Endelig eget lytterom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    RoDa skrev:
    Planlegger du nye målinger for å finne plassering av DaaD-er i det nye rommet?

Mvh
    Rolf
    Målene er sendt til DaaD, så en plan fra dem foreligger alt. Antallet i front er anbefalt (2 stk DaaD4, 2 stk DaaD3 og 2 stk DaaD2), foruten en såkalt Eco-DaaD bak og 2 stk DaaD3 bak. Dette bak kommer jeg nok til å droppe, eller avvente, av praktiske hensyn (dører/møbler) og estetiske.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Spennende!

Hva sier de om sideveggene og førsterefleksjon der?

R

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Hadde tegnet inn Rockwool der den gang, så der foreslo de ikke noe. Så får vi se hva jeg ender opp med....

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    tkr skrev:
    Jeg er ikke sikker på at skråtak genererer flere problemer enn loddrette vegger. Tvert imot. Jeg har en kjenning som har et loftsrom til lytterom, og dertil en utrolig gjennomtrekk av komponenter.
    Jeg har til gode å høre høyttalere der som har problemer med romle/entonebass. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for lytterom på loftet med en gang.
    mvh
    Jeg er helt enig med deg her TKR. Har også opplevd det samme selv, både hos bekjent, og når jeg hadde toppleilighet med skråtak. Har aldri spilt så bra uten noen tiltak før.

Mvh
    Kjetil

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Fikk du da satt anlegget opp symetrisk i forhold til møne, eller plassert høyttalerene slik at de stod med rygg mot gesims og spiller mot møne? Mitt problem er at jeg måtte hatt høyttalerene plassert på ene halvdelen av rommet, de ville sånn sett hatt ulik høyde. Men, det kan godt være det ville fungert utmerket. Inntil videre står vintageanlegget slik, og det låter slett ikke verst.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Se her ja ;)
    Begynner å bli noe sent på året med øl på terrassen nå, men jeg kan jo komme å ta den inne, ......... snart ::)
    Tenk deg hvor godt det kommer til å smake med musikk igjen om ikke alt for lenge, nå er du nok sugen på det tipper jeg.
    Mvh.KW

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Fosse skrev:
    Alternativ 1 på RoDa sin oversikt.

Alternativ 5 på RoDa din oversikt.
    Denhär typen av akustikreglering har en hel del nackdelar. Bland annat kommer man att ändra på tillverkarens tilltänkta klang för högtalarna. :)

DaaD ger ganska marginella förbättringar i synnerhet sett i förhållande till pris. Det finns bättre och mer specialanpassade och beprövade metoder/tekniker.

Retorisk fråga: Vad är skillnaden mellan absorption och diffusion? Vad blir konsekvensen?

P

Parelius

Gjest
    EngelholmAudio skrev:
    DaaD ger ganska marginella förbättringar i synnerhet sett i förhållande till pris. Det finns bättre och mer specialanpassade och beprövade metoder/tekniker.
    Har du noen konkrete forslag i tankene?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    EngelholmAudio skrev:
    Fosse skrev:

Denhär typen av akustikreglering har en hel del nackdelar. Bland annat kommer man att ändra på tillverkarens tilltänkta klang för högtalarna. :)

Retorisk fråga: Vad är skillnaden mellan absorption och diffusion? Vad blir konsekvensen?
    Dette er faktisk det mest tullete jeg har lest på lenge her på sentralen. Mulig du har opplevd marginale forbedringer ved bruk av DaaD i ditt lytterom? Har du hørt hvilken forskjell de utgjorde i mitt?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Fosse skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    Fosse skrev:

Dette er faktisk det mest tullete jeg har lest på lenge her på sentralen. Mulig du har opplevd marginale forbedringer ved bruk av DaaD i ditt lytterom? Har du hørt hvilken forskjell de utgjorde i mitt?
    Du har rätt - det är dåligt/hårt skrivet av mig. Sorry. :(

En motfråga är om du hört andra lösning i ditt rum, om du kan jämföra dessa akustikprodukt mot nån annan?

Hoppas min svenska är OK att läsa. ???

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Parelius skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    Har du noen konkrete forslag i tankene?
    Det finns konkreta produkter men mer intressant är kanske själva tekniken. Om det är basproblem man har är så kallade helmholtz-absorbenter bättre lämpade. Om man vill absorbera en reflex finns det dedicerade material för detta, vill man diffusera görs detta lämpligen med hårda material.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Må si at jeg reagerer på at du som bransjemedlem kommer inn og kommenterer produkter du selv tydeligvis ikke har særlig erfaring med (antakelse, basert på uttalelsen din, mulig jeg tar feil) når du fører konkurrerende produkter. Du svarer forresten ikke på spørsmålet, har du testet dem selv?

Ja, jeg har hatt Rockwool-plater, skumprodukter etc foruten DaaD (vet at førstenevnte ikke funker i bassen). Jeg vet det finnes andre produkter som muligens kan gjøre en like god jobb, men jeg har ikke vært borti dem.

Innstallasjonen av DaaD er faktisk den mest fantastiske endringen jeg har hatt i anlegget noen gang, uten tvil. http://www.oslo-audio-society.com/daad/daad1.html

Svensken din skal vi nok klare.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Fosse skrev:
    Må si at jeg reagerer på at du som bransjemedlem kommer inn og kommenterer produkter du selv tydeligvis ikke har særlig erfaring med (antakelse, basert på uttalelsen din, mulig jeg tar feil) når du fører konkurrerende produkter. Du svarer forresten ikke på spørsmålet, har du testet dem selv?

Ja, jeg har hatt Rockwool-plater, skumprodukter etc foruten DaaD (vet at førstenevnte ikke funker i bassen). Jeg vet det finnes andre produkter som muligens kan gjøre en like god jobb, men jeg har ikke vært borti dem.

Innstallasjonen av DaaD er faktisk den mest fantastiske endringen jeg har hatt i anlegget noen gang, uten tvil. http://www.oslo-audio-society.com/daad/daad1.html

Svensken din skal vi nok klare.
    Min attityd kanske är värre? :-[

Jag försöker hålla bort produkter och modeller och istället prata om tekniker och tekniska lösningar.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    For meg må du gjerne fortelle om egne produkters fortreffelighet. Jeg er bare lei av at folk uttaler seg på generell basis om produkter og systemer de ikke har kjennskap til.
    Som allerede nevnt, mulig det ikke funket med DaaD hjemme hos deg, men det funket til gjengjeld uhyre godt hos meg (og i andre systemer jeg har hørt dem EiK, Parelius). Synes derfor at førsteinnlegget ditt er ganske håpløst, men det har jeg vel klart å formidle?

Attityden din virker bedre seg ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.747
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fosse skrev:
    Må si at jeg reagerer på at du som bransjemedlem kommer inn og kommenterer produkter du selv tydeligvis ikke har særlig erfaring med (antakelse, basert på uttalelsen din, mulig jeg tar feil) når du fører konkurrerende produkter.
    Han fører vel ikke konkurrerende produkter i Norge?
    mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Gjør han sikkert ikke tkr (men produktflyten mellom landene i Norden er vel ikke til å se bort ifra?) Nå var det med føring av konkurrerende produkter et moment i annen rekke for meg, poenget var å uttale seg om produkter man ikke har direkte kjennskap til.

For ordens skyld, det var IKKE min hensikt å klage engelhomaudio inn for moderator på noe vis. Jeg var bare faglig uenig, og det må være i orden.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.747
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fosse skrev:
    For ordens skyld, det var IKKE min hensikt å klage engelhomaudio inn for moderator på noe vis. Jeg var bare faglig uenig, og det må være i orden.
    Jeg oppfattet deg ikke slik at du klaget engelholmaudio inn for moderator. For ordens skyld må jeg vel også si at jeg ikke synes at engelholmaudio oppførte seg i strid med retningslinjene for bransjefolk.
    mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Hva skjedde her?
    Pär: Jeg må få beklage på vegne av forumdeltakerne her, noe må ha gått galt.....?

Folkens:
    Her kommer det inn en mann som har gode kunnskaper angående akkustikk og vil hjelpe til ved å kommentere bruken av DaaD-er kontra andre mer virkningsfulle akkustikkreguleringer.
    For øvrig akkurat hva et annet bransjemedlem (theStig) også har gjort.
    Det er vel ikke usannsynlig at det finnes produkter/løsninger med et bedre kost/nytte forhold enn DaaD-er?
    (Sier ikke at de ikke fungerer, men det koster jo en god bunke penger)

Det er mulig Pär ikke har så mye erfaring med bruk av DaaD-er, men Fosse (og dere andre): Hvor mye erfaringer har dere med Heimholtz-resonatorer og andre akkustikktiltak?

Ta nå dette som læring og konstruktiv kritikk, det er da for faen ikke en kabeltråd??!

Pär: Forklar gjerne forskjellen på å absorbere og diffusere.
    (Om Fosse ikke vil ha noe i denne tråden, så kanskje i en annen tråd?)

Synes det ville vært interessant med konkrete tips til andre tiltak enn DaaD-er i Fosses rom.

Mvh
    Rolf

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Kan vi ikke slutte nå?

Det er ikke noe som er mer ønskelig enn at folk som har peiling kommer med info og utdypende informasjon.
    Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her: Jeg sa meg uenig i påstanden om at DaaDer ikke fungerer.
    RoDa, jeg har aldri sagt noe sted her at ikke det finnes produkter som kan være like gode eller bedre enn DaaD, snarere tvert imot, jeg har bare sagt at jeg ikke har testet dem.
    Her tar jeg faktisk ikke selvkritikk, jeg har sagt meg uenig i én kommentar that's it.
    Helt enig. Konkrete råd er hjerteligst velkomment.

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    RoDa skrev:
    Pär: Forklar gjerne forskjellen på å absorbere og diffusere.
    (Om Fosse ikke vil ha noe i denne tråden, så kanskje i en annen tråd?)

Synes det ville vært interessant med konkrete tips til andre tiltak enn DaaD-er i Fosses rom.
    Mvh
    Rolf
    Jeg er også interessert i å vite mer om andre og billigere dempeløsninger. Lag gjerne en ny tråd.

Lf

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    For ordens skyld: Jeg er også interessert i å lære mer om teori vedrørende akustikk og tips om konkrete løsninger. Engelholm, kan vi hoppe bukk over din uheldige kommentar (?) og min krasse reaksjon og gjøre dette konstruktivt?

T

theStig

Gjest
    DaaD'ene funker de, det har jeg til og med målt.. hehe

Men ja - det finnes ting som er mer kostnadseffektivt. Tenker da på DIY absorbenter eller diffusorer. Jeg foretrekker absorbsjon i fronten av rommet, og diffusjon i bakenden.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Oj oj oj! :eek:

Jag fortsätter gärna konstruktivt och ser heller ingen anledning till att nån skulle behöva be mig om
    ursäkt. Borde nog kanske vara tvärtom. Jag sticker ut hakan och är ganska offensiv...men jag tycker om en givande diskussion! :)

För att själv försöka vara lite konstruktiv så skickar jag här in mätresultat på helmholtz-absorbenter före och efter.

Före

:mad: :eek:

Efter

;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Ser mest ut som rutetraseen i Tour de France spør du meg.
    Helmholzen gjør åpenbart utforkjøringene litt mindre spennende og stigningene litt mindre slitsomme ;)
    Fortell og forklar mer Engelholm!
    Hvordan skal helmholtzen plasseres?
    Hvordan skal diffusorne plasseres, og hvor stort område bør dekkes, f.eks på frontveggen?

Bra at vi får tråden tilbake i det gode lunet :)

Ser forøvrig ut som om dette rommet blir veldig bra Fosse! Ikke mye (om noe) er overlatt til tilfeldighetene.
    Vil forøvrig bemerke at jeg aldri har sett kvinnen på stigen annet enn på bilder (internt).

:)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Har Helmholtz først og fremst til oppgave å utradere særlig vanskelige dipper/peaker? Eller funker de over bredere frekvensspekter? Siden vi er i "min" tråd, kunne du gitt noen råd om hva jeg burde hatt, og hvor du ville plassert dem? (Tegninger på rommet finner du lenger fremme i tråden, lengde L=4,42, B=3,41X H= 2,81).

Jeg ser jo at du har oppnådd underverker hos deg. Hvordan oppheves en dipp?

Takker for det kjoenik, igår fikk jeg delene til racket mitt, så nå blir det bygging en av de nærmeste dagene.... .
    Noen som har anbefalinger på lakkeringsverksted i Oslo.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    kjoenik skrev:
    Ser mest ut som rutetraseen i Tour de France spør du meg.
    Helmholzen gjør åpenbart utforkjøringene litt mindre spennende og stigningene litt mindre slitsomme ;)
    Ja och detta är ingen ovanlig situation! :-X

kjoenik skrev:
    Fortell og forklar mer Engelholm!
    Hvordan skal helmholtzen plasseres?
    Det generella rådet är att placera dessa i hörn, t.ex. vägg-vägg-golv, vägg-golv eller liknande.

Här går att göra bättre och sämre placeringar. Självklart kan man testa och prova själv. Självklart kan man betala en akustik-gubbe att göra jobbet åt en.

kjoenik skrev:
    Hvordan skal diffusorne plasseres, og hvor stort område bør dekkes, f.eks på frontveggen?
    Om jag får bestämma (!) så är det hela väggen som gäller. Om jag vänder på din fråga så kan svara på hur lite ;) man kan diffusera för att det ändå skall vara nån mening. Jag säger minst 1½ kvadratmeter...men detta beror ju på en rad olika faktorer: vilka högtalare används, vad finns mer på väggen (tavlor, hyllor, etc), med mera.

kjoenik skrev:
    Bra at vi får tråden tilbake i det gode lunet :)
    :)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Fosse skrev:
    Har Helmholtz først og fremst til oppgave å utradere særlig vanskelige dipper/peaker?
    Helmholtz (HH) ger gott resultat < 100 Hz och främst avstämmer jag dom till att suga bort peakar.

Deras egentliga uppgift (oppgave?) är ju att göra att det låter mer verkligt om våra musikanläggningar! :) Här ger HH en hel del. I mina öron blir basen lättare att följa, mer meldodiös, mer verklig. I dom extremt väl akustikst behandlade rummet upplever jag en tydlig ljudbild med fokus och 3D - även i basen! Detta har jag bara hört i rum med akustikfix!

Fosse skrev:
    Eller funker de over bredere frekvensspekter?
    Man kan konstruera en HH till att antingen vara hög och smal eller bred och låg. Dock är arean under kurvan ungefär den samma - dvs effektiveten kan antingen användas som en punktinsats (se kurvorna ovan) eller för att ta ett bredare spektra.

Min mening är dock att det funkar bäst om dom jobbar smalbandigt.

Detta är kopplat till vad som kallas för Q värdet på HH'n.

Fosse skrev:
    Siden vi er i "min" tråd, kunne du gitt noen råd om hva jeg burde hatt, og hvor du ville plassert dem? (Tegninger på rommet finner du lenger fremme i tråden, lengde L=4,42, B=3,41X H= 2,81).
    Hörnor (corners) är det generella tipset. Dock är det inte alltid så enkelt varför jag rekommenderar nogrannare studier och mätningar i rummet för att inte slösa pengar/tid/energi på nått som kanske kunde gjorts bättre på annat sätt. :)

Fosse skrev:
    Dessa mätningar är faktiskt från Elite Audio i Växjö i Sverige.
    Ljudet (i basen) gick från olyssningsbart till toppkvalite. :)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Ser lovende ut dette!

Er det opprinnelig gulv som er slipt og lakkert?

Mvh
    Rolf

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Fosse skrev:
    Glömde svara...

En dipp har oftast en associerad peak. Ex kan det vara dipp vid 30 Hz, peak vid 50, dipp vid 70. Jobbar man bort 50 Hz peaken försvinner dipparna.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Takker så mye for nyttig svar. Kommer til å foreta noen målinger hos meg etterhvert, så får vi se hvordan resultatet ser ut.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Er det noen som har tanker rundt symetrisk plassering? I mitt tidligere lytterom stod ikke høyttalerene symmetrisk, men der hadde jeg lang avstand til sidevegg (spilte på langveggen). Av ulike hensyn kunne jeg tenke meg å sett anlegget opp usymetrisk. Skulle vel gå greit dersom jeg passer på å absorbere eller diffusere førsterefleksjonen? Kvalifiserte svar imøtesees.

Grunnen til ønsket er at jeg har funnet ut at jeg ønsker å halp-er kun på éne langsiden. En slik møblering gir meg et mer annvendbart rom.
    (Jeg fikk plutselig en masse Montana-reoler til overs, og ser muligheten for å henge noen på veggen til bøker og cd-er).

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Har prøvd mange usymmetriske plasseringer av mitt eget anlegg(ene) gjennom årene og også hørt slike plasseringer hos kjente.

Anbefaler IKKE dette. Usymmetriske plasseringer GIR problemer akustisk mtp. ulike refleksjonstider til begge sider osv.

Helt klart best resultat lydmessig med symmetrisk oppsett. I tillegg slipper du mye problemer med "skjevt" lydbilde og forsøk på å rette opp dette i ettertid.

Har du mulighet for det, går for symmetrisk oppsett, Det BLIR bedre!

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Endte faktisk opp med å bygge ut stua for 500.000,- ifjor for å få rommet symmetrisk. Har mange klasser bedre lyd her nå gr. dette. Det var bare 2,10m ekstra bredde men hui! hvor det gjorde forskjell. Nå har begge HT lik avstand til frontvegg og til sidevegger, dvs. like akustiske forutsetninger.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    Helt klart en mulighet for symmetrisk oppsett, men, jeg ønsker ikke symmetrisk møblering. Likevel er det åpent fra ca 700-1400 mm over gulv dvs der hvor høyttalerelementer og ører befinner seg.

Takker for kommentar LydMekk. Som nevnt funket asymetrisk oppsett i forrige rom, men der var avstanden stor til sidevegg. I de oppsettene du har hatt, har du jobbet noe med demping av disse siderefleksjonene?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Har selv nioa for usymmetri, og ville ikke gått den veien.
    I alle fall symmetrisk plassering av anlegget i rommet og frontalangrep på førsterefleksjoner.
    Så lenge dette er på plass så tror jeg ikke videre møblering er like symmetrikritisk.

Noen tegninger på hvordan du har tenkt deg det?
    (Åpna jo denne tråden med sikkel i munnviken siden jeg trodde det var nye bilder på gang....... ;D )

Mvh
    Rolf

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Begynner å nærme seg ting her nå skjønner jeg. Med rack på plass. Han trikker'n har kanskje ikke vist seg i strøket ennå ?

Det kunne kanskje kompenseres for usymetri med plassering av DaaD'er ? DaaD kunne sikkert beregne dette. Har usymetrisk oppsett opp i stua, og det fungerer når ht får stå rimelig fritt.

K

kbwh

Gjest
    Fosse spurte meg om asymmetri i "min" tråd, og jeg svarte der. I en L-formet stue slik jeg har skjer det så mye rart at jeg tror det eneste som virkelig hjelper er å redusere lytteavstanden.

Fosses rom er rektangulært. Jeg ville sette høyttalerne symmetrisk opp i rommet. Assymetri i møbler går vel greit så lenge det ikke kommer tidlige refleksjoner fra dem?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.609
    Torget vurderinger
    27
    RoDa skrev:
    Har selv nioa for usymmetri, og ville ikke gått den veien.
    I alle fall symmetrisk plassering av anlegget i rommet og frontalangrep på førsterefleksjoner.
    Så lenge dette er på plass så tror jeg ikke videre møblering er like symmetrikritisk.

Noen tegninger på hvordan du har tenkt deg det?
    (Åpna jo denne tråden med sikkel i munnviken siden jeg trodde det var nye bilder på gang....... ;D )

Mvh
    Rolf
    Kommer RoDa, kommer. Men, nå er eiendomshelvetet over og vi kan endelig flytte!!!! Derfor ble det nok en utsettelse på hifien men gleden er ikke mindre av den grunn, det skrider sakte fremover.
    Skal vi ta et bar bilder av rommet i forvandling?

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn