Hvor mye enklere alt var før i tiden. Da jeg kjøpte mitt første stereoanlegg var det bare å plugge inn strøm og høyttalere og spille ivei. Duverden hvor mye glede jeg hadde av det anlegget, selv om dagens unge ikke ville ha tatt i det med en ildtang engang. Jeg er glad for at ingen fortalte meg at trommen til Ringo ville høres bedre ut hvis jeg byttet ut strømkabelen eller at Lennons vokal ville få mer tilstedeværelse ved å bytte ut høyttalerkabler. Rettere sagt bytte til kabel, det var nærmest som ringeledning å regne det som fulgte med. Da hadde jeg ikke lært meg til å sette pris på The Beatles.
Man er bekymret for rekruteringen til denne hobbyen, men er det så merkelig? Leser en håpefull litt så finner han fort ut at han må vente til bil og hus er betalt før han får penger til overs til et anstendig og godkjent stereo-anlegg. Lær ungdommen å bli glad i å lytte til musikken fra anlegget før de begynner å lytte til lyden i anlegget.
Og uanset vores uenigheder, stræber vi så ikke alle efter, eller kunne tænke os, at musikken springer lyslevende frem i stuen som var det live , når vi skal være helt ærlige.
Nogen tror åbenbart bare at man kan opnår dette ved at gøre som altid har gjort eller gå ned Class Olsen eller biltema og købe det hele ind, andre der i blandt mig selv mener og ved at der skal væsentligt mere til, og at hvert lille delelement i anlægget tæller, og har betydning for samlede lyd, også kabler, og særdeleshed netledninger.
Men som jeg bl.a. har sagt flere gange så har vi et frit marked som fastsætter priserne, som sagt jeg personligt svært ved at se at et kabel burde korste ret meget mere end 500 Kr måske op til 2000 Kr hvis det er meget eksotisk og håndlavet, og kostede alle kabler dette , så havde vi ikke denne diskussion som denne tråd er et udtryk for, vi havde sandsynligvis en langt mere konstruktiv debat
Så konklusionen er at tråden ikke handler meget hi-fi , men mere om prissætningen på det frie marked