Fosse skrev:
Foreløpig skisse på rommet nede. Satt opp etter Cardas-metoden. Noen tanker?
Hei Fosse
Ser ikke helt hvoran du får dette til å stemme med Cardas?
Får ikke samme anbefalte avstander som deg når jeg fyller inn målene? :
http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls
Men nå er det jo du som er arkitekt og jeg en skarve Supply Chain Integrator ;D
Prøv å fylle inn dine mål i regnearket som jeg laget.
Mitt rom har ganske tilsvarende mål som ditt, dog litt mindre. Her fungerer forslag nummer 1 i mitt regneark best.
Det er også kun små variasjoner fra hva jeg kom frem til "by ear" etter å ha prøvd det aller meste.
Mitt forslag er følgende:
Senter av baffel 1,47m ut fra frontvegg
Senter av baffel 0,68m ut fra sidevegg
Lytteposisjon ca 1,20m ut fra bakvegg
Dette gir en likesidet trekant med ca 2m lange sider.
Noen tanker:
- Regner med DaaD-en til høyre EDIT: venstre bak lyttepos er ment å få veggen til å "forsvinne" lydmessig. Vil tro en 10cm tykk Rockwool kan gjøre veldig mye det samme her, i alle fall hvis forsvinningsnummer er målet. Snakker vi diffusjon blir det såklart noe annet.
- Liker løsningen med Rockwoolplatene på sideveggene for å ta førsterefleksjoner, bruker samme løsning selv og det fungerer meget tilfredstillende. Jeg tar også førsterefleksjoner på frontveggen med slike plater, men går ut fra at dersom man ønsker mer "dybdeillusjon" så kan slike DaaD med diffusorfunksjon fungere?
- Har veldig sansen for å bryte opp hjørnene slik du har tegnet med LP-hyller og bassabsortbenter i hjørnene! Gjør noe lignende selv, og det var betydelige forbedringer å spore når det gjelder definisjon, punch og "strenger i basser". Tok bort mye "ull" kan man si.
- Å få racket mellom høyttalerne så lavt at mellomtoneelementene har "fri sikt" mellom seg er positivt og også visuelt en bedring.
Kan ikke du tegne opp mitt forslag, så jeg får se hvordan det ser ut "på papiret" i rommet ditt?
Spennende å følge med på research-en din før flytt, har tro på at dette blir bra!
Mvh
Rolf