Her er en liten oversikt over kabler jeg har, har hatt, og har prøvd som jeg kommer på sånn i farta. Beskrivelsene av lydsignatur er selvfølgelig helt subjektive og gjelder kun i mitt eget anlegg, og viser kun til innbyrdes forskjeller mellom kablene, altså ikke i forhold til noen fast referanse. Videre beskriver jeg bare det jeg oppfatter som fremtredende egenskaper eller særegenheter ved de forskjellige kablene.
Cardas Neutral Reference HT
En "varm" kabel som gir litt assosiasjoner til 70/80-talls lydsignatur. Litt vel mye glitter og stas oppover. Litt for rund og god nedover, og mangler litt definisjon og stramhet. En veldig behagelig kabel, men blir fort kjedelig. Kanskje noe for klasse D?
Cardas Neutral Reference IC
Denne opplevde jeg litt motsatt av høyttalerkablene, faktisk litt for nøktern, men ellers en grei kabel. Det er litt for lenge siden jeg hørte denne til at jeg tør å være helt bastant.
Cardas Golden Reference HT
Som Neutral Reference det jeg husker, bare mer av alt. En "varm" kabel.
Kimber Select 1120 IC
Også en kabel på den "varme" siden, men oppfattes mer behersket enn feks Neutral Reference HT, litt mindre "bling". Mangler litt fasthet og definisjon i bunnen. Kan helt klart fungere i visse sammenhenger.
Kimber Hero IC
Litt som Select 1120, men mangler litt av den gjennomførte sammenhengen, altså litt mere rufsete. Virker noe strammere i bunnen. Alt i alt en grei kabel, men fremdeles litt for "varm".
Kimber Select KS 3033 eller 3035 HT
Husker i farta ikke hvem av dem jeg hadde, men det var en utrolig bra kabel! Oppløsning, detaljer, transienter, luft, gjennomsiktighet. Stram og slank med et "levende" lydbilde. Fantastisk på stemmer. Helt klart en kabel med lydsignatur jeg husker.
Kimber Monocle HT
En helt grei kabel. Lydsignatur i nærheten av Hero.
Kimber Monocle XL HT
Litt mer som Select 1120. For mye nedover etter min smak. Ellers ingen ting spesielt jeg husker. Jeg likte faktisk Monocle bedre.
Harmonic Technology Truth-Link IC
Også en "varm" kabel. Skal jeg sammenligne blir det en kombinasjon av Select 1120 og Hero. Ingen spesielle ting jeg husker.
Harmonic Technology Magic Digital One DIG
Har helt klart en familielikhet med Truth-Link. Litt for mye glitter og stas oppover, litt for intens på sibilanter hvis du har nok av dette fra før, svært bra på stemmer, men litt for svulstig fra bunnen av melomtonen og ned til mellombassen.
Wire World Gold Starlight 5 DIG
Høres i første omgang ut til å være litt for nøktern, men vokser med oppgaven for å si det sånn. Høres svært nøytral ut, forholdsvis slank og "lineær". Har en egen evne til direkte kommunikasjon spesielt på stemmer. Er sikkert systemavhengig, men jeg liker denne svært godt.
DH-Lab Silver Sonic Revelation IC
Trolig et av de beste kjøpene hvis du skal ha sølvkabler. Ren, stram, slank, detaljert, åpen. Bra på det aller, aller meste. Kan bli litt "hvit" i toppen hvis ikke alt stemmer.
DH-Lab Silver Sonic T-14 HT
For nøktern, hard, og "metallisk". Jeg liker ikke denne.
DH-Lab Power Plus AC PW
Litt Harmonic Technology / Kimber Select 1120 over denne. Litt for "glorete" og for mye fra bunnen av mellomtonen og nedover. Gir et litt for "varmt" inntrykk.
DH-Lab Silver Sonic Air Matrix IC
Litt på den varme og kjedelige siden, ellers en helt ok kabel.
Acoustic Zen Gargantua PW
En ren sluttrinnkabel. Krystallklar, levende, og kraftfull. Prisen er like frisk som lyden.
Fadelart Gold Line HT
En utrolig bra høyttalerkabel med et noe spesiellt design. Nøytral, stram, ren, åpen, oppløst. Ingen spesielle svakheter bortsett fra at den kan virke litt nøktern, og en tanke for stor i bunnen av mellomtonen. Sikkert systemavhengig. Denne liker jeg.
Nordost SPM Reference HT
Minner meg veldig om Fadelart Gold Line. Virker veldig nøytral, nesten til det kjedelige noen ganger. Gjør egentlig ingenting feil. Denne liker jeg også.
Oblivion Energetic HT
Minner meg om Fadelart Gold Line og Nordost SPM Reference, men er renere og friskere. Gjør det aller meste bra. Jeg liker også denne.
Oblivion Energetic IC
Helt klart en av de bedre signalkablene jeg har prøvd. Minner meg mest om Silver Sonic Revelation, men har litt mer spilleglede, fylde, og kjøtt på beina. Virker veldig balansert. Denne er bra!
IsoTek Elite PW
Denne har jeg kun prøvd på DACen. Har prøvd å bytte ut med noen andre, men IsoTeken har blitt sittende. Er vel derfor en grei kabel til prisen uten at jeg har fått sammenlignet på andre komponenter.
Acoustic Systems Liveline HT
Trolig den største overraskelsen jeg har fått mht kabler. Utrolig frisk, åpen, gjennomsiktig, luftig, krystallklar, organisk, stram, og passe slank. Har en utrolig evne til å formidle livefølelse (derav navnet?). Veldig direkte formidling av feks stemmer. Bunnen er like fantastisk som resten. Samtidig er den så organisk og ekte på det meste. Gitarer får en perfekt balanse mellom kasse og streng, og tangentanslag synger virkelig slik det gjør i virkeligheten. Ubegripelig bra på transienter. Jeg klarer egentlig ikke å finne noe å kritisere denne kabelen for. Det eneste er at for mange Liveline-kabler kan bli for mye av det gode. Det er vel ikke nødvendig å si at jeg liker denne!
Acoustic Systems Liveline IC
Kliss lik høyttalerkablene i signatur. Disse kablene er forresten retningsbestemte, men ikke på samme måte som andre kabler. Snur du dem høres det ut som en totalt forskjellig kabel. Jeg liker selvfølgelig denne også.