Jeg har invistert ca 10K i brukte kabler de siste 3 ukene.
Jeg har tidligere vært en dedikert kabelfornekter.Jeg har ett anlegg som mange vil kanskje si faller under kategorien Hi-End.Kablene jeg brukte før var solid-core sølvkabler laget av Geir Molid og HT-kabler det samme.
I tillegg sa hadde jeg ett sett med DIY PSFP solid-core kobber på HT,ene.
Så en dag så jeg ett sett med AudioQuest Volcano 36BDS her på børsen.Selgeren kunne ta sølv-SC kablene til HT i innbytte og bodde ikke langt unna,prisen var ekstremt fornuftig og jeg kunne få de samme dag.
Jeg slo til.
Umiddelbart etter oppkobling kom vendepunktet.....-forskjellen var ENORM! i positiv forstand.Her var mer av alt det gode og mindre av det vonde.bakgrunnen kullsvart,støyfri og ett mylder av klang og detaljer kom fram.
Bassen var ett eget kapittel.Jeg pløyde gjennom ett vanlig sett av referanselåter når jeg tester.Samboeren satt i sofaen og sa raskt"har du skrudd opp volumet på sub'en nå?"
Problemet for det var selfølgelig at jeg aldri bruker sub'en til spilling av musikk
Bassen var bedre i kvantitet og kvalitet.
Oppmuntret av dette tenkte jeg at det også måtte være noe å hente på å bytte ut sølvsc-xlr kablene mellom Bladelius Embla Classic og Gryphon Diablo også.
Etter timer med research fikk jeg tilslag på ett sett AudioQuest Niagara 72DBS privat fra Hifimarkt.de
Spenningnen var stor og Juleaften-aktig når de kom og ble koblet opp.
Etter kort tids spilling kunne jeg konstantere at her hadde det skjedd omtrent like mye som med bytte av HT-kablene.
Her ble det generelt bedre dynamikk i anlegget,enda mer detaljer kom fram og en deilig varm og støyfri klang i anlegget.
Bakgrunnen i lydbildet ble totalt svart etter dette.
Oppmunteret av dette så bestilte jeg en 4,93mm2 Furutech strømkabel til Gryphon Diablo hos NAT igår som kommer neste uke
Det blir spennende å se hva det gjør.
Dette var beviset for meg om at kabler av HAR betydning for lyden generelt.