En PICKUP-VARMER? Take my money!

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.678
Antall liker
1.779
Torget vurderinger
1
Cd cutter og stabiliseringsring
 
L

larkus!

Gjest
Det er jo åpenbart at det er det at pickupen er gjennomvarm som angivelig skal gi bedre lyd, så spørsmålet er helt relevant.
I følge specs: "Operating temperature limit is room temperature"
Og bare så det er sagt: Jeg har pickupvarmer til 20000,- :)
pickup varmer 2.jpg
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I følge specs: "Operating temperature limit is room temperature"
Hahaha! Ja, da så. Vel, da velger jeg å la lufta i rommet varme pickupen i stedet. ;) Det er jo ikke som "the deepest parts" av godset ikke også får romtemperatur etter en liten stund uansett.

For noe fabelaktig sprøyt! :D
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
Cartridge Warmer is an analog accessory that warms the Phono Cartridge with far-infrared generated by heating the carbon
Om man skal nerde en smule så gir ikke dette mening :)

Den varmer pickup'en med stråling i "far infrared" området. Menneskekroppen stråler også i det området (omkring 12 micrometer bølgelengde), så da kan du strengt tatt legge den litt i hånden til den er temperert. Jeg ville uansett ikke tatt sjensen på varme den opp mye mer, f.eks over 50 grader, for da kan noen av de mykere materialene lide. Skal man tolke "far infrared" strengt (opp til 10 mikrometer bølgelengde) må man varme opp stråle-elementet til over 100 grader, og jeg er ikke sikker på om det er så bra for pickup'en.

Og hvor kommer carbon inn? Strålingen er generert ved å varme opp karbon. Det er er veldig liten forskjell på strålingen du får ved å varme opp karbon kontra andre materialer (eventuelt noen få emisjonslinjer) så begrunnelsen er nok heller at det er billig og har såpass motstand at det er lett å varme opp med litt strøm.

Så man kan enkelt kopiere effekten (om den er der i det hele tatt) ved å holde pickup'en nær noe som er litt varmere enn kroppstemperatur. Kjempebillig!
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Men positivt set,
Mon opvarmning kan blødgøre stivnet gummi?
 
Topp Bunn