En tråd om barnevogner

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Med tanke på dekk og slikt: komforten i dagens barnevogner er noe helt annet enn når jeg passet tvillingene til den eldste broren min på 80-tallet. De var enklere i konstruksjon med dårligere polstring, stivere fjæring og gummiringer (hvite var de) på dekkene.

Apropos Simo vs. Emmaljunga: jeg lurer på om opplevd forskjell i styring har med mykheten i fjæring å gjøre? Jo mer "amerikansk" fjæring (som gir god komfort i vogna) jo vanskeligere blir de å styre?


mvh.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De skulle ha blitt levert med stivere sportsunderstell og lavprofildekk som tilvalg :)

Vi kjøpte vår Emmaljunga på Babyproffsen i Visby (Gotland), men kona sier at hun ikke tror det fins Babyproffsen i Norge.. hun tilføyer at det fins ved Strømstad.

Mvh Vidar P
 
V

vredensgnag

Gjest
Karbonfiber og lær, her er det vel bare å trå til med en MacLaren?

http://shop.maclaren.co.uk/Products/B2CSITE/Maclaren+Leather/A093/Leather+Buggy.aspx



Hadde litt å gjøre med en produsent av barnevogner for et par år siden, og i de forbrukertestene jeg da fikk se, var det innlysende at man i Norge foretrakk vogner med store hjul, for å enkelt komme frem på både dårlige veier, skogsstier (nordmenn går fortsatt tur) og på snø/is. I tillegg er slike vogner vanligvis utstyrt med et bærerom under, som man kan legge ting man har handlet i, noe som mangler på buggies.

Min egen datter hadde en trehjuls babyjogger og en klassisk barnevogn med store hjul; når vi reiste brukte vi en enkel, sammenleggbar en som passet i overhead-hyllen på fly og tog. Det skal ikke mange flyreisene til før en større vogn er blitt ødelagt.
Selv likte jeg å gå bytur med babyjoggeren. http://www.babyjogger.no/
Mens ungen elsket å sove i den klassiske barnevognen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
De skulle ha blitt levert med stivere sportsunderstell og lavprofildekk som tilvalg :)

Vi kjøpte vår Emmaljunga på Babyproffsen i Visby (Gotland), men kona sier at hun ikke tror det fins Babyproffsen i Norge.. hun tilføyer at det fins ved Strømstad.

Mvh Vidar P
Emmaljunga er dyrt her oppe. Dessverre. Men om ikke annet skulle det vært en mulighet for å justere stivheten. Kanskje mulighet for å anskaffe lettmetallfelger, tåkelys, senkesett... ;D

Mvh. Bjørn
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
Johnny Lotion skrev:
Trondmeg skrev:
Johnny Lotion skrev:
Vi kjøpte en TFK jogster twist i Sverige og betalte halv pris av i Norge.
Det store plusset med den type vogner er at den tar liten plass når den er lagt sammen og at hardbagen er stor.
Jeg trives dårlig med at det nesten er umulig å få putta ting uner vogna når bag er byttet ut med "sportsdelen." Synes også hjul og bremser kunne vært mer solid skrudd sammen. Det jeg egentlig ville si deg er at 3 hjul på snø noe dritt! (Det har vel en tendens til å snø litt der nord også... :D)
Ikke enig! 3 hjul der bakhjulene er store gir mye bedre framkommelighet enn 4 normale små hjul. En riktig konstruert 3-hjuling (f.eks. kool-stride) har også balansepunkt i bakakslingen og kan dermed kjøres på 2 (store) hjul. Vogna har i tillegg god plass til sneipen i f.eks. voksipose. Og dette er basert på egen erfaring med 3 barn på indre snøfylte østlandet.
Mulig de er bedre til å brøyte der enn her i byen, men vår vogn gravde seg ned med forhjulet.
Må kanskje jobbe litt med tyngdepunktet... Jeg kjøper i alle fall ikke TFK igjen.
Kool-Stride heter vognen jeg refererer til og den kan absolutt anbefales mht fremkommelighet, kjørbarhet, kompakthet, størrelse, soliditet etc etc.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Ja det er det der er en liten diskusjon i seg selv. De tre-hjuls vognene er veldig snoope og garantert lette å ha med å gjøre i bil, men jeg er redd for at de blir ustabile og uhåndterlige i 20cm slaps.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
bjornh skrev:
Ja det er det der er en liten diskusjon i seg selv. De tre-hjuls vognene er veldig snoope og garantert lette å ha med å gjøre i bil, men jeg er redd for at de blir ustabile og uhåndterlige i 20cm slaps.
Jeg vet ikke hva du mener med ustabil og uhåndterlig i slaps. Men det er nettopp det storhjulte 3-hjulinger ikke er. En vanlig 4-hjuling ville stått fast for lengst.
Jeg har 3 barns erfaring med Kool-Stride og er det en suveren egenskap denne har så er det framkommelighet pga store hjul, balansepunkt rett foran bakaksel og lav vekt. I skogen som på snøføre.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
De er sikkert lette å håndtere.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Generelt sett kan du si at jo større hjul jo letter fremkommelighet.
Men uansett så er det jo et pes å komme frem i slaps. Bare pass på at fremhjulet kan låses, for de som roterer er så å si umulig å navigere med annet en på kjøpesenteret.
Har en TFK Twist og har ikke hatt nevneverdige problemer på snø/slaps føre, men fremhjulet må selvsagt låses
(Bestilte med ekstra store hjul)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
9.852
Amerikansk fjæring er nevnt, det er noe herk. Når jeg har vært med på å passe barna til svigerinnen min har jeg nesten slitt meg ut på trillingen. Hun hadde en slik "supermyk" fancy sak hvor håndtaket måtte presses nesten ned i bakken før man fikk tatt nok vekt av de små, luftfylte forhjulene slik at man fikk svinget. Store, smale hjul er tingen. Dessuten stiller de mindre krav til fjæringen og ikke minst er det lettere å trille.
Når det gjelder trehjulinger så er de helt topp. Når yngstemann, som er funksjonshemmet, vokste ut av sportsvognen fikk vi en slik en. Ett stort, langt beist med topp komfort både for fører og passasjer. Sammenklappet tok den nesten ikke mer plass enn en sammenbrettet avis.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Hmmm...

Vel, hjulenes bredde er kjekke når det kommer til "flyt" i bløtt terreng. Ikke at vi skal ut på myra og trille, men det kan noen steder være ganske gjørmete, men det er altså 20cm slaps og masse snø som er problemet her oppe i dag. Riktig lufttrykk er vel også viktig i forhold til hvor håndterbar ei barnevogn er.

På en måte synd at fjæringssystemet ikke kan justeres -eller er det vogner man kan det på?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
9.852
bjornh skrev:
Hmmm...

Vel, hjulenes bredde er kjekke når det kommer til "flyt" i bløtt terreng.
Brede hjul har en tendens til å ha liten diameter og da er faktisk store, smale å foretrekke, de har større bæreflate. Hvis du ser på vogner fra "gamle dager", altså tiden før designerene begynte å bestemme, så ser du at de nesten uten unntak har store, smale hjul.

Og forresten, det har jeg glemt, grattis! Jeg er (heldigvis ;D ) ferdig med den biten. Nå venter snart bestefarsrollen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
.. Hvis du ser på vogner fra "gamle dager", altså tiden før designerene begynte å bestemme, så ser du at de nesten uten unntak har store, smale hjul.
Det hadde jo forsåvidt sportsbiler og -motorsykler også, uten at de nødvendigvis fikk så mye bedre kjøreegenskaper av den grunn. Uten sammenlikning forøvrig.

Mvh Vidar P
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
9.852
Vidar P skrev:
Pink_Panther skrev:
.. Hvis du ser på vogner fra "gamle dager", altså tiden før designerene begynte å bestemme, så ser du at de nesten uten unntak har store, smale hjul.
Det hadde jo forsåvidt sportsbiler og -motorsykler også, uten at de nødvendigvis fikk så mye bedre kjøreegenskaper av den grunn. Uten sammenlikning forøvrig.

Mvh Vidar P
Den sammenligningen var syltynn. ;D Kjeder du deg i kveld? :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Hehe. Det finnes jo jo sportsvogner også... ;D

Kan hende man skulle moddet seg en Low-Rider.... ;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Gratulerer så mye Bjørn, dette var hyggelig! :)

Registerer at her er det like mye kompetanse på barnevogner som det er på hifi, og at jeg er helt akterutseilt også på dette området.
Jeg gikk bare og kjøpte en jeg, så kjøpte jeg en annen seinere på tilbud og tilslutt en trille brukt..

Det jeg synes er tullete med barnevogner er at de (nå er jeg som sagt akterutseilt, så hva vet jeg egentlig om dagens vogner, men snakker av den erfaringen jeg har) ikke er vanntette, men må ha ekstra regntrekk.. Når man legger så mye høyteknologi ned i dette må man da klare å holde vannet ute og.. det ville jeg i all fall ha sjekket, om den er vanntett.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Gratulerer!
Imponert over barnevognentusiasmen her. Du verden som jeg sleit for å forholde meg til det der :p Kjedelig! Men etter å buksert tre småtasser i slike har jeg gjort meg mine erfaringer selvfølgelig. Vi har hatt to ulike emaljunga eller noe slikt. Fungert veldig bra både når det gjelder soliditet, skyvbarhet og tilpassning til div soveløsninger etc. Traust dog, og kjedelig.

Lykke til.

Mvh
Sniff
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Takk-takk ale sammen :D

Heldigvisa er jeg godt voksen (30+) så jeg har kanskje en annen ro i forhold til dette enn om jeg hadde vært 21..! Det er noen år siden jeg drev å trillet vogn for mine eldre brødre, og det er såpass lenge siden at det er greit å oppdatere hva som finnes der ute.

Det som er interessant med tester er, når de er gjennomførte, om de tåler stress og påkjenninger. Det er litt skremmende hvis noen er så dårlige i konstruksjonen at de bryter sammen -ikke for at jeg har angst for det, men sånt skjer jo. Her oppe er det mye vinter (snø fra ca. oktober-november til april -akkurat nå driver kong vinter å minner oss og soldater på øvelse i Troms om hvem som er sjefen) -snø har sine utfordringer i forhold til fremkommelighet, men også kulde. Satt å leste noen bruker erfaringer om vogner da en mor klagde på Bessom Roma (2005 modell tror jeg) -og vogna var trekkfull noe som resulterte at barnet ble unødvendig utsatt.

Du har rett i det, Komponenten, angående "vær og vind" -ser at vognene stort sett er vannavstøtende, men de vil trekke vann om det blir liggende på trekket eller man legger handa på dekket, litt varierende fra ulike produsenter osv. Regner med at jeg må frem med impregnerings-sprayen (som man bruker på Gore-Tex og skall-membraner) på utsatte steder. Regntrekk er enda et must, og myggnett. Insekter kan være plagsomme. Mygg er vel det største problemet (og en og annen veps/humle) -men heldigvis er det lite skaubjønn her (flått). Men der er jeg mer redd løshundene til en noen av de lokale heltene...

Bra å se at man har kompetanse på feltet og er opptatt av dette.


Mvh. Bjørn
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å "teste" er vel et drøyt ord for min del, men man har da trillet noen vogner og fått noen subjektive inntrykk. Jeg vet ikke så mye om andre vogner egentlig, men er svært fornøyd med vår Emmaljunga City Cross iallefall, som ble kjøpt basert på egen prøving/trilling og andres omtaler/tester.
Det er sikkert flere gode. For meg er vel sikkerhet viktig fordi det gjør trillingen mer avslappende og behagelig, men andre kan ha andre prioriteringer kanskje.

Det er forresten en "test" av barnevogner på TV2 Hjelper Deg i kveld kl 2030. Skal bli morsomt, i lys av denne tråden, å se hva de kommenterer på, og hvilke vogner de liker best.

Mvh Vidar P
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Et gammelt triks i slaps og gjørme er å kjøre med lavt trykk i dekkene. Vi pleide gjøre det når det var som værst i været.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.689
Antall liker
8.077
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Yessssss, klar melding fra sjefen som så på TV2 Hjelper deg.......... Emmaljunga er det det blir, ingen tvil ;)........ så får far håpe at det finnes en enkel løsning med isofix og at vognen er enkel og bruke både med "krybbe" og senere som sportsvogn.

Hva skal man velge av sete til og ha i bilen ? Er det mange fallgruber her også ?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er nok En tråd om barneseter til bil verd, Rudi.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Yessssss, klar melding fra sjefen som så på TV2 Hjelper deg.......... Emmaljunga er det det blir, ingen tvil  ;)........ så får far håpe at det finnes en enkel løsning med isofix og at vognen er enkel og bruke både med "krybbe" og senere som sportsvogn.

Hva skal man velge av sete til og ha i bilen ? Er det mange fallgruber her også ?
Det fins isofix-platformer (tror vår er fra Emmaljunga), som du bare klikker i isofix-festene i bilen, og klikker bilstol på. Det har ikke med selve vogna å gjøre, men du kan klikke samme stol på vognunderstellet også har jeg forstått (kona som surrer med dette).

Selve "krybba" i vår Emmaljunga City Cross er slik at når liggekrybba er blitt for liten, så bytter du bare denne krybba ut mot et sportsstolsete, og bruker samme understell. Enkelt og greit. City Cross ble forresten TV2-testen klare vinner idag, sa de; to av vognene er visst direkte farlige (Teutonia og Phil & Teds eller noe slik), og besto ikke engang sikkerhetstesten.

Mvh Vidar P
 

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
Ville dere stolt på en hifi-test utført av TV2?

Vi er veldig godt fornøyd med Teutonia Mistral S. Det eneste jeg egentlig savner er en håndbrems som kan brukes i fart. Om håndtaket kan ryke i 30 kuldegrader dersom vi rykker kraftig bekymrer meg lite. Jeg kommer nemlig ikke til å dra vogna opp trapper, i alle fall ikke når det er så kaldt. I og med at bremsen aldri vil bli belastet med 30 kg, er jeg heller ikke særlig bekymret for at den ryker. Dessuten vil jeg - uansett vogn - aldri parkere i en bakke med barnet mitt i vogna og kun stolt på bremsen.

Vi har brukt Mistral S siden mars. Det er etter min mening en meget god vogn dersom man primært ferdes i byen, men den kan også fint brukes på grusveier i marka. De svingbare forhjulene gjør vognen svært enkel å manøvrere i byen, på t-banen og i butikker. Det er deilig å slippe å presse håndtaket ned hver gang du skal endre kjøreretning. De er heller ikke så små at hull/ujevnheter i veien er noe særlig problem. Vognen takler snø overraskende greit, særlig dersom man kjører med de store hjulene foran. Vogna virker robust på oss. Vår vogn har vært i bruk 3-4 timer hver dag denne vinteren (baby som på dagtid kun sover mens vogna er i bevegelse) uten at dette har medført problemer. Min eneste innvending er at vognen ikke har håndbrems. Det at TV2 gir vogna strykkarakter bekymrer meg overhodet ikke etter å ha lest hvordan testen ble gjennomført.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tufs skrev:
Ville dere stolt på en hifi-test utført av TV2?..

.. Det at TV2 gir vogna strykkarakter bekymrer meg overhodet ikke etter å ha lest hvordan testen ble gjennomført.
Det var ikke TV2 som utførte testen, men Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås. Burde normalt borge for seriøsitet.

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article436658.ece

Mvh Vidar P
 

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
Det var ikke TV2 som utførte testen, men Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås. Burde normalt borge for seriøsitet.

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article436658.ece
Det er riktig og jeg uttrykte meg vel noe flåsete, Det er dog TV2 som tolker testen og gir vognen strykkarakter. Teutonia Mistral S oppfyller EU-kravene, men ikke de krav den den nye svenske standarden setter. Jeg tror de færreste av oss bruker barnevogn i 30 kuldegrader og jeg tror de færreste laster vognen med 30 kg. For meg gir testen derfor liten veiledning. Jeg synes egentlig representanten fra Teutonia svarer godt for seg:

Dette svarer Teutonia-leverandøren:

– Mistral S tilfredsstiller alle krav i henhold til den europeiske standarden EN 1888, og Teutonia gjennomfører i tillegg alle sine tester i eget kuldelaboratorium i Hiddenhausen i Tyskland med temperaturer ned til -20 grader. Vognen er i den aktuelle testen det her vises til testet med 50 % høyere belastning enn det EN 1888 krever, og i tillegg med en temperatur på -30 grader. Vognen er ikke designet for å tåle en slik påkjenning og da vi ikke har til hensikt å imøtegå testresultatet vil vi anbefale at vognen ikke brukes i trapper i - 30 grader.


– Vi vil i denne sammenheng heller ikke anbefale at babyene blir tatt med ut på tur i så ekstrem kulde. Under alle andre temperaturforhold vil vognen fungere som den skal i henhold til gjeldende standard, sier John Obstfelder, administrerende direktør i Stera Produkter, som produserer Teutonia.
Det virker som jeg absolutt må forsvare vognen, noe som ikke er tilfelle. Mitt poeng er at jeg synes TV2 er alt for ukritiske. Testen omhandler enkelte egenskaper som jeg ærlig talt mener er rimelig marginale. Å totalslakte vognen basert på dette, blir for meg for tynt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Slik er det gjerne med TV2's testomtaler, de tar ikke for seg hele bildet av et produkt. Det blir litt sorthvitt.
Noen fokuserer på ting som andre kanskje ikke bryr seg om. Verden er full av eksempler; ikke minst innen hifi. Andre eksempler er datamaskiner; noen synes kanskje en PC med de-og-de spec'ene er like god som en tilsvarende spec'et MacBook, andre (meg inklusive) betaler gjerne premium for fordeler med byggekvalitet etc som MacBook'en byr på. Det blir vanskelig å gi en vurdering av kjøpsverdighet som er generellt gyldig for alle brukere.

Men dette svenske forkningsinstituttet peker jo i dette tilfellet på aspekter ved vognene som det er greit å kringkaste da, så får hver enkelt mene noe om hvor relevant det er. F.eks; dette med vekttålighet og temperaturtålighet kan jo være en indikasjon på generell soliditet og byggekvalitet da. Når man attpåtil ser den vogna som tippet rundt på fortauskanten, så er det jo veldig nærliggende å tenke sitt om omtanken som ligger bak designen.

Mvh Vidar P
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Jeg fikk ikke sett TV2 hjelper deg i går. Men jeg kikket på nettet og så opptaket der. Fankern det er mye dårlig der ute, det gjelder tydeligvis å være litt obs. Jeg liker at svenskene tester. Det skal være tøffe metoder der ting får kjørt seg litt. Emmaljunga City Cross virker å være en bra, lett og rimelig vogn. Et lite minus at bagen ser ut til å være beregnet til 6 mnd'er gammel baby.

-jeg har forresten kjøpt barnestol til bil av typen Chicco Synthesis Plus -jeg fant info om den her: http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/1179829007.37 -det skal være en bra stol for spedbarn, og jeg fikk den ganske rimelig. Dessverre har den ikke ISOFIX, noe det heller ikke er montasje for i noen av bilene våre. Burde vært påbudt i alle nye biler, hvis det ikke har blitt det ennå. Vet at ISOFIX fester har vært ekstrautstyr i mange biler, men ikke standard.

For de som har interesse av bilstolen: http://forbrukerportalen.no/produkter/10582/ og her er varianten jeg fikk kjøpt hos antonina.no: http://klikk.rubrikk.no/annonser.Ch..._XT_Plus_nye.3121999.aspx?searchitem=21782885


Mvh. Bjørn
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når det gjelder bagen til 6 mndr; deretter setter man på sportsvognen med et klikk. Easy :)

Isofix er genialt og angivelig den suverent sikreste løsningen. Det har vært standard bak i våre nåværende biler iallefall, som er BMW 525i (2004) og BMW 325i Touring (2008). Det er ekstrautstyr foran.

Mvh Vidar P
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
For de som har BMW... ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
For de som har BMW... ;)
Det burde jo som du sier ha vært std i alle slags personbiler nå til dags, overraskende at det ikke er det egentlig.

Mvh Vidar P
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det som er plundrete med Isofix er at et ikke er standardisert nok. Skal man ha Isofixsete er man så godt som låst til de som tilbys av bilforhandleren. Setene holder mål, men prisene blir høyere enn det de kunne vært.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Vi har jo ikke det som sagt, dessverre. Når man lager en standard så skal den være åpen slik at alle som oppfyller kriteriene passer. Og hvis det er slik at ikke alle seter passer likevel, så er man jo like langt. Men jeg måtte finne et sete som er av den tradisjonelle sorten, og da gikk jeg for et anbefalt samtidig som pris er litt viktig.

Mvh. Bjørn
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Mener at isofix skal være standard i alle biler fom 2006
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Det stemmer nok. Men på eldre biler, i den prisklassen jeg er "tvunget" til å operere så er det ikke fullt så vanlig.

Hva tror dere om Ford Mondeo som "barnevogn" transport?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Hva tror dere om Ford Mondeo som "barnevogn" transport?
Ja her tenker du selvsagt på stasjonsvogn??

Den siste utagaven har jo fått veldig gode kritikker og enkelte journalister har sagt at den er bedre enn Volvo sin V70. Den forrigen utgaven kjenner jeg ikke meget til, bortsett fra at en nabo har hatt slik og han byttet i en litt nyere av samme sort. Da var vel han fornøyd med bilen skulle man tro.

Men en dame på jobben har fått ny bil etter reklamasjon som følge av utallige feil. Nå har den nye også begynt å gi feilmeldinger. Den er ikke 6 måneder gammel ennå, så hun er rimelig motivert for å selge bilen! Bilen kostet over 400K men Toyota var kun villig til å gi 280K i innbytte om de kjøte en helt ny Avensis STV. Fortvilelesen er stor! Men dette gjelder den helt nye Mondeoen.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror veldig mye om Peugeot 307 SW som barnevogntransport. 600L under bagasjeromstrekket. Isofix har den også.
Opptil flere bruktdieseler med partikkelfilter på markedet skulle jeg mene: 109/110 hk 1.6 og 2.0 L. Toliteren er eldst.

Edit: Ungene elsker utsikten gjennom glasstaket. 307 SW var den første personbilen med denslags som standard. A wroom with a view, som det het i reklamen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
JA Peugeot 307SW har alvorlig mye plass. Mondeo også.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54





Vi har denne vogna. Fantastisk vogn! Utrolig lett å manøvrere.
Sittedelen kan justeres i fohold til bordhøyde (kan brukes som barnestol på Kafe).
 
Topp Bunn