Diverse Endringsviljen vs endringsvegring.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
DSP- gjengen skrur og endrer på ting som er høyst reelle. Ikke alltid det er tilfelle i motsatt leier :)
Det kan godt være. Så har vi utallige bilder fra fortvilte eiere av målinger og vannfall hvor det tydelig uttrykkes at en ikke skjønner hva som skjer. Og enda mindre av verktøyene som brukes. De færreste blir utlært innen dsp. Men at det er et kraftig verktøy med mange muligheter er det ingen tvil om.

For egen del er utprøving gøy, frustrasjonen liten og nye ting på vei. Og dsp? Det har blitt prøvd og skal teste mer.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.954
Antall liker
29.593
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
# vinagunner:
Essensen i åpningsinnlegget ditt og medefacto de som bytter og bytter og bytter og skrur og bytter og skrur -> repeat a thousand times noe jeg ikke forstår noe som helst av.... men jeg forstår ikke noe av kabeltrådene her heller, skjønner ikke hvem som er pro eller antipro and or what not bare en mengde meningsløse ord som flyter i hytt og parade....

Støtter din innfallsvinkel om det skulle være tvil...
-Og jeg forstår ikke dette behovet folk har for å sette ting opp mot hverandre.

Alle har jo det samme målet: Å få best mulig lyd på reprodusert musikk. Hva folk har i verktøykassene sine for å oppnå målet kan variere. Noen setter sin lit til en ny forsterker eller whatever, noen syslet med kabler, og noen gir seg hen til digitalteknikken.

Hvor vanskelig kan det være??

mvh
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Skrev dette i en mitt-anlegg-tråd, men kanskje det kan være interesse for å diskutere det i plenum?

Jeg lurer på - og dette mener jeg alvorlig og seriøst - hvorfor "skrufolka" driver å skru på anlegget med korte mellomrom, hele tiden? Det virker jo som at de er fornøyde etter hver gang, for så å skru og "jobbe" igjen etter kort tid.

Men det er fascinerende, denne endringsviljen. Selv har jeg nærmere endringsvegring; når det først spiller bra over et antall av skiver, så prøver jeg å ikke kødde det til mer. Mye fordi enhver endring krever - for meg - nitidig lytting og lydanalyse av visse skiver/musikkstykker, noe som fort føles som misbruk/-handling av verkene. Dessuten har slik arbeid blitt mindre og mindre givende/morsomt med årene :rolleyes:
Jeg har lenge vært set and forget. Nå er jeg derimot på et annet stadie, musikken begynner å bli kjedelig og jeg vil prøve noe nytt. Trolig handler ikke dette om at anlegget spiller noe dårligere, men muligens at jeg har fått andre preferanser. Det er uansett noe tiden vil vise. Jeg kommer derfor til å kjøpe og bytte helt frem til jeg er fornøyd, noe som i og for seg kan bli en vanskelig prossedyre. Men en reise jeg vil legge ut på ettersom jeg ikke er fornøyd. Årsaken til at mange bytter er nok veldig forskjellig, men min årsak er klar.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
# vinagunner:
Essensen i åpningsinnlegget ditt og medefacto de som bytter og bytter og bytter og skrur og bytter og skrur -> repeat a thousand times noe jeg ikke forstår noe som helst av.... men jeg forstår ikke noe av kabeltrådene her heller, skjønner ikke hvem som er pro eller antipro and or what not bare en mengde meningsløse ord som flyter i hytt og parade....

Støtter din innfallsvinkel om det skulle være tvil...
-Og jeg forstår ikke dette behovet folk har for å sette ting opp mot hverandre.

Alle har jo det samme målet: Å få best mulig lyd på reprodusert musikk. Hva folk har i verktøykassene sine for å oppnå målet kan variere. Noen setter sin lit til en ny forsterker eller whatever, noen syslet med kabler, og noen gir seg hen til digitalteknikken.

Hvor vanskelig kan det være??

mvh
Entusiastene må gjøre hva de vil for min del - ikke noe forsøk på å "stir it up" men jeg skjønner virkelig ikke dette bytte-skru opphøyd i ´nte sirkuset. Mangler man genuine referanser? Har man det burde man kunne gå ganske "dang on" evt med mindre justeringer - set and lock.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.954
Antall liker
29.593
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
# vinagunner:
Essensen i åpningsinnlegget ditt og medefacto de som bytter og bytter og bytter og skrur og bytter og skrur -> repeat a thousand times noe jeg ikke forstår noe som helst av.... men jeg forstår ikke noe av kabeltrådene her heller, skjønner ikke hvem som er pro eller antipro and or what not bare en mengde meningsløse ord som flyter i hytt og parade....

Støtter din innfallsvinkel om det skulle være tvil...
-Og jeg forstår ikke dette behovet folk har for å sette ting opp mot hverandre.

Alle har jo det samme målet: Å få best mulig lyd på reprodusert musikk. Hva folk har i verktøykassene sine for å oppnå målet kan variere. Noen setter sin lit til en ny forsterker eller whatever, noen syslet med kabler, og noen gir seg hen til digitalteknikken.

Hvor vanskelig kan det være??

mvh
Entusiastene må gjøre hva de vil for min del - ikke noe forsøk på å "stir it up" men jeg skjønner virkelig ikke dette bytte-skru opphøyd i ´nte sirkuset. Mangler man genuine referanser? Har man det burde man kunne gå ganske "dang on" evt med mindre justeringer - set and lock.
1) De aller fleste har referanser i fleng. Problemet er jo å få eget anlegg til å låte som referansen. DSP er et veldig kraftig verktøy å ha i verktøykassen, men lærekurven er både lang og bratt. Den lyden man ønsker er ikke nødvendigvis den man oppnår ved første forsøk, men man lærer litt etter litt, og ved forsøk # N+1 er man kanskje kommet dit man vil.

2) For egen del synes jeg at det er moro å ratte også. Prøver ut nye ting, lærer litt mer. There are many ways to skin a cat, som det heter, og mange tilnærminger til hobbyen vår.

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
9.145
Antall liker
17.482
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
# vinagunner:
Essensen i åpningsinnlegget ditt og medefacto de som bytter og bytter og bytter og skrur og bytter og skrur -> repeat a thousand times noe jeg ikke forstår noe som helst av.... men jeg forstår ikke noe av kabeltrådene her heller, skjønner ikke hvem som er pro eller antipro and or what not bare en mengde meningsløse ord som flyter i hytt og parade....

Støtter din innfallsvinkel om det skulle være tvil...
-Og jeg forstår ikke dette behovet folk har for å sette ting opp mot hverandre.

Alle har jo det samme målet: Å få best mulig lyd på reprodusert musikk. Hva folk har i verktøykassene sine for å oppnå målet kan variere. Noen setter sin lit til en ny forsterker eller whatever, noen syslet med kabler, og noen gir seg hen til digitalteknikken.

Hvor vanskelig kan det være??

mvh
Entusiastene må gjøre hva de vil for min del - ikke noe forsøk på å "stir it up" men jeg skjønner virkelig ikke dette bytte-skru opphøyd i ´nte sirkuset. Mangler man genuine referanser? Har man det burde man kunne gå ganske "dang on" evt med mindre justeringer - set and lock.
Lurer du på hvorfor vi har ett hifi forum ?
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.647
Antall liker
12.271
Sted
Ytterst i havgapet...
Med unntak av DSP, hva er det da å skru på?? OK - drasse HT rundt og rundt kan vel også kalles "å skru", men.....
OMG:eek: ( kabelbytter - er det også å skru??? )
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.076
Antall liker
18.027
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
tkr, det er iaf ikke min hensikt å sette ting opp mot hverandre. Det ser du hvis du leser mine innlegg i denne tråden.

Jeg synes bare at det er fascinerende at noen "bytter lyd" annenhver uke, og det er liksom "EUREKA! speller dette drit bra!" osv hver gang, frem til neste gang, som ofte er like rundt hjørnet. Jeg mener, det er liksom ingen ende på stadige forbedringer. Inflasjon, heter det visst. Men hva skal man si om troverdigheten om dette gjentar seg ofte (nok)? Om det realiseres på den ene eller den andre måten, er egentlig revnende likegyldig. Hyppige bytte av komponenter, kabler, ratting med DSP - different but same, same! Noen river sågar ned hele rommet/anlegget sitt for å starte på nytt. Hvorfor det? Det var jo så sabla bra før (man forsvarte det med nebb og klør og blir fornærmet om negativt kritikk tilkom). Hadde det plutselig blitt søppel som måtte skrotes?

Og mens vi snakker om ratting. Det virker jo ikke ut til at det er snarveien til sjelero (til å nyte musikken) akkurat. Tvertimot hadde det for meg vært nok en kilde til nevrose. Ser jo at det rattes og grubles stadig hos brukerne. De kommer jo ikke i mål noe fortere enn andre. Men klart, hvis det er meningen, så værsågod. Men det er neppe noen fremskritt ut fra hva jeg ønsker av et anlegg. Det ligner mer på "å gå i ring". Og det kjipe med å gå rundt i ring, er at man selv ikke ser det ;). Brukte Umik og REW flittig i noen mnd. Lærte å kjenne rommet og justeringsmulighetene til subene bedre. Men lite til musikklytting var det under den tiden. Mest analyse og fikling med innstillinger, men sånn er jeg skrudd sammen (se innlegg #17). Andre nyter det, tydeligvis. Imidlertid finnes det også veldig mange gode anlegg som ikke benytter dette verktøyet, så det er tydeligvis ingen must.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Med unntak av DSP, hva er det da å skru på?? OK - drasse HT rundt og rundt kan vel også kalles "å skru", men.....
OMG:eek: ( kabelbytter - er det også å skru??? )
Nei D R Å Mek-Ke... :)

I mitt tilfelle en ekte skru-jobb i begge ender. Dæven, koblingene på høyttalerene måtte dras etter gitt. Hadde vel basset seg litt løsaktig. Å hildrande du hvor mye betre det let rett no....

Får ta en runde med skrallesettet og etterstramme ytterligere i morgen.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.870
Antall liker
9.312
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
tkr, det er iaf ikke min hensikt å sette ting opp mot hverandre. Det ser du hvis du leser mine innlegg i denne tråden.

Jeg synes bare at det er fascinerende at noen "bytter lyd" annenhver uke, og det er liksom "EUREKA! speller dette drit bra!" osv hver gang, frem til neste gang, som ofte er like rundt hjørnet. Jeg mener, det er liksom ingen ende på stadige forbedringer. Inflasjon, heter det visst. Men hva skal man si om troverdigheten om dette gjentar seg ofte (nok)? Om det realiseres på den ene eller den andre måten, er egentlig revnende likegyldig. Hyppige bytte av komponenter, kabler, ratting med DSP - different but same, same! Noen river sågar ned hele rommet/anlegget sitt for å starte på nytt. Hvorfor det? Det var jo så sabla bra før (man forsvarte det med nebb og klør og blir fornærmet om negativt kritikk tilkom). Hadde det plutselig blitt søppel som måtte skrotes?

Og mens vi snakker om DSP. Det virker jo ikke ut til at det er snarveien til sjelero (til å nyte musikken) akkurat. Tvertimot hadde det for meg vært nok en kilde til nevrose. Ser jo at det rattes og grubles stadig hos brukerne. De kommer jo ikke i mål noe fortere enn andre. Men klart, hvis det er meningen, så værsågod. Men det er neppe noen fremskritt ut fra hva jeg ønsker av et anlegg. Det ligner mer på "å gå i ring". Og det kjipe med å gå rundt i ring, er at man selv ikke ser det ;). Brukte Umik og REW flittig i noen mnd. Lærte å kjenne rommet og justeringsmulighetene til subene bedre. Men lite til musikklytting var det under den tiden. Mest analyse og fikling med innstillinger, men sånn er jeg skrudd sammen (se innlegg #17). Andre nyter det, tydeligvis. Imidlertid finnes det også veldig mange gode anlegg som ikke benytter dette verktøyet, så det er tydeligvis ingen must.
Du vinkler dette på en måte som ikke er helt å forstå, vi går ikke i ring som du sier, noen skritt fremover og til siden, men hele tiden fremover.
Du brukte REW i noen mnd. Du lærte det tydelig ikke og ga opp.
Sikkert for stolt til å søke riktig hjelp, der er ikke jeg.
Jeg er såpass ydmyk att jeg ba om hjelp. Eller retter sagt jeg ble ført ut i dette av andre. Noe jeg er evig takknemlig for.
Men ikke kom med påstanden om att vi går i ring (noe du tydelig gjorde selv)
Må ikke dømme andre etter dine feilskritt.
Du ga opp, greit det. Men ikke døm andre etter det.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.954
Antall liker
29.593
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
tkr, det er iaf ikke min hensikt å sette ting opp mot hverandre. Det ser du hvis du leser mine innlegg i denne tråden.

Jeg synes bare at det er fascinerende at noen "bytter lyd" annenhver uke, og det er liksom "EUREKA! speller dette drit bra!" osv hver gang, frem til neste gang, som ofte er like rundt hjørnet. Jeg mener, det er liksom ingen ende på stadige forbedringer. Inflasjon, heter det visst. Men hva skal man si om troverdigheten om dette gjentar seg ofte (nok)? Om det realiseres på den ene eller den andre måten, er egentlig revnende likegyldig. Hyppige bytte av komponenter, kabler, ratting med DSP - different but same, same! Noen river sågar ned hele rommet/anlegget sitt for å starte på nytt. Hvorfor det? Det var jo så sabla bra før (man forsvarte det med nebb og klør og blir fornærmet om negativt kritikk tilkom). Hadde det plutselig blitt søppel som måtte skrotes?

Og mens vi snakker om ratting. Det virker jo ikke ut til at det er snarveien til sjelero (til å nyte musikken) akkurat. Tvertimot hadde det for meg vært nok en kilde til nevrose. Ser jo at det rattes og grubles stadig hos brukerne. De kommer jo ikke i mål noe fortere enn andre. Men klart, hvis det er meningen, så værsågod. Men det er neppe noen fremskritt ut fra hva jeg ønsker av et anlegg. Det ligner mer på "å gå i ring". Og det kjipe med å gå rundt i ring, er at man selv ikke ser det ;). Brukte Umik og REW flittig i noen mnd. Lærte å kjenne rommet og justeringsmulighetene til subene bedre. Men lite til musikklytting var det under den tiden. Mest analyse og fikling med innstillinger, men sånn er jeg skrudd sammen (se innlegg #17). Andre nyter det, tydeligvis. Imidlertid finnes det også veldig mange gode anlegg som ikke benytter dette verktøyet, så det er tydeligvis ingen must.
Nei, en kan jo lure litt på hvor lyden egentlig er etter utallige "løft i lyden"- kanskje i stratosfæren. ;)

Ad DSP: Jeg er helt enig med deg, DSP er ingen snarvei til god lyd. Imidlertid er jeg sikker på at det er billigere å ratte enn å stadig bytte komponenter.

mvh
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.136
Antall liker
20.557
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Og Vinagunner. Det er ikke ny lyd hver gang. Det er somregel små endringer på lyden man har. Man søker jo etter bedre lyd, jeg gjør ivertfall det. Ikke bare med EQ, men også i tid, delefrekvenser, steilhet på filtere ol.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
# vinagunner:
Essensen i åpningsinnlegget ditt og medefacto de som bytter og bytter og bytter og skrur og bytter og skrur -> repeat a thousand times noe jeg ikke forstår noe som helst av.... men jeg forstår ikke noe av kabeltrådene her heller, skjønner ikke hvem som er pro eller antipro and or what not bare en mengde meningsløse ord som flyter i hytt og parade....

Støtter din innfallsvinkel om det skulle være tvil...
-Og jeg forstår ikke dette behovet folk har for å sette ting opp mot hverandre.

Alle har jo det samme målet: Å få best mulig lyd på reprodusert musikk. Hva folk har i verktøykassene sine for å oppnå målet kan variere. Noen setter sin lit til en ny forsterker eller whatever, noen syslet med kabler, og noen gir seg hen til digitalteknikken.

Hvor vanskelig kan det være??

mvh
Entusiastene må gjøre hva de vil for min del - ikke noe forsøk på å "stir it up" men jeg skjønner virkelig ikke dette bytte-skru opphøyd i ´nte sirkuset. Mangler man genuine referanser? Har man det burde man kunne gå ganske "dang on" evt med mindre justeringer - set and lock.
Lurer du på hvorfor vi har ett hifi forum ?
Ja si det, jeg trodde kanskje det hadde skjedd noe på denne fronten ila de 30-40 årene. Det har det ikke.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.076
Antall liker
18.027
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
tkr, det er iaf ikke min hensikt å sette ting opp mot hverandre. Det ser du hvis du leser mine innlegg i denne tråden.

Jeg synes bare at det er fascinerende at noen "bytter lyd" annenhver uke, og det er liksom "EUREKA! speller dette drit bra!" osv hver gang, frem til neste gang, som ofte er like rundt hjørnet. Jeg mener, det er liksom ingen ende på stadige forbedringer. Inflasjon, heter det visst. Men hva skal man si om troverdigheten om dette gjentar seg ofte (nok)? Om det realiseres på den ene eller den andre måten, er egentlig revnende likegyldig. Hyppige bytte av komponenter, kabler, ratting med DSP - different but same, same! Noen river sågar ned hele rommet/anlegget sitt for å starte på nytt. Hvorfor det? Det var jo så sabla bra før (man forsvarte det med nebb og klør og blir fornærmet om negativt kritikk tilkom). Hadde det plutselig blitt søppel som måtte skrotes?

Og mens vi snakker om DSP. Det virker jo ikke ut til at det er snarveien til sjelero (til å nyte musikken) akkurat. Tvertimot hadde det for meg vært nok en kilde til nevrose. Ser jo at det rattes og grubles stadig hos brukerne. De kommer jo ikke i mål noe fortere enn andre. Men klart, hvis det er meningen, så værsågod. Men det er neppe noen fremskritt ut fra hva jeg ønsker av et anlegg. Det ligner mer på "å gå i ring". Og det kjipe med å gå rundt i ring, er at man selv ikke ser det ;). Brukte Umik og REW flittig i noen mnd. Lærte å kjenne rommet og justeringsmulighetene til subene bedre. Men lite til musikklytting var det under den tiden. Mest analyse og fikling med innstillinger, men sånn er jeg skrudd sammen (se innlegg #17). Andre nyter det, tydeligvis. Imidlertid finnes det også veldig mange gode anlegg som ikke benytter dette verktøyet, så det er tydeligvis ingen must.
Du vinkler dette på en måte som ikke er helt å forstå, vi går ikke i ring som du sier, noen skritt fremover og til siden, men hele tiden fremover.
Du brukte REW i noen mnd. Du lærte det tydelig ikke og ga opp.
Sikkert for stolt til å søke riktig hjelp, der er ikke jeg.
Jeg er såpass ydmyk att jeg ba om hjelp. Eller retter sagt jeg ble ført ut i dette av andre. Noe jeg er evig takknemlig for.
Men ikke kom med påstanden om att vi går i ring (noe du tydelig gjorde selv)
Må ikke dømme andre etter dine feilskritt.
Du ga opp, greit det. Men ikke døm andre etter det.
Og her kommer sjefspsykologen med sin analyse :rolleyes:

Nei, skal ikke påstå at jeg ble utlært på UMIK og REW. Men nok til det jeg trengte før jeg måtte levere mic'en tilbake til eieren.
Og hvordan kan du være sikker på at jeg var for stolt til å ikke søke hjelp - selv om det skulle sette glorie på deg som gjorde det? Jeg startet tom en tråd her på forumet og fikk bra med innspill og takket pent underveis (søk, og du vil finne). Var også på løpende chat på messenger med et medlem her inne under den tiden. Postet bilder av grafer og greier frem og tilbake. Var så ydmyk atte.

Dømme andre? Du burde se deg selv i speilet, steinost. Barnslig med stadig alt dette "vi" og "de"-greia.:rolleyes:
Ser at Retep liker ditt innlegg. Til deg, Retep, har jeg ikke spurt deg om å komme og bistå meg med målinga/justeringa? Men du bor jo langt unna, så jeg hadde forståelse for at det var vanskelig.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg er litt med på Vinagunners tanker her. Jeg koblet bort hele DSP-pakken og subene, og foret amp/(passiv)høyttaler via en god 2-kanals dac med god innebygget volumkontroll. Ble en takevekker for meg. For all del - jeg har mixet sammen en egen DSP-pakke (DSP/DAC/Volumkontroll). Men det ble klart for meg at jeg byttet bort en del transparens til fordel for suber, dypbass, headroom mm. Som sagt: En tankevekker.

Andre har kanskje mer transparente løsninger, og dermed mindre tradeoffs. Noen finner kanskje aldri ut, siden man er låst til DSP-løsningen man har (altså at det ikke finnes mulighet for lyd i høyttalerne uten DSPen).

Ikke ment som leggspark, men det kan jo være greit å dobbelsjekke sin egen sti av og til? Se om en er på rett vei. Se om en har gjort de rette trade-offene. Og det kan det godt være at man er, eller har gjort. No problemo.:)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.870
Antall liker
9.312
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
tkr, det er iaf ikke min hensikt å sette ting opp mot hverandre. Det ser du hvis du leser mine innlegg i denne tråden.

Jeg synes bare at det er fascinerende at noen "bytter lyd" annenhver uke, og det er liksom "EUREKA! speller dette drit bra!" osv hver gang, frem til neste gang, som ofte er like rundt hjørnet. Jeg mener, det er liksom ingen ende på stadige forbedringer. Inflasjon, heter det visst. Men hva skal man si om troverdigheten om dette gjentar seg ofte (nok)? Om det realiseres på den ene eller den andre måten, er egentlig revnende likegyldig. Hyppige bytte av komponenter, kabler, ratting med DSP - different but same, same! Noen river sågar ned hele rommet/anlegget sitt for å starte på nytt. Hvorfor det? Det var jo så sabla bra før (man forsvarte det med nebb og klør og blir fornærmet om negativt kritikk tilkom). Hadde det plutselig blitt søppel som måtte skrotes?

Og mens vi snakker om DSP. Det virker jo ikke ut til at det er snarveien til sjelero (til å nyte musikken) akkurat. Tvertimot hadde det for meg vært nok en kilde til nevrose. Ser jo at det rattes og grubles stadig hos brukerne. De kommer jo ikke i mål noe fortere enn andre. Men klart, hvis det er meningen, så værsågod. Men det er neppe noen fremskritt ut fra hva jeg ønsker av et anlegg. Det ligner mer på "å gå i ring". Og det kjipe med å gå rundt i ring, er at man selv ikke ser det ;). Brukte Umik og REW flittig i noen mnd. Lærte å kjenne rommet og justeringsmulighetene til subene bedre. Men lite til musikklytting var det under den tiden. Mest analyse og fikling med innstillinger, men sånn er jeg skrudd sammen (se innlegg #17). Andre nyter det, tydeligvis. Imidlertid finnes det også veldig mange gode anlegg som ikke benytter dette verktøyet, så det er tydeligvis ingen must.
Du vinkler dette på en måte som ikke er helt å forstå, vi går ikke i ring som du sier, noen skritt fremover og til siden, men hele tiden fremover.
Du brukte REW i noen mnd. Du lærte det tydelig ikke og ga opp.
Sikkert for stolt til å søke riktig hjelp, der er ikke jeg.
Jeg er såpass ydmyk att jeg ba om hjelp. Eller retter sagt jeg ble ført ut i dette av andre. Noe jeg er evig takknemlig for.
Men ikke kom med påstanden om att vi går i ring (noe du tydelig gjorde selv)
Må ikke dømme andre etter dine feilskritt.
Du ga opp, greit det. Men ikke døm andre etter det.
Og her kommer sjefspsykologen med sin analyse :rolleyes:

Nei, skal ikke påstå at jeg ble utlært på UMIK og REW. Men nok til det jeg trengte før jeg måtte levere mic'en tilbake til eieren.
Og hvordan kan du være sikker på at jeg var for stolt til å ikke søke hjelp - selv om det skulle sette glorie på deg som gjorde det? Jeg startet tom en tråd her på forumet og fikk bra med innspill og takket pent underveis (søk, og du vil finne). Var også på løpende chat på messenger med et medlem her inne under den tiden. Postet bilder av grafer og greier frem og tilbake. Var så ydmyk atte.

Dømme andre? Du burde se deg selv i speilet, steinost. Barnslig med stadig alt dette "vi" og "de"-greia.:rolleyes:
Ser at Retep liker ditt innlegg. Til deg, Retep, har jeg ikke spurt deg om å komme og bistå meg med målinga/justeringa? Men du bor jo langt unna, så jeg hadde forståelse for at det var vanskelig.
Det var da ikke jeg som kastet inn en fakkel her, var det? Den var det du som kastet.
Kjenner Retep jeg, det var han som ledet meg ut på denne stien.
Jeg har da aldri satt noen glorie på mitt eget hode i denne sammenheng.
Den er det du som prøve å sette på meg med påstand om att det er jeg som setter den der selv.
Det blir igjen den forvridde sannheten om hva andre skriver, og tatt ut av sammenheng.
Du sier att du går i ring, vi gjør ikke det.
For det kan jo ikke du vite, om vi går i ring.
Eller kan du?
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.076
Antall liker
18.027
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Steinost, ta deg en pille, mann. Tror fallet i Horten gjorde større skade enn fryktet:rolleyes:
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.136
Antall liker
20.557
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
tkr, det er iaf ikke min hensikt å sette ting opp mot hverandre. Det ser du hvis du leser mine innlegg i denne tråden.

Jeg synes bare at det er fascinerende at noen "bytter lyd" annenhver uke, og det er liksom "EUREKA! speller dette drit bra!" osv hver gang, frem til neste gang, som ofte er like rundt hjørnet. Jeg mener, det er liksom ingen ende på stadige forbedringer. Inflasjon, heter det visst. Men hva skal man si om troverdigheten om dette gjentar seg ofte (nok)? Om det realiseres på den ene eller den andre måten, er egentlig revnende likegyldig. Hyppige bytte av komponenter, kabler, ratting med DSP - different but same, same! Noen river sågar ned hele rommet/anlegget sitt for å starte på nytt. Hvorfor det? Det var jo så sabla bra før (man forsvarte det med nebb og klør og blir fornærmet om negativt kritikk tilkom). Hadde det plutselig blitt søppel som måtte skrotes?

Og mens vi snakker om DSP. Det virker jo ikke ut til at det er snarveien til sjelero (til å nyte musikken) akkurat. Tvertimot hadde det for meg vært nok en kilde til nevrose. Ser jo at det rattes og grubles stadig hos brukerne. De kommer jo ikke i mål noe fortere enn andre. Men klart, hvis det er meningen, så værsågod. Men det er neppe noen fremskritt ut fra hva jeg ønsker av et anlegg. Det ligner mer på "å gå i ring". Og det kjipe med å gå rundt i ring, er at man selv ikke ser det ;). Brukte Umik og REW flittig i noen mnd. Lærte å kjenne rommet og justeringsmulighetene til subene bedre. Men lite til musikklytting var det under den tiden. Mest analyse og fikling med innstillinger, men sånn er jeg skrudd sammen (se innlegg #17). Andre nyter det, tydeligvis. Imidlertid finnes det også veldig mange gode anlegg som ikke benytter dette verktøyet, så det er tydeligvis ingen must.
Du vinkler dette på en måte som ikke er helt å forstå, vi går ikke i ring som du sier, noen skritt fremover og til siden, men hele tiden fremover.
Du brukte REW i noen mnd. Du lærte det tydelig ikke og ga opp.
Sikkert for stolt til å søke riktig hjelp, der er ikke jeg.
Jeg er såpass ydmyk att jeg ba om hjelp. Eller retter sagt jeg ble ført ut i dette av andre. Noe jeg er evig takknemlig for.
Men ikke kom med påstanden om att vi går i ring (noe du tydelig gjorde selv)
Må ikke dømme andre etter dine feilskritt.
Du ga opp, greit det. Men ikke døm andre etter det.
Og her kommer sjefspsykologen med sin analyse :rolleyes:

Nei, skal ikke påstå at jeg ble utlært på UMIK og REW. Men nok til det jeg trengte før jeg måtte levere mic'en tilbake til eieren.
Og hvordan kan du være sikker på at jeg var for stolt til å ikke søke hjelp - selv om det skulle sette glorie på deg som gjorde det? Jeg startet tom en tråd her på forumet og fikk bra med innspill og takket pent underveis (søk, og du vil finne). Var også på løpende chat på messenger med et medlem her inne under den tiden. Postet bilder av grafer og greier frem og tilbake. Var så ydmyk atte.

Dømme andre? Du burde se deg selv i speilet, steinost. Barnslig med stadig alt dette "vi" og "de"-greia.:rolleyes:
Ser at Retep liker ditt innlegg. Til deg, Retep, har jeg ikke spurt deg om å komme og bistå meg med målinga/justeringa? Men du bor jo langt unna, så jeg hadde forståelse for at det var vanskelig.
Trykket liker fordi jeg er enig i deler av innlegget til Steinost. Vi går ikke i ring.
Stemmer det at du har vert ute etter hjelp og jeg har vert hos deg og målt og kommet med noen forslag. Siden jeg ikke kjører bil, så er det begrenset hva jeg har mulighet til. Jeg deler gladelig av det jeg har plukket opp.

Jeg tror du også tenker feil om måten jeg ivertfall skrur lyd. Jeg bruker ikke måleutstyr på de små endringene jeg gjør. Henter det kun frem om noen vil se hva endringene har gjort. Målinger er jo kun et verktøy. Jeg vet at grunnsettingen er god og låter godt. Så her er det kun små klangmessige endringer. Som jeg bruker ørene til å bestemme om er bra eller ikke.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.870
Antall liker
9.312
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Steinost, ta deg en pille, mann. Tror fallet i Horten gjorde større skade enn fryktet:rolleyes:
Dine kommentarer om andre sier mer om deg en meg.
Trist når du FALLER så langt ned.
Det er det vi kaller å gå tom for argumenter. Bare trist blir slikt.
Dette er det vi kaller ett direkte personangrep.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.076
Antall liker
18.027
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Retep, jeg hadde ikke spurt deg om jeg ikke visste du hadde peiling. Har vel ikke gitt uttrykk for noe annet når det gjelder din kompetanse innen faget?

Det denne tråden handler om, er at min fascinasjon for det stadige byttet av lyd, og utrettelig grubling og fikling.

Og hvem er disse "vi"? Er det en masse av "rattere" der alle marsjerer i takt, er på samme nivå, samme utgangspunkt og mål (for sin implementering av dette verktøyet)?
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.136
Antall liker
20.557
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker Vinagunner, det var hyggelig.
Tråden har spunnet langt ut nå. Jeg har ivertfall ikke noe problem med å endre på lyden. Utforske mulighetene jeg har.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
781
Sted
Nesodden
Steinost, ta deg en pille, mann. Tror fallet i Horten gjorde større skade enn fryktet:rolleyes:
Dine kommentarer om andre sier mer om deg en meg.
Trist når du FALLER så langt ned.
Det er det vi kaller å gå tom for argumenter. Bare trist blir slikt.
Dette er det vi kaller ett direkte personangrep.
Hm. Det blir fort litt ampert når noen sier 'de', 'dere' og 'vi', som det også blir gjort her i tråden. Ellers så har vel dette kun handlet om fascinasjon over et fenomen som tilsynelatende handler om at 'noen' veldig ofte må gjøre noe (ratte, bytte, teste) for å få bedre lyd. Problemet oppstår når det blir brukt generaliseringer (vi/dere/alle), og overdrivelser ('hver uke', 'aldri fornøyd', 'måle-mafia' osv).

Likevel, tråden har hatt mange gode innlegg, og det ser jo ut til at de fleste skjønner hva hensikten med diskusjonen gikk ut på, og de fleste har et forhold til måten man bruker sitt eget anlegg på. Ingen grunn til å bli amper, ingen grunn til å føle seg personlig fornærmet; men det kan være lurt å se litt overbærende på generaliseringer, overdrivelser og ting som blir satt på spissen. Diskusjonsforum osv ... :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.283
Antall liker
13.572
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Bytting/endring av lyd foregår vel blant oss tullinger som både har, og ikke har DSP, bytting/endring av butikk/DIY høyttalere.
Noen gjør det ofte, noen gjør det sjelden.

Selv, synes jeg DSP egentlig ikke er så veldig spennende og gøy.
Synes utskifting av høyttaler elementer og endringer i høyttalerdesign er mye mer spennende, da forskjellene her kommer mye tydeligere frem.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Jeg var inne på dette tema i en annen tråd, hvor det ble snakket om 'å ratte seg bort'.
Da fikk jeg bare beskjed om at det stort sett var 'set and forget' modus som var rådende.... :confused:

Ellers er jeg enig i at DSP-ratting nok kan sammenlignes med byttesyken, men det er selvsagt billigere og kan sikkert noen ganger også gi et bedre og mer forutsigbart resultat. Om denne veien er helt uten bi-effekter og kompromisser/begrensninger kan nok diskuteres.
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
11.187
Antall liker
16.342
Sted
Langesund
Kompromissene står i kø i alle anlegg, og det er fritt fram å velge sin vei.
Av de få anleggen jeg har hørt opp igjennom, har jeg kommet til at aktiv deling med DSP- styring et min greie
Kalibreringsprosessen er ikke lengre like spennende som før, så en gleder seg mer til det å sitte i uoversiktlig framtid å høre musikk uten å endre noe som helst
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.811
Antall liker
18.176
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg synes bare at det er fascinerende at noen "bytter lyd" annenhver uke, og det er liksom "EUREKA! speller dette drit bra!" osv hver gang, frem til neste gang, som ofte er like rundt hjørnet. Jeg mener, det er liksom ingen ende på stadige forbedringer. Inflasjon, heter det visst. Men hva skal man si om troverdigheten om dette gjentar seg ofte (nok)? Om det realiseres på den ene eller den andre måten, er egentlig revnende likegyldig. Hyppige bytte av komponenter, kabler, ratting med DSP - different but same, same! Noen river sågar ned hele rommet/anlegget sitt for å starte på nytt.
Du vinkler dette på en måte som ikke er helt å forstå, vi går ikke i ring som du sier, noen skritt fremover og til siden, men hele tiden fremover.

Må ikke dømme andre etter dine feilskritt.
Du ga opp, greit det. Men ikke døm andre etter det.
Med fare for at jeg ikke har fått med meg alle aspekter i trådens siste døgn (har kun skum-lest).

Tror jeg forstår hva Gunner egentlig stiller spm ved - og her må man langt fra generalisere og "skjære" alle under én kam.
De fleste faller nok inn under den "gruppen" som målrettet går systematisk frem, og med små skritt beveger seg i en bestemt retning.

Men, det er mange tråder her inne der trådstarter/trådeier på ingen måte kan sies å hverken gå systematisk til verks, eller være spes. "retningsbestemt".

Når man på ett tidspunkt har et anlegg eks.vis bestående av en laveffekt SET amp m/Klipsch. Lyden fra det omtales som tett opptil nirvana. Etter kort tid er dette byttet det ut med en kraftig A/B amp med "analytisk" karakteristikk og noen små stativ høyttalere - og i brede ordelag utbroderes det at det ble en "no-brainer" i forhold til de forrige greiene. Kort tid etter er nok en gang alt erstattet med en kl. D amp og et sett med gulvstående høyttalere. Mye bedre enn det forrige oppsettet. Så leser man jaggu etter en tid igjen at vedkommende nok en gang er tilbake til rør/horn - og da er nok et nirvana-nivå nådd. Så, etter..... and it continues
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.439
Antall liker
2.078
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
DSP kan være direkte ødeleggende for musikkgleden hvis en ikke greier å holde fingrene lenge nok unna etter en har funnet «sin» lyd. Har en kamerat som var i hundre den første tiden med Audiolense, men innså etterhvert at han rett som det var lurte på om de siste innstillingene var bedre enn de forrige. Ergo ble det å svitsje frem og tilbake mellom flere presets osv...

Nå er Audiolense long gone og musikken har igjen hoved fokus. At andre greier å styre dette på en bedre måte er jeg sikker på, men det er lett å ramle utpå med firskjellige target settings.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.076
Antall liker
18.027
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, nå er ikke det min hensikt å diskutere DSP spesielt. Det ble nevnt i åpningsinnlegget fordi det rett og slett er den letteste måten å manipulere lyden på. Et kraftig verktøy som noen behersker godt (og har disiplin til å la være å bruke mer enn nødvendig for å unngå nevroser), mens andre ratter seg i ring med.

Får sitere meg selv. Innlegg #48:

"Jeg synes bare at det er fascinerende at noen "bytter lyd" annenhver uke, og det er liksom "EUREKA! Nå speller dette drit bra!" osv hver gang, frem til neste gang, som ofte er like rundt hjørnet. Jeg mener, det er liksom ingen ende på stadige forbedringer. Inflasjon, heter det visst. Men hva skal man si om troverdigheten om dette gjentar seg ofte (nok)? Om det realiseres på den ene eller den andre måten, er egentlig revnende likegyldig. Hyppige bytte av komponenter, kabler, ratting med DSP - different but same, same! Noen river sågar ned hele rommet/anlegget sitt for å starte på nytt. Hvorfor det? Det var jo så sabla bra før (man forsvarte det med nebb og klør og blir fornærmet om negativt kritikk tilkom). Hadde det plutselig blitt søppel som måtte skrotes? "

Men kanskje er det ikke mer å diskutere? Ingen emner er uuttømmelig, med unntak av kabler, drevet av fjolspower. :D
 
M

MusicBear

Gjest
Golfspiller. Skl vi tro han/hun ikke titter på køllene andre spiler med?
Globetrotter. Reiser vedkommende virkelig til samme sted hver eneste gang?
Båteier. Blar over alle sidene i Båtmagasinet som ikke omtaler kun hans egen båt?

Hi-fi. Av og til hører jeg en skive hvor jeg utbryter "fy f... det her er aleine grunn nok til å ha et rått anlegg" - så klart man med noe så fantastisk som musikk - streber konstant etter ENDA bedre lydgjengivelse. Lenge leve nysgjerrigheten. Entusiasmen. Eierglede. Det lekende, eller gjerne litt barnslige om det passer bedre.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
DSP kan være direkte ødeleggende for musikkgleden hvis en ikke greier å holde fingrene lenge nok unna etter en har funnet «sin» lyd. Har en kamerat som var i hundre den første tiden med Audiolense, men innså etterhvert at han rett som det var lurte på om de siste innstillingene var bedre enn de forrige. Ergo ble det å svitsje frem og tilbake mellom flere presets osv...

Nå er Audiolense long gone og musikken har igjen hoved fokus. At andre greier å styre dette på en bedre måte er jeg sikker på, men det er lett å ramle utpå med firskjellige target settings.
Tror du er inne på noe der, ja. Men jeg tror det er mer universelt enn du antyder, med tanke på hva slags utstyr som fanger en stakkar i den loopen.


Husk; man skal ikke skylde på de dårlige alternativene når man har gjort et dårlig valg. Det eneste man med rimelighet kan skylde på er fravær av gode alternativer, eller sin egen evne til å velge rett.

Det blir litt som å få mer penger, man har rå til mer, bra ting og dårlige ting. Flere valgmuligheter kort sagt. Velger man å kjøpe noe dyrt og dårlig fremfor, noe dyrt og bra, eller fremfor noe billig og bra for den del, så er det jo ikke pengenes feil.
 
Topp Bunn