Diverse Endringsviljen vs endringsvegring.

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.250
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Skrev dette i en mitt-anlegg-tråd, men kanskje det kan være interesse for å diskutere det i plenum?

Jeg lurer på - og dette mener jeg alvorlig og seriøst - hvorfor "skrufolka" driver å skru på anlegget med korte mellomrom, hele tiden? Det virker jo som at de er fornøyde etter hver gang, for så å skru og "jobbe" igjen etter kort tid.

Men det er fascinerende, denne endringsviljen. Selv har jeg nærmere endringsvegring; når det først spiller bra over et antall av skiver, så prøver jeg å ikke kødde det til mer. Mye fordi enhver endring krever - for meg - nitidig lytting og lydanalyse av visse skiver/musikkstykker, noe som fort føles som misbruk/-handling av verkene. Dessuten har slik arbeid blitt mindre og mindre givende/morsomt med årene :rolleyes:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
En blanding av nysgjerrighet og nevroser kanskje?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skrev dette i en mitt-anlegg-tråd, men kanskje det kan være interesse for å diskutere det i plenum?

Jeg lurer på - og dette mener jeg alvorlig og seriøst - hvorfor "skrufolka" driver å skru på anlegget med korte mellomrom, hele tiden? Det virker jo som at de er fornøyde etter hver gang, for så å skru og "jobbe" igjen etter kort tid.

Men det er fascinerende, denne endringsviljen. Selv har jeg nærmere endringsvegring; når det først spiller bra over et antall av skiver, så prøver jeg å ikke kødde det til mer. Mye fordi enhver endring krever - for meg - nitidig lytting og lydanalyse av visse skiver/musikkstykker, noe som fort føles som misbruk/-handling av verkene. Dessuten har slik arbeid blitt mindre og mindre givende/morsomt med årene :rolleyes:
Jeg er også av "set and forget"-legningen, selv om jeg kan spekulere i det vide og det brede på forhånd.

Det samme kan jo sies om "byttefolka". :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Samme diagnosen her. Hvis ikke anlegget er set and forget, så er det for min del ikke brukanes. Men det har kanskje med at hifi interessen ikke er på det nivået.Er selvfølgelig gøy å tuste med, men i det daglige må jeg kunne slenge den slitne skrotten ned i stolen, sette på passende musikk og legge beina høyt. Da skal livet være godt. Men forstår også veldig godt de som har hifi interesse på et annet nivå, hvor det å stadig lete etter forbedringer og læring kan være kjempe givende.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.796
Antall liker
5.364
Sted
oslo
Er jo gøyt å skru da, og om man har flaks så blir det jo faktisk litt bedre!
Er selvfølgelig viktig å vende tilbake til gamle innstillinger fra tid til annen for å sjekke at man ikke tar det i feil retning.

Generelt sett så skrur og demonterer og fikser på alt jeg eier, fra anlegg, biler, sykler, datamaskiner, osv.
Man lærer for at halve jobben er å fikse ting som blir ødelagt når man skrur ting fra hverandre.
Er nok rett og slett bare noe noe som gjør meg lykkelig, på tross av all banningen, frustrasjonen og tiden som går med :cool:
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Små endringer kan gi enda mer go'lyd. Siden dette er svært enkelt i mitt system så prøver jeg det ut. Innmellom treffer det, stort sett bommer det. Men dette er så raskt og enkelt å gjøre at det blir for dumt å ikke teste.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har ikke så veldig vanskelig for å forstå at det kan være fristende å hele tiden tweake og teste og forandre når man først har muligheten, men jeg får litt inntrykk at for de som driver med dette, så er det kanskje en minst like stor del av hobbyen som det å lytte på musikk.

Er motsatt selv, og syns konstant fikling og justering mest kommer i veien for det jeg vil bruke tid på, nemlig å spille plater eller se på film med den type lyd jeg liker. Men det er sikkert lærerikt.

Jeg er nok en typisk plug & play person. Når det kommer til hi-fi, og når det kommer til gitar. Aldri vært fan av masse effekter og prosessorer med uendelige justerings og programmeringsmuligheter der heller. Det blir for komplisert og for mye å sette seg inn i, og tar vekk all moroa for min del. Gi meg heller noe som bare funker og låter bra rett ut av esken.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vina, det e ikke komplisert og det tar ikke mer enn 20-30sek. :)

Og jeg hører mye mer på musikk en jeg skrur lyd. Uten den nyskjerrigheten så er det jo vanskelig å komme videre også.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.610
Antall liker
27.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det hender jo at en er heldig og ratter seg til bedre lyd. Dessuten er det jo spennende å prøve ting ut. I helgen, f.eks. har jeg tenkt å prøve ut "widening" ved å dra frem "panorer"- rattet og evt. leke meg litt med delay på en kanal for å se hva som skjer med lydbildet.

Hvis det ikke blir vellykket, er det bare å la være å lagre endringene og gå tilbake til siste lagrede preset. Det tar et par sekunder.

mvh
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.015
Antall liker
12.901
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Er ikke helt sikker på hva du mener med "skrufolket", men er det snakk om å skru/justere lyden, så kan jeg vel definere meg som en av skrufolket.
Jeg "skrudde" mye og ofte i starten i min DSP karriere.
Mest fordi det var vanskelig å få til lyden jeg ønsket meg.

Etter jeg flyttet i ny bolig, skjønner jeg hvorfor jeg aldri kom i mål i den forrige. Elendig og særdeles vanskelige akustiske forhold.

Nå skrur jeg mye mindre enn før, og mest pga bedre akustiske forhold, og at jeg er litt tryggere på hvordan bruke "skruinga" på riktig måte.

Nå skrur jeg som regel kun etter at fysiske endringer i riggen er gjort, eller etter besøk fra folk med bedre kunnskap har vært innom.
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Kanskje gresset er grønnere på den andre siden? Selv er jeg mer i "set and forget" modus, sikkert meget lærerikt å lytte til div andres oppsett og lyd, men for min egen del ønsker jeg å bruke tiden på å lytte til musikken(dessuten bor jeg så langt ifra folk :) ) har også for mye "nevroser" til å ha funnet ro med å hele tiden forandre noe for å muligens få litt bedre lyd, men så finne ut at man hadde jo det før man begynte å skru, men det er nå meg da..! :p
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.250
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Retep, 20-30 sek er mindre enn det jeg bruker ved et skifte av rør :)

Bare stusser når folk bruker ord som "i kveld skal jeg jobbe med...". Da ser jeg for meg en prosess som innebærer masse analyse (av lyden), fikling, justering av ditten og datten. My bad!

Men for all del, om man finner glede ved slik, så kjør på! (dette gjelder også for de som finner glede i bytting av komponenter og kabler). Selv prøver jeg å begrense variablene, slik at så mye tid og energi som mulig går til musikken.

Jeg ser det at et anlegg er et verktøy til å avspille musikk, og et verktøy kan være gjenstand for evaluering med tanke på forbedring. Likevel er det vanskelig å orientere seg når det liksom blir så mye bedre - eller helt annerledes - "annenhver uke" (satt på spissen og ikke tilsiktet noen spesifikt, altså).
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kanskje gresset er grønnere på den andre siden? Selv er jeg mer i "set and forget" modus, sikkert meget lærerikt å lytte til div andres oppsett og lyd, men for min egen del ønsker jeg å bruke tiden på å lytte til musikken(dessuten bor jeg så langt ifra folk :) ) har også for mye "nevroser" til å ha funnet ro med å hele tiden forandre noe for å muligens få litt bedre lyd, men så finne ut at man hadde jo det før man begynte å skru, men det er nå meg da..! :p
Som nevnt om anlegget er lagt opp til å kunne justeres, så er det såre enkelt å både endre og komme tilbake til start.
Set og forget er fint det. Helt til oppgraderings basillen kommer. Hos meg så tar det noen sek å endre lyden. Jeg trenger ikke kjøpe ny "dings" for å gjøre det.

Men har full forståelse for at mange vil ha et oppsett uten denne muligheten.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Retep, 20-30 sek er mindre enn det jeg bruker ved et skifte av rør :)

Bare stusser når folk bruker ord som "i kveld skal jeg jobbe med...". Da ser jeg for meg en prosess som innebærer masse analyse (av lyden), fikling, justering av ditten og datten. My bad!

Men for all del, om man finner glede ved slik, så kjør på! (dette gjelder også for de som finner glede i bytting av komponenter og kabler). Selv prøver jeg å begrense variablene, slik at så mye tid og energi som mulig går til musikken.

