En SET bliver til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Her ses psu for 845 projektet
    Fra venstre ses de 2 glødemoduler for 12vdc som skal drosles ned til 10vdc med commonchokes samt en modstand i serie med plus til 845 filament.
    Den store trafo er 125-0-1250vac 350ma
    Ved siden af trafo for driver og ensretter 5R4 for ditto med 440vac
    Længst borte ses 4vac trafo for U-19 ensretterrør til højspændingen
    Huller er plugget for ensrettere,og nu mangler der bare lytter som bliver 4 stk 350v/6000uf i serie - samt biaskredsløb.


    20130218_220342.jpg
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Som det fremgår af billedet står lytterne med connectorerne i vejret,og de skal selvfølgelig vendes når jeg får en plug stor nok til at lokke passende huller!
    Soklerne til U19 ensretterne er desværre ikke egnede til befæstigelse i metal,qua for korte afstande mellem strømførende ben og chassiset,så der må tænkes over mere optimale løsninger.
    Egentlig ville jeg have brugt en 180f pentode som driver via C,men kunden vil gerne betale for et sæt IT og vente lidt længere på resultatet,så har bestilt 2 sæt 6HV5 der jo også skal bruges som drivere i GM70 projektet.
    På den måde sparer jeg både plads og trafo samt 5R4 og tilhørende udglatning,hvilket delvist kompenserer prisen på et sæt Lundahl 1660 IT!
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Hullet til 5R4 kan passende fyldes ud af en 150v zener til biaskredsløbet,og droslen længst til venstre overtager så driver nettrafoens plads,hvilket igen giver plads til klemrækken med udtag til diverse spændinger.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hei Sander

    Fikk du sjekket om 6CJ3 var brukbar med CLC filter til GM70-ampen?

    Roger
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Hei Sander

    Fikk du sjekket om 6CJ3 var brukbar med CLC filter til GM70-ampen?

    Roger
    Ja og beklager manglende respons desangående...ved 900v ind ser det ud til de accepterer 4uf uden problemer.
    Tak for tipset roger :)
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Kunne seriøst godt tænke mig at også bias får spænding via rørensretning.
    Kald mig gerne mærkelig,men i en amp uden halvledere ville det måske være det sidste skridt mod absolutten!

    Spørgsmålet er om der findes et direkte heated ensretterrør som er hurtigere end U19 der skal levere højspændingen?
    Jeg ønsker ikke tidsforsinkende relæer til indkobling af højspændingen,og har kun 5v/1a til rådighed
    Har søgt men kom ikke nærmere end : Schickerling
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Så kom GLS med opt..store tunge og ekstremt flot finish

    20130220_112952.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Spennende prosjekt sander!
    Hørning opt?
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Fortryder salget af den foregående 845 psu,som på det nærmeste var en tro kopi af denne.
    Han som købte havde investeret uhyrlige summer i et sæt Hørning,men ved ikke hvordan projektet gik,da jeg intet har hørt fra ham siden.
    Disse er formentlig mindst ligeså gode : http://www.tec-sol.com/products/trans/spec/PAT-3050-SE.pdf
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Har to sæt 105v/100ma zenerrør liggende,der kunne være sjove at bruge som katodebias.
    På den måde sænkes bplus med 105v for 845 i forhold til 6HV5,der sagtens kan levere over 400v pp
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    20121122_144907.jpg


    Disse zenerrør er gigantiske skabninger,og lyser op med power
    Her er de blot sat i soklerne
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    2.881
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    hva er betegnelsen på det stabrøret?
    har du laget trerammen selv?
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Så har nye indtryk fået lov at fæstne sig...
    Med det enkle diagram og tilsvarende fåtal af komponenter,har et chassis på blot 60 gange 30 cm plads til en komplet GM70
    Dette kræver at glødemoduler placeres under toppladen,samt at højspændingen er fælles for driver og effektrør.
    Måske og kun måske kræver dette design også tilslutningerne for in/out placeres ud for respektive komponenter,men det ses jo mange andre steder!
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Komponentplacering'
    Fra venstre hvor friplads er til net trafoer
    Mangler en lyt i serie med de to store sorte..
    GM70 er erstattet med 845 og driver et 5R4 som illuderer placeringen af drivere
    Bias og IT samt glødemoduler under bunden..

    20130226_145908.jpg
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Beslutninger må tages for at komme videre!
    Her ender jagten på thyratroner,kviksølv mv. på 5R4 som i parallel med halvleder dioder i minus,kan tåle en CLC kobling
    Baseret på effekten mine monoblokke leverer uden A2 drift,finder jeg det acceptabelt at "nøjes med de ca 30w GM70 leverer med 6HV5 som driver
    En afgørelse der blev hjulpet på vej qua prisen på 6HV5 der kan køre brumfrit med ac og koster 5 dollar stk.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hva er din mening om LC kontra CLC filtrering av B+ ? Vilken løsning mener du har det største potensialet i en "ultimat" forsterker?

    30W holder vel stort sett i massevis viss man har noenlunde lettdrevne høytalere:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.332
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Søk litt rundt på choke input psu. Visstnok konsensus om at det er veien å gå.. Og sett deg inn i duncans psudII.. Greit å simulere psus
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har sett mange hevde at choke input er veien å gå,men sjeldent backet opp av hvorfor,og har vel aldri lest noen prøve å beskrive eventuelle lydforskjeler.
    Skal sette meg mer inni Duncans psudII ja,takk for tipset!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Min mening:
    Minimum ripple og maximum regulering er best. Altså en spenning som i minst mulig grad åvirkes av belastningen og er tilnærmet fri for 50/100 Hz ripple.
    Da kan regulering være veien å gå.
    Mht choke input: Det stiller spesielle krav til choken. Ikke så lett å finne slike.
    En annendetalj: Aluminium er mye dødere enn stål. Synger ikke med om det er vibrasjoner fra trafoer etc.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Min mening:
    Minimum ripple og maximum regulering er best. Altså en spenning som i minst mulig grad åvirkes av belastningen og er tilnærmet fri for 50/100 Hz ripple.
    Da kan regulering være veien å gå.
    Mht choke input: Det stiller spesielle krav til choken. Ikke så lett å finne slike.
    En annendetalj: Aluminium er mye dødere enn stål. Synger ikke med om det er vibrasjoner fra trafoer etc.
    Alle Lundahl-choker kan brukes i LC-filter, men du må ta hensyn til det ekstra strømtrekket som blir over choken.
    Roger
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Det korte svar herfra er at LC har haft absolut bedste sound i de konstruktioner jeg har haft muligheden for at prøve begge løsninger..

    30w er ifølge mine erfaringer ikke "bare 30W,et rør som GM70 har SÅ meget mere magt end fx 845,formentlig qua det dobbelte glødeforbrug.
    Jeg har ikke bedre forklaring
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Så er 845 endelig færdig...endte med køber ønskede en klassisk udseende version efter at have hørt min "stygge" kabelbakke udgave.
    Har overtalt ham til at lægge lytteindtryk ud på det danske site Hifi4all som jeg ikke selv bifalder pga ejeren der har udtalte problemer med sig selv og sitets brugere!
    Pænt blev det med hjælp fra en lokal snedker,men også dyrt.

    GM70 i "billigversionen" har vist sig at fungere brumfrit qua sine voldsomt store lytter,men der mangler en del på musikaliteten som jeg endnu ikke kan sætte fingeren på.
    Måske pga driveren som jo er et inddirekte opvarmet rør,måske pga brugen af lytter kontra ægte kondensatorer i monoblokkene - men faktum er at 3.ordens ligger for tæt på 2.ordens..hvilket i mine ører på mine højtalere mangler den varme klang som monoblokkene leverer.
    Vil gerne offentliggøre målinger som andre herinde,men er afhængig af ham som kom forbi med udstyret,igen gæster mig..
    GM70 røret imponerer dog voldsomt qua sit voldsomme overskud og dynamik på en måde intet andet rør jeg kender - og vil formentlig være det bedste mange har hørt selv i denne "billige" amp..
    Som en rørglad bekendt sagde "her er alt man ønskede fra 300B,blot med samme kontrol og dynamik som et sæt 845 i pushpull".
    Selv med Snell K er dynamik og plads mellém instrumenterne langt bedre end via Luxman 550 og Holfi jeg bruger som reference transamps
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    1.395
    Godt jobbet! Last gjerne opp noen bilder slik at vi får sett herlighetene.

    Vidar
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Good news
    jeg har valgt at blive momsregistret - så nu kan 811a stereo og gm70 monoblokke afhentes hos mig
    Har valgt ikke at ville sende mine amps - beklager
    Hjemmesiden er oppe om max en uge lover den unge mand der har med det at gøre
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn