Enig??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Et eksempel:

    x^4/x^4=x^(4-4)=x^0
    Men: Deler du noe på seg selv blir det 1, så
    x^4/x^4=1.

    Siden x^4/x^4 er lik både 1 og x^0 må x^0=1

    Vakkert. :)
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Et eksempel:

    x^4/x^4=x^(4-4)=x^0
    Men: Deler du noe på seg selv blir det 1, så
    x^4/x^4=1.

    Siden x^4/x^4 er lik både 1 og x^0 må x^0=1
    Denne er vel også gangbar;

    Vi har:
    X^n =X^(n-1) . X

    for n=0 får vi:

    X^0=X^(-1) . X = 1/X . X = 1
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Vel vel. Neste spørsmål er 1 i 7. Vi kjøpte en hamster, nå har vi 7. Enda mer forunderlig....  Kan du forklare det og...? ;)
    ??? 17=1x1x1x1x1x1x1=1...

    At x0=1 kan også bevises gjennom x0*xn=x(0+n)=xn => x0=1. Q.E.D.
     

    eliasen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    0
    Tror også vi kan være enig om at hvis vi heller i oss nok av ekte vare (uekte også forsåvidt) blir vi full og hyggelig og ha med og gjøre til slutt...

    les: alkohyler
     
    S

    smil

    Gjest
    Ingen av argumenta over seier kvifor det ikkje gir meining å definera 00 lik ein konstant.

    Eg utfordrer Affa og dei andre til å prøva å sjå om dei greier å begrunna det over før Ivar Løkken greier det.
    Løkken oppfordres også til å prøva å "vinna".

    Dette dreier seg tross alt ikkje om "jitter, reaktans, impedanse og lignende".

    Sitat (skrive av Høvdingen) :
    Det må naturligvis være hifi-relatert, men hvis vi skal stille spørsmål som omhandler jitter, reaktans, impedanse og lignende med multiple choice, ja da kan vi jo sende premiene til Ivar Løkken med en gang.  

    Link: http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...fi1;action=display;num=1133983384;start=21#21
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Ingen av argumenta over seier kvifor det ikkje gir meining å definera 0^0 lik ein konstant.
    Edit: Grunnet overstående edit, fjernes "fasiten", men de som absolutt vil kan se her.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.091
    Antall liker
    8.643
    Torget vurderinger
    1
    Å si at sant er usant, er ikke sant. Å si usant om noe sant, er ikke sant. Å si at usant er usant, er sant. Å si sant er sant, er sant.

    mvh.
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    S

    smil

    Gjest
    Eg trur det mest vanlege er å seia at 0^0 er "ubestemt", men nokre dyktige matematikarar føretrekker tydelegvis å definera 0^0=1 (at det må definerast lik 1 er greit nok, men det virker som dei foretrekker den definisjonen framfor å seia at det er "ubestemt").
    Når det gjeld programvare, ville eg føretrekka (ein bekjent som er post dok. i matematikk (ringte han nettopp) ved NTNU støtter meg i dette) at programmet gir feilmelding dersom ein prøver å "rekna ut" 0^0. Då får eg sjølve informasjon om dette og kan "omgå" dette ved sjølv bestemma kva som skal gjerast i dette tilfellet.

    SAS (mykje brukt statistisk programvare) gir feilmelding, R og Mathematica (sistnemnte etter det eg forstår av ein link som Ivar ga) definerer 0^0=1.

    (Trur ikkje eg bruker meir tid på diskusjonen omkring 0^0).
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Leste ikke det opprinnelige innlegget godt nok.

    Ingen av argumenta over seier kvifor det ikkje gir meining å definera 00 lik ein konstant.
    Det gir mening å definere at 0^0=1, fordi det lar oss løse/forenkle div. matematiske problemstillinger. Imidlertid er det ingen endelig matematisk sannhet. Det som taler for udefinert er først og fremst, som det står i linken, at 0^x og x^0 har ulik grenseverdi når x går mot null (hhv 0 og 1). Men prøv x^x og la x gå mot null, da går den mot 1.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    ??? 17=1x1x1x1x1x1x1=1...

    At x0=1 kan også bevises gjennom x0*xn=x(0+n)=xn => x0=1. Q.E.D.
    Ja det er virkelig veldig merkelig dette, enten har jeg oppdaget noe revolusjonerende innen matte, eller så har vi fått en tryllehamster.
    Vi kjøpte en, på en eller annen måte har den ganget seg med seg selv og blitt til, ikke 7, som jeg trodde, men faktisk 9!! Noen som trenger en? Tryllehamsteregenskapen er sikkert arvelig, tenk hvor kjekt å ha en sånn.. :)

    0 i 0 kan være både 1 og udefinert? I følge Affa sitt oppsett kan det ikke bli 1, og Løkken sitt skjønte jeg ikke... men nå er det litt sent, kanskje i morgen...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    9.863
    Ja det er virkelig veldig merkelig dette, enten har jeg oppdaget noe revolusjonerende innen matte, eller så har vi fått en tryllehamster.
    Vi kjøpte en, på en eller annen måte har den ganget seg med seg selv og blitt til, ikke 7, som jeg trodde, men faktisk 9!! Noen som trenger en?
    Mulighet 1:
    Den Hellige Hamsterånd har vært på ferde.

    Mulighet 2:
    Hamsteren din er ei løsaktig tøyte som er ute og har seg på nettene.

    Mulighet 3:
    Du er blitt lurt. Den var bedekket når du fikk den i hus.

    Og nå er det vel 13? Hvis du har tenkt å beholde noen av dem, husk at de er værre enn muslimer. Hamsteren feier gladelig over søsteren sin og da øker flokken raskt. I løpet av en sommer snakker vi da om (6x4x12)^3 hamsterbarn.
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    0 i 0 kan være både 1 og udefinert? I følge Affa sitt oppsett kan det ikke bli 1, og Løkken sitt skjønte jeg ikke... men nå er det litt sent, kanskje i morgen...
    Det som taler for udefinert:

    0.0000---1^0=1. 0^0.0000---1=0. Ulike grenseverdier.

    Det som taler for definert (1):

    Du kan løse det binomiale teoremet.

    0.000---1^0.000---1 => 1.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Mattematikk ?
    Da er 0x0 = 1 ?
    Så hvis jeg er blakk, men ganger det jeg ikke har med to, da har jeg noe allikevel ?
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    1. Mattematikk ?
    2. Da er 0x0 = 1 ?
    3. Så hvis jeg er blakk, men ganger det jeg ikke har med to, da har jeg noe allikevel ?
    1. Feil.
    2. Feil.
    3. Feil.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Mulighet 1:
    Den Hellige Hamsterånd har vært på ferde.

    Mulighet 2:
    Hamsteren din er ei løsaktig tøyte som er ute og har seg på nettene.

    Mulighet 3:
    Du er blitt lurt. Den var bedekket når du fikk den i hus.

    Og nå er det vel 13? Hvis du har tenkt å beholde noen av dem, husk at de er værre enn muslimer. Hamsteren feier gladelig over søsteren sin og da øker flokken raskt. I løpet av en sommer snakker vi da om (6x4x12)^3 hamsterbarn.

    Nei men hva er dette for moralisering, løsaktig tøyte, hvilken tid lever du i...? ;)


    Vel muligheten for at den faktisk var gravid da vi fikk den har faktisk streifet meg. Og selvsagt måtte den få 8 unger når den først satte i gang. Og de er jo så søte, at drepe de kan jeg jo ikke gjøre. URK!! ???

    Angående matte så hadde jeg nå mest sans for Rolfozzys ligning jeg da. 0x0=1

    Fant en nettkalkulator der blir 0^0 lik 1 Genialt!! ;D

    http://www.matte.no/kalkulator.htm
     
    A

    Affa

    Gjest
    Dette er meningsløst for folk uten grunnkurs i matematikk, men 0^0=1 er trivielt å vise. Mitt enkle eksempel fra tidligere gjaldt kun for x forskjellig fra 0 (for å gjøre det enkelt)

    0^0=1

    Ser på grenseverdien av x^x når x går mot null fra positiv side av tallinjen

    Benytter ln(x^x)

    Grensen når x går mot 0+ av ln(x^x)=xln(x)=0 (med L’Hospitals regel)

    Dvs at ln(x^x)=0 når x går mot 0+

    Sier at v=x^x, vi har da at ln(v)=0 som kun er sant hvis v=1

    dvs: når x går mot null er x^x=1 dvs 0^0=1
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    9.863
    Nei men hva er dette for moralisering, løsaktig tøyte, hvilken tid lever du i...? ;)

    Vel muligheten for at den faktisk var gravid da vi fikk den har faktisk streifet meg. Og selvsagt måtte den få 8 unger når den først satte i gang. Og de er jo så søte, at drepe de kan jeg jo ikke gjøre. URK!!   ???
    ;D ;D
    Skal du beholde 8 hamsterbarn må du ha 8 bur. Disse gnagerene formerer seg raskere enn løvetann. Det beste er å knerte dem med en gang de er født. Da ser de jo ut som noen ufyselige gummiklumper.
    Min datter hadde to mus da hun var barn. Selvfølgelig var det en hunn og en hann. Hadde det travelt den sommeren, gitt :'(
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Nøtteknekker er et humant avlivningsredskap for hamsterbarn.
     

    Vedlegg

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Dette er meningsløst for folk uten grunnkurs i matematikk, men 0^0=1 er trivielt å vise. Mitt enkle eksempel fra tidligere gjaldt kun for x forskjellig fra 0 (for å gjøre det enkelt)

    0^0=1

    Ser på grenseverdien av x^x når x går mot null fra positiv side av tallinjen

    Benytter ln(x^x)

    Grensen når x går mot 0+ av ln(x^x)=xln(x)=0 (med L’Hospitals regel)

    Dvs at ln(x^x)=0 når x går mot 0+

    Sier at v=x^x, vi har da at ln(v)=0 som kun er sant hvis v=1

    dvs: når x går mot null er x^x=1 dvs 0^0=1

    Hvis man skal gjøre det på den seriøse måten har du nok rett. Hvis man skal tenke over at man ganger 0 med seg selv 0 ganger og får 1 så blir det noe underlig...

    Det var bare det. Litt for lenge siden jeg har drevet med dette.

    Jaja, finnes vel verre bekymringer.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    ;D ;D
    Skal du beholde 8 hamsterbarn må du ha 8 bur. Disse gnagerene formerer seg raskere enn løvetann. Det beste er å knerte dem med en gang de er født. Da ser de jo ut som noen ufyselige gummiklumper.
    Min datter hadde to mus da hun var barn. Selvfølgelig var det en hunn og en hann. Hadde det travelt den sommeren, gitt :'(

    8 bur, vel jeg tenkte nå at jeg skulle skille de i 2 grupper etter kjønn jeg da, om jeg finner ut av det. Og forhåpentligvis er det noen som vil ha de. I verste fall får butikken ta de, det er nå tross alt deres skyld dette.
    Men tilbudet om tryllheamster står ved lag... ;D
     

    Vedlegg

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    vel jeg tenkte nå at jeg skulle skille de i 2 grupper etter kjønn jeg da, om jeg finner ut av det.
    Det er vel ikke politisk korrekt å skille populaskjonen etter kjønn lenger. Bare i muslimske land at slikt foregår.
    Er hamstrene dine muslimer kanskje? Det kan jo være forklaringen på den høye reproduksjonen.
    Hmm, ja det må være forklaringen. 8)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.091
    Antall liker
    8.643
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du med skille? -adskille? ;D

    Mvh.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Hva mener du med skille? -adskille? ;D

    Mvh.
    Ja, er ikke det gangbar norsk?
    Jeg har nynorske aner, kanskje de spiller meg et puss.

    Adskille - Skille - Skilje - Skilja. ;D
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.091
    Antall liker
    8.643
    Torget vurderinger
    1
    I enhver populasjon finner du to biologiske kjønn. Her kan man gjøre en dikotomi og si "mann" og "kvinne". Begynner vi å dra inn sosiale kjønn, kan vi plutselig få mange...
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Det er vel ikke politisk korrekt å skille populaskjonen etter kjønn lenger. Bare i muslimske land at slikt foregår.
    Er hamstrene dine muslimer kanskje? Det kan jo være forklaringen på den høye reproduksjonen.
    Hmm, ja det må være forklaringen.   8)
    Nei det er visst ikke det, men jeg tror nok ikke det er så dumt allikevel i enkelte sammenhenger. Får bare håpe ingen sladrer...

    Ja det ville jo vært typisk om jeg hadde fått tak i en muslimsk hamster. Hvordan sjekker man det?? Dette aner jeg ingenting om, hvorfor må livet være så komplisert??
    Og da må jeg vel kalle de for Muhammed, Ali, Muhammed 2 og Ali 2. Jentenavn er jeg litt usikker på.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Ja det ville jo vært typisk om jeg hadde fått tak i en muslimsk hamster. Hvordan sjekker man det?? Dette aner jeg ingenting om, hvorfor må livet være så komplisert??
    Enkelt. Gutta er omskåret, og jentene bærer skaut og har bart. ;D
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    9.863
    Jentenavn er jeg litt usikker på.

    Fathima.

    Egentlig har jeg lyst til å be deg gå bort i en krok å skamme deg. Bare tanken på å adskille en søskenflokk,etter kjønn er usmakelig. ;D
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Vel jentenavnene får vel bli Ayaan ( etter Hirsi Ali), Shabana ( Rehmann) Fadime og Rahila tror jeg. De to første er tøffe damer, de to siste er dessverre døde.

    Prøver du å få meg ut i ulykken Pinki?? Å nei du...
    Jeg ser ellers ingenting galt i å dele mellom kjønn i ny og ne , tror faktisk de burde vurdere å gjøre det på skolen også av og til, tror begge parter kunne hatt godt av det i passelige doser.

    Vel hamsteren min har ikke skaut Oddgeir, så det er nok en av den mer frigjorte typen, og det er jo bra... :)
    Bart derimot, jo det har den, men det er bare kledelig. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn