Tenkte jeg skulle gi en liten tilbakemelding fra mitt lyttebesøk. Det er en stund siden jeg var hos Endre, men inntrykkene er om kanskje noe svekket langt ifra helt borte. Forhåpentligvis kan det også være av interesse for eieren.
Turen utover i havgapet befant seg på en flott dag hvor jeg hadde lånt broderen sin cabriolet. Huset til Endre ligger flott plassert med nydelig utsikt. En hyggelig kar møter meg i døren.
Boller og kake blir servert. Høyttalerne ruver godt, men er flotte og glir meget godt inn i interiøret med en finish som matcher salongen. Elektronikken, racket, Pioneer skjermen og kablene bærer preg av ekslusivitet. Bare kablene koster langt mer enn hva mitt eget anlegg koster. Det er gjort ulike akustiske tiltak som ikke tiltrekker mye oppmerksomhet.
Men så over til lyden. Det første som slår meg er hvor lite det er som stikker seg ut. Nesten helt fritt for resonanser, ubehagelige refleksjoner og etterklangstid. Med unntak av bassen, men mer om det senere. Lydbilde har god størrelse, men kanskje ikke så stort som man kunne forvente av så store høyttalere. Selv om høyttalerne ikke står symmetrisk i forhold til sidevegger, så låter det alikevel balansert og jeg merker ikke noe forsterkning fra den ene høyttaleren som står til venstre. Det spiller uanstrengt og behagelig. Det er svært sjelden jeg opplever at det er såpass fritt for grums i mellomtone og diskant. Det låter mørkere enn hva jeg var vant på den tiden, men da var mitt eget anlegg tunet for lyst. Sitteposisjonen er helt i bakveggen og det skaper en del bass problemer. Det mangler en skikkelig stramhet og renhet i bassen. Bassen slår heller ikke mellomgulvet som man forventer av slike store konstruksjoner. Endre forteller meg at Lyngdorf Roomperfect gjorde mye postivt med bassen, men at det totalt sett ble dårligere. Bassen blir renere når jeg lener hodet fremover, men da går det litt utover andre aspekter. Presisjonen er generelt god, men mangler den ultra pinpoint følelsen man får ved å drepe mer av refleksjonspunktene. I det hele synes jeg det spiller bra. Det låter behagelig og selv med litt uryddighet i bassen blir det ikke slitsomt å lytte til. Føler nok at det høyttalerne ikke slipper skikkelig i forhold til åpenhet og tilstedeværelse. Det mangler en del på at musikken tar fullstendig overhånd som jeg har hørt i noen veldig få oppsett.
Under lytteseansen så bemerker verten at han mener det mangler noe av lydkvalitet i mine brente CDer. Han drar frem en original av en tilsvarende låt og vi sammenligner. Og jo, det virker virkelig ut som om dynamikken på min Windows Media Player brente CD er klart dårligere. Jeg testet også dette på mitt eget anlegg da jeg kom og merket det samme. Siden den gang har jeg aldri brukt WMP til å brenne. Godt observert av Endre.
Anlegget til Endre synes jeg totalt sett har veldig mange gode egenskaper og noen jeg faktisk sjelden opplever. Samtidig tror jeg det nok er en del forbedrings potensialer. Først og fremst tror jeg det er mye å gå på med en bedre plassering. Høyttalerne hadde nok kommet bedre til sin rett med større avstand i mellom seg og en plassering med god avstand til bakvegg ville også vært veldig positivt. Det hadde også vært spennende og høre hva god manuell lydkorreksjon satt opp av en kyndig person kunne ha gjort med dagens plassering. Siden jeg var hos Endre er det kommet ny forforsterker. Den gang ble det brukt Condrad Johnson og nå Edge. Jeg tipper dette har bidratt med åpnere og mer nøytral lyd. Det at høyttalerne manglet noe på åpenhet og tilstedeværelse kan for undertegnede ha hatt til dels hatt sammenheng med rørforsterkeren. Det er litt den opplevelsen jeg har hatt mer rør. Behagelig og lytte til, men det blir ofte litt for snilt og ikke helt troverdig for min del. Hørte forresten samme forforsterker ganske nylig med et Avalon Acoustic Aspect oppsett og hadde litt samme følelse der. Dette er vel smak og behag, og jeg vet at rør kan være så mangt.
Da har skrevet litt om mine opplevelser med en ærlig tilbakemelding og uten å ha vært overhøflig. Takker for muligheten til å lytte til anlegget Endre. Håper jeg også etterhvert kan få invitert deg når nytt anlegg og bopel er på plass.