Jeg ser det at et anlegg er et verktøy til å avspille musikk, og et verktøy kan være et gjenstand for evaluering med tanke på forbedring. Likevel er det vanskelig å orientere seg når det liksom blir så mye bedre - eller helt annerledes - "annenhver uke" (ikke tilsiktet noen spesifikt, altså).
Hva skulle man kalle det da? Og man må jo spille musikk for å se om det faller ismsk.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.610
Antall liker
27.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Retep, 20-30 sek er mindre enn det jeg bruker ved et skifte av rør :)

Bare stusser når folk bruker ord som "i kveld skal jeg jobbe med...". Da ser jeg for meg en prosess som innebærer masse analyse (av lyden), fikling, justering av ditten og datten. My bad! Men for all del, om man finner glede ved slik, så kjør på! (dette gjelder også for de som finner glede i bytting av komponenter og kabler).

Jeg ser det at et anlegg er et verktøy til å avspille musikk, og et verktøy kan være et gjenstand for evaluering med tanke på forbedring. Likevel er det vanskelig å orientere seg når det liksom blir så mye bedre - eller helt annerledes - "annenhver uke" (ikke tilsiktet noen spesifikt, altså).
Vel- nye rør låter vel ikke helt greit før de er spilt inn i noen timer.

IMO er det slik at man ratter på lyden fra anlegget, men det man hører i lyttepos. er lyden av høyttalerne i rommet. Og små endringer i lyden fra anlegget kan gi store endringer i lyden som passerer rommet og treffer ørene dine.

mvh
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For mange er vel det like mye skruing og testing som gjør dette til en hobby. Akkurat som folk som elsker å tweake motorsyklene sine for å få de til å yte enda bedre, kanskje bedre enn noen andre har fått til tidligere. Det er ikke selve kjøringa som er det viktige, det er å gruble, jobbe med analyse og prøve ut nye løsninger, og gleden over å lære nye ting og få til noe man ellers ikke hadde fått til tidligere. Og selvsagt, å måle og se resultater av innsatsen.

For meg er det på ingen måte slik. Men jeg kan absolutt se at folk har glede av slikt.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.250
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det er flere måter å bygge opp et anlegg på, helt klart. Og en av de er å legge til rette for bekvemt og raskt justering og tilbakestilling. Folk er forskjellige, men min hjerne nesten går automatisk i "analysemodus" når forandring(er) er innført. Da blir det bevisst/ubevisst å lytte etter forbedring/-verring - altså alle disse haifaiparameterne. Noen få ganger i året får holde, og helst ved nødvendighet og ekstremt byttekløe. Resten av tiden prøver jeg å bruke på musikken så "fri" som mulig.

Hva oppgraderingsbasillen angår, så ser det jaggu ikke ut til at byttefrekvensen er noe kortere den ene eller den andre veien heller ;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.458
Antall liker
17.186
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vi har jo alle ulik interesse og tilnærming til HiFi og lyd som hobby, og jeg har full forståelse for at de som utstrakt bedriver tweaking, komponentbytter osv finner glede og utbytte i det - kanskje som det primære ved hobby´n.
I tillegg har vi en stor gruppe DIY´re der prosessen ved å forske, teste og lage kanskje er viktigere i seg selv enn resultatet.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vinagunner, du får ta deg en tur opp så skal jeg vise deg... :)
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Utgangspunktet er vel at det handler om å forsøke å få en komponent til å yte så godt som mulig ved hjelp av relativt små justeringer/endringer. For min del er det parametre som realisme, tilstedeværelse og minimal lyttetretthet som er drivkraften. Dersom en teori består av flere endringer, er det lurt å teste en modifikasjon før det implementeres en ny, for å forsikre seg om at det faktisk har resultert i ønsket effekt, at man er på rett veg. Da blir det selvsagt litt gjentagende skruing før alt er på plass.

Det er lett å bli bitt av basillen etter å ha erfart hvor lite som ofte skal til for å få til en drastisk forbedring. Man skrur ikke bare fordi dette i seg selv kan være en morsom syssel, men fordi belønningen i mange tilfeller er stor.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.250
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vinagunner, du får ta deg en tur opp så skal jeg vise deg... :)
Takk. Dukker plutselig opp!
Ikke interessert i å innføre flere variabler, som jeg skrev. Ønsker meg færre nevroser, ikke flere! "Ny lyd hver uke", er ikke min greie :p
Ser jo ikke ut til at de som konstant "jobber med ditten og datten" finner roen kjappere enn andre, eller bytter ut ting mindre ofte. Heller tvert imot, er mitt inntrykk.

Vi driver med litt forskjellige ting her, selv om det er fellesnevner. Ikke noe galt i det, seff :)
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Kanskje gresset er grønnere på den andre siden? Selv er jeg mer i "set and forget" modus, sikkert meget lærerikt å lytte til div andres oppsett og lyd, men for min egen del ønsker jeg å bruke tiden på å lytte til musikken(dessuten bor jeg så langt ifra folk :) ) har også for mye "nevroser" til å ha funnet ro med å hele tiden forandre noe for å muligens få litt bedre lyd, men så finne ut at man hadde jo det før man begynte å skru, men det er nå meg da..! :p
Som nevnt om anlegget er lagt opp til å kunne justeres, så er det såre enkelt å både endre og komme tilbake til start.
Set og forget er fint det. Helt til oppgraderings basillen kommer. Hos meg så tar det noen sek å endre lyden. Jeg trenger ikke kjøpe ny "dings" for å gjøre det.

Men har full forståelse for at mange vil ha et oppsett uten denne muligheten.
ikke ment som noen kritikk av noen som helst, jeg er 100% for at man gjør akkurat som man selv ønsker og mener, det være seg om man ønsker å justere eller handle andre komponenter, eller "dings" som du kaller det, vi tar alle forskjellig valg for å håpe å nå et vellykket resultat, og de fleste har også en mening om hvordan de selv liker å ha lyden gjengitt, og ønsker man da å justere for å oppnå det er det tommelen opp fra meg på det..!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Et oppsett kan nesten alltid yte bedre, og lenge uten å bytte noe som helst utstyr. Akustikk, plassering/vinkling av høytt., plassering av lytteposisjon/lyttehøyde, DSP justering om man har det og da er potensialet nesten endeløst...
Fella man kan gå i er å bare gjøre forandringer, hvis man ikke helt vet hva man lytter etter. Selv har jeg noen låter som jeg kjenner inn og ut etter 20 år og som alltid gir meg svar på om ting har blitt bedre eller verre. Ja, og så er det dumt å tweake om man ikke er 100% frisk.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vinagunner, du får ta deg en tur opp så skal jeg vise deg... :)
Takk. Dukker plutselig opp!
Ikke interessert i å innføre flere variabler, som jeg skrev. Ønsker meg færre nevroser, ikke flere! "Ny lyd hver uke", er ikke min greie :p
Ser jo ikke ut til at de som konstant "jobber med ditten og datten" finner roen kjappere enn andre, eller bytter ut ting mindre ofte. Heller tvert imot, er mitt inntrykk.

Vi driver med litt forskjellige ting her, selv om det er fellesnevner. Ikke noe galt i det, seff :)
Phøøøø.. :) Har ikke bytta på et par år nå. Foruten om den planlagte overgangen fra pre og effekt til integrert i sommer..
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Et oppsett kan nesten alltid yte bedre, og lenge uten å bytte noe som helst utstyr. Akustikk, plassering/vinkling av høytt., plassering av lytteposisjon/lyttehøyde, DSP justering om man har det og da er potensialet nesten endeløst...
Fella man kan gå i er å bare gjøre forandringer, hvis man ikke helt vet hva man lytter etter. Selv har jeg noen låter som jeg kjenner inn og ut etter 20 år og som alltid gir meg svar på om ting har blitt bedre eller verre. Ja, og så er det dumt å tweake om man ikke er 100% frisk.
Superenig i det du skriver her.
Det jeg sysler med fortiden er hvor mye bass jeg vil ha til min musikk og min smak. Har man ikke slike muligheter som det jeg har hos meg, så ville det betyr å flytte høyttaler og eller sub frem og tilbake, flytte på sofaen frem og tilbake. Justere på fasen på subben, gain ol. Jeg trykker bare på fjernkontrollen og gjør de fleste innstillinger fra godstolen.

Men man bør vite litt om hva som skjer ved lyden når man drar i EQ spaker eller på lowshelf. Er fryktelig lett å rote seg bort. Og her kommer jo ærfaringer jeg har fått meg inn. En ærfaring jeg har fått fordi jeg har vert litt rundt og hørt en del gode oppsett. Kommet hjem og prøvd å etterligne detre. Jeg har knota mye med dsp og anlegg uten. Fordelene med er for meg såpass store at jeg har valgt den veien. Trives svært godt med det. Og har i tilegg en lyd jeg er veldig glad i.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.610
Antall liker
27.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Et oppsett kan nesten alltid yte bedre, og lenge uten å bytte noe som helst utstyr. Akustikk, plassering/vinkling av høytt., plassering av lytteposisjon/lyttehøyde, DSP justering om man har det og da er potensialet nesten endeløst...
Fella man kan gå i er å bare gjøre forandringer, hvis man ikke helt vet hva man lytter etter. Selv har jeg noen låter som jeg kjenner inn og ut etter 20 år og som alltid gir meg svar på om ting har blitt bedre eller verre. Ja, og så er det dumt å tweake om man ikke er 100% frisk.
Superenig i det du skriver her.
Det jeg sysler med fortiden er hvor mye bass jeg vil ha til min musikk og min smak. Har man ikke slike muligheter som det jeg har hos meg, så ville det betyr å flytte høyttaler og eller sub frem og tilbake, flytte på sofaen frem og tilbake. Justere på fasen på subben, gain ol. Jeg trykker bare på fjernkontrollen og gjør de fleste innstillinger fra godstolen.

Men man bør vite litt om hva som skjer ved lyden når man drar i EQ spaker eller på lowshelf. Er fryktelig lett å rote seg bort. Og her kommer jo ærfaringer jeg har fått meg inn. En ærfaring jeg har fått fordi jeg har vert litt rundt og hørt en del gode oppsett. Kommet hjem og prøvd å etterligne detre. Jeg har knota mye med dsp og anlegg uten. Fordelene med er for meg såpass store at jeg har valgt den veien. Trives svært godt med det. Og har i tilegg en lyd jeg er veldig glad i.
Tiltredes! :)

Re. byttesyken: Skal ærlig innrømme at jeg har slått ut håret på vinylsiden, men ellers står høyttalerne her på 8. året, og pre/dac og forsterkning på 5. året. Lite bytting der, men anlegget høres svært anderledes ut nå enn for 5 år siden.

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Personlig tilnærming er å gruble over muligheter uten å røre anlegget, prøve å bruke tid på å åpne en teoretisk mulighet, og tenke gjennom mulige veier til signifikant forbedring med de midlene jeg kan avse. Så, når jeg begynner å tro på muligheten, omsette tankene i praktiske eksperimenter. Det skal landes. Så er det tilbake til å gruble på ny med et nytt utgangspunkt. Og spille plater, det blir jo forhåpentlig enda mer gøy for hver runde med anleggsdilling.
 
Sist redigert av en moderator:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.250
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vinagunner, du får ta deg en tur opp så skal jeg vise deg... :)
Takk. Dukker plutselig opp!
Ikke interessert i å innføre flere variabler, som jeg skrev. Ønsker meg færre nevroser, ikke flere! "Ny lyd hver uke", er ikke min greie :p
Ser jo ikke ut til at de som konstant "jobber med ditten og datten" finner roen kjappere enn andre, eller bytter ut ting mindre ofte. Heller tvert imot, er mitt inntrykk.

Vi driver med litt forskjellige ting her, selv om det er fellesnevner. Ikke noe galt i det, seff :)
Phøøøø.. :) Har ikke bytta på et par år nå. Foruten om den planlagte overgangen fra pre og effekt til integrert i sommer..
Som sagt, vi driver med forskjellige ting her, og dermed forskjellige måter å bruke tid og energi på.

Selv ønsker jeg å gruble minst mulig hva anlegg angår (men det blir mer enn nok grubling likevel!:mad:). "Hva om ditten og datten". Den ene uka forsøk på å selge det og det, den andre uka så er det andre deler. Nei, takk! Har liksom nok av andre ting jeg grubler på, kan man si:rolleyes:

Understreker nok engang at det er kun snakk om forskjellige tilnærmingsmåter, måter å finne gleden med denne hobbyen. Altså ingen kritikk fra min side.

Ellers enig med Polka over. Tror de færreste har brukt opp potensialet i sitt nåværende utstyr.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.362
Antall liker
8.459
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Vinagunner, du får ta deg en tur opp så skal jeg vise deg... :)
Takk. Dukker plutselig opp!
Ikke interessert i å innføre flere variabler, som jeg skrev. Ønsker meg færre nevroser, ikke flere! "Ny lyd hver uke", er ikke min greie :p
Ser jo ikke ut til at de som konstant "jobber med ditten og datten" finner roen kjappere enn andre, eller bytter ut ting mindre ofte. Heller tvert imot, er mitt inntrykk.

Vi driver med litt forskjellige ting her, selv om det er fellesnevner. Ikke noe galt i det, seff :)
Phøøøø.. :) Har ikke bytta på et par år nå. Foruten om den planlagte overgangen fra pre og effekt til integrert i sommer..
Som sagt, vi driver med forskjellige ting her, og dermed forskjellige måter å bruke tid og energi på.

Selv ønsker jeg å gruble minst mulig hva anlegg angår (men det blir mer enn nok grubling likevel!:mad:). "Hva om ditten og datten". Den ene uka forsøk på å selge det og det, den andre uka så er det andre deler. Nei, takk! Har liksom nok av andre ting jeg grubler på, kan man si:rolleyes:

Understreker nok engang at det er kun snakk om forskjellige tilnærmingsmåter, måter å finne gleden med denne hobbyen. Altså ingen kritikk fra min side.

Ellers enig med Polka over. Tror de færreste har brukt opp potensialet i sitt nåværende utstyr.
Men du vinkler det som blir sagt til att vi ikke gjør noe annet enn å "ratte", det er jo det vi ikke gjør hele tiden.
i tilpasser det så ting blir rettet opp i. Noe som mange burde sette seg inn i.
Men hvis de ikke har ønske om å få max ut av ting så er jo det helt ok.
Vi har bare tatt det et skritt videre, slik er det bare. Som du sier att det har du ikke ønske om.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vinagunner, du får ta deg en tur opp så skal jeg vise deg... :)
Takk. Dukker plutselig opp!
Ikke interessert i å innføre flere variabler, som jeg skrev. Ønsker meg færre nevroser, ikke flere! "Ny lyd hver uke", er ikke min greie :p
Ser jo ikke ut til at de som konstant "jobber med ditten og datten" finner roen kjappere enn andre, eller bytter ut ting mindre ofte. Heller tvert imot, er mitt inntrykk.

Vi driver med litt forskjellige ting her, selv om det er fellesnevner. Ikke noe galt i det, seff :)
Phøøøø.. :) Har ikke bytta på et par år nå. Foruten om den planlagte overgangen fra pre og effekt til integrert i sommer..
Som sagt, vi driver med forskjellige ting her, og dermed forskjellige måter å bruke tid og energi på.

Selv ønsker jeg å gruble minst mulig hva anlegg angår (men det blir mer enn nok grubling likevel!:mad:). "Hva om ditten og datten". Den ene uka forsøk på å selge det og det, den andre uka så er det andre deler. Nei, takk! Har liksom nok av andre ting jeg grubler på, kan man si:rolleyes:

Understreker nok engang at det er kun snakk om forskjellige tilnærmingsmåter, måter å finne gleden med denne hobbyen. Altså ingen kritikk fra min side.

Ellers enig med Polka over. Tror de færreste har brukt opp potensialet i sitt nåværende utstyr.
Helt klart ulike tilnærminger og metoder å få lyden man ønsker.
Er konkret spørsmål Vinagunner, hvordan fikser du eller anbefaler du feks en svært fyldig bass som dekker til nyansene som du vet skal vere der?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.250
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
"Gjør ikke annet enn å ratte", er en overdrivelse du får stå for.
Det er bare påfallende hvor ofte det "rattes, måles og jobbes". Og kjempe fornøyd hver gang (ut fra det jeg kan lese i trådene). Vel og bra, "EUREKA!". Men så er det "ny uke, ny lyd", for å overdrive, jeg også. Det er det jeg synes er fascinerende, denne endringsviljen. Selv hadde jeg ikke klart å finne ro i slik. Det du så finurlig beskriver som "ett skritt videre", virker for meg mer som "gå i ring".

Men nå nærmer vi oss faretruende kranglenivå :rolleyes:
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.610
Antall liker
27.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er kanskje slik at evnen til å forandre lyden kjapt, hørbart, dokumenterbart og reversibelt, gjør noe med lysten til å ratte.....:rolleyes:

mvh
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.399
Antall liker
3.583
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg tilhører gruppen som sier ja til alt. Nå er det veldig lenge siden jeg skrudde (dvs lagde ny korrigerings fil i AL), nå nyter jeg bare musikk. Anlegget er for meg kun et verktøy til å formidle musikk, men det må justeres før det yter optimalt og etter mine preferanser.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.015
Antall liker
12.901
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
"Gjør ikke annet enn å ratte", er en overdrivelse du får stå for.
Det er bare påfallende hvor ofte det "rattes, måles og jobbes". Og kjempe fornøyd hver gang (ut fra det jeg kan lese i trådene). Vel og bra, "EUREKA!". Men så er det "ny uke, ny lyd", for å overdrive, jeg også. Det er det jeg synes er fascinerende, denne endringsviljen. Selv hadde jeg ikke klart å finne ro i slik. Det du så finurlig beskriver som "ett skritt videre", virker for meg mer som "gå i ring".

Men nå nærmer vi oss faretruende kranglenivå :rolleyes:
Neida, her ser jeg ingen antydninger til krangel, i motsetning til mange andre tråder hvor busta fyker om alt & ingenting. :)

Her snakker jeg for meg selv, og jeg er nok en av de som tidligere til stadighet har hatt "ny uke" og "ny lyd".
Grunnen til dette er rett og slett en læringsprosess i tidvis høy hastighet over en periode på ca. 2 år i DIY verden.
Jeg har holdt høyt tempo, men har samtidig hatt det veldig gøy, og lært mye i denne prosessen.
Med så intens utfoldelse i denne sporten jeg har hatt, har nok DSP skruing og høyttalerbygging kommet i noe større fokus enn musikken.

Men ikke nå lenger. Er så absolutt ikke utlært på DIY, det er heller ikke noe mål. Men nå som jeg er mye nærmere det målet jeg ønsket meg fra starten på denne DIY karusellen, tar jeg det også mye roligere på denne biten. Nå er det musikken som igjen tar det aller meste av ledig tid i hula. Og sånn synes jeg det også skal være for min egen del.

...og helt til slutt, vinagunner.
Jeg har ikke gått i ring.:p
Har for det meste gått noen skritt videre, av og til to frem og ett tilbake, og kanskje enkelte sideveis, men hele tiden fremover.:)
 
Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.255
Antall liker
4.420
Torget vurderinger
0
Jeg tenker at Hi-Fi som mannfolkhobby ofte har flere fasetter enn kun musikklytting. :D

I gamle dager lyttet man på vinyl, senere på CD-er og nå streaming. Jeg tror grunnen til at man zapper mer enn før i dag kommer av mulighetene man har.

Tipper mange som bygde analoge dekefiltre tidligere justerte og prøvde ut komponenter ofte tidligere også, men i dag har man dette et museklikk unna og terskelen er mindre.

I dag står anlegget mitt urørlig mellom hvert «skru-skippertak» som kan gå over flere dager, men skippertakene er nå blitt en årlig hendelse fremfor månedelig før. Og ja, det låter bedre for hver gang.

Forhåpentligvis er det fordi man lærer noe nytt hele tiden og at livet er en kontinuerlig prosess.:)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.636
Antall liker
14.609
Sted
Langesund
DSP- gjengen skrur og endrer på ting som er høyst reelle. Ikke alltid det er tilfelle i motsatt leier :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
# vinagunner:
Essensen i åpningsinnlegget ditt og medefacto de som bytter og bytter og bytter og skrur og bytter og skrur -> repeat a thousand times noe jeg ikke forstår noe som helst av.... men jeg forstår ikke noe av kabeltrådene her heller, skjønner ikke hvem som er pro eller antipro and or what not bare en mengde meningsløse ord som flyter i hytt og parade....

Støtter din innfallsvinkel om det skulle være tvil...
 
Topp Bunn