesielt god konstruksjon. Andre vil ha motsatt oppfatning, tydeligvis.
    Kan man se for seg å oppnå noen lydmessige fordeler ved å konstruere ett slikt apparat som må kombineres med en spesiell kabel for å låte optimalt? Kontra en som ikke er sensitiv for kablage?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, etter mitt syn blir det mest "marketing claims". Man kan f eks bygge en forsterker uten global tilbakekobling og hevde at det forbedrer lyden, men det vil også føre til høyere utgangsimpedans og kan føre til en større tilbøyelighet til å "avsløre kabelforskjeller". Eller man kan gjøre som Spectral og lage en "bredbåndet" effektforsterker uten utgangsfilter, som vil bli ustabil og brenne opp hvis den ikke kombineres med høyttalerkabler fra MIT eller Transparent - som er utstyrt med filterbokser med eksakt samme slags filter som er utelatt fra forsterkeren. Selv ser jeg ikke poenget ved å bygge noe på den måten.

Jeg har forøvrig eksperimentert litt med kabling på min MC pickup, og kan ikke si jeg hører noen forskjell, nei. Ortofon Kontrapunkt b i Mørch DP-6 arm og NLE 17 RIAA-trinn med doble strømforsyninger. Nå står det en fire-leders skjermet Belden kabel der med DIN-plugg i begge ender, slik at jeg slipper å ha RCA-plugger der også,

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så det du sier er at du egentlig IKKE vet, men antar at der er slik det er ? Dvs at hvis en komponent er konstruert "godt" så vil den ikke la seg farge av evt bytte av kabel ?

Blir litt sånn høna og egget..For da blir mitt neste spm hva definerer om en komponent er "godt" konstruert og om det er andre ting enn målinger som kan tilsi at den ikke lar seg påvirke av kabler ?

Er det da kun MÅLINGER som vil tilsi at at et såkalt "ingeniørhue" vil vite de "sannheter" han ønsker å tro på ? Og derav er reel lytting av komponenten, også i samspill med resten , ikke være av intr å lytte til ?

Sist redigert:

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo

Morsomt det der, Lydbjørn. Effektforsterkeren jeg brukte, er en Chapter Reference dual mono 400W, og kabelen med duppeditt er en Chapter nettkabel, akkurat som du har prøvd. Jeg skal som nevnt ikke si at forskjellen var enorm da jeg byttet mellom denne kabelen og standardvare, men til min overraskelse - og nesten irritasjon, ble lyden mer åpen med Chapter-kabelen. I alle fall i mine ører var det ikke tvil. For ordens skyld: Jeg spilte stort sett vinyl.
    Jeg har forsøkt det samme og koblet ulike kabler til Meridian G08 CD-spiller uten å kunne høre noen forskjell.
    Likeså har jeg forsøkt på reserveanlegget til ca 30 k med Audiolab integrert forsterker: Ingen forskjell.

Til Asbjørn: Ja, jeg kødder litt, men likevel med en kjerne av alvor. Jeg har ikke brukt mye penger på dyre nettkabler, og ikke vil jeg gjøre det heller. Alt jeg har, har jeg fått gratis, eller de har fulgt med produkter jeg har kjøpt (som standard). Mitt hovedpoeng er egentlig kun å få folk til å prøve selv før de uttaler seg, og at de er åpne for at ulikt utstyr kan gi ulikt utslag. Når folk er uenige, er det ofte fordi de snakker om ulike ting uten å vite det.
    Den største grunnen til at jeg kjøpte Chapter nettkabel "brukt" var nok den enestående testen til Lyd og Bilde både når det gjaldt forsterkeren (Precise) og nettkabelen!

Denne nettkabelen måtte man bare ha, og jeg kjøpte en:rolleyes:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er det da kun MÅLINGER som vil tilsi at at et såkalt "ingeniørhue" vil vite de "sannheter" han ønsker å tro på ? Og derav er reel lytting av komponenten, også i samspill med resten , ikke være av intr å lytte til ?
    Jeg trodde prosessen 'lytting' var helt utelukket, men kan ta feil igjen ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